Інформація для батьків та педагогів
Старший шкільний вік, тобто приблизно від 15-16 до 18-19 років,
відноситься до ранньої юності. Існує
безліч теорій юності. Біологічні теорії розглядає юність, перш за все як певний етап еволюції організму,
вважаючи, що саме біологічні процеси росту детермінують усі інші.
![]() |
Стає актуальним пошук супутника життя і однодумців, зростає потреба у співпраці з людьми, зміцнюються
зв'язки зі своєю соціальною групою, з'являється почуття інтимності з
певними людьми. Період юності
характеризується наявністю кризи, суть якої у розриві, розбіжності освітньої системи і системи дорослішання.
![]() |
З'являється особлива чутливість до оцінки іншими своєї зовнішності, здібностей, умінь і поряд з цим надмірна критичність у
відношенні до оточуючих: ранимість
уживається з вражаючою черствістю,
хвороблива соромливість – з розбещеністю, бажання бути визнаним і оціненим іншими – з підкресленою незалежністю, боротьба з
авторитетами – з обожнюванням випадкових кумирів, чуттєве фантазування – з сухим мудруванням (А.Є. Лічко).
![]() |
У старшокласників мислення учнів набуває особистісного емоційного характеру. Особистісний характер
мислення пов'язаний з тим, що в цей період формується узагальнення
уявлення про самого себе, розуміння і переживання свого "Я", своєї індивідуальності, своєї особистості.
У 16 років вже визначається свій власний (далекий від ідеалу, але реально діючий) стиль навчальної роботи. Тому
вчителеві не слід суворо регламентувати процес навчання, навпаки – доцільно
надати велику самостійність. Формування навчальних умінь і навичок має бути орієнтоване на особистість учня.
Головне психологічне надбання ранньої юності – виявлення цінності свого внутрішнього світу. Зовнішній світ починає сприйматися через себе.
Розвивається здатність до самоаналізу і потреба систематизувати, узагальнювати свої знання про себе. Юнаки і дівчата
прагнуть глибше розібратися у своєму характері, своїх почуттях, діях, вчинках.