Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Про матеріал

Формування загально пізнавальних вмінь з теми «Прикметник» за допомогою технологій критичного мислення

Перегляд файлу

 

Дата: 30.01.2020р.        Клас: 6 –А клас

 

Тема: Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Методична мета: формування загально пізнавальних вмінь з теми «Прикметник» за допомогою технологій критичного мислення

Мета: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови; формувати загально пізнавальні вміння відрізняти прикметник від інших частин мови; правильно визначати морфологічні ознаки прикметника; удосконалювати навички правильного й доречного використання прикметників у мовленні» розвивати пам’ять, спостережливість; виховувати мовленнєву культуру учнів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами повторення.

Обладнання: підручник, дошка, мультимедійний проектор, комп’ютер.

Підручник: Українська мова для загальноосвіт. навч. закладів, автори: С.Я. Єрмоленко, В.Т. Сичова, М.Г. Жук.

 

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

- Доброго дня! Мені  приємно бачити вас. Подивіться одне на одного, посміхніться, подаруйте посмішку гостям, які завітали до нас. Я бажаю вам  сьогодні гарного настрою, бути уважними та активними, нехай від сьогоднішнього уроку у вас залишаться приємні враження. Сьогодні ми продовжимо мандрувати чарівною країною Морфологія.

- А хто пригадає, що вивчає наука Морфологія?

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Інтерактивна вправа «Кросворд»

  • Напишіть у зошитах  ім’я сусіда по парті у стовпчик по буквах. Навпроти кожної літери напишіть позитивну рису його характеру, яка буде відповідати на питання який? Яка?

А – активна

Л – лагідна

І – ігрива

Н – наполеглива

А – амбітна

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

  • Прочинайте 1 рису характеру .
  • Пригадайте до якої частини мови належать написані риси характеру? Чому?

Правильно, всі риси характеру які ви назвали належить до частини мови  прикметник. Можна зробити висновок, що за допомогою прикметника можна охарактеризувати людину.

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Творче спостереження за мовним матеріалом

  • Зверніть увагу на екран
  • Вчора на фестивалі дитячої творчості Волокита Софія показала неабиякий талант у декламуванні віршів . Софіє, зачитай нам уривок з вірша.

 

  • З якого вірша цей уривок? Знайдіть у ньому прикметники, визначте їхню синтаксичну роль (в реченні виступає у ролі означення) (Слайд 2)

В час гарячий полудневий

Виглядаю у віконце:

Ясне небо, ясне море,

Ясні хмарки, ясне сонце.

Певне, се країна світла

Та злотистої блакиті,

Певне, тут не чули зроду,

Що бува негода в світі!..

(«Тиша морська» Леся Українка)

 

2. Лінгвістичний експеримент

Вилучіть з попереднього вірша усі прикметники. Яким став вірш?

Без прикметників вірш звучить не зрозуміло, тьмяно, не можливо зрозуміти про що нам хотів розповісти автор.

 (Слайд 2).

За допомогою прикметника можна яскраво описати природу.

 

ІV. Оголошення теми, мети, завдань уроку

Сьогодні ми розпочинаємо вивчення нової частини мови.

Як ви вже здогадалися, тема нашого сьогоднішнього уроку –  «Прикметник» (Слайд 3).

В іменника прикметник є,
Який підкреслить щось своє.
Предмет охарактеризує,
І кольорово розмалює!
Він наче фарби кольорові:
Яскраві, гарні, пречудові!

 

Наше основне завдання сьогодні навчитися знаходити прикметники у текстах, вправах та завданнях.

(Учні записують у зошитах тему)

 

V. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з використанням узагальнювальної інтерактивної таблиці про прикметник як частину мови (Слайд 4)

 

Дивлячись на схему, що ми можемо сказати про прикметник?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з теоретичним матеріалом

  • Розгорніть підручник на сторінці 147, знайдіть рубрику «запам’ятаймо»

(учень читає вголос правило)

VІ. Осмислення нових знань, умінь і навичок

  1. Творча робота

Ми з’ясувализ вами, що таке прикметник, а тепер давайте подивимось, як ми використовуємо у своєму житті.

До картинок на екрані доберіть прикметники на позначення кольору, смаку, розміру, матеріалу та запишіть їх у зошити:

  • кольору – сукня, очі, автомобіль (Слайд 5,6,7,8);
  • смаку – яблуко, перець, мандарин (Слайд 9,10,11,12);
  • розміру – дерево, собака, тарілка (Слайд 13,14,15,16);
  • матеріалу  будинок, блузка, паркан (Слайд  17,18,19,20).

-Виберіть один із записаних прикметників і утворі речення, запишіть

Фізкультхвилинка

 

 

 

 

 

 

Робота з підручником

Вправа 355

Щира, кльова, щедро слова, дорослу, перерослу, перелякана, нудна, дитяча, не ледача, суперкласна, пречудова, дзвінко-різно-кольорова.

 Неледача- роботяща, працьовита, трудолюбива;

Суперкласна – найкраща;

Пречудова – прекрасна, прегарна;

Додаткові вправа

Завдання: Визначити в кожній групі «зайве» слово, обґрунтувати свій вибір, із «зайвими» словами скласти словосполучення.

Залізний, дерев’яний кошеня, золотий.

Високому, високий, висока, вискочила.

Білий, біленький, білизна, білуватий. 

 

VІІ. Закріплення, систематизація й узагальнення

VІІІ. Підсумок уроку

Щоб ваш настрій був чудовим та прекрасним пограємо у гру під назвою «Впіймай прикметник», я буду швидко казати слова, а коли називаю прикметник вам необхідно плеснути в долоні.

Гра « Впіймай прикметник»

 Ведмідь, зелень, синій, зелений, великий, велетень, височіти, рибалити, рибний, е п добрий, сердитий, холодна, сонце, сонячний, гірка, рідна, весняне, весна.

Незакінчене речення

Прикметник відповідає на питання…

У реченні виконує функцію …

Завдяки прикметнику текст стає…

Прикметник може змінюватись за…

Мені було цікаво…

 

  • Дякую вам за відповіді, вони були правильними та точними.

ІХ Оцінювання

Х. Домашнє завдання  §44опрацювати, с.149, вправа 362 (письмово)

doc
Додано
24 березня 2020
Переглядів
594
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку