ТЕМА УРОКУВідокремлені члени речення Поняття про відокремлення. Відокремлені означення
Номер слайду 2
План уроку1. З`ясувати поняття відокремлення.2. Визначити, які члени речення можуть бути відокремленими.3. Розібратись, коли відокремлюються означення.
Номер слайду 3
ПОНЯТТЯ ПРО ВІДОКРЕМЛЕННЯВІДОКРЕМЛЕНИМИ називаються члени речення які мають особливе смислове навантаження;містять в собі додаткове повідомлення. Відокремленими можуть бути тільки ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. В усному мовленні вирізняються паузою, на письмі виділяються комами, рідше тире.
Номер слайду 4
ВІДОКРЕМЛЕНІ ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ ОЗНАЧЕННЯ ДОДАТОК (ПРИКЛАДКА) ОБСТАВИНА
УЗГОДЖЕНІ ОЗНАЧЕННЯ ВІДОКРЕМЛЮЮТЬСЯ1. Якщо прикметниковий або дієприкметниковий звороти стоять після означуваного слова Дівчата, заквітчані яскравими вінками, йшли до річки. ОС
Номер слайду 8
2. Якщо вони стоять перед означуваним іменником і мають обставинний відтінок (причини) у значенніЗаклопотана хатніми справами, Катря не помітила (чому?), що вже вечір. ОС
Номер слайду 9
3. Якщо такі означення стосуються особового займенника. Мужній і завзятий, він не боявся нічого. Він, мужній і завзятий, не боявся нічого. ОСОС
Номер слайду 10
4. Якщо стоїть після означуваного слова-іменника, перед яким уже є залежне від нього означення. Нарешті розщедрилось тепле сонце, усміхнене, яскраве. ОСАле за бажанням автора: Музика, бадьора, чарівна, полинула через шкільне подвір’я. Музика бадьора, чарівна полинула через шкільне подвір’я.
Номер слайду 11
ПЛілі сідала на учительський стіл, гойдала довгими ногами в строкатих панчохах і, страшенно горда із загальної уваги, перелічувала усі свої таланти.4. Якщо означення стоїть на відстані від означуваного слова. ОС
Номер слайду 12
СТАВИМО ТИРЕ1. Нитками вишито сорочку – чорними й червоними.2. Олеся йде сама дорогою – легка, витончена, пругка.3. Це вже звичка в мене така була - поговорити!
Номер слайду 13
Робота з реченнями (пояснити розділові знаки)2. У деревяній клітці стояв скелет, прикритий темно-сірою просмоленою шкірою.4. Напоєний запахом землі, старого листя, грибів та ожини, ти ростеш, підносишся над лісом і бачиш світ далеко-далеко…городами.1. Він, суворий і красивий, стояв на кормі із веслом. дивився вперед поверх нас.6. Налякані громом, курчата збилися докупи. 3. Знесилений, кінь зупинився.5. Ближче до старезного лісу, чорного, густого, ставало сумно.7. Це вже звичка в мене така — поговорити.8. Пригадується мені княгиня Ольга — горда, непокірна.
Номер слайду 14
Не виділяємо означення. Прикметник, дієприкметник = присудку Дорога овіяна туманом віків. Але: Дорога, овіяна туманом віків, стелилася переді мною.
Номер слайду 15
2. Дієприкм.зворот перед ОС + немає причини. Умиті дощами поля раділи сонцю. Край моря сонце золотить укриті лісом гори.
Номер слайду 16
Робота з реченнями1. У якому реченні означення відокремлюється комою (розділові знаки вилучено)А. Гудуть з вітрами до світання дощем оплакані сади. Б. І тиха осінь мрійна яснолиста несла в серця надію і тривогу. В. У снігу по коліно стоїть з хати винесена ялинка.
Номер слайду 17
2. Не відокремлюється означення в реченні (розділові знаки вилучено)А. Покинута людьми на довгі дні дорога помирає в бур’яні. Б Село намокле від дощів. В. Досвітні огні переможні урочі прорізали темряву ночі. Г. Наляканий громовицею тихенько заіржав кінь. Робота з реченнями
Номер слайду 18
3. Речення Задоволені й усміхнені … поверталися зі стадіону додому ускладниться відокремленим означенням, якщо на місці крапок записати слово. А глядачі;Б футболісти;В тренери;Г футболісти й тренери;Д вони. Робота з реченнями
Номер слайду 19
4. Прочитайте речення. На березі хвилястої Десни стояло місто, оповите в сни. Відокремлена в реченні конструкція — це. А дієприслівниковий зворот;Б дієприкметниковий зворот;В прикметник із залежними словами;Г дієприслівник. Робота з реченнями