Повторення та узагальнення вивченого з синтаксису та пунктуації (урок-віночок)
Номер слайду 2
Ваші квіти – замріяна казка,Ваші квіти – зупинена мить. З ними можна радіти й страждати,З ними можна крізь роки іти. В. Борисова
Номер слайду 3
Психологічне налаштування на урок. Вправа «Веселка»Сядьте зручно, заплющте очі та уявіть веселку, зокрема, як виграють, переливаються її кольори, уявіть себе серед цих барв. А який у вас настрій?
Номер слайду 4
Гарно й зручно ми сідаєм,Щось нове завжди вивчаєм. Те, що вчили, - пригадаєм,Будь уважний, починаєм!Організація класу
Номер слайду 5
Сьогодні на уроці ми повторимо вивчене з синтаксису та пунктуації й одночасно плестимемо віночок. Віночок – це плетене коло із квітів, листя, гілок. Український віночок – не просто краса, а й оберіг, «знахар душі», бо в ньому є така чаклунська сила, що болі знімає, волосся береже. Мотивація навчальної діяльностіЗвичай плести віночки прийшов до нас із давнини. Усього в українському вінку 12 видів квітів. Дівчаткам, яким виповнилося 9 років, плели віночки із 7 квіточок. І ми будемо вплітати по одній квіточці, виконуючи певне завдання.
Номер слайду 6
Уплітаємо у віночок першу квіточку. Ромашка. Вона символ кохання, ніжності та вірності. У всі часи на ромашці ворожили. Щоб дізнатися відповідь на питання, обривали пелюстки, примовляючи «так», «ні». Поворожімо й ми з вами, пригадаймо таким чином вивчене з синтаксису та пунктуації.
Номер слайду 7
Гра «Так – ні»1. Синтаксис – розділ науки про мову, який вивчає будову й граматичне значення словосполучень і речень.2. Словосполучення — це поєднання щонайменше трьох слів.3. Словосполучення має головне слово й залежні.4. За метою висловлювання речення поділяються на окличні й неокличні.5. Підмет і присудок - граматична основа речення.6. В односкладному реченні одна граматична основа, а у двоскладному їх дві.
Номер слайду 8
7. Означення, додаток, обставина — це другорядні члени речення.8. Однорідними називають члени речення, які відповідають на однакове питання й залежать від одного й того ж слова.9. Звертання відокремлюємо комами, якщо воно стоїть на початку або в кінці речення.10. Складним називають речення, у якому є дві або більше граматичних основ.11. Пряма мова завжди береться в лапки й супроводжується словами автора.12. Пунктуація вивчає правила написання слів.
Номер слайду 9
Уплітаємо у віночок другу квіточку. Цвіт яблуні Він є символом материнської відданості й любові.
Номер слайду 10
Утворіть словосполучення, користуючись текстом. Запишіть їх. Визначте головне слово та вид словосполучення за головним словом. Вітер колише травневий Яблуні ніжні в цвіту, Цвіт рідний біло-рожевий, Падає вниз на льоту. В. Назарук. Вітер (який?) … колише (що?) … яблуні (які?) …яблуні (які?) …цвіт (який?) … цвіт (який?) … падає (куди?) … падає (як?) … . Чому не є словосполученнями сполуки вітер колише, цвіт падає? ?Які ще сполуки слів не є словосполученнями?
Номер слайду 11
Уплітаємо третю квіточку. Волошка. Вона символ людського прозріння, краси й величі неба, чистоти й радості.
Номер слайду 12
Утворіть п’ять речень, у яких слово «волошка» виступало б різним членом речення. Запишіть за зразком. Насіння волошок ховалося серед житніх зерен і так мандрувало разом з ним.
Номер слайду 13
Уплітаємо четверту квітку. Мак. Квітка є символом сонця, безкінечності буття й життєвої скороминущості, пишної краси, волі, гордості, сну, отрути, оберегу від нечистої сили, а також хлопця-козака, крові, смерті.
Номер слайду 14
З’єднайте частини речень, запишіть, ставлячи необхідні розділові знаки й пояснюючи свій вибір. Однорідні члени речення підкресліть. Червоний мак та сині волошки оксамитові чорнобривці та дика рута Червоний мак на вишивці вважався Я вплітаю у вінок свої улюблені квіти і барвінок і ромашку і мак.оберегом роду та захистом від зла.ці квіти прикрашали дівочі голівки.
Номер слайду 15
Уплітаємо п’яту квіточку. Калина. Вона є символом краси та дівочої вроди, символом нашої України.
Номер слайду 16
Прочитайте речення, додайте й поясніть розділові знаки. Виберіть і запишіть звертання, визначте їх вид. Ти котись, котись віночку попереду в лісочок. Не стелись хрещатий барвінку не стелись низенько. Червона калино чого в лузі гнешся?Білі-білі конвалії милі вас насіяла тут весна.
Номер слайду 17
Уплітаємо шосту квіточку. Мальва. Квітка є символом любові до рідної землі, до свого народу, до батьківської хати.
Номер слайду 18
Прочитайте поданий текст. Випишіть з нього складні речення, ставлячи необхідні розділові знаки. Підкресліть граматичні основи. Мальва була єдиною донькою козацького сотника Григорія Кандиби. Під час одного із спустошливих набігів турки захопили село у якому жила Мальва. Загинув її батько матір забрали в полон а Мальві якось удалося втекти в ліс. Вона вирішила помститися ворогам і взяла до рук зброю. Слава про сміливу дівчину пішла по всій окрузі. Але підлий зрадник видав її і турки порубали тіло дівчини й розкидали по полю. З кожного понівеченого шматка виросли яскраво-червоні квіти які й назвали мальвами.
Номер слайду 19
Уплітаємо сьому квіточку.. Барвінок. Він є символом життя та безсмертя душі людської, оберегом від злих сил, зіллям кохання, дівочої краси, чистого шлюбу.
Номер слайду 20
Прочитайте текст. Поставте пропущені розділові знаки в реченнях. Свій вибір поясніть. Одягну вінок з барвінку заплету червону стрічку і скажу я мамі Мамо, люба і хороша, глянь на мене, чи я схожа на весну-веснянку? Моя мама так сказала Цвіт весна подарувала цвіт весна розкрила але ти маленька дочко в барвінковому віночку українка мила.
Номер слайду 21
Квітів яскравих барвисті узори. Сяють у віночку, як вранішні зорі. Кожна говорить до нас, промовляє,Про свої символи розповідає.