Презентація" Процеси травлення в ротовій порожнині "

Про матеріал
Процеси травлення в ротовій порожнині. Зуби та механічне оброблення їжі. Хімічна обробка їжі в ротовій порожнині. 
Зміст слайдів
Номер слайду 1

8 кл біо Матяш пар 16 Процеси травлення в ротовій порожнині 10 11 2024 Будова зубів ссавців.

Номер слайду 2

Різновиди зубів є у ссавців

Номер слайду 3

* Травний канал починається ротовою порожниною. * У ній оцінюється смак їжі, → визначається її придатність (їстівне чи неїстівне),→ починаються процеси механічного (пережовування) → та хімічного (розщеплення за участі ферментів) перетворення їжі. Яка будова ротової порожнини? 

Номер слайду 4

Ззовні ротова порожнина обмежена губами й щоками.

Номер слайду 5

* Верхню стінку ротової порожнини утворює → піднебіння. * Передня його частина → це тверде піднебіння, основою якого є кістки, → а задня - м’яке піднебіння, утворене м’язами. * Обидві частини піднебіння вкриті слизовою оболонкою тверде піднебінням’яке піднебіння

Номер слайду 6

* Язик це рухливий м’язовий орган, утворений м’язовою посмугованою скелетною тканиною, на слизовій оболонці якого містяться смакові рецептори. Язик і визначення смаку їжі в ротовій порожнині. м’язова посмугована скелетна тканина

Номер слайду 7

* Завдяки цим рецепторам ми розрізняємо → кисле, солодке, солоне, гірке → і таким чином визначаємо смак їжі, → а також якість речовин, що надійшли до ротової порожнини (нехарчові або шкідливі речовини рефлекторно викидаються з неї).

Номер слайду 8

* Язик бере участь у перемішуванні їжі, ковтанні, → а разом з губами та зубами - у формуванні членороздільних звуків мови.

Номер слайду 9

Мал. 63. Будова ротової порожнини: 1 - зуби; 2 - ясна; 3 - язик; 4 - піднебіння

Номер слайду 10

* У ротовій порожнині розміщені зуби, → які слугують для → захоплення, → відкушування → і пережовування їжі. Зуби та механічне оброблення їжі. 

Номер слайду 11

* Їхні корені закріплені в зубних альвеолах (зубних лунках) → заглибинах у верхній та нижній щелепах.

Номер слайду 12

* Слизова оболонка, що вкриває зубні відростки щелеп, → утворює ясна.* Вивчимо зовнішню будову зубів (за муляжами чи моделями) під час виконання лабораторного дослідження.

Номер слайду 13

Обладнання та матеріали: муляжі зубів, нижньої і верхньої щелеп.1. Розгляньте на муляжах нижньої і верхньої щелеп розміщення зубів.2. Зверніть увагу на розміри зубів, їхню форму.3. Порівняйте зовнішню будову різних зубів і поясніть їхнє призначення. Лабораторне дослідження зовнішньої будови зубів (за муляжами, моделями)

Номер слайду 14

* Усі зуби мають загалом однаковий план будови. * Кожний зуб складається з → коронки, → шийки → та кореня.

Номер слайду 15

* Коронка виступає над яснами → і ззовні вкрита твердою зубною емаллю. * Вона запобігає → стиранню зуба → та проникненню в нього мікроорганізмів.

Номер слайду 16

* Під емаллю міститься речовина, → за будовою схожа на кісткову тканину, - дентин (від лат. дент - зуб;→ саме тому лікаря, який лікує вам зуби, називають дантистом).

Номер слайду 17

* Усередині зуба є порожнина, → заповнена пухкою сполучною тканиною, судинами і нервами, - пульпа.

Номер слайду 18

Місце переходу коронки в корінь - шийка зуба - занурена в ясна.

Номер слайду 19

* Корінь зуба оточений твердою речовиною → зубним цементом. * Він кріпить зуб до кістки щелепи.* Корінь зуба має отвір, → через який у нього входять кровоносні судини й нерви.

Номер слайду 20

Мал. 64. Будова зуба: 1 - коронка; 2 - шийка; 3 - корінь; 4 - емаль; 5 - дентин; 6 - пульпа; 7 - цемент

Номер слайду 21

* Зуби мають різну кількість коренів: → один корінь мають різці (їх по 4 на кожній щелепі) та ікла (їх по 2), різціікла

Номер слайду 22

* два корені - малі кутні зуби (їх по 4)

Номер слайду 23

* три корені - великі кутні зуби (їх по 6).

Номер слайду 24

* Різці та ікла відкушують їжу, → а малі та великі кутні зуби її подрібнюють.

Номер слайду 25

Мал. 65. Зовнішня будова (А) і розміщення зубів на щелепах (Б): 1 - різці; 2 - ікла; 3 - малі кутні; 4 - великі кутні

Номер слайду 26

розміщення зубів на щелепах (Б): 1 - різці; 2 - ікла; 3 - малі кутні; 4 - великі кутні

Номер слайду 27

* Зуби ростуть двічі: → спочатку в людини з’являється 20 молочних, → а потім - 28-32 постійних зуби.

Номер слайду 28

Цікаво знати* Починаючи приблизно із 6-го місяця після народження, → у дитини з’являються тимчасові молочні зуби. * Ріст цих зубів завершується наприкінці другого або на початку третього року життя. * Процес заміни молочних зубів на постійні починається → у віці 5-8 років і триває до 13-16-го року життя. * Останніми, на 16-30-му році життя, з’являються дві пари зубів - так звані зуби мудрості.зуби мудрості.

Номер слайду 29

* Найпоширеніша хвороба зубів → карієс (від лат. карієс - гниття) → руйнування твердих тканин зуба з утворенням порожнин у його стінках.

Номер слайду 30

після вживання їжі порожнину рота слід прополоскати теплою водою;Профілактика карієсу полягає в неухильному дотриманні гігієнічних вимог:

Номер слайду 31

не вживати гарячої їжі відразу після занадто холодної, і навпаки;

Номер слайду 32

не розкушувати дуже твердої їжі (горіхи, тверді цукерки тощо);

Номер слайду 33

щодня перед сном і вранці потрібно чистити зуби протизапальними зубними пастами;

Номер слайду 34

щороку проходити медичне обстеження в зубного лікаря - стоматолога (дантиста);

Номер слайду 35

своєчасно лікувати хворі зуби.

Номер слайду 36

Мал. 66. Схема утворення карієсу

Номер слайду 37

* Процеси ферментативного перетравлювання їжі починаються → в ротовій порожнині. * У цьому процесі бере участь слина, → яку виробляють слинні залози. Хімічна обробка їжі в ротовій порожнині. 

Номер слайду 38

* У людини є три пари великих слинних залоз: → привушні, * Підщелепні → і під’язикові.

Номер слайду 39

* За добу всі слинні залози разом виділяють у ротову порожнину → 0,5-2 л слини. * Крім великих слинних залоз, слизова оболонка рота→ всіяна численними дрібними слинними залозами.

Номер слайду 40

Мал. 67. Слинні залози: 1 - привушна; 2 - під’язикова; 3 - підщелепна; 4 - дрібні залози щік і губ

Номер слайду 41

* Слина → це безбарвна слизувато-клейка слаболужна рідина, → до складу якої входять → вода (близько 98,5 %),→ ферменти (лізоцим, амілаза і мальтаза) → та слиз муцин.

Номер слайду 42

Лізоцим знезаражує мікроорганізми, сприяє загоєнню ран слизової оболонки рота. Лізоцим — білок, який кодується геном LYZ, розташованим у людини на довгому плечі 12-ї хромосоми. 

Номер слайду 43

Травні ферменти амілаза і мальтаза частково розщеплюють складні вуглеводи до більш простих. амілаза

Номер слайду 44

Муцин зволожує та обволікає їжу, забезпечує краще проковтування харчової грудки.

Номер слайду 45

* Подрібнення і розтирання їжі має → виняткове значення для її перетравлювання. * У разі ретельного розжовування → їжа повністю просякається слиною,→ а отже, ферменти слини здатні діяти на всю їжу.

Номер слайду 46

Цікаво знати* Посилене виділення слини в разі споживання дуже кислих фруктів → розбавляє (зменшує концентрацію) кислоту, → яка могла б зруйнувати ніжні клітини слизової оболонки.

Номер слайду 47

* Слина починає виділятися через кілька секунд після того, → як їжа потрапляє до ротової порожнини. * Кількість і склад слини → цілком визначається складом їжі.

Номер слайду 48

* Що їжа сухіша, → то більше виділяється слини. * Але слина може виділятися і тоді, → коли людина бачить їжу, відчуває її запах тощо.

Номер слайду 49

* Пережовану, змочену слиною та частково розщеплену їжу (харчову грудку) → язик проштовхує до глотки. Як людина ковтає? 

Номер слайду 50

* Потім завдяки скороченню м’язів язика і глотки → їжа потрапляє до стравоходу, тобто людина ковтає. * Стінки стравоходу хвилеподібно скорочуються, → сприяючи просуванню харчової грудки до шлунка.

Номер слайду 51

* Ковтання і мова пов’язані → з дихальною системою. * Під час ковтання дихання затримується, → а надгортанник закриває вхід до дихальних шляхів. Дихальні шляхи системою ю системою. Язикнадгортанник закриває вхід до дихальних шляхів. Надгортанник (лат. epiglottis) — це еластичний хрящ, що прикриває гортань під час акту ковтання. За формою подібний до листка дерева.

Номер слайду 52

* Для того щоб щось сказати, навпаки, → дихання мусить бути активним. * Якщо в момент ковтання надгортанник не закриває вхід до гортані, → то шматочки їжі можуть потрапляти в дихальні шляхи. * Це спричинює кашель і задуху, що може бути досить небезпечним.

Номер слайду 53

* Сильне подразнення ділянки кореня язика великою харчовою грудкою → може викликати блювальний захисний рефлекс.

pptx
Додав(-ла)
Томляк Ірина
Пов’язані теми
Біологія, 8 клас, Презентації
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
17 листопада
Переглядів
246
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку