Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 02.08.2022 № 1/8794-22 У результаті військової інтервенції російської федерації до України, постало гостре питання стану психологічного здоров’я здобувачів освіти, батьків, вчителів, що впливатиме на освітній процес у новому навчальному році. Одним із головних завдань закладу освіти є повсякденна психологічна допомога та емоційна підтримка учасників освітнього процесу.
Категорії здобувачів освіти, що потребують підсиленої психолого-педагогічної підтримки на етапі адаптації123 Здобувачі освіти 1-2 класів на етапі адаптації до навчання в закладі освіти. Здобувачі освіти 5-6 класів на етапі адаптації до навчання в середній школіЗдобувачі освіти 10 класів на етапі адаптації до навчання в старшій школі та профілю навчання4 Здобувачі освіти 8 класів на етапі підліткової кризи та адаптації до навчання в класах з поглибленим вивченням предметів
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Перший етап –орієнтувальний«Фізіологічна буря» (1–3 тижні)Другий етап –нестійкепристосування. Організм шукає і знаходить оптимальні (або близькі до оптимальних) варіанти реакцій (4-5 тиждень)Третій етап –період відносностійкогопристосування. Організм знаходить найбільш відповідні варіанти реагування на навантаження(5–6 тиждень)Етапи адаптації
Емоційна складова. РЕКОМЕНДАЦІЇСтабільний дорослий (емоційно відкритий, емоційно теплий)Адаптований учень. Ознаки ефективної адаптації1. Процес навчання викликає переважно позитивні емоції.2. Учню посильна навчальна програма. 3. Дитина виявляє самостійність при виконанні навчальних завдань і звертається за допомогою до дорослих тільки після того, як самостійно спробувала їх виконати. 4. Учень задоволений своїми стосунками з однокласниками і вчителем. Мета адаптаційного періоду: створення у дитини уявлення про школу як місце, де вона буде прийнята і сприйнята такою, якою вона є з усіма своїми почуттями, думками, знаннями, особливостями.
РЕКОМЕНДАЦІЇЗдоров'язбережувальна складова https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialnopedahohichna-robota/materialy-dlia-vykorystannia-v-roboti-pid-chas-voiennykhdiy/vpravy-dlia-ditey-ta-pidlitkiv-iaki-perebuvaiut-u-stresoviy-sytuatsii-dlia-zniattiapsykhoemotsiynoho-napruzhennia/Використання дихальних вправ (видих має бути довшим за вдих). Психологічних хвилинок. Вправ на розпізнання емоцій,Вправ на зниження тривожності. Арт-терапевпичних вправ.
РЕКОМЕНДАЦІЇПам’ятка батькам першокласника. Підтримуйте в дитині прагнення стати школярем. Обговоріть з дитиною правила безпеки, роздрукуйте й повісьте покроковий алгоритм дій у разі повітряної тривоги, небезпеки.3. Обговоріть з дитиною ті правила і норми, з якими вона зустрінеться в школі. Поясніть їх необхідність і доцільність.4. Складіть разом з першокласником розпорядок дня, стежте за його дотриманням.5. Використовуйте можливості гри, як провідної діяльності дитини, при підготовці до школи. 6. Будьте уважними до труднощів, які можуть виникнути у дитини на початковому етапі навчання в школі. 7. Підтримуйте першокласника в його бажанні досягти успіху. У кожній роботі обов’язково знайдіть, за що можна було б його похвалити. Пам’ятайте, що похвала та емоційна підтримка здатні помітно підвищити інтелектуальні досягнення.8. Поважайте думку першокласника про свого педагога.9. Якщо вас щось турбує в поведінці дитини, учбових справах, не соромтеся звертатися за порадою і консультацією до вчителя або шкільного психолога.10. Навчання – це нелегка і відповідальна праця. Вступ до школи суттєво змінює життя дитини, але це не повинно позбавляти її різноманіття, радосщів, гри. У першокласника повинно залишатися досить часу для ігрових занять.
Корисні посилання. Щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2022/2023 н. р. Лист МОН № 1/9105-22 від 10.08.22 року. Щодо діяльності психологічної служби у системі освіти в 2022/2023 навчальному роціЛист МОН № 1/8794-22 від 02.08.22 року. Вправи для зняття психоемоційного напруження https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialnopedahohichna-robota/materialy-dlia-vykorystannia-v-roboti-pid-chas-voiennykhdiy/vpravy-dlia-ditey-ta-pidlitkiv-iaki-perebuvaiut-u-stresoviy-sytuatsii-dlia-zniattiapsykhoemotsiynoho-napruzhennia/Міністерство освіти і науки України - Як допомогти дітям не лякатись сирен: поради психологині Світлани Ройз. Коли світ на межі змін: Стратегії адаптації GG prostir posibnyk 1 str.pdf. При створенні презентації використано картини сумської художниці Анни Черненко