Презентація "​Повні і неповні речення. Незакінчені речення, стилістичні функції їх. Тире в неповних реченнях"

Про матеріал

Повні і неповні речення. Незакінчені речення, стилістичні функції їх. Тире в неповних реченнях.

Мета:

поглибити знання про повні й неповні речення, пояснити правила вживання тире в неповних реченнях;

формувати вміння знаходити неповні речення в тексті, встановлювати опущений у неповному реченні член речення, ставити на місці пропущеного члена речення тире;

виховувати любов і повагу до рідної мови, її фольклорної спадщини.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Урок №10 Тема. Повні і неповні речення. Незакінчені речення, стилістичні функції їх. Тире в неповних реченнях. Мета: • поглибити знання про повні й неповні речення, пояснити правила вживання тире в неповних реченнях;• формувати вміння знаходити неповні речення в тексті, встановлювати опущений у неповному реченні член речення, ставити на місці пропущеного члена речення тире; • виховувати любов і повагу до рідної мови, її фольклорної спадщини.

Номер слайду 2

Епіграф до уроку: Річ краще нова, а дружба – стара. Народна творчість

Номер слайду 3

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}1) Безособове речення. А. У лиху годину пізнаєш вірну людину. 2)Означено-особове речення Б. У скруті друзів пізнають. 3) Узагальнено-особове речення. В. Не можна жити без друзів.4) Називне речення. Г. Мої друзі.5)Неозначено-особове речення Ґ. Хочу мати справжнього друга. 6) Речення двоскладне Д. Одежа краща нова, друзі - старі. Встановити відповідність.

Номер слайду 4

Незакінчені речення, відсутні члени яких встановити неможливо. Речення, в яких пропущено один чи більше необхідних членів, але їх можна встановити з попереднього або із ситуації спілкування. Односкладні речення, в яких немає одного з головних членів речення. Альтернатива

Номер слайду 5

Неповними називаються речення, в яких пропущено один чи більше необхідних членів, але їх можна встановити з попереднього (наступного) речення або із ситуації спіл­кування: Пташка радіє весні, а дитя―матері. Вони реготались, мов діти. Вона — тонко і дзвінко, як молода дівчина, він — грубіше, передчасним баском двадцятилітнього парубка(М. Коцюбинський). 2. Пропускатися можуть як головні, так і другорядні члени речення. Наша пісня більше з болю. Такої іншої [пісні] нема. Сонце зігріває повітря, а друг ― душу [зігріває]. 3. Неповні речення, як і повні, можуть бути поширеними і непоширеними, односкладними і двоскладними, а також частинами складного речення. Ранні пташки росу п’ють, а пізні [пташки] сльози ллють. Не вчи орла літати, а солов’я [не вчи] співати.

Номер слайду 6

Неповні речення4. Якщо на місці пропущеного члена речення робиться пауза, то на письмі вона позначається тире. Наприклад: Жайворонок з’явився — до тепла, а зяблик — до холоду; Сталь гартується в огні, а людина — в труді (Нар. творчість). 5. Тире ставиться на місці пропущеного присудка: 1) якщо це частина складного речення (присудок пропущено, щоб уникнути повторів): Лагідні слова роблять при­ятелів, а наклепи — ворогів (Нар. Творчість); 2) якщо речення зрозуміле без присудка (його відсутність посилює емоційний вплив речення, бо логічний наголос переходить на підмет або другорядний член): Для мене — цілий світ в твоїх очах (І. Кочерга). Якщо пропущено підмет або другорядний член речення, тире може ставитися й не ставитися (за бажанням автора).6. Як різновид неповних речень в українській мові вживаються речення, у яких відсутні головні та другорядні члени речення і думка виражається за допомогою часток та вигуків, так звані слова-речення. Такі речення виражають ствердження або заперечення, згоду чи незгоду, емоційну оцінку почутого. Наприклад: Так! Тепер не могло бути сумніву — жнива починаються (Ю. Збанацький); А присягу забув? — Ні (І. Франко)

Номер слайду 7

Слова-речення вживаються в діалогах. 7. Від неповних слід відрізняти незакінчені (обірвані) речення: Я був у бібліотеці, а ти… (мене не дочекалась). У такому реченні, на відміну від неповного, думка залишається незакінченою, встановити відсутні члени неможливо.8. Неповними можуть бути не тільки двоскладні, а й односкладні речення. Наприклад: Людині треба з горем на люди (Панас Мирний) — неповне безособове речення.9. Двоскладне речення з пропущеним головним членом залишається двоскладним. Наприклад: В покоях почулися легкі кроки, а трохи згодом стала Олена на порозі. Була одягнена в темний плащ, голову завила в чорну хустку, а під пахвою держала грубий звій нот (О. Кобилянська) — неповне двоскладне речення.10. Односкладне речення, в якому немає одного з голов­них членів, є повним, бо ці члени не передбачаються струк­турою речення. Наприклад: Люблю мандрувати по рідній країні (І. Муратов) — повне означено-особове речення.11. Неповні речення слід відрізняти від односкладних, у яких наявний лише один головний член, а другого нема і бути не може.

