Актуальність теми. Важливість даної теми обумовлена підвищенням ролі професійної етики як способу регуляції поведінки в конкретних видах професійної діяльності. Особливої уваги потребує необхідність розгляду загальних принципів професійної етики: професійного обов’язку і відповідальності, професійної солідарності та корпоративності. Велике значення для теорії та практики прикладного етичного знання має розгляд специфіки та різновидів професійної етики у навчальному закладі. Підготувала Наталія Назаренко
Загальна мета: Уміти визначити предмет і об`єкт професійної етики. Розкрити основні етичні положення, що мають значення для професійної діяльності, розглянути професійну етику як спосіб регуляції поведінки в конкретних видах професійної діяльності. Визначити загальні принципи професійної етики, такі як: професійний обов’язок і особлива форма відповідальності, професійна солідарність та корпоративність. Розкрити сутність професійної деонтології та моральних кодексів. Підготувала Наталія Назаренко
Конкретні цілі:розглянути та усвідомлювати соціальну значущість своєї майбутньої професії;дати визначення професійної етики в системі прикладного етичного знання, з’ясувати її об’єкт і предмет;засвоїти специфічні особливості та вимоги до професійної етики в умовах інформаційного суспільства;уміти використовувати у професійній діяльності моделі корпоративної взаємодії, досягаючи максимальної ділової продуктивності та етично коректних типів відносин;розкрити сутність деонтології та зміст моральних кодексів. Підготувала Наталія Назаренко
І. Теоретичні питання для розгляду на занятті: 1. Професійна етика як спосіб регуляції поведінки в конкретних видах професійної діяльності.2. Загальні принципи професійної етики: професійний обов’язок і особлива форма відповідальності, професійна солідарність та корпоративність. 3. Приватні принципи професійної етики. 4. Специфіка й різновиди професійної етики. Професійні деонтології та моральні кодекси.5. Цільові навчаючі завдання.6. Навчальні завдання для самостійної роботи. Підготувала Наталія Назаренко
1. Професійна етика як спосіб регуляції поведінки в конкретних видах професійної діяльності. Сьогодні існування й функціонування прикладної етики як повноправної частини «великої» етики виступає загальносвітовою тенденцією, а розробка її проблем стає магістральним напрямом розвитку етичного знання в третьому тисячоріччі. Значення розвитку прикладної етики полягає в тому, що актуалізується й стає усе більш значимою необхідність формування моральної культури людей у самих різних сферах їх життєдіяльності. Реформування суспільства вимагає якісно нової ментальності громадян. Суспільство потребує високорозвиненої громадянської позиції особистості; у новій екологічній свідомості людей; у високій культурі ділового спілкування; у свідомій моральній саморегуляції професіоналів у таких відповідальних сферах діяльності, як педагогіка, медицина, юриспруденція, журналістика та ін. Прикладна етика й окремі її галузі, такі, наприклад, як професійна, виступають як конкретизація загальнолюдських моральних норм і принципів стосовно до даних ситуацій, для окремих груп людей, з урахуванням специфіки їх життєдіяльності. У результаті прикладна етика акумулює в собі взаємодію теорії, морального життя й морального виховання особистості. Підготувала Наталія Назаренко
Розв'язання прикладною етикою цих завдань вимагає: виявлення особливостей окремих соціальних і професійних груп: прикладна етика - це етика, що завжди має конкретного адресата, наприклад, «молодь», «педагоги» та ін.; виявлення конкретних сфер їх життєдіяльності й аналіз їх специфіки; виявлення таких особливостей і ситуацій, які іноді відрізняються від загальних моральних ситуацій, необхідність пояснити, «виправдати» ці відмінності як «неминуче зло» і в той же час мінімізувати їх. При цьому прикладна етика не просто використовує надбання етичної теорії, а перетворює їх у специфічну, практично нову інформацію, підлаштовану для потреб конкретної діяльності або ситуації. Звідси відбуваються і її основні особливості - у порівнянні із загальною етикою: прикладна етика більш спеціалізована й тому більш прагматична; вона містить у собі не тільки теорію моралі, але й комплекс позаетичних знань про мораль - соціологічних, психологічних, педагогічних; у ній превалює технологічний аспект: вона містить у собі розробку способів і методів впровадження прикладного знання в практику у вигляді проектів, програм, еталонів, моделей, кодексів . Усі ці особливості характерні й для такого розділу прикладної етики, як професійна етика. Підготувала Наталія Назаренко
Професійна етика займає важливе місце в системі етичного знання та освіти, виступаючи невід'ємною складовою частиною підготовки й діяльності фахівця. Професійна етика – сукупність норм і правил, що регулюють поведінку фахівця на основі загальнолюдських моральних цінностей, з урахуванням особливостей його професійної діяльності й конкретної ситуації. Підготувала Наталія Назаренко
- це кодекс правил, що визначає поведінку спеціаліста у службовій обстановці, норм, які відповідають існуючим законам та відомчим нормативним документам, професійним знанням, стосункам у колективі, глибокому усвідомленню моральної відповідальності за виконання професійних обов'язків. Підготувала Наталія Назаренко
Професійна етика вивчає:відносини трудових колективів і кожного спеціаліста зокрема до суспільства в цілому, класів, прошарків, їх інтересів;моральні якості особи спеціаліста, що забезпечують найкраще виконання професійного обов'язку; специфіку моральних взаємин спеціалістів і людей, що є безпосередніми об'єктами їх діяльності; взаємовідносини всередині професійних колективів і ті особливі для даної професії моральні норми, які виявляють ці відносини;професійну діяльність як моральнісну рису особистості;особливості професійного виховання, його цілі й методи. Підготувала Наталія Назаренко
2. Загальні принципи професійної етики: професійний обов’язок і особлива форма відповідальності, професійна солідарність та корпоративність.1. Вищі моральні цінності, зберігаючи загальнолюдське значення, знаходять у різних професійних етиках свої конкретні риси. Зовсім особливу роль - роль основи - у багатьох професійних етиках,, відіграють такі цінності, як професійний обов’язок, що збігається із сенсом життя, і відповідальність, що знаходить характер глобальності. Мають свої особливості розуміння, тлумачення й прояв добра й зла в юридичній практиці, страждання й співчуття в медицині.2. У рамках конкретної спеціальності формуються спеціально-професійні моральні норми й цінності, характерні в основному тільки для даного роду діяльності; згодом вони можуть знаходити все більш широкий зміст, перетворюючись іноді в загальнолюдські. 3. У сфері професійного спілкування, зокрема в системі «педагог-студент», спостерігається нерівність сторін – порушена суб'єкт-суб’єктність їх відносин. Порушення це не несе в собі ніякого приниження й обумовлене особливими умовами взаємодії сторін – умовами залежності від дій фахівця інших людей, яка й визначає необхідність спеціальних професійних деонтологій – етичних кодексів і «правил поведінки» фахівця в умовах нерівності й залежності.4. Однією зі сторін професійної етики виступає її корпоративність – відособленість і відданість вузьким груповим інтересам у межах професійних об'єднань (корпорацій). Корпоративність може проявлятися в наступному:збереження й культивування професійних таємниць і секретів від «непосвячених»;прояв «цехової солідарності» — допомога й захист «своїх» у будь-яких умовах;наявність зовнішньої сторони корпоративності, яка проявляється у звичаях, зовнішньому вигляді, одязі, що відіграє роль професійних символів. Підготувала Наталія Назаренко
Професія (лат. professio, від profiteоr – оголошую своєю справою) – офіційно зазначене заняття, спеціальність) – рід трудової діяльності, що вимагає певної підготовки людини, що володіє комплексом спеціальних теоретичних знань і практичних навичок, придбаних у результаті спеціальної підготовки, досвіду роботи, що і є звичайно джерелом існування. Найменування професії визначається характером і змістом роботи або службових функцій, застосовуваних знаряддями або предметами праці. Придбання професії забезпечується розвитком різних форм загальної й фахової освіти. Людина може вибрати собі професію відповідно до його здібностей, культурних і духовних запитів. Багато професій підрозділяються на спеціальності. Для обслуговування процедури реалізації ділової функції в її найбільш економічній, ефективній і комфортній формі потрібні бухгалтери, юристи, секретарі, технічні й інженерні працівники, науковці. Спеціальність ( від лат. species – рід, вид) – комплекс придбаних шляхом спеціальної підготовки й досвіду роботи знань, умінь і навичок, необхідних для певного виду діяльності в межах тієї або іншої професії. Професія й спеціальність. Підготувала Наталія Назаренко
Професійна етика – це сукупність моральних норм, які визначають відношення людини до свого професійного боргу. Професійна етика регулює моральні відносини людей у трудовій сфері. Суспільство може нормально функціонувати, розвиватися тільки за умов безперервного процесу виробництва матеріальних і моральних цінностей. 6. Професіоналізм як моральна риса особистості. Підготувала Наталія Назаренко
Змістом професійної етики є кодекси поведінки, що пропонують певний тип моральних взаємин між людьми й способи обґрунтування даних кодексів. Професійна етика вивчає: відносини в трудових колективах і кожного фахівця окремо; моральні якості особистості фахівця, які забезпечують найкраще виконання професійного обов’язку; взаємини усередині професійних колективів, і ті специфічні моральні норми, що притаманні для даної професії; особливості професійного виховання. Професіоналізм і відношення до праці є важливими характеристиками морального вигляду особистості. Вони мають важливе значення в особистісній характеристиці індивіда, але на різних етапах історичного розвитку їх зміст і оцінка суттєво відрізняються. У класовому суспільстві вони визначалися соціальною нерівністю видів праці, протилежністю розумової й фізичної праці, наявністю привілейованих і непривілейованих професій. Підготувала Наталія Назаренко
Приватні особливості професійної етики містяться в моральному кодексі. Загальні й приватні принципи професійної етики спонукають фахівця до усвідомлення етичних норм і принципів, обумовлених специфікою його професії, а також до вироблення в собі системи особистісних норм - орієнтирів у своїй професійній діяльності.3. Приватні принципи професійної етики Підготувала Наталія Назаренко
Питання для контролю та самоконтролю:1. Поясніть сенс наступних понять: «професійна етика», «обов`язок», «відповідальність».2. Чим відрізняється теоретична частина дотримання норм і правил професійної етики від її практичної діяльності?3. Якими основними поняттями презентується професійна етика?4. Які основні завдання професійної етики в сучасних умовах?5. Дайте характеристику об’єкта та предмета професійної етики.6. Розкрийте сутність загальних принципів професійної етики.7. Які саме професійно-етичні питання постають у зв’язку із сучасними тенденціями в соціальній та освітній сферах?8. Як із позицій професійної етики співвідносяться обов’язок і відповідальність?9. Проаналізуйте з позицій професійної етики можливі наслідки професійних помилок.10. Розкрийте найбільш поширені причини та фактори порушення професійної етики.6. Навчальні завдання для самостійної роботи. Підготувала Наталія Назаренко
Теми рефератів, доповідей: 1. Моральні цінності у сучасному українському суспільстві.2. Структурні елементи професійної етики та їх взаємозв`язок.3. Професійна етика як важливий елемент структури професійної діяльності.4. Професійна етика як теорія та практика.5. Професійна етика та інші науки про мораль.6. Методологічні принципи професійної етики.7. Значення професійної етики для сучасної освіти.8. Обов`язок та відповідальність у теорії та життєвому досвіді людини.9. Професійна етика професіонала: її рівень та критерії оцінювання.10. Тенденції розвитку професійної етики в сучасному суспільстві.11. Професійна солідарність і корпоративність у світлі професійної етики. Домашнє завдання: Підготувала Наталія Назаренко