Тести зовнішнього незалежного оцінювання передбачають створення власного висловлення на запропоновану тему. Випускник має показати уміння аналізувати поставлену в темі проблему, подати власне бачення і розуміння її, аргументуючи висловлені думки; виявити знання з української літератури, історії, мистецтва, суспільного життя; грамотно сформулювати і написати твір певного обсягу, дотримуючись логіки і правил побудови тексту.
Поради для учасника ЗНО з української мови Налаштуйтесь позитивно на виконання роботи: ви все знаєте, завдання легкі, ви з ними успішно впораєтесь. Раціонально розрахуйте час на виконання завдань ЗНО. Якщо чогось не знаєте, пропустіть: виконуйте те, що знаєте. Згодом можна повернутись і виконати завдання (а деколи, покладаючись на інтуіцію, і вгадати). НЕ ВІДМОВЛЯЙТЕСЬ писати власне письмове висловлювання (адже то можливість отримати 20 балів, які за певною шкалою переведуть у ще більші). Не гарячкуйте, не поспішайте, але й довго не засиджуйтесь над виконанням одного чи двох завдань.
Важливо пояснити випускникам, що на ЗНО за кожну з п’яти структурних частин твору можна отримати максимум 2 бали. Ще 2 – за логічність твору: поділ на абзаци, логічний розвиток думки, використання спеціальних виразів для зв’язку думок. Отже, за структуру твору максимально може бути 12 балів. Якщо наступних 8 – за ідеальну грамотність – здобути не так просто, то цілком реально навчитися правильно будувати структуру твору-роздуму. З такою настановою учні старанніше й відповідальніше поставляться до роботи над створенням власного висловлення.
«План дій для формулювання тези»1. Уважно прочитати й осмислити назву твору.2. Вирішити, чи ви погоджуєтеся з тезою, чи спростовуєте її.3. Якщо це цитата й ви впевнені, що точно знаєте, хто її автор, додати невеликий коментар.4. Спробувати переформулювати тезу своїми словами.5. Не забути про обов’язкові вирази, потрібні для вираження власної думки.
Критерії оцінювання завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Критерій оцінювання. Кількість балів. Теза0, 1 або 2 Аргументи0, 1 або 2 Приклад із літератури чи інших видів мистецтва0, 1 або 2 Приклад, що є історичним фактом або випадком із життя0, 1 або 2 Логічність, послідовність0, 1 або 2 Висновок0, 1 або 2 Орфографія та пунктуація0, 1, 2, 3 або 4 Лексика, граматика та стилістика0, 1, 2, 3 або 4 Загалом. Від 0 до 20
П’ять складових успішного письмового висловлення:1. Теза. Ви чітко формулюєте тезу висловлення, тобто підтримуєте або спростовуєте висловлену в темі думку. Теза має передувати аргументам. При формулюванні тези ви можете використовувати мовні конструкції на зразок: “Я вважаю…”, “На мою думку…”, “Я підтримую…”, “Я не підтримую…”, “Я не погоджуюся…”
Ніщо не звеселяє душу людини так, як споріднена праця. Безперечно, великий український філософ Григорій Сковорода мав рацію, коли говорив про значення спорідненої праці для життя людини. Я вважаю, що улюблена робота, справді, дає людині задоволення, робить її життя змістовнішим і радіснішим.
2. Тема твору – дилема (вибір із двох варіантів). Мені здається, теза, запропонована для роздуму, помилкова. Я хотів би довести протилежне твердження: … Я хотів би спростувати запропоноване твердження … Не можу погодитися з думкою, яка звучить у назві твору. Я вважаю інакше: … Я не підтримую точку зору, висловлену в назві твору …
3. Тема твору – запитання, отже, тезу потрібно сформулювати самому. Що таке покликання?На мою думку, покликання – це справа, без якої ти не можеш жити. Ти розумієш, що знайшов себе, своє призначення, сенс життя врешті-решт. Таке відчуття, я впевнений, може дати людині лише робота за покликанням.
4. Тема твору – речення описового характеру, у якому немає сформульованої тези. Звичаї та традиціїЯке значення мають народні звичаї та традиції в нашому житті? Чи важливі вони в комп’ютеризованій культурі XXI століття? Я вважаю, що так. Чим краще тизнаєш народні звичаї, обряди, традиції, тим більше усвідомлюєш зв’язок з рідним народом.
2. Аргументи (докази) Ви повинні навести принаймі хоча б два доречні аргументи, підстави для обгрунтування, підтвердження висловленої тези, які пов’язують її з прикладами. Не намагайтесь наводити більше 3 доказів, адже часу обмаль. Завжди буде оцінена ваша ерудованість, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Аргументи завжди передують прикладам. Добре використати мовні конструкції такого типу: “Доказом цього може бути…”, “це доводить…”, “підтвердженням цього є…”, “це засвідчує…” тощо.
Аргумент – це не приклад, а думка, яка доводить тезу. Ніщо не звеселяє душу людини так, як споріднена праця. Моя думка ґрунтується на таких аргументах. По-перше, кожна людина має вроджену схильність і здібності до певної діяльності, у якій може повністю виявити себе. По-друге, життя стає повноцінним лише за умови реалізації особистості в суспільстві, і саме споріднена праця дарує таку можливість.
3. Приклади. Це мають бути приклади із вивчених художніх творів української (можна і зарубіжної) літератури або інших видів мистецтва; вказана проблема, яку порушує автор художнього твору, назва твору, художній образ, через який ця проблема розкрита. ОТЖЕ, ПРИКЛАДІВ МАЄ БУТИ МІНІМУМ ДВА: один з літератури (образ, автор, проблема, цитата тощо), другий з історії, суспільно-політичного життя, власного життя чи інших людей.
5. Висновки. Не забудьте про висновки. Вони мають відповідати тезі і випливати з аргументів та прикладів. Використайте такі мовні конструкції: “отже”, “таким чином”, “можна зробити висновок” тощо. Намагайтесь не вживати слів розмовного стилю, русизмів, молодіжного сленгу. Не будуйте надто великих і складної конструкції речень.
Спеціальні слова й вирази у творі-роздуміАргументи Я так вважаю, тому що …Чому я так думаю? Тому що …Аргументом на користь моєї думки може бути те, що …До того ж …Довести своє твердження я можу такими аргументами:по-перше, …, а по-друге, …На користь моєї думки можу навести такі аргументи: …Моє переконання ґрунтується на тому, що, по-перше, …, а по-друге, …Хоч моя думка, можливо, видається дивною, спробую переконати вас такими аргументами: …
Приклади У зв’язку з порушеною проблемою хочеться згадати твір Яскравим прикладом саме такого розуміння … особисто для мене є …Проблема … є дуже актуальною, тому багато прикладів її розв’язання дає саме життя. Говорячи про … , не можна не згадати … Як я вже зазначав, … Щодо цього яскравим прикладом є образ … з твору … Найкращою ілюстрацією такого розуміння проблеми є герой … з твору …Історія також дає багато прикладів … Один із них – …Згадаймо постать видатного … Хоча мій власний життєвий досвід ще порівняно малий, можу сказати, що …Хочу навести приклад із власного життя …
Багаторічний досвід оцінювання власних висловлень учасників зовнішнього незалежного оцінювання свідчить про слабкий розвиток у випускників шкіл навичок побудови такого аргументативного тексту. Мовну вправність власних висловлень здебільшого оцінено в 0 або 1 бал із 4 можливих, що свідчить про доволі низький рівень опанування орфографічних, пунктуаційних, лексичних, граматичних і стилістичних норм української мови.
КОРИСНА ІНФОРМАЦІЯСайти: http://testportal.gov.ua/ (УЦОЯО) та www.test.dn.ua (Донецький РЦОЯО)Соціальні мережі: www.facebook.com/DRCOKOhttps://zno.osvita.ua/ukrainian/http://osvita.ua/test/ball/46825/http://pidruchniki.net/zno-ukr/528-posibnik-dlya-pidgotovki-z-ukrayinskoyi-movi-ta-literaturi-do-zno-ekspress-pidgotovka-2012.html
https://zno-ua.net/lesson/ukrainian. Дубчак О. П. Українська мова та література. ЗНО 2011 Білецька О. Українська мова. Зразки висловлювань на дискусійну тему. Щурова Т. В. ЗНО. Готуємося до творчого завдання з української мови та літератури. Авраменко О. М., Блажко М. Б. ЗНО 2012. Українська мова та література. Довідник. Завдання в тестовій формі. Частина ІМетодичка «Власне висловлення»