Номер слайду 8

Лагідні слова роблять приятелів, а гострі слова – завзятих ворогів. Сонце зігріває повітря, друг — душу. Пробуй золото вогнем, а дружбу - грішми. Виключити з життя дружбу - це все одно, що позбавити світ сонячного світла. Небо дасть дощу, а земля – зерна. Гарний соловей голосом, а нива – колосом. Умілий майстер буває голодним лише до обіду, а невмілий – до вечора. Залізо їсть іржа, а чоловіка – хвороба. Попереджувальний диктант

Номер слайду 9

Бережи і шануй честь змолоду, а здоров’я — під старість. (Нар. творч.) Без гайки – ні трактора, ні косарки. Усякому своє щастя. Щастя у кожного під мозолями. Вченому – світ ясний, невченому – примарні зорі. У землі хліб за сімома трудами, сімома потами. Пояснювальний диктант

Номер слайду 10

Одна вона у нас така - уся співуча і дзвінка,Спишіть складні речення, підкресліть їхні частини, які за будовою дорівнюють неповним реченням. З'ясуйте роль неповних речень та які члени у них пропущено.1. Найдорожча пісня - недоспівана, а найліпша - та, що не знайду (П. Осадчук). 2. Спрямуй думок своїх потік в подій нестримний плин, щоб день прожить, неначе вік, а вік - мов день один (М. Сингаївський). 3. За селом розлогі поля, синіє ліс, летять птахами хмаринки і хмаринками птахи (У. Самчук). 4. Сіяло сонце, в небесах ані хмариночки, та тихо, та любо, як у раї (Т. Шевченко). 5. По той бік Дніпра жовтіють піски, далі луки, а ще далі в синьому мороці плавають обриси лісів (О. Гончар).Індивідуальна робота

Номер слайду 11

Держи хліб на обід, а слово держи на одвіт. Пташка радіє весні, а дитина радіє матері. Повний колос до землі гнеться, а порожній колос догори пнеться. Один розум добре, а два розуми краще. Порожня бочка гучить, а повна бочка мовчить. Зима багата снігами, а осінь багата снопами. Не місце красить людину, а людина красить місце. Зимою роблять сани, а взимку роблять віз. Готуй сани влітку, а воза готуй взимку. (Нар. творч.)“Трансформер”

Номер слайду 12

І. Прочитайте вголос речення, дотримуючись норм літературної вимови. Прочитайте речення вдруге, відновлюючи пропущені члени. Простежте, як змінюється характер розповіді. Поясніть уживання тире.1. На видноколі - сиві тополі, вітер у полі колише ковиль (С. Фоменко). 2. В просвітку дерев - віддзеркалення міста (О. Делеменчук). 3. А в небі - райдуга-веселиця (М. Ткач). 4. Андрій додому поспіша, а сонце - у зеніт (О. Підсуха). 5. На душі - пізній сніг (О. Таран). 6. Око бачить далеко, а розум - ще далі (Нар. творчість). 7. Дерева розправляють сонні віти, над ними угорі - пташиний спів (С. Жуковський). II. Визначте, які з поданих речень є складними. Мовне дослідження

Номер слайду 13

У правій і лівій колонках — прості речення, які входять до складного. Спочатку прочитайте їх так, як їх тут подано. Чи всі речення вам зрозумілі? За допомогою стрілок об’єднайте частини з першої та з другої колонок таким чином, щоб утворились прислів’я. Чи тепер вам усе зрозуміло? Чому саме?Пташка красна своїм пір’ям, …Ластівка день починає, …Гарна мати сім’ю на ноги поставить, … В одне вухо влізе, …а соловей кінчає.а людина — своїми знаннями.а в друге вилізе.а погана мати родину споганить.

Номер слайду 14

По гіркім труді соло…кий обід. Розум піднімає до місяця а майстерність до неба. На комара з гарматою. Дерево міцне корін…ям а людина завзятіс(?)тю. Під злим круком зле яйце. Самостійна робота (переписати речення, розставляючи розділові знаки й пропущені літери)

Номер слайду 15

Лінгвістична гра «Хто більше?» Зі змісту речення можна поновити пропущені присудки, якщо на нього вказують наявні в реченні обставина чи додаток. Навести приклади неповних речень. Наприклад, Бджола жалить жалом, а людина ― словом. Красна пташка своїм пір’ям, а людина ― своїм знанням.

Номер слайду 16

«Незакінчене речення» На цьому уроці я дізнався … Неповними називаються речення…Тире в неповних реченнях ставиться…Неповні речення вживаються у мовленні з метою…Найчастіше неповні речення вживаються…Чи довели ми сьогодні на уроці зміст нашого епіграфа?Заповніть таблицю.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Знаю. Умію. Треба попрацювати   

Номер слайду 17

Пояснення домашнього завдання §… опрацювати.1-й рівень. Написати твір-мініатюру «Мій друг», використовуючи неповні речення. 2-й рівень. Виписати зі збірки «Народ скаже – як зав’яже» 5 прислів’їв, які містять неповні речення. 3-й рівень. Виконати вправу за підручником №…

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Білай Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
10 квітня 2018
Переглядів
17643
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку