Тема: “ ПОРТИ, ЇХ КЛАСИФІКАЦІЯ, ПРИЗНАЧЕННЯ, ФУНКЦІЇ”МЕТА НАВЧАЛЬНА: Формування уявлень про географію морських портів,скласти докладну характеристику портових підпрємств, їх структуру, функції, класифікацію за призначенням. МЕТА ВИХОВНА: Викликати інтерес до поглиблення знань в галузі професійного значення світового рибальства. МЕТА РОЗВИВАЛЬНА: Поєднати набуті знання з функціональним значенням портів до географічними уявленнями розвитку рибальства у Світовому океані
Визначення поняття ПОРТПОРТ- СКЛАДНА ІНЖЕНЕРНА СПОРУДА МОРСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА, ЩО ПРИЗНАЧЕНА ДЛЯ РОЗВАНТАЖЕННЯ ТА ЗАВАНТАЖЕННЯ СУДЕН ТА ЇХ ТЕХНІЧНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯПОРТ - ділянка берега моря, річки або озера з прилеглою акваторією, захищена від негоди захисними гідротехнічними спорудами, на якій розміщується комплекс будівель та пристроїв для завантаження і розвантаження суден та їх обслуговування.
Юридична норма. Зовнішньою межею внутрішніх морських вод портів є обкреслені лінією, що проходить через найвіддаленіші убік моря, точки портових споруд. Конвенція ООН з морського права 1982 року наголошує на тому, що це повинні бути постійні портові споруди (стаття 11 Конвенції). До території порту належать відведені порту землі, а також намиті, насипані або створені іншими технологічними засобами за рахунок території порту площі. Акваторією порту є відведені порту водяні простори. Територія й акваторія морського порту є державною власністю і даються порту в користування (стаття 74 КТМ).
ПРАВОВІ НОРМИПравовий режим морських портів в основному регулюється нормами національного права. В Україні правовий режим портів установлений розділом IV «Морський порт» Кодексу торгового мореплавання України (КТМ). Згідно зі статтею 73 КТМ морський порт є державним транспортним підприємством, призначеним для обслуговування суден, пасажирів і вантажів на відведених порту території й акваторії, а також перевезення вантажів і пасажирів на приналежних порту суднах. В Україні порти бувають торгові, рибні і спеціалізовані.
Розрізняють порти відкриті і закритіПрибережні держави відчиняють для заходу іноземних суден деякі торгові порти. Причому питання про те, які з портів повинні бути відкриті, належить до виняткової компетенції держави. Для відвідання відкритих портів, як правило, не потрібно запитувати дозвіл прибережної держави або повідомляти про це. У відкриті порти повинний бути забезпечений вільний доступ усіх суден незалежно від прапора і без будь-якої дискримінації. У закриті порти захід іноземних суден піддається особливому регулюванню і тут установлюється дозвільна система заходу. Судно, що терпить лихо, може здійснити захід у будь-який порт прибережної держави.
Функції морських портів. Основним показником роботи будь-якого морського порту є його вантажообіг. В Європі існує чимало портів, у яких вантажообіг складає 1 млн. тонн на рік і більше. Але найбільше значення мають ті, чиї дані перевищують 50-60 млн. тонн в рік. Їх називають світовими портами Всі морські порти можна умовно розділити на два типи: Універсальні – ті, що приймають та обробляють різні вантажі. Таких портів найбільше в економічно розвинених країнах, і в приморських країнах Європи практично всі порти – універсальні. Спеціалізовані – ті, що створені спеціально для завантаження якогось конкретного товару у великих кількостях. Як правило, такі порти будують в країнах, щоб експортувати на світові ринки різну сировину і паливо. Спеціалізованим є і рибні порти.
Іноземні невійськові судна можуть заходити у внутрішні води тільки з дозволу прибережної держави і повинні додержуватися її законів. Прибережна держава може встановлювати стосовно іноземних суден такі види правового режиму: а) національний режим (такий же, який дається своїм суднам); б) режим найбільшого сприяння (надання умов не гірших, ніж ті, якими користуються судна будь-якої третьої держави); в) спеціальний режим (наприклад, для суден із ядерними силовими установками, що перевозять отрутні, хімічні й інші матеріали).
Навігаційне забезпеченняІноземні кораблі в територіальному морі України і її внутрішніх вод зобов'язані додержуватися правила радіозв'язку, навігаційних, портових, митних, санітарних й інших правил. У випадку вимушеного їх порушення варто негайно повідомляти адміністрацію найближчого порту України.
порт. Країна. Вантажообіг (млн.т)Сінгапур. Сінгапур325 Роттердам. Ніделанди320 Новий Орлеан. США225 Шанхай. Китай185 Сянган. Китай175 Тіба. Японія170 Х'юстон. США160 Нагоя. Японія155 Ульсан. Р. Корея150 Антверпен. Бельгія130 Лонг Біч. США125Інчхон. Р. Корея120 Пусан. Р. Корея115 Йокогама. Японія. Китай100 Найбільші морські порти світу
Провідні порти світу. Безумовним лідером серед європейських морських портів є нідерландська рибна бухта Роттердам. Це головний морський порт Європи, який входить в десятку найбільших світових портів. Роттердам побудований на узбережжі Північного моря в Нідерландах, і свою славу одного з найбільш завантажених портів у світі заслужив ще в 1962 році. З тих пір він тільки нарощував міць, і в даний час його вантажообіг складає близько 421 млн. тонн в рік.
СТРУКТУРА ПОРТУОб’єкти портової інфраструктури - рухомі та нерухомі об’єкти, що забезпечують функціонування морського порту, у тому числі акваторія, гідротехнічні споруди, доки, буксири, криголами та інші судна портового флоту, засоби навігаційного обладнання та інші об’єкти навігаційно-гідрографічного забезпечення морських шляхів, системи управління рухом суден, інформаційні системи, перевантажувальне обладнання, залізничні та автомобільні під’їзні шляхи, лінії зв’язку, засоби тепло-, газо-, водо- та електропостачання, інші засоби, обладнання, інженерні комунікації, розташовані в межах території та акваторії морського порту і призначені для забезпечення безпеки мореплавства, надання послуг, забезпечення державного нагляду в морскому порту;Стивідорна компані- це портовий оператор - суб’єкт господарювання, що здійснює експлуатацію морського терміналу, проводить господарської діяльності;Причал - гідротехнічна споруда, яка має швартовні та відбійні пристрої і призначена для стоянки та обслуговування суден, обслуговування пасажирів, у тому числі для їх посадки на судна і висадки з суден, проведення вантажно-розвантажувальних робіт;