Презентація "Реалізація наскрізних змістових ліній на уроках української мови"

Про матеріал
Презентація розрахована на вчителів української мови, які активно впроваджують наскрізні змістові лінії на своїх уроках. Для розкриття і вивчення кожної змістової лінії є окремі цікаві вправи і змістовні завдання до них.. Сучасний урок української мови– це урок життя, на якому формується компетентність мовця, національна свідомість, духовно багата мовна особистість, ціннісне ставлення до того, що відбувається навколо. Перед кожним педагогом стоїть мета – отримати науково-методичну підтримку в реалізації наскрізних змістових ліній на уроках української мови. Саме наскрізні лінії є засобом інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей, навчальних предметів та предметних циклів; їх необхідно враховувати при формуванні освітнього
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Реалізація наскрізних змістових ліній на уроках української мови Підготувала: Лозовицька Катерина Степанівна, вчителька української мови та літератури Тагачинської філії ОЗ «Турійський ліцей»

Номер слайду 2

Сучасний педагог — це той, хто  розкриває потенціал учнів, а не примушує їх вчити уроки                                                                                     Микола Скиба

Номер слайду 3

Сучасний урок української мови– це урок життя, на якому формується компетентність мовця, національна свідомість, духовно багата мовна особистість, ціннісне ставлення до того, що відбувається навколо.

Номер слайду 4

Методика реалізації наскрізних змістових ліній на уроках української мови полягає в тому, що інтерес у навчанні є головним фактором, який необхідний для активізації навчання, розвитку пізнавальної активності здобувачів освіти, формування в них позитивного ставлення до процесу й результатів своєї праці

Номер слайду 5

Перед кожним педагогом стоїть мета – отримати науково-методичну підтримку в реалізації наскрізних змістових ліній на уроках української мови. Саме наскрізні лінії є засобом інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей, навчальних предметів та предметних циклів; їх необхідно враховувати при формуванні освітнього середовища.

Номер слайду 6

Наскрізні змістові лінії спільні для всіх начальних предметів є засобом інтегрування навчального змісту, вони корелюються з окремими ключовими компетентностями і сприяють формуванню ціннісних і світоглядних орієнтацій учня, що визначають його поведінку в життєвих ситуаціях. Упровадження наскрізних змістових ліній у навчальні предмети передбачає розв’язування завдань реального змісту, виконання міжпредметних навчальних проектів, роботу з різними джерелами інформації. Наскрізні лінії є соціально значимими надпредметними темами, які допомагають формуванню в учнів уявлень про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях.

Номер слайду 7

Навчання за наскрізними лініями реалізується насамперед через: Організацію освітнього середовища — зміст та цілі наскрізних тем враховуються при формуванні духовного, соціального і фізичного середовища навчання;навчальні предмети — виходячи із наскрізних тем при вивченні предмета проводяться відповідні трактовки, приклади і методи навчання, реалізуються надпредметні, міжкласові та загальношкільні проекти. Роль навчальних предметів при навчанні за наскрізними темами різна і залежить від цілей і змісту навчального предмета та від того, наскільки тісно той чи інший предметний цикл пов’язаний із конкретною наскрізною темою;предмети за вибором;роботу в проектах;позакласну навчальну роботу і роботу гуртків

Номер слайду 8

Наскрізні лінії є соціально значимими надпредметними темами, які допомагають формуванню в учнів уявлень про суспільство загалом, розвивають здатність застосовувати отримані знання в різних ситуаціях. Усього виділено 4 наскрізні змістові лінії (однакові для всіх навчальних предметів): - Екологічна безпека та сталий розвиток - Громадянська відповідальність - Здоров'я і безпека- Підприємливість та фінансова грамотність.

Номер слайду 9

Мета наскрізних ліній – «сфокусувати» увагу й зусилля вчителів-предметників, класних керівників, зрештою, усього педагогічного колективу на досягненні життєво важливої для учня й суспільства мети, увиразнити ключові компетентності

Номер слайду 10

Наскрізна лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток» підсилює формування в учнів соціальної активності, відповідальності й екологічної свідомості: збереження, захист довкілля; усвідомлення важливості сталого розвитку для збереження довкілля й розвитку суспільства; готовність дбайливо й відповідально ставитися до довкілля, брати участь у вирішенні питань навколишнього середовища. Вона формує в учнів готовність оцінювати наслідки діяльності людини на оточуюче середовище та усвідомлення відповідальності перед майбутніми поколіннями

Номер слайду 11

«Громадянська відповідальність». Ця наскрізна лінія покликана забезпечити розвиток соціальної й громадянської компетентностей, розкрити суть поняття «відповідальний громадянин» і визначити вектори його діяльності. Метою вивчення цієї наскрізної лінії є формування члена громади й суспільства, який розуміє принципи й механізми його функціонування, а також важливість національної ініціативи. Ця наскрізна лінія освоюється через колективну діяльність (дослідницькі роботи, роботи в групі, проекти тощо), яка розвиває в учнів готовність до співпраці, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок.

Номер слайду 12

«Здоров'я і безпека». Щоб реалізувати здоров'язбережувальну компетентність, слід докласти зусиль на формування учня, який: є духовно/емоційно/соціально / фізично повноцінним громадянином, дотримується здорового способу життя, активно долучається до облаштування безпечного для життя й діяльності середовища.

Номер слайду 13

Мета наскрізної лінії «Підприємливість і фінансова грамотність» — навчання молоді: раціонально використовувати кошти, планувати витрати, заощаджувати, реалізовувати лідерські ініціативи, успішно діяти в технологічно швидкозмінному середовищі. Вивчення цієї лінії забезпечить краще розуміння молодим поколінням практичних аспектів фінансових питань  

Номер слайду 14

Українська мова 5 клас Тема: Значення мови в житті людини і суспільства. Українська мова – державна мова України. Хто мови своєї цурається, така й мова. Птицю пізнають по пір’ю, її за вітром не розвієш. Рідна мова – не полова: хай сам себе стидається. Для кожного його мова – а людину по мовіЯкий розум, найкраща і найсолодша. Завдання: Прочитати першу частину прислів’я в першій колонці, знайти його закінчення в другій колонці. Записати в зошити. Розкрити значення кожного прислів’я. Про яку особливість рідної мови йдеться в кожному з них. Наскрізна лінія «Громадянська відповідальність»

Номер слайду 15

Українська мова5 клас Тема: Правопис значущих частин слова (повторення). Написання префіксів пре-, при-, пріРобота в групах. Підібрати і записати прикметники з префіксом пре- для характеристики образів Група 1: Лоскотона. Група 2: Царя Плаксія. Домашнє завдання: Написання привітання другові, мамі, татові з використанням слів з префіксом пре-.  Наскрізна лінія «Громадянська відповідальність»

Номер слайду 16

Українська мова9 клас Тема: Вимоги до мовлення. Мовленнєва ситуація. Складання та розігрування діалогів відповідно до певної мовної ситуаціїРобота в групах або в парах. Кожна група або пара отримує завдання – скласти діалог до запропонованої ситуаціїГрупа 1. Ви з компанією вирішили піти до кінотеатру подивитись цікавий фільм і вам потрібно забронювати квитки. Група 2. Ви захворіли і вам необхідно потрапити на прийом до лікаря, або викликати лікаря додому. Група 3. Складіть діалог-зразок виклику Швидкої допомоги, або Пожежної охорони. Група 4. Складіть діалог телефонної розмови між друзями, які не бачились протягом літніх канікул. Домашнє завдання: Складіть перелік умов успішного спілкування в молодіжному середовищі. Наскрізна лінія «Громадянська відповідальність»

Номер слайду 17

Українська мова9 клас Тема: Складнопідрядне речення. Написання есе «Що робить мене щасливим?» З використанням складнопідрядних речень. Завдання: як ви вважаєте, якими є життєві цінності сучасного молодого покоління?Кохання, здоров’я, творчість, пізнання, друзі, матеріально забезпечене життя, свобода, праця, мир, чесність, щаслива родина, відповідальність…Розмістіть їх у порядку пріоритетності для вас особисто. Напишіть есе. Наскрізна лінія «Громадянська відповідальність»

Номер слайду 18

Українська література5 клас. Тема. В. Симоненко «Цар Плаксій і Лоскотон. Різні життєві позиції героїв казки. Робота в групах. Дослідження життєвої позиції героїв. Група 1. Образ Лоскотона Група 2. Образ Плаксія. Добрий жорстокий. Має теплу і щиру вдачу любить, як плачуть діти. Розважає дітей п’є дитячі сльози. Приносить сміх потворний. Сміливий хвастливий. Його люблять діти його бояться Оптиміст Песиміст Ви самі оптимісти чи песимісти? Як треба дивитись на світ? Чому? Наскрізна лінія «Громадянська відповідальність»

Номер слайду 19

Українська література5 клас Тема: Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Морально-етичні проблеми у творіНаписати твір-мініатюру на одну із тем:«Справи, які я ще не доробив (ла)…»«Не хочу потрапляти в Недоладію, тому що…»«Як потрібно жити, щоб ніколи не потрапити до Недоладії» Наскрізна лінія «Громадянська відповідальність»

Номер слайду 20

Українська мова 7 клас Тема: Узагальнення вивченого з теми «Дієслово»Україна в огніГрім і гуркіт потрясали все. Вся земля, все здригалося під тягарем залізного потоку. Яка була річка! Яка була річка! Найпрекрасніша з усіх плинучих річок. Та сама, яку переходили вбрід веселі дівчата з граблями і сорочками над головами і захоплюючими піснями і сміхом! Яка була любима незаймана річка! Вона стала невпізнанна. Вона була збезчещена, згвалтована і спотворена ворогами. Вода текла в ній каламутна й кривава. Хиталися на кручах столітні тінисті дерева і падали в річку корінням вгору. Яка була річка! І грязь, і каламуть, і кров у річці, і смерть!Літали зграї переляканих, знавіснілих птиць над боєм. У повітряних хвилях, як у тайфуні, їх кидало від вибухів з боку в бік, вперед — назад, вперед — назад! Вони падали від грізних ударів на землю, шукаючи захисту від чужих і страшних людей. Лисиці дрижали в лисичих норах. Вовки в кущах припадали черевами до землі . Вовчиці плакали. Такий страшний був світ у бою. Одна лише людина могла витерпіти бій... Тут боролось безсмертя зі смертю.( За О. Довженком)Наскрізна лінія «Громадянська відповідальність»

Номер слайду 21

Завдання до тексту1. У чому актуальність цього твору? Чи можна провести аналогію між подіями ІІ Світової війни і сучасністю?2. Прокоментуйте слова кіборга Дмитра Крикуна: « Страх завжди був. Той, хто каже, що не боявся – бреше. Завжди страшно, бо жити хочеться». Чи кожна людина може стати на війні героєм?3. Напишіть лист воїнам ЗСУ, подякуйте їм за високий патріотизм.4. З якими словами ви хотіли б звернутися до своїх однолітків,щоб закликати їх активніше допомагати воїнам Збройних сил України?5. Усно перекажіть прочитане від І особи, передаючи інтонацією почуття оповідача.6. Випишіть 5 дієслів минулого часу, доберіть до них усі можливі форми.7. Яку синтаксичну роль виконують дієслова у тексті? 8. Які дієслова належать до І дієвіміни, а які до ІІ?В особових закінченнях дієслів якої дієвідміни пишемо и (і), а в якої- е(є)?9 . Домашній кінотеатр. Перегляньте зі своїми родинами український повнометражний художній фільм режисера Ахтема Сеїтаблаєва за сценарієм Наталії Ворожбит про оборону Донецького аеропорту під час війни на Донбасі «Кіборги. Герої не вмирають». Поділіться враженнями про фільм.  

Номер слайду 22

Українська мова7 клас Тема: Неозначена форма дієслова. Права й обов’язки. Права й обов’язки громадян – дорослих і дітей – проголошує Конституція України. Основний Закон забезпечує право кожного на життя, безплатну освіту та медичне обслуговування. У Конституції України враховано Конвенцію ООН про права дитини. Ознайомся, як твої ровесники розуміють статті Конвенції ООН про права дитини щодо збереження і зміцнення здоров’я: Стаття 1 – До 18 років я – дитина. Стаття 2 – Я маю право незалежно від кольору моєї шкіри, від того, хлопчик я чи дівчинка, скільки мені років, якої я національності, якою мовою розмовляю, у якого Бога вірую, заможний я чи бідний, здоровий чи хворий, які в мене батьки, та ні від чого іншого. Ніхто не має позбавити всіх прав або покарати мене за те, що я думаю або мої батьки. Стаття 9 – Ніхто не може розлучити мене з моїми батьками без моєї згоди. Я маю право бачити своїх батьків, коли мені захочеться. Стаття 19 – Мої батьки не можуть жорстоко поводитися зі мною та мають піклуватися про мене. Стаття 20 – Я маю право на захист і турботу держави, якщо залишусь один, або мені буде дуже погано вдома. Стаття 23 – Усі діти з особливими потребами мають право на особливу турботу. Стаття 24 – Якщо я захворію, мені буде надано найкращу медичну допомогу. Стаття 31 – Я маю право на відпочинок та дозвілля, можу брати участь у розважальних і культурних заходах відповідно до віку. Стаття 32 – Ніхто не може примусити мене робити те, що шкодить моєму здоров’ю. Стаття 33 – Я маю право на захист від продажу та незаконного вживання наркотиків, алкоголю, тютюну. Не забувай, що кожна дитина має не лише права, а й обов’язки: перед сім’єю, товаришами, однокласниками, суспільством. Не завжди ці обов’язки легкі та приємні. Але як член родини, учень, громадянин суспільства ти повинен:1. Піклуватися про своє здоров’я, зміцнювати його.2. Бути чемним і уважним, поважати старших.3. Старанно та наполегливо вчитися.4. Посильно допомагати батькам у домашньому господарстві.5. Не порушувати закони. Наскрізна лінія «Громадянська відповідальність»

Номер слайду 23

Завдання до тексту:1