Тема: «Писемні пам’ятки людства»Гра «Так чи ні!» з Лего (червона цеглинка – ні, зелена – так). Перші поселення людей на території України виникли 1 мільйон років тому на території Закарпаття. Так Археологічні розкопки на місці Трої провів Вікентій Хвойка. Ні Браслет з меандровим орнаментом знайшли на стоянці в Мізині. Так Теракотову армію створено для гробниці першого китайського імператора. так. Найдавнішій в Україні карті близько 17 тисяч років. Так Трипільську культуру відкрив археолог-любитель Генріх Шліман. Ні
Пригадайте, яка допоміжна історична наука вивчає історію писемності? 1. Поміркуйте над висловом: «Сонце і вогонь – друзі глиняних табличок, але вороги дерев’яних дощечок».2. Що в Давньому Єгипті називали «Притулок мудрості», «Аптека душі», «Будинок життя»? Як ви вважаєте, що це означає?3. Що називають писемними пам’ятками?Палеографія
Два – чотири – всі разом. Книги, газети, журнали, зошити, ваші підручники – усі вони вироблені з паперу й видруковані у видавництвах. Зараз папір виготовляють із дерева. Вирубка лісів в Україні досягла критичної позначки. Запропонуйте шляхи запобігання екологічній катастрофі в Україні. Обговоріть їх з однокласниками й однокласницями.
Найвидатніші писемні пам’ятки людства. За весь час існування її продали 5 мі-льярдів примірників. Вона перекладена на 1200 мов світу.Її було написано наглиняних табличках близько 3,5 тисячі років тому. Поемарозповідає про царя Гільгамеша та Енкіду – чоловіка,створеного богами з глини. Енкіду мав убити Гільгамеша,але вони потоваришували. Давня Індія уславилася поемами«Рамаяна» й «Магабхарата». В поемі «Рамаяна» йдетьсяпро поневіряння міфічного індійського принца Рами тайого дружини Сіти. Поема Гільгамеша
и. Розв’язування кросворда. 1) Друга частина Біблії, яка присвячена Ісусу Христу, має назву Новий …2) В поемі «Рамаяна» йдеться про поневіряння міфічного індійського принца … (3) У якій поемі розповідається про пригоди царя з острова Ітака під час повернення з Троянської війни додому? 4) Цар, герой однойменної поеми, якого мав убити Енкіду? 5) Давньоіндійська поема, яка розповідає про боротьбу двох династій за владу?6) Давньогрецький поет, автор поеми «Іліада»?
З джерела народної мудрості«Ум без книг, як птиця без крил. Як і вона злетіти не може, так і ум не домислиться досконально розуму без книг».1. Як ви розумієте цей вислів?2. Чи любите ви читати? Яка серед прочитаних вами книгє улюбленою?Розкажіть про неї.3. Які прислів’я і приказки ви знаєте про книги?
Гра «Встановлення логічних ланцюжків».1. Гомер → 2. «Повчання дітям» → 3. Русь-Україна 4. Нестор-літописець → 5. «Апостол» → 6. Греція7. Володимир Мономах → 8. «Повість минулих літ» → 9. Русь-Україна10. Іван Федорович → 11. «Іліада» → 12. Львів1) 1-6-112) 4 - 8 - 33) 7 - 2 – 9 4) 10 – 12 - 5
Вправа «Плюс-мінус-цікаво». Плюс. Мінус. Цікаво. Записуємо усе, що сподобалося на уроці: інформація і форми роботи, які викликали позитивні емоції, усе, що було корисним тощо. Записуємо те, що не сподобалося, наприклад, здалося нудним, викликало неприйняття, залишилося незрозумілим. Записуємо усе, що зацікавило, наприклад, факти, про які дізналися, запитання, що з’явилися, роздуми тощо
Домашнє завдання. Дослідницька робота з історичним джерелом. Опрацюйте уривок з «Повісті минулих літ» Нестора-літописця про Ярослава Мудрого і дослідіть його з колегою, скориставшись «Пам’яткою» (с. 50). Результати роботи обговоримо на загальній історичній конференції у класі. Новий підручник с. 50
Із «Повісті минулих літ» (1113 рік)Нестора-літописця про Ярослава Мудрого«…любив Ярослав книги, читав їх часто і вдень, і вночі. І зібравскорописців багато, і перекладали вони з грецького на слов’янськеписьмо. Написали книг вони велику силу, ними повчаються віруючі люди ітішаться плодами глибокої мудрості. Начебто один хтось зорав землю, адругий посіяв, а інші жнуть і споживають багато поживи. Велика бокористь від учіння кожного. Книги, мов ріки, які наповнюють собою увесьсвіт, це джерело мудрості, в книгах бездонна глибина, ми нимивтішаємося в печалі, вони — узда для тіла і душі, в книгах — світиломудрості. І якщо старанно пошукати в книгах мудрості, то знайдеш великувтіху і користь для своєї душі». Пам’ятка «Як працювати з текстом історичного документа»1. Прочитайте документ.2. Чи відомо, хто є його автором / авторкою?3. Про яку історичну подію або явище розповідає документ?4. Чи відома нам дата його написання?5. Чи має документ конкретного адресата?6. Визначте в тексті джерела: про що дізналися; що найголовніше втексті; що слід запам’ятати.7. Складіть запитання до тексту історичного джерела, починаючи їх словами «чому», «з якою метою», «як».8. Зробіть висновки.