ПРЯМА МОВА. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ ПРЯМІЙ МОВІУПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇВІДДІЛ ОСВІТИ ЧЕРКАСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇХУДЯКІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ ІМЕНІ Г. Є. БРИКА Кужим Катерина Миколаївна,учитель української мови і літератури
Номер слайду 2
В ГОСТЯХ У ВЕСНИА от вівсянка і досі не йме віри, що настала весна. Сидить на сосновій гілці і все перепитує: «Чи це так? Чи це так?»«Так, так, так»,- відповідає їй дятел.«Угу, угу»,- підтакує кільчаста горлиця. Здається, пернате населення лісу шаленіє від п'янкого повітря, світла, тепла. Йду лісовою стежкою і скрізь бачу прикмети весни. Степан Мацюцький
Номер слайду 3
ЗАВДАННЯ:→ ВИВЧИТИ, ЩО НАЗИВАЄТЬСЯ ПРЯМОЮ МОВОЮ;→ З’ЯСУВАТИ, ДЛЯ ЧОГО ПОТРІБНІ СЛОВА АВТОРА;→ ЗАПАМ’ЯТАТИ, ЯКІ РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ СТАВЛЯТЬСЯ ПРИ ПРЯМІЙ МОВІ
Номер слайду 4
Прямою мовою називається висловлювання якоїсь особи, переданедослівно, без змін. ЛІСОВА ПІСНЯСпить озеро, спить ліс і очерет. Верба рипіла все: «Засни, засни…»І снилися мені все білі сни… Леся Українка
Номер слайду 5
СЛОВА АВТОРА вказують, кому належить пряма мова. Весна і мама Якось я спитала у Весни:«Ти чому приходиш, поясни?»І Весна мені сказала прямо:«Поспішаю я на свято Мами!» Ірина Жиленко
Номер слайду 6
ІНТОНАЦІЯ Пряму мову вимовляємо підвищеним тоном, слова автора – зниженим і дещо прискорено. Вимовляючи пря-му мову, намагаємося передати особливості мовлення того, кому належать ці слова. ОЛЕКСАНДР ОЛЕСЬ. ЯЛИНКА
Номер слайду 7
ПРОБЛЕМНА СИТУАЦІЯДітям, аби ті не нівечили цвіту, батьки казали: «Не ламайте калину, бо накличете морози».«Без верби й калини нема України», – правду каже прислів'я. «Краса природи, – пише Василь Сухомлинський, – відіграє велику роль у вихованні духовного благородства».
Номер слайду 8
СХЕМИ РЕЧЕНЬ ІЗ ПРЯМОЮ МОВОЮС. а.: “П. м.”. С. а.: “П. м.!”С. а.: “П. м.?”“П. м.”, – с. а.“П. м.!” – с. а.“П. м.?” – с. а.“П. м., – с. а., – п. м.”.“П. м., – с. а., – п. м.!”“П. м., – с. а., – п. м.?”С. а.: “П. м.”, – с. а. С. а.: “П. м.”, – с. а.!С. а.: “П. м.”, – с. а.?
Номер слайду 9
ТРАНСФОРМАЦІЯПрирода прохає, щоб ми її оберігали. Тарас Шевченко писав, що природа в Україні найкраща. Героїня відомої української балади співає, що у неділю рано зілля копала, а у понеділок переполоскала.
Номер слайду 10
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ МАЛЬОВНИЧА УКРАЇНА
Номер слайду 11
ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ«П. м.», – с. а. С. а.: «П. м.»С. а.: «П. м.», – с. а.«П. м., – с. а., – п. м.».
Номер слайду 12
МІКРОФОННа уроці мені запам’яталось…2. Найбільше мені сподобалось…
Номер слайду 13
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛЛітература: Глазова О. П. Українська мова: підручник для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл./ О. П. Глазова. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2013. – 272 с. Жиленко І. Весна і мама. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://megaznaika.com.ua/virshi-zhulenko-vesna-mama.html. Мацюцький С. Оповідання про природу. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://megaznaika.com.ua/kazka/macuyckuy.html. Українка Леся. Вибране/ Українка Л. – К: Дніпро, 1977. – 637 с. – С. 463.Інтернет-ресурси:http://poiskm.net/show/олександр-олесьhttps://www.youtube.com/watch?v=Sg. M_Ayze1 E4