Повні і неповні речення. Незакінчені речення, стилістичні функції їх. Тире в неповних реченнях.
Мета:
• поглибити знання про повні й неповні речення, пояснити правила вживання тире в неповних реченнях;
• формувати вміння знаходити неповні речення в тексті, встановлювати опущений у неповному реченні член речення, ставити на місці пропущеного члена речення тире;
• виховувати любов і повагу до рідної мови, її фольклорної спадщини.
Урок №10 Тема. Повні і неповні речення. Незакінчені речення, стилістичні функції їх. Тире в неповних реченнях. Мета: • поглибити знання про повні й неповні речення, пояснити правила вживання тире в неповних реченнях;• формувати вміння знаходити неповні речення в тексті, встановлювати опущений у неповному реченні член речення, ставити на місці пропущеного члена речення тире; • виховувати любов і повагу до рідної мови, її фольклорної спадщини.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}1) Безособове речення. А. У лиху годину пізнаєш вірну людину. 2)Означено-особове речення Б. У скруті друзів пізнають. 3) Узагальнено-особове речення. В. Не можна жити без друзів.4) Називне речення. Г. Мої друзі.5)Неозначено-особове речення Ґ. Хочу мати справжнього друга. 6) Речення двоскладне Д. Одежа краща нова, друзі - старі. Встановити відповідність.
Неповними називаються речення, в яких пропущено один чи більше необхідних членів, але їх можна встановити з попереднього (наступного) речення або із ситуації спілкування: Пташка радіє весні, а дитя―матері. Вони реготались, мов діти. Вона — тонко і дзвінко, як молода дівчина, він — грубіше, передчасним баском двадцятилітнього парубка(М. Коцюбинський). 2. Пропускатися можуть як головні, так і другорядні члени речення. Наша пісня більше з болю. Такої іншої [пісні] нема. Сонце зігріває повітря, а друг ― душу [зігріває]. 3. Неповні речення, як і повні, можуть бути поширеними і непоширеними, односкладними і двоскладними, а також частинами складного речення. Ранні пташки росу п’ють, а пізні [пташки] сльози ллють. Не вчи орла літати, а солов’я [не вчи] співати.
Неповні речення4. Якщо на місці пропущеного члена речення робиться пауза, то на письмі вона позначається тире. Наприклад: Жайворонок з’явився — до тепла, а зяблик — до холоду; Сталь гартується в огні, а людина — в труді (Нар. творчість). 5. Тире ставиться на місці пропущеного присудка: 1) якщо це частина складного речення (присудок пропущено, щоб уникнути повторів): Лагідні слова роблять приятелів, а наклепи — ворогів (Нар. Творчість); 2) якщо речення зрозуміле без присудка (його відсутність посилює емоційний вплив речення, бо логічний наголос переходить на підмет або другорядний член): Для мене — цілий світ в твоїх очах (І. Кочерга). Якщо пропущено підмет або другорядний член речення, тире може ставитися й не ставитися (за бажанням автора).6. Як різновид неповних речень в українській мові вживаються речення, у яких відсутні головні та другорядні члени речення і думка виражається за допомогою часток та вигуків, так звані слова-речення. Такі речення виражають ствердження або заперечення, згоду чи незгоду, емоційну оцінку почутого. Наприклад: Так! Тепер не могло бути сумніву — жнива починаються (Ю. Збанацький); А присягу забув? — Ні (І. Франко)
Слова-речення вживаються в діалогах. 7. Від неповних слід відрізняти незакінчені (обірвані) речення: Я був у бібліотеці, а ти… (мене не дочекалась). У такому реченні, на відміну від неповного, думка залишається незакінченою, встановити відсутні члени неможливо.8. Неповними можуть бути не тільки двоскладні, а й односкладні речення. Наприклад: Людині треба з горем на люди (Панас Мирний) — неповне безособове речення.9. Двоскладне речення з пропущеним головним членом залишається двоскладним. Наприклад: В покоях почулися легкі кроки, а трохи згодом стала Олена на порозі. Була одягнена в темний плащ, голову завила в чорну хустку, а під пахвою держала грубий звій нот (О. Кобилянська) — неповне двоскладне речення.10. Односкладне речення, в якому немає одного з головних членів, є повним, бо ці члени не передбачаються структурою речення. Наприклад: Люблю мандрувати по рідній країні (І. Муратов) — повне означено-особове речення.11. Неповні речення слід відрізняти від односкладних, у яких наявний лише один головний член, а другого нема і бути не може.
Лагідні слова роблять приятелів, а гострі слова – завзятих ворогів. Сонце зігріває повітря, друг — душу. Пробуй золото вогнем, а дружбу - грішми. Виключити з життя дружбу - це все одно, що позбавити світ сонячного світла. Небо дасть дощу, а земля – зерна. Гарний соловей голосом, а нива – колосом. Умілий майстер буває голодним лише до обіду, а невмілий – до вечора. Залізо їсть іржа, а чоловіка – хвороба. Попереджувальний диктант
Одна вона у нас така - уся співуча і дзвінка,Спишіть складні речення, підкресліть їхні частини, які за будовою дорівнюють неповним реченням. З'ясуйте роль неповних речень та які члени у них пропущено.1. Найдорожча пісня - недоспівана, а найліпша - та, що не знайду (П. Осадчук). 2. Спрямуй думок своїх потік в подій нестримний плин, щоб день прожить, неначе вік, а вік - мов день один (М. Сингаївський). 3. За селом розлогі поля, синіє ліс, летять птахами хмаринки і хмаринками птахи (У. Самчук). 4. Сіяло сонце, в небесах ані хмариночки, та тихо, та любо, як у раї (Т. Шевченко). 5. По той бік Дніпра жовтіють піски, далі луки, а ще далі в синьому мороці плавають обриси лісів (О. Гончар).Індивідуальна робота
Держи хліб на обід, а слово держи на одвіт. Пташка радіє весні, а дитина радіє матері. Повний колос до землі гнеться, а порожній колос догори пнеться. Один розум добре, а два розуми краще. Порожня бочка гучить, а повна бочка мовчить. Зима багата снігами, а осінь багата снопами. Не місце красить людину, а людина красить місце. Зимою роблять сани, а взимку роблять віз. Готуй сани влітку, а воза готуй взимку. (Нар. творч.)“Трансформер”
І. Прочитайте вголос речення, дотримуючись норм літературної вимови. Прочитайте речення вдруге, відновлюючи пропущені члени. Простежте, як змінюється характер розповіді. Поясніть уживання тире.1. На видноколі - сиві тополі, вітер у полі колише ковиль (С. Фоменко). 2. В просвітку дерев - віддзеркалення міста (О. Делеменчук). 3. А в небі - райдуга-веселиця (М. Ткач). 4. Андрій додому поспіша, а сонце - у зеніт (О. Підсуха). 5. На душі - пізній сніг (О. Таран). 6. Око бачить далеко, а розум - ще далі (Нар. творчість). 7. Дерева розправляють сонні віти, над ними угорі - пташиний спів (С. Жуковський). II. Визначте, які з поданих речень є складними. Мовне дослідження
У правій і лівій колонках — прості речення, які входять до складного. Спочатку прочитайте їх так, як їх тут подано. Чи всі речення вам зрозумілі? За допомогою стрілок об’єднайте частини з першої та з другої колонок таким чином, щоб утворились прислів’я. Чи тепер вам усе зрозуміло? Чому саме?Пташка красна своїм пір’ям, …Ластівка день починає, …Гарна мати сім’ю на ноги поставить, … В одне вухо влізе, …а соловей кінчає.а людина — своїми знаннями.а в друге вилізе.а погана мати родину споганить.
Лінгвістична гра «Хто більше?» Зі змісту речення можна поновити пропущені присудки, якщо на нього вказують наявні в реченні обставина чи додаток. Навести приклади неповних речень. Наприклад, Бджола жалить жалом, а людина ― словом. Красна пташка своїм пір’ям, а людина ― своїм знанням.
«Незакінчене речення» На цьому уроці я дізнався … Неповними називаються речення…Тире в неповних реченнях ставиться…Неповні речення вживаються у мовленні з метою…Найчастіше неповні речення вживаються…Чи довели ми сьогодні на уроці зміст нашого епіграфа?Заповніть таблицю.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Знаю. Умію. Треба попрацювати