Самостійна робота
Синтаксис і пунктуація. Головні члени речення
1. Граматичний зв’язок між підметом і присудком порушено в реченні
А Пам’ятайте: відвідувати стоматолога слід не рідше ніж двічі на рік. Б Я звертаюся до всіх, хто виявили бажання піти в похід на Говерлу. В Поступ від недосконалих до довершених технологій забирає не одне десятиріччя. Г Видавці звернули увагу на те, що історії про Гаррі Поттера цікавлять не лише дітей.
2. Позначте речення зі складеним іменним присудком А Земля почала зеленіти тендітною травою. Б Буду я навчатися мови золотої у трави - веснянки, у гори крутої. В Почав жевріти схід сонця. Г Без води й борщу не звариш. Д Він завжди лишався непомітним.
3. Позначте речення зі складеним дієслівним присудком А Я готовий відповідати за тебе як твій громадянин. Б Надія не могла лишатися байдужою. В Хотіла б я піснею стати у сюю хвилину ясну. Г Буду мріяти й жити на крилах надій. Д Будуть груди пекти ті залишені в полі гранати, те покиддя війни на грузьких слідах череди.
4. Іменну частину складеного присудка виражено прикметником у реченні А У містах земля одягнена в камінь і залізо. Б Гомоніти з великим начальством було для мене великою втіхою. В У справедливих армій доля завжди прекрасна. Г На гіллі рясному цвіт немов сніжинки. Д Горобці в піску сипкому – ніби діти у ставку.
5. Підмет виражено неозначеною формою дієслова в реченні А Ми нічого спинити не в силі. Б Потрапити в той дім було для нас усмішкою дитячої фортуни. В Стати хліборобом радили мені стати з дитинства. Г Визволені не можуть забути своїх визволителів.
6. Відредагуйте речення.
1. Олег і Богдан дивився футбол. 2. Попереду виднілися чи то ліс, чи то гай.3.Завдання можуть виконати Олена або Сергій.
7. Спишіть, вибираючи форму узгодження присудка з однорідними підметами.
1. Іноді глибоку тишу (порушує/ють) стукіт дятла чи шерех збитої білкою кедрової шишки. 2 Івась і Грицько (йшли, йшов) по боках і (доглядав/ли ) овечат. 3. І (пливе/уть) тоненькими, поплутаними струмочками не то думка, не то мрія. 4. Життя і мрія в згоді не (буває/ють) і вічно борються. 5. І (відчували/ав) грек і печеніг відлуння кроків князя Святослава. 6. Закарпатську низовину (перетинає/ють) річка Тиса і чимало її правих притоків.
8.Спишіть, дібравши присудок.
1. До приходу автобуса в мене (лишалося, лишилися) десять хвилин. 2. Шість класів (було, були) його очною освітою. 3. Більшість дворової челяді (подалося, подалася) геть –– на вільний хліб, до землі або й до міста. 4. Решта квитків на денну виставу (щезла, щезли) з каси. 5. І тепер сила – силенна вудіїв (сиди, сидять) по березі, а я дома. 6. Невеликії три літа марно (пролетіли, пролетіло).