ФОНЕТИКА. ОРФОЕПІЯ. ГРАФІКА
Вправа 1.
Запишіть слова, визначте кількість букв
і звуків у кожному з них.
Одяг, сукня, блузи, спідниця, брюки, жакети,
кравець, гармонія, колір, форми, стиль.
Вправа 2.
Запишіть подані слова фонетичною
транскрипцією.
Ґудзик, шаблон, пошиття, задовольнити, потреби,
весільний, одяг, модель, куртка, професія, льон,
штани, чоловічий, демісезонний, костюм, кутюр’є.
Вправа 3.
Простежте за вимовою звуків. Які фонетичні явища ви помітили?
Краве́ць – фахівець з пошиття одягу, професія людини, яка робить, ремонтує, змінює та створює моделі одягу професійно, особливо костюми та чоловічий одяг.
Кравці можуть працювати у своєму будинку, студії або роздрібному магазині неповний або повний робочий день. Вони можуть бути універсальними спеціалістами або загальними, або такими, що мають власну вузьку спеціалізацію.
Вправа 4.
Випишіть слова-професіоналізми та виконайте їх фонетичний розбір.
Протягом тисячоліть людина навчалась використовувати для своїх потреб шкіру тварин, обробляти льон, бавовну, ткати полотно, зшивати за допомогою голки та ниток шматки шкіри, хутра, тканини.
Вправа 5.
Випишіть слова-професіоналізми та виконайте їх фонетичний розбір.
У всі часи в суспільстві панували певні погляди, смаки, художнє уявлення про одяг. І все це пов’язано з професією кравця. Вона є однією з найдавніших і водночас однією з найсучасніших та найнеобхідніших людям професій. Результатом роботи кравця є одяг: жіночий, чоловічий, дитячий; зимовий, літній і демісезонний; верхній і спідній.
Вправа 6.
Прочитайте текст, з’ясуйте вимову звуків [е], [и], згрупуйте слова відповідно до вимови і заповніть таблицю:
[е] |
[ е и ] |
[и ]
|
[и е ]
|
Професія «кравець» має дуже давню історію, в усі часи її вважали найшанованішою, адже від таланту і смаку кравців залежав зовнішній вигляд як простих, так і дуже поважних осіб. Це пов’язано з тим, що майже до кінця ХІХ століття кравці займалися всіма етапами виготовлення одягу – від розкроювання моделей до їх пошиття і декорування.
Секрети кравецького мистецтва накопичувалися впродовж тисячоліть. Найбільшого підйому мистецтво створення одягу досягло з винаходом швейних машин. Кравці працюють на підприємствах швейної промисловості, в ательє, салонах, у невеличких приватних фірмах, як викладачі спецдисциплін в освітніх установах.
Вправа 7.
Запишіть подані слова в алфавітному порядку.
Кравець, кравчиня, фабрика, ательє, пошиття, декорування, промисловість, жіночий, чоловічий, дитячий, зимовий, літній, демісезонний, верхній, легкий, льон, бавовна.
Вправа 8.
Прочитайте уважно текст, сформулюйте запитання щодо висловлених думок. Знайдіть слова-професіоналізми. Випишіть термінологію вашої майбутньої професії, запишіть у фонетичній транскрипції .
Кожна людина, де б вона не була, яку б роботу не виконувала, бажає бути сучасною, стильною, красивою та модною. Це тісно пов’язано з професією «кравець». Завдяки його праці і фантазії наші бажання втілюються в життя.
Професія «кравець» – одна з найстародавніших, і в той же час сучасна, тому що мода змінюється щодня і послуги кравця потрібні постійно. Іноді в молоді питають:«Чим вас приваблює професія «кравець»?» Вони відповідають:«Перш за все, подобається працювати з людьми і для людей. Йдеш вулицею й бачиш результат своєї праці – гарно вдягнених людей, і ти отримуєш задоволення від своєї роботи». Не випадково кращих фахівців із цієї професії іменують модельєрами. Кравців же, які шиють вироби, називають майстрами своєї справи. Кравцями можуть працювати як жінки, так і чоловіки. І вони мають нагоду працювати не тільки на підприємствах(фабриках, ательє), але й мати індивідуальну трудову діяльність вдома. У кравця повинні бути здібності до творчої діяльності, цікавість до всього нового, прагнення до нестандартного мислення, широкий кругозір, художній інтерес та творча майстерність. Багато чого в роботі кравця залежить від уміння спілкуватися з клієнтами, бачити особливості їх фігури, поведінки, характеру, темпераменту, віку. Пако Раббан, Ніна Річчі, Версаче вчилися спочатку на кравців, перш ніж стати відомими модельєрами. У вас є можливість повторити їх шлях.
