Мета: поглибити знання про службові частини мови; формувати вміння визначати самостійні та службові частини мови, ознайомити з граматичними ознаками прийменників, розвивати вміння їх розпізнавати й використовувати як засіб зв’язку слів у словосполученні; виховувати любов до природи, її багатств. Обладнання: мультимедійна презентація (таблиці, схеми, ілюстрації). Тип уроку: вивчення нового матеріалу (урок з мультимедійною підтримкою).
ІІІ. Актуалізація опорних знань.1. Бесіда. Над яким розділом мовознавства ми зараз працюємо?На які розряди поділяються усі частини мови?Які називаються службовими?Службові слова — це неповнозначні слова, які не називають реалій, а тільки вказують на відношення між ними. До службових частин мови належать прийменник, сполучник і частка.
Морфологічна казка. Отже, ми пригадали, що частини мови поділяються на самостійні та службові та вигук. На безмежних просторах планети Українська Мова процвітала велика й багата країна Морфологія. Складалася вона з князівств. Багаті й знатні об’єдналися у Самостійні Частини Мови. Кожне князівство займалося своїми справами. Іменник об’єднував усі живі і неживі предмети і називав їх. Прикметник вказував на їх ознаки. Числівник міг швидко й чітко перелічити все населення країни. Дієслова захоплювали всіх своєю працелюбністю, енергійно і з готовністю завжди виконували будь-яку справу. А якщо хтось втомлювався, Займенник його заміняв, а тому що він був дуже тактовний, то не називав тих, кому була потрібна допомога. Прислівник же завжди контролював, хто як працює: гарно чи погано, хто вийшов працювати ввечері, а хто вранці. Вирувало життя у князівствах. Скромні й сором'язливі теж об'єднались у групу - Службові Частини Мови. Вони допомагали Самостійним. І тільки Вигук не захотів пристати до жодної з груп, аби не втратити своєї волі.
ІV. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу.1. Мовне дослідження. Прочитайте речення, скажіть, чого йому бракує? Відновіть речення, визначте функцію слів, які ви вставили. Весна зіткала вчора гобелен ___ лузі __ трав, __ квітів, __ верболозів.* Гобеле́н (фр. gobelin) — один із різновидів декоративно-ужиткового мистецтва, стінний безворсовий килим із сюжетною або орнаментною композицією, витканий вручну перехресним переплетенням ниток. Як називаються слова, які ви вставили? Яку функцію вони виконують? Запишіть відновлене речення.
4. Робота із таблицею. - Прийменники вживаються тільки з непрямими відмінками іменників, займенників, числівників. Уживання прийменників з певними відмінками в українській мові закріплене традиційно.- Місцевий відмінок ніколи не вживається без прийменника. А от із давальним відмінком прийменники вживаються найменше.
Тестові завдання з самоперевіркою.1. Прийменник вжито в реченні:а) Між листом зашелестів густий, рівний дощ.б) Що багатша думка, то багатша мова.в) Червоний місяць аж горить…2. Прийменник з відмінковими формами іменника виражає умовні відношення у реченні:а) Перед вікном шумлять, шумлять тополі.б) При щирості між людьми, при глибокій і міцній симпатії ніякий риск не страшний.в) У степу запахло розворушеною землею.3. Установіть відповідність між відмінком і словосполученням, у якому прийменник з іменником ужито в такому відмінку:а) кошик з грибами; 1. знахідний відмінок;б) рости під березою; 2. орудний відмінок;в) мокрий від роси; 3. родовий відмінок.г) під'їхати під хату.4. Згрупуйте прийменники в синонімічні ряди:а) крім, окрім; 1.навколо;б) для, задля; 2. опріч;в) кругом, навкруг. 3. заради.