Завдання і вправи з української мови професійно зорієнтовані(кравець). Тема "Орфографія".

Про матеріал
Завдання і вправи з української мови для здобувачів освіти, що навчаються на кравців, професійно зорієнтовані з розділу "Орфографія". Доцільно використовувати на уроках мови з теми "Професійна лексика".
Перегляд файлу

ОРФОГРАФІЯ

 

Вправа 1.

Вставте пропущені букви у словах-професіоналізмах: вишиван.я, рел.єфний, ател.є, кл.єнт, гіп.р, к.сея, люр.кс.

 

Вправа 2.

Запишіть під диктовку слова, поясніть їх правопис: кайма, замша, блузка, канітель, лайка, лекала, манишка, модель, обшивка, пальто, пончо, розпірка, стиль, сюртук, технологія, шаблон.

 

Вправа 3.

Запишіть словниковий диктант і виділіть орфограми у словах.

   Невід'ємною частиною народного костюма були головні убори, взуття, кольорові пояси, прикраси: дукачі, коралі, силянки, гердани тощо.  

 У сучасному одязі використовують чимало елементів народного одягу:  зборки, складки, рельєфи, защипи, крій рукава, оформлення вирізу горловини тощо. Застосування елементів народного одягу у створенні сучасного залежить від його призначення. Наприклад, у моделюванні ділового одягу використання елементів народного костюму обмежене. У ньому зустрічаємо лише окремі елементи крою, загальний характер форми та строкаті, картаті, набивні тканини з фольклорним малюнком.

            В оформленні домашнього одягу мотиви народного костюма використовують сміливіше: крій сорочок, широкі, вшиті в поглиблену пройму рукава, зав'язки, якими оформлюють горловину, низ рукава, прийоми, розміщення декору, характерні поєднання кольорів червоного і чорного, білого і червоного, зеленого і чорного тощо.

 

Вправа 4.

Визначте, за якими правилами написані слова та словосполучення:

Десь від тебе кравець міру згубив. 

І кравець з голки живе. 

Кожний кравець на свою моду крає.

Кравець, але такий, що лиш міхи вміє шити.

Кравець кравця по наперстку знає і пізнає.

Кравець попорений жупан носить.

Кравче, добре край або сукно віддай!

Кравче, пильнуй свого кравецтва, а в шевство не мішайся.

Ліниві кравці беруть довгі нитки.

На те він кравець, щоб подертий жупан носити.

 

Вправа 5.

Перепишіть, замість крапок поставте, де потрібно,  пропущені букви.

Ател.є, в.люр, модел., фахівец., кл.єнт, жак.ард, кутюр.є, модел.єр, кр.їти, плащ., талі..

 

Вправа 6.

                              Безграмотний писака і Марсель Пруст

Відомого французького письменника Марселя Пруста викликав на дуель безграмотний писака. Даючи свою візитну картку, він сказав Прусту:

Надаю вам право вибору зброї.

Прекрасно, відповів Пруст, надаю перевагу орфографії. Ви вбиті.

 

Проведемо орфографічну дуель напишемо вибірково-розподільний диктант. 

 

Завдання: виділені слова запишіть у 2 колонки: самостійні частини мови

та службові. 

Професія «кравець-швачка»

Елегантно одягнена людина завжди привертає увагу, викликає симпатію в оточуючих.

Одяг повинен бути зручним, сучасним і разом з тим відповідати духовним вимогам людини, формувати її смак і розвивати її особистість, та швейна промисловість не завжди задовольняє наші смаки.

Професія кравця швейного виробництва дає великі можливості для розвитку багатьох здібностей: нахил до малювання розвивається в процесі вивчення моделювання одягу, нахил до техніки – під час вивчення швейних машин, обладнання для волого-теплової обробки виробів.

Професія «кравець»  широка та змістовна, праця кропітка і важка, яка потребує багато зусиль, але приносить нам задоволення. 

Ах, чи може бути щось краще для дівчини, ніж уміння шити? 

Вправа 7.

Вставте пропущені букви, поясніть орфограми.

Мер.ж.во, пр.шити, жовто.блакитний, .шити, нам.тати, жовто.гарячий, ж.кет, зигзаго.подібна, ро.кроїти, моделюван.я.

 

Вправа 8.

Запишіть дані слова в алфавітному порядку, вставивши пропущені букви: ба.ка, акс.суари, ж.бо, б.сер, б.рт, к.йма, в.лани, мер.живо, г.ржетка, д.рматин, д.зайнер, .скіз, з.мша, л.мпас, про.ма, ф.ктура.

 

Вправа 9.

Словниковий диктант.

Фальцювання, фурнітура, реглан, модельєр, ескіз, виточка, бретель, бейка, ательє, вишивка, гаптування, драпування, кардиган, китиці, кокетка.

 

 

Вправа 10.

Уставляючи, де потрібно, апостроф, запишіть слова у дві колонки: у першу – з апострофом, у другу – без апострофа.

Підв.язки, ател.є, декол.те, кокіл.є, котіл.он, модел.єр, зав.язки, об.єм, з.єднання, л.он.

 

Вправа 11.

Прочитайте текст, спишіть перший абзац, добираючи з дужок потрібну літеру. Підкресліть орфограму.

 

                                             Сукні для урочистих дат

Для уроч(и,е)стих в(и,е)чорів можна пропонувати одяг із вовняних кр(е,и)пів та мер(е,и)жаних полотен, оздобл(е,и)них оборками, воланами, подвійн(е,и)ми комірами, ш(е,и)рокими шарфами, драпуванням, виш(е,и)вкою, що підкреслює його ел(и,е)гантність. Вишуканості в(и,е)чірньому вбранню надає мереж(е,и)во, яке дозволяє створювати найрізноман(е,і)тніші композиції. Народності моделям надає гофре, різної в(е,и)соти і конф(е,і)гурації, комір-стійка, ор(е,и)гінально оформлений виріз горловини, рукава із заниж(и,е)ною проймою та частими зборками у верхній частині,  рукав-р(и,е)глан, довж(е,и)на якого ¾. Особливої вишуканості сукням з ворсових тканин надають комір-бант, манжети, пояс.

Пластичне і ор(и,е)гінальне оформле(н,н)я сучасних трикотажних полот(е,и)н дозволяє створювати гостро(-)модне вбрання. Фактура тканини, контра(с,т)ні за кол(ь,о)ром д(е,и)талі й ел(е,и)менти оздобл(е,и)нь, силует з чітким розшире(н,н)ям лінії пл(е,и)ча й значним завуж(ен,н)ям низу виробу, своєрідний за формою виріз горловини надають св(я)тковому одягу вишуканості й екстравагантності (Л. В. Жадан).

 

Вправа 12.

Від поданих іменників утворіть прикметники, підкресліть орфограму; чи у всіх словах відбувається подвоєння? 

Сукня, модель, машинка, силует, тканина, сатин, фактура, волокно, полотно, вишивка, костюм, гофре, трикотаж, бавовна, синтетика.

 

Вправа 13.

Запишіть подані слова в алфавітному порядку, вставивши пропущені букви.

Пал.нтин, ан.рак, мак.нтош, б.ндана, в.точка, д.кольте, нам.тування, гл.дь, .скіз, орнам.нт, ж.пан, комб.незон, защ.пи, л.мпас, к.йма.

 

Вправа 14.

Запишіть дані слова в алфавітному порядку, вставивши пропущені букви: ш.нель, хл.стик, фл.зелін, тк.нина, т.сьма, с.рочка, розпр.сування, пл.се, н.шивка, м.нто, л.йкра.

 

Вправа 15.

Словниковий диктант.

Стібок, шов, строчка, петля, закріпка, посадка, вшивання, флізелін, тасьма, корсаж, обтачки, підзор, полотримач, надставки, вистьобування,  розстрочування, окантовування, ниткоспрямувач, шайба, ниткопритягувач, шпулька, лінійка-окантовувач, лапка-рубильник.

 

Вправа 16.

Уставляючи, де потрібно, апостроф, запишіть слова у дві колонки: у першу – з апострофом, у другу – без апострофа.

Зап.ястя, кост.юм, оздоблен.я, бр.юки, з.єднання, в.язання, гіп.юр, зав.язки, об.єм, м.якість, л.он.

Вправа 17.

Перепишіть, уставляючи на місці крапок, де потрібно, м’який знак: ател.є, бретел., вист.обування, вуал., гіп.юр, декол.те, модел.єр, пен.юар, р.юш, хл.ястик, шинел., ткац.ке.

Вправа 18.

Запишіть українською мовою, пояснити принцип написання.

Автоматический подъем лапки, английская булавка, бабочка-галстук, базовая основа, влажно-тепловая обработка, вспомогательные спицы, вытачка, гобеленовая шерсть, брючный комплект, конструирование, косой раскрой, швейная машинка, облицовка замка, обтачивание.

 

Вправа 19.

Перепишіть слова, на місці крапок уставляючи пропущені літери: м.реж.во, мод.льєр, в.ш.ванка, .рнамент, атр.бут, пр.краса, ф.сон, б.рвистий, б.ндана, в.люр, вит.чка, в.лани, д.рматин, д.зайнер, к.кетка, л.кала, м.ланж., тр.котаж, ф.стони.

 

Вправа 20.

Вставте пропущені букви у словах-професіоналізмах.

Пр.крашати,  бе.формений, .шити, ро.кроїти, бе.шовний, ро.метування, прасуван.я, о.шивка, .борки, в.пушування.

 

Вправа 21.

Словниковий диктант. Поясніть орфограми. 

Флізелін, фальцювання, стрази, спандекс, прикрашати, безформений, зшити, розкроїти, безшовний, розметування.

 

Вправа 22.

Технологічний диктант.

- МОД_Л_ЄР,

- П_ЛОТН_ЩЕ,

- ПР_МІР_ТИ,

- ВИКР_Й_А,

- ПР_М_ТАТИ,

- К_НСТРУ_ЦІЯ.

 

docx
Додано
26 жовтня 2020
Переглядів
702
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку