Тема уроку. Повторення вивченого. Однорідні члени речення. Звертання.
Номер слайду 2
План роботи на уроці1. Повторити визначення: однорідні члени речення, звертання, вставні слова, вставні словосполучення, вставлені конструкції.2. Пригадати правила постановки розділових знаків при вивчених ускладнювальних компонентах.3. Виконати практичні завдання (тести) з визначеної теми.4. Підготуватися до контрольної роботи.
Номер слайду 3
Продовжити речення1. Синтаксис вивчає…2. Пунктуація вивчає…3. Однорідні члени речення – це…4. Якщо однорідні члени речення поєднані сполучниками і, та (і), й, або ….5. Якщо однорідні члени речення поєднані сполучниками а, але, проте…6. Якщо спочатку йде УС, а потім однорідні члени речення, то…7. Якщо при однорідних членах є слова «наприклад», «а саме», то …8. Звертання – це…9. Вставні слова – це…10. Звертання та вставні слова поєднує те, що …11. При звертанні може не ставитися кома, якщо…12. Якщо в реченні є вставлена конструкція, то можуть ставитися…13. Слова «навіть, майже, приблизно, принаймні, все-таки…» …14. Вставні слова можуть виражати…15. При звертанні, крім коми, може ставитися….., якщо….
Номер слайду 4
Номер слайду 5
Розділові знаки при УС
Номер слайду 6
Виконати тестові завдання1. Правильно розставлено розділові знаки в реченні А Усяке птаство, як-от деркачів, перепілок, куликів, курок — можна було викосити косою в траві. Б Усяке птаство, як-от: деркачів, перепілок, куликів, курок можна було викосити косою в траві. В Усяке птаство, як-от: деркачів, перепілок, куликів, курок, можна було викосити косою в траві. Г Усяке птаство, як-от: деркачів, перепілок, куликів, курок — можна було викосити косою в траві.
Номер слайду 7
Виконати тестові завдання2. Перед однорідними членами треба поставити двокрапку, а після них — тире в реченні (розділові знаки пропущено) А Усе в чеканні спілі краплі рос земля і місяць вишні і тополі і тиша в тиші і тумани в полі. Б Усюди і на вулицях і круг стадіону й обабіч дороги до заводу росли молоді осокори клени й каштани. В Родина школа церква телебачення література усі повинні підкреслювати користь для себе й для загалу суворого дотримання законів. Г Три головні завдання є в українського народу досягнення правдивого й сталого щастя посилення єдності захист зовнішніх кордонів.
Номер слайду 8
Виконати тестові завдання3. Однорідними означеннями ускладнено речення (розділові знаки пропущено) А На сукупних скрізь одгороджених тинами городах зеленіло бадилля кукурудзи. Б Коло хат у садках темніли купи вишень і стриміли здорові старі дикі груші. В Сонце вдарило з-за лісу червоним потужним промінням на київські гори. Г У густім зеленім березовім гаю над Дністром весело щебетали пташки.
Номер слайду 9
Звертання. Що означає Називає того, до кого (або до чого) адресоване мовлення Вид за будовою непоширене (одне слово):матінкопоширене (сполучення слів):солов’їна мово Спосіб вираження Звертання та вставні слова не виступають членами речення, на письмі виділяються комами. Групи вставних слів і словосполучень за значенням. Упевненість. Невпевненість. Почуття. Джерело повідомлення. Слова ввічливостіПослідовність викладу, оформлення думок. Привертають увагу співрозмовника
Номер слайду 10
Виконати тестові завдання1. Вставну конструкцію на позначення невпевненості, припущення вжито в реченні (розділові знаки пропущено) А Не губіться прошу вас у морі людському! Б Слово честі мамо й тату буду менших доглядати! В Колись-колись Крим як відомо звався Таврія. Г Здається ж люди все у них людське але душа ще з дерева не злізла.2. Вставну конструкцію на позначення емоцій ужито в реченні (розділові знаки пропущено) А Немає більшої трагедії ніж бути генієм мені здається. Б А в хлібороба звісна річ роботи як води від снігу до снігу. В На жаль не кожне колективне рішення результат колективного розуму. Г Я по правді сказавши і тепер трохи дивуюся що мені так легко пишеться до Вас.
Номер слайду 11
Виконати тестові завдання3. Ніколи НЕ БУВАЄ вставним слово А мабуть Б навіть В може Г чуєш4. НЕМАЄ вставної конструкції в реченні (розділові знаки пропущено) А Він уночі потривожив механіка і виявляється зовсім даремно. Б Я не зважив на годинник і виявляється потрапив на кінцевий етап цієї події. В Сумління людське виявляється подібне до вулика його теж можна розтривожити. Г Любов до книжки виявляється й у тому що з шостого класу Франко збирав свою бібліотеку.5. Звертанням ускладнено речення (розділові знаки пропущено) А Ти знаєш що ти людина? Б Ти зважай на поклик серця ніжний друже! В Ти не знаєш чому так зробилося гарно відразу? Г Ти граєш і не музику а ніч обвітрену століттями розлуки
Номер слайду 12
Виконати тестові завдання6. Поширеним звертанням ускладнено речення (розділові знаки пропущено) А І все ж не обминайте люди осінньої журливої краси падолисту. Б Ти справжній лицар сину! Ти вславиш Україну! В Не тратьте куме сили спускайтеся на дно. Г Вітаю тебе мій добрий мій єдиний друже.7. Лише одну кому треба поставити в реченні (розділові знаки пропущено) А Заплач Матвійку дам копійку. Б О сон з тобою забуваєм все горе і свою напасть. В Ти в моєму серці Україно думою Шевченка гомониш. Г І шлях святинь твоїх Славуто тернами весь позаростав!
Номер слайду 13
Виконати тестові завдання8. Трьома звертаннями ускладнено речення (розділові знаки пропущено) А Не стелись тумане не шуміть тополі не печальте очі ви берізки голі! Б Припливайте до колиски лебеді як мрії опустіться тихі зорі синові під вії. В Ой не шуми луже дуже ти зелений гаю не завдавай серцю туги бо я в чужім краю. Г Плавай плавай лебедонько по синьому морю рости рости тополенько все вгору та вгору.9.Є вставне речення А За тучами, за хмарами, за зливами - я бачу: сходить ясний день над нивами! Б Як ми вже знаємо, по дорозі з Харкова Гребінка зупинився в Кременчуці. В За вікном, дивна річ, вирувало залите сонцем місто. Г Це, звісно, вранці вже було.
Номер слайду 14
План роботи на уроці1. Повторити визначення: однорідні члени речення, звертання, вставні слова, вставні словосполучення, вставлені конструкції.2. Пригадати правила постановки розділових знаків при вивчених ускладнювальних компонентах.3. Виконати практичні завдання (тести) з визначеної теми.4. Підготуватися до контрольної роботи.