Вправа 9.
Запишіть текст, визначте звуковий та буквенний склад виділених слів.
Чим би не займалася людина, їй обов’язково будуть потрібні послуги кравця: медичним працівникам потрібні халати, військовим – форма, акторам – костюми і тому подібне.
При пошитті одягу кравці, як правило, враховують ряд різноманітних аспектів, серед яких на першому місці стоять практичність й естетичний вигляд виробу.
Щоб стати представником цієї професії, необхідно здобути середню спеціальну освіту, яку можна отримати в професійному(професійно-технічному) закладі освіти. Проте найголовніше в цьому ремеслі – це практика, складова більшої частини навчального процесу.
Що стосується особистих якостей, то професія кравець потребує посидючості, терплячості, вміння концентрувати увагу на певному процесі, наявності художнього, естетичного смаку і просторової уяви.
Вправа 10.
Перепишіть текст, підкресліть слова, у яких букви позначають два звуки.
Варто розповісти про перспективи професії «кравець». Спочатку недосвідчені кравці працюють у великих цехах із пошиття одягу або на швейних фабриках. Трохи пізніше, здобувши досвід, кравець може влаштуватися в ательє і працювати під керівництвом майстра, який займається шиттям ексклюзивного одягу на замовлення. Потім кравець з великим досвідом і «клієнтурою» може без проблем відкрити свою справу і працювати «на себе». Крім того, він може наймати молодих співробітників у своє ательє, а також менеджерів для залучення нових замовників.
Як правило, кравці, що займаються індивідуальними замовленнями, виконують абсолютно всі функції зі створення одягу: зняття мірок, створення викрійок, шиття, примірки і декор готового виробу. Зрозуміло, у такому випадку кравець виступає і як дизайнер одягу.
Окремо потрібно розповісти про медичні протипоказання, що стосуються даної професії. Займатися таким родом діяльності не рекомендується людям із захворюваннями органів дихання, опорно-рухового апарату, серцево-судинної системи, нервової системи, а також органів зору.
Наостанок варто сказати, що професія кравець буде затребувана у всі часи, оскільки люди завжди потребуватимуть нового одягу. Якщо ж врахувати, що мало хто хоче носити таке ж пальто, як у сусіда, то попит на пошиття індивідуальних замовлень буде тільки зростати.
Вправа 11.
Запишіть графічними позначеннями терміни, що застосовують у професії. З виділеними словами скласти словосполучення.
Під час роботи в ательє або вдома в процесі виготовлення того чи іншого виробу ряд робіт виконують ручними стібками. Ручні стібки застосовуються для тимчасового або постійного з’єднування деталей виробу, при підготовці виробу до примірки і подальшого виконання машинних робіт. Деталі з’єднують між собою вручну за допомогою ниткових стібків і строчок. Стібок — це закінчене переплетення ниток, отримане між двома проколами тканини голкою.
Строчка — це ряд повторюваних однорідних стібків на тканині.
Шов — це ниткове з’єднання деталей.
Ширина шва — відстань від зрізу деталі до строчки.
Вправа 12.
Прочитайте текст уголос, зверніть увагу на вимову звуків української мови, дотримуйтесь правил української орфоепії.
Швачка чи швець – це той(та), хто тільки зшиває або є оператором машини на фабриці, хто не може мати навичок, щоб зробити одяг «з нуля» або, щоб пошити його на «реальне» тіло. Цей термін не є синонімом кравчині.
На відміну від кравців, які роблять пошив на відстані, кравці-мандрівники забезпечують більш індивідуальний підхід до своїх клієнтів і дають їм можливість побачити зразки тканини і зустрітися з майстром віч на віч. Подорожуючі кравці мандрують між містами протягом короткого періоду часу, щоб зустрітися і надати ті ж послуги з пошиву, що вони надають у місцевому магазині, у готелі, салоні, майстерні чи ательє. Клієнт зможе вибрати тканину зі зразків, і кравець зробить вимірювання параметрів тіла клієнта. Виріб потім буде відправлений замовнику протягом 3-4 тижнів. На відміну від місцевого пошиття, якщо потрібні подальші зміни одягу, повинні бути відправлені зауваження заздалегіть.
Вправа 13.
Перетворіть скорочені вирази в повні: 26 см, 200 вт, 200 мм, 237 кл. ПМЗ, ВМ-50, 97–Акл ОЗЛМ, 1022-Мкл. ОЗЛМ, під кутом 70-75˚, у межах 10-25м/хв.
Вправа 14.
Запишіть слова, поставте наголос. Утворіть із ними кілька речень про свою майбутню трудову діяльність.
Стібок, строчка, для оздоблювальних робіт, ґудзики, праска, наперсток, кишеня, зметування, приметування, обметування, підшивання.
Вправа 15.
Запишіть фонематичною транскрипцією слова. Визначте кількість букв і звуків у кожному слові.
Ательє, велюр, модель, фахівець, клієнт, жаккард, кутюр’є, модельєр, кроїти, плащ, талія.
Вправа 16.
Прочитайте інформацію про фешн-колекцію футболок із соціальним значенням та популяризацією унікальності української мови. Як ви вважаєте, чи актуальних проблем і яких торкається дизайнер? Чому?
Колекцію «Твоя мова» презентували спільно з інтернет-виданням «Українська правда. Життя».
Футболки створив дизайнер Святослав Кобзенко, який втілив свою ідею, взявши за основу українські літери та їхні сполучення.
Усі зібрані з продажів кошти спрямовані на допомогу ВІЛ-позитивним дітям.
5 футболок розкривають особливості української мови, позиціонуючи її як сучасну, модну, привабливу: «Є – вона чуттєва, твоя мова», «ОЙ – вона модна, твоя мова», «Ї – вона унікальна, твоя мова», «ЬО – вона м’яка, твоя мова», «Ґ – вона вибухова, твоя мова».
Вправа 17.
Згадайте цікаві факти з історії української мови. Що ви знаєте про літеру «ґ»? Для чого вона потрібна?
Вправа 18.
Напишіть невеличке оповідання, кожне слово якого починалося б однією літерою.
Для зразка.
Оновлений одяг
Олеся оглянула, обміряла, одягнула Ольгу, обмалювала, обтягнула одинадцять оборок. Одухотворена осінню, Олеся оновила одяг Ольги —обробила одинадцять оксамитових оборок осіннім орнаментом. Ольга осліпила однокласника Ореста оновленим одягом. Ошелешений образом Ольги, Орест обдарував однокласницю оранжевими орхідеями.
(Автор Грищенко Лариса)
Вправа 19.
Поставте наголос у словах. Прочитайте, правильно наголошуючи їх. Перевірте себе за словником наголосів.
Розпірка, застібка, рукава, симетрія, вишиваний, кроїти.
Вправа 20.
Запишіть подані слова фонетичною транскрипцією.
Тканина, кравець, модель’єр, швець, дизайнер.
Вправа 21.
Запишіть слова в алфавітному порядку.
Шиття, голка, розкрійник, замовлення, костюм, одяг, шаблон, клієнт.
Вправа 22.
Відгадайте загадки. Виділені слова записати фонетичною транскрипцією.
•Гарні теплі рукавички,
Шапки, шубки і спіднички,
І штанці, і піджачки
Шиє дітям залюбки.
• Хто одежу шиє всім:
І дорослим, і малим,
Дружить з голкою й тканиною,
Строчить швейною машиною?
• Ріжемо усе, що треба.
Ми поріжемо для тебе
І тканину, і папір.
Як не віриш – перевір.
• Маю вухо, гострий ніс,
Із бавовни в мене хвіст.
• Строчить, шиє, вишиває,
Всю родину одягає.
Вправа 23.
Запишіть прислів’я, що стосуються професії кравець, визначте звуковий та буквений склад виділених слів.
Добре тому ковалеві, що на обидві руки кує.
Знай чоботар своє правило, а в закрійники не лізь. (Поділ праці)
Кравець гадить, а праска гладить.
Кравець кравця по наперстку знає.
Не було з ткача багача, а з швачки багачки.
Не кує залізо молот, а кує голод.
Нема в світі(краще) як бондареві: стук, стук — і п’ятак до рук.
Пастух рад літу, а бджола цвіту.
Ремесло за плечима не носить, а трапиться, що й пригодиться.
Ремісник стук та гряк, та й п’ятак.
Роби піч, щоб пекла, варила і добре гріла.
Розживемся, як у пастухи наймемся, тоді буде все село в боргу.
Тонко прясти – довго ткати.
Вправа 24.
Виразно прочитайте вірш, правильно поставивши наголос.
Є правило кравецьке просте:
Сім раз відмір, а раз відріж!
І, щоб костюм пошить по зросту,
Потрібно мірку знять раніш...
Твій одяг вийде мов картинка:
Все по тобі – рукав і спинка.
Тож на примірці – так годиться –
Стій рівно і не смій крутиться!
М. Познанська
Вправа 25.
Прочитайте речення вголос, дотримуючись мовленнєвих норм. Перепишіть їх, вставляючи пропущені букви.
Кравець із досвідом має вміти: ш..ти за індив..дуальними замовл..ннями верхні сорочки, а також мод..лі та зразки, р..монтувати й оновлювати ж.лети на хутряній підкладці, натільну білизну(типу піжам, кальсонів, нічних та нижніх сорочок), постільну фасонну б..лизну(типу п..дковдра), ковдри, ф..ртухи, рукав..чки, в..роби в..робничого одягу(у масовому в..робництві), б..лизну та інші подібні їм вироби з різних матеріалів на машинах, вручну, без розподілу праці або з її розподілом у бригаді. Брати участь у запуску нових моделей у в..робництво.
Вправа 26.
Прочитайте текст уголос, дотримуючись вимовних норм.
На відміну від кравців, які роблять пошив на відстані, кравці-мандрівники забезпечують більш індивідуальний підхід до своїх клієнтів і дають їм можливість побачити зразки тканини і зустрітися з майстром віч- на-віч. Мандрівні кравці подорожують містами, щоб надати послуги з пошиву. Клієнт зможе вибрати тканину зі зразків, і кравець зробить вимірювання параметрів тіла клієнта. Виріб потім буде відправлений замовнику протягом 3-4 тижнів. На відміну від місцевого пошиття, якщо потрібні подальші зміни одягу, повинні бути відправлені зауваження заздалегідь. Сьогодні більшість мандрівних кравців з Гонконгу подорожують США, Англією, Шотландією, Францією, Австралією та Японією.
Вправа 27.
Складіть речення із запропонованими словами на професійну тему, три з них(речення) розберіть фонетично: модельєр, кравчиня, дизайнер, розкрійник, фахівець, шиття, стиль, фахівець, тканина, модель.
Вправа 28.
Запишіть слова, визначте кількість букв і звуків у кожному з них.
Модельєр, кравець, майстерня, вшивання.
Вправа 29.
Запишіть подані слова фонетичною транскрипцією.
З’єднування, оздоблення, тасьма, кишеня.
Вправа 30.
Запишіть подані слова за алфавітом, вставивши пропущені букви: обк..нтувач, в..шалка, л..нійка, м.г.ерка, мереж..во, кр..плення, б..вовна, заст..бка, п..дгинання, запош..вач.
Вправа 31.
Запишіть слова в алфавітному порядку.
Строчка, лапка, деталі, мірки, одяг, бейка, обробка, зріз, виточка, шліц, кишеня, застібка, обтачка, рукав, комір.
Вправа 32.
Відгадайте загадки. Виділені слова записати фонетичною транскрипцією.
Шиє звірам він обнови.
Для ведмедя – кожушки,
Для лисички – чобітки,
Для куничок – рукавички,
І для білочки спіднички,
Зайцю – валянки на лапки
І для вовка теплу шапку,
Ще й собі пошив піджак...
Хто кравець такий?
І дорослим, і малим,
Дружить з голкою й тканиною,
Строчить швейною машиною.
Вправа 33.
Перепишіть текст, підкресліть слова, у яких букви позначають два звуки.
Невід’ємною частиною народного костюма були головні убори, взуття, кольорові пояси, прикраси: дукачі, коралі, силянки, гердани тощо.
У сучасному одязі використовують чимало елементів народного одягу: зборки, складки, рельєфи, защипи, крій рукава, оформлення вирізу горловини тощо. Застосування елементів народного одягу у створенні сучасного залежить від його призначення. Наприклад, у моделюванні ділового одягу використання елементів народного костюму обмежене. У ньому зустрічаємо лише окремі елементи крою, загальний характер форми та строкаті, картаті, набивні тканини з фольклорним малюнком.
У оформленні домашнього одягу мотиви народного костюма використовують сміливіше: крій сорочок, широкі, вшиті в заглиблену пройму рукава, зав’язки, якими оформлюють горловину, низ рукава, прийоми розміщення декору, характерні поєднання кольорів – червоного і чорного, білого і червоного, зеленого і чорного тощо.
Вправа 34.
Запишіть слова, визначте кількість букв і звуків у кожному з них.
Кутюр’є, кравець, защипи, пояс, рельєф.
Вправа 35.
Запишіть фонетичною транскрипцією слова-професіоналізми:
вишивання, рельєфний, ательє, клієнт, гіпюр, кісея, люрекс.
Вправа 36
Відгадайте загадки. Виділені слова записати фонетичною транскрипцією.
І дорослим, і малим,
Дружить з голкою й тканиною,
Строчить швейною машиною?
може ґудзики пришити,
та без одягу донині
рукодільниця-кравчиня.
Слід у слід за нею ходить, візеруночки виводить.
Дуже працьовита тітка.
Здогадались, хто це?
Гарні шати завжди одягає.
І на подіум виходить кожен день,
Ну звичайно, любі діти, – це…
Вправа 37.
Перепишіть текст, підкресліть слова, в яких букви позначають два звуки.
Швачка – це фахівець, який займається шиттям. Швейна спеціалізація є досить популярною і затребуваною на сучасному ринку праці, вона вимагає спеціальних навичок і умінь. Швачка повинна мати профільну освіту, адже для роботи потрібно вміти не тільки шити, а й знати технологію швейного виробництва, види тканин та їх властивості, принцип роботи швейного обладнання.
Швачка здійснює пошиття виробів вручну або на різноманітних універсальних машинках(ґудзикових, петельних, вишивальних, оверлоці тощо). У процесі роботи ліквідовує обрив ниток, міняє шпулі, регулює натягнення ниток і частоту строчки, перевіряє якість крою, відповідність фурнітури кольору і призначенню виробу. У праці поєднуються порівняно прості операції, що тарифікуються по першому і другому розряду (вивертання деталі, видалення нитки тимчасових строчок, вирізання деталей і т. п.) і складніші операції, виконання яких вимагає четвертого і п’ятого розряду(виточка рукава, з’єднання коміра з горловиною та ін.).
Швачка може виконувати весь об’єм роботи(швачка індивідуального пошиття в ательє) або одну з операцій(швачка-моторист у багатосерійному виробництві). Працює в одно-двозмінному режимі, індивідуально або у складі бригади, у вільному(швачка в ательє) або заданому темпі(на конвеєрі).
Вправа 38.
Виразно прочитайте поетичні рядки, правильно поставивши наголос.
Швачка шиє одяг для людей,
В неї так багато є ідей.
Прикрашає всіх сучасна мода,
І хороший настрій – нагорода!
Швидко-швидко в голку – нитку,
ший-но, вишивай-но
хвацько-хвацько, швачко, швачко,
вишиванку файну.
Топ-модель – це зовсім просто.
Дівчина – два метри зросту,
По сцені чимчикує,
Модний одяг рекламує.
Той, хто вміє малювати,
Може хати меблювати.
Він робитиме кар’єру
Як дизайнер інтер’єру.
А дизайнер-модельєр
Не планує інтер’єр –
Модний одяг розробляє
Та моделей одягає.
Вправа 39.
Прочитайте скоромовки, вимовляючи їх якомога швидше. На яких словах можна «спіткнутися» і чому?
Миші в шафі шаруділи
Шість шарфів шерстяних з’їли.
Ой був собі коточок,
Украв собі клубочок –
Та й сховався у куточок.
Ось спритно шиють вісім ос
Аж вісім ворків осам –
Пообіцяв тим осам хтось
Аж вісім ворків проса.
Шило шубку Шурі шило,
Шовком, шерстю, шви обшило.
Вийшла шубка прехороша
Нашій Шурі на порошу.
Напекли млинців, назвали кравців.
А кравець за млинець
Та й побіг у танець.
Дизайнер диво-одяг дбав,
Дизайнер донечку вдягав.
Вправа 40.
Прочитайте прислів’я вголос, дотримуючись мовленнєвих норм. Перепишіть їх.
Швець без чобіт, а тесля без воріт. Без сокири не тесляр – без голки не кравець. Не буде з швачки багачки, а з ткача – багача. Має нитку, має голку, шиє все життя без толку. Не до нашої шиї ті коміри шили. То шиє, то поре, та все ниткам горе. Як пошила та й наділа: кажуть люди, що до діла. Як хочеш шить, то перш вузлика зав’яжи. Швець і кравець – на один комірець. Як руки скроять, так спинка зносить. Відріжеш – не приставиш. Кравець кравця по наперстку знає і пізнає. Ший, дівчинонько, дошиєш, то будемо виплутувати. Ткач – рветься нитка, а він в плач. Без голки кожуха не вшиєш.
Вправа 41.
Прочитайте текст вголос, дотримуючись мовленнєвих норм.
Українська вишиванка – національний символ нашої країни, наша гордість і справжній витвір мистецтва. А сьогодні це ще й модний тренд. Адже в наш час не тільки українські дизайнери використовують у своїх колекціях традиційну символіку, а й світові кутюр’є створюють екстравагантний одяг з елементами українських орнаментів. Звичайно, час змінює все та вносить свої корективи. Поступово змінювалися матеріали, поєднання кольорів, технік виконання. Та краса, майстерність і надзвичайно позитивна енергетика української вишиванки залишилися незмінними. Сьогодні вишита блуза – це дійсно яскравий, стильний одяг, що привертає увагу та поєднує сучасний погляд на стиль у гармонії з незмінними українськими традиціями. У наш час українська вишиванка є безперечним атрибутом вишуканого смаку. Вона стильно і гармонійно поєднується як із класичним костюмом, так і з повсякденним одягом. Одягати вишиванку модно, гарно і престижно! Вона призначена для повсякденного та святкового носіння, для виступів на конкурсах, святкових вечорах, презентаціях, виставках тощо.
Вправа 42.
Перепишіть слова, поставте наголос у кожному з них: атлас, жупан, ательє, аплікація, башлик, вінтаж, біжутерія, бретель, викрійка, горловина, декор.
Вправа 43.
Прочитайте і записати словосполучення, поставити наголос, пояснити вимову: оригінальне оформлення, трикотажні полотна, вовняні крепи, занижена пройма, елементи оздоблень, модне вбрання, вишуканий одяг, подвійний комір, високі розрізи, найрізноманітніші композиції, ворсові тканини, форми суконь, ажурна сітка.
Вправа 44.
Поставте наголос у поданих словах. Із трьома словами за власним вибором складіть номінативні речення: кайма, замша, блузка, канітель, лайка, лекала, манишка, модель, обшивка, пальто, пончо, розпірка, стиль, сюртук, технологія, шаблон.
Вправа 45.
Прочитайте текст вголос, дотримуючись мовленнєвих норм.
Сукню для весілля, зазвичай, шиють з тканин білого кольору таких, як атлас, шифон, гіпюр, шитво, крепдешин, капрон та інших сучасних синтетичних тканин. Силует і лінії – найрізноманітніші. Весільна сукня може бути прямою, з облягаючою пілочкою, природною лінією плеча, ледь призібраною спідницею.
Крій рукава – вшивний, кімоно, реглан та інші. Оздоблюють весільні сукні воланами, рюшами, поясами з великими бантами, вишивкою: ажурною і гладдю, кольоровою і в тон. Іноді весільні сукні моделюють з порушенням ритму, пропорцій: дуже відкриті, на бретелях або без них. Витончений вигляд має сукня з рукавами і глибоким вирізом на спині та грудях.
Популярним є стародавній прийом оздоблення, коли виріз затягується ажурною сіткою, фатином, прикрашеним аплікацією з основної тканини або розшитою намистинками.