Формування загально пізнавальних вмінь з теми «Прикметник» за допомогою технологій критичного мислення
Дата: 30.01.2020р. Клас: 6 –А клас
Тема: Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Методична мета: формування загально пізнавальних вмінь з теми «Прикметник» за допомогою технологій критичного мислення
Мета: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; формувати загально пізнавальні вміння відрізняти прикметник від інших частин мови; правильно визначати морфологічні ознаки прикметника; удосконалювати навички правильного й доречного використання прикметників у мовленні» розвивати пам’ять, спостережливість; виховувати мовленнєву культуру учнів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення.
Обладнання: підручник, дошка, мультимедійний проектор, комп’ютер.
Підручник: Українська мова для загальноосвіт. навч. закладів, автори: С.Я. Єрмоленко, В.Т. Сичова, М.Г. Жук.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
- Доброго дня! Мені приємно бачити вас. Подивіться одне на одного, посміхніться, подаруйте посмішку гостям, які завітали до нас. Я бажаю вам сьогодні гарного настрою, бути уважними та активними, нехай від сьогоднішнього уроку у вас залишаться приємні враження. Сьогодні ми продовжимо мандрувати чарівною країною Морфологія.
- А хто пригадає, що вивчає наука Морфологія?
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Інтерактивна вправа «Кросворд»
А – активна
Л – лагідна
І – ігрива
Н – наполеглива
А – амбітна
Правильно, всі риси характеру які ви назвали належить до частини мови прикметник. Можна зробити висновок, що за допомогою прикметника можна охарактеризувати людину.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Творче спостереження за мовним матеріалом
В час гарячий полудневий
Виглядаю у віконце:
Ясне небо, ясне море,
Ясні хмарки, ясне сонце.
Певне, се країна світла
Та злотистої блакиті,
Певне, тут не чули зроду,
Що бува негода в світі!..
(«Тиша морська» Леся Українка)
2. Лінгвістичний експеримент
Вилучіть з попереднього вірша усі прикметники. Яким став вірш?
Без прикметників вірш звучить не зрозуміло, тьмяно, не можливо зрозуміти про що нам хотів розповісти автор.
(Слайд 2).
За допомогою прикметника можна яскраво описати природу.
ІV. Оголошення теми, мети, завдань уроку
Сьогодні ми розпочинаємо вивчення нової частини мови.
Як ви вже здогадалися, тема нашого сьогоднішнього уроку – «Прикметник» (Слайд 3).
В іменника прикметник є,
Який підкреслить щось своє.
Предмет охарактеризує,
І кольорово розмалює!
Він наче фарби кольорові:
Яскраві, гарні, пречудові!
Наше основне завдання сьогодні навчитися знаходити прикметники у текстах, вправах та завданнях.
(Учні записують у зошитах тему)
V. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з використанням узагальнювальної інтерактивної таблиці про прикметник як частину мови (Слайд 4)
Дивлячись на схему, що ми можемо сказати про прикметник?
Робота з теоретичним матеріалом
(учень читає вголос правило)
VІ. Осмислення нових знань, умінь і навичок
Ми з’ясувализ вами, що таке прикметник, а тепер давайте подивимось, як ми використовуємо у своєму житті.
До картинок на екрані доберіть прикметники на позначення кольору, смаку, розміру, матеріалу та запишіть їх у зошити:
-Виберіть один із записаних прикметників і утворі речення, запишіть
Фізкультхвилинка
Робота з підручником
Вправа 355
Щира, кльова, щедро слова, дорослу, перерослу, перелякана, нудна, дитяча, не ледача, суперкласна, пречудова, дзвінко-різно-кольорова.
Неледача- роботяща, працьовита, трудолюбива;
Суперкласна – найкраща;
Пречудова – прекрасна, прегарна;
Додаткові вправа
Завдання: Визначити в кожній групі «зайве» слово, обґрунтувати свій вибір, із «зайвими» словами скласти словосполучення.
Залізний, дерев’яний кошеня, золотий.
Високому, високий, висока, вискочила.
Білий, біленький, білизна, білуватий.
VІІ. Закріплення, систематизація й узагальнення
VІІІ. Підсумок уроку
Щоб ваш настрій був чудовим та прекрасним пограємо у гру під назвою «Впіймай прикметник», я буду швидко казати слова, а коли називаю прикметник вам необхідно плеснути в долоні.
Гра « Впіймай прикметник»
Ведмідь, зелень, синій, зелений, великий, велетень, височіти, рибалити, рибний, е п добрий, сердитий, холодна, сонце, сонячний, гірка, рідна, весняне, весна.
Незакінчене речення
Прикметник відповідає на питання…
У реченні виконує функцію …
Завдяки прикметнику текст стає…
Прикметник може змінюватись за…
Мені було цікаво…
ІХ Оцінювання
Х. Домашнє завдання §44опрацювати, с.149, вправа 362 (письмово)