Урок "Таємниці м'якого знака"

Про матеріал
Тип: урок – екскурсія засвоєння нових знань методом дослідження. Мета: вивчити правила вживання м’якого знака , навчитися знаходити і правильно застосовувати на їх практиці; удосконалювати вміння робити звуко-буквений аналіз слів, зіставляти кількість звуків та букв у словах; розвивати фонематичний слух, увагу, пам’ять дітей, уміння аналізувати структуру букви, порівнювати її з іншими; виховувати охайність при письмі, вимагати дотримання норм каліграфічного письма.
Перегляд файлу

 

Мелітопольський ліцей №9

 

Конспект

відкритого уроку-подорожі

з української мови

у 5 класі за темою:

« ТАЄМНИЦІ МЯКОГО ЗНАКА»

Картинки по запросу м'який знак

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект підготувала

вчитель І категорії

української мови

 та літератури

Федоренко Віра Юріївна

Урок «Таємниці м’якого знака»

Тип: урок – екскурсія засвоєння нових знань методом дослідження.

Мета: вивчити  правила вживання м’якого знака , навчитися знаходити і правильно застосовувати на їх практиці; удосконалювати вміння робити звуко-буквений аналіз слів, зіставляти кількість звуків та букв у словах; розвивати фонематичний слух, увагу, пам’ять дітей, уміння аналізувати структуру букви, порівнювати її з іншими; виховувати охайність при письмі, вимагати дотримання норм каліграфічного письма.

Обладнання: презентація «Таємниці м’якого знака», пам’ятка, тексти, завдання, тести, малюнок ялинки, Різдвяна зірка, листи самоооцінки, тлумачні словники .

Зміст і структура уроку

Робота здійснюється у творчих дослідницьких групах, кожна з яких взаємодоповнює іншу.

  1.               Організаційно – вступна частина.

     Емоційно – вступна частина

Слово вчителя.

  •                   Покажіть долоньки. Візьміть уважність, наполегливість, творчість і покладіть на одну долоньку. На іншу я подарую терпіння, любов. А тепер обміняємося подарунками – торкнемося долоньками.
  1. Мотивація навчальної діяльності.

В алфавіті – я в кінці,

в мене усміх на лиці.

Не хизуюсь я, але …

Вам без мене буде зле.

Бо як тільки я у слові,

Слово – м’якшає для мови.

  • Хто це такий?
  • До нас завітав «ь».
  1. Повідомлення теми і мети уроку.
  •                   Тож, тема нашого уроку  «Таємниці м’якого знаку», на якому

нам потрібно вивчити  правила вживання м’якого знака , навчитися знаходити і правильно застосовувати на їх практиці.

Для активної роботи ми об’єдналися у 3 групи за кольором сніжинок, бо урок наш тематичний, присвячений зимовим святам.

Кожна група буде працювати в нашому проекті, розв’язуючи ключове питання уроку: « Вживання м’якого знака».

А щоб урок був цікавим, то ми проведемо його у формі екскурсії на потязі, маршрут якого пройде  Країною Мовознавства,  дізнаємося таємниці Країни М’якості.

Тут на нас чекають Станції:

  • «Лексичне побачення» і метод «2 - 4 – всі разом».
  • Теоретична «Ерудит»,  на якій будете працювати в групах.
  • Далі ми проїдемо до станції Орфографічна «Злови помилку» і метод Круговий огляд.
  • Наступна станція «Словотворче мереживо» і метод асоціативний кущ і робота в парі.
  • П’ята зупинка «Поетична ікебана» використаємо метод «Чарівний дотик»

Висновок уроку ми зафіксуємо у блок – схемі. Усі види робі т ви будете оцінювати  самі. Для цього у вас є Лист самооцінки.

  • Діти, я запрошую вас у подорож. Рушаймо.
  1. Виконання системи практичних завдань.

Перша станція: «Лексичне побачення»

Кожна група отримує завдання, у якому треба з’ясувати чим різняться слова, їх лексичне значення. Яку роль у цьому відіграє «ь»?

1 гр. – синь – син

2 гр. – лин – линь

3 гр. – тин – тінь

Висновок: вживання м’якого знака може змінити лексичне значення слова. Оцінка 2 б.

Друга станція: Теоретична, «Ерудит»

Ми познайомимося з правилами вживання м’якого знака:

  • Увага на екран. (Знайомство з пам’яткою).
  • Порівняймо цю пам’ятка із правилами поданими у вашому підручнику. Відкриваємо с. 132 (з позначками)

Читаємо і помічаємо:

«+» я це вже знаю

«Нова для мене інформація

«?»  недостатньо інформації, хотів би дізнатися більше.

  •                   Підніміть руку хто поставив «+» , «-» , «?»?

На цій станції нас чекає робота з текстом читання тексту вчителем.

Різдвяна ніч

Останнього дня перед Різдвом настала зимова ясна ніч. Виглядають зірки. Місяць велично виплив на небо. Все освітилося, щоб видніше стало добрим людям та всьому світові, щоб усім було весело колядувати й славити Христа. Морозець узявся сильніший, ніж зранку.

… Дивно сяє місяць! Голосніше й голосніше лунають на вулицях пісні та крики.

(Пошуково-вибіркова робота з текстом.)

  • кожна  група отримала завдання виписати слова з «ь»
  1. гр. –після д, т, з, с, ц, л, н.
  2. гр. –у дієсловах на –ть, -ться.
  3. гр. –після м’якого «л» перед наступним м’яким приголосним.

Увага! Виправляємо помилки синьою ручкою. Тепер залишаємо листки і міняємося місцями з іншою групою за стрілкою годинника.

А тепер виправляємо помилки ручкою із зеленою пастою і знову міняємося місцями.

Цього разу виправляємо помилки червоною пастою та групи повертаються на свої місця.

Оцініть свою роботу 2 бали

  • Подорожуємо далі на черзі.

Третя станція  Орфографічна «Злови помилку»

Зимонка, криштал, січень, білесенкий, ялинонка, колядинец, заметіль, гостинців, пісенка, лодовий, вітают, сніжится.

Круговий огляд (взаємоперевірка).

Оцінка 3 бали

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Четверта станція «Словотворче мереживо»

Асоціативний кущ – Ялинка.

Подивіться на цю струнку ялинку. Які асоціації вона у вас викликає? Запишіть їх на кольоровому аркуші, зачитайте і прикріпить їх на дошку.

Завдання: утворити за допомогою суфіксів пестливі, лагідні форми від поданих слів:

1 гр.- ялинка, Снігуркка.   Суфікси –оньк-   (Хто? Що?)

2 гр.- мала, біла. Суфікси –юсіньк-, -есеньк- (Яка?)

3 гр.- неня, лялька. Суфікси  -ньк-, -льч-  (Чий?)

Висновок: буквосполучення і суфікси –оньк-, –еньк-, -юсіньк-, -ньч-, -льч- пишуться з «ь». вони надають слову пестливості,  лагідності.

Оцінка 1 б.

П’ята станція «Поетична ікебана»

  • Діти, назвіть свята зимового циклу. (Новий рік, Різдво, Святий вечір, святий Миколай, Водохреща)
  • Яке з них ми святкуватимемо незабаром? (святий Миколай)
  • Кожна група отримала віршик, присвячений св. Миколаю. Ваше завдання: прочитати, розкрити дужки, утворюючи слова з «ь».

1 гр.- опрацьовує дієслова. Висновок: дієслова пишемо з «ь».

2гр.- прикметники Висновок: суфікси пишемо з «ь», вони надають пестливості, лагідності.

3 гр.- вставляє «ь». Висновок: після д, т, з,с,ц, л, н.

Оцінка 2б.

  1. Узагальнення й систематизація знань.

Наприкінці нашого уроку перевіримо свої знання, виконавши тестові завдання. Вони лежать на ваших столах. Беріть їх і опрацьовуйте.

  • Перевіримо правильність виконання взаємоперевіркою, поміняйтеся зошитами із сусідом. Він оцінить вашу роботу.
  • Усі висновки уроку зафіксуємо у блок-схемі «Таємниці м’якого знака».
  • Діти, протягом уроку ви оцінювали свою роботу. Вирахуйте загальний бал. Хто задоволений своєю оцінкою підніміть руку.
  1. Домашнє завдання.
  • Відкриваємо щоденники і записуємо домашнє завдання, яке ви можете вибрати за бажанням:

1) дібрати по 3 слова до кожного пункту правила;

2) написати твір-мініатюру «Святий Миколай – улюбленець дітей»;

3) правило с.132, впр.304.

- Діти, я вітаю вас. Подорож закінчено. Давайте з’ясуємо ваші враження, використовуючи метод «ПРЕС». Продовжить речення. 

 

 

 

 

docx
Додано
25 вересня 2019
Переглядів
1013
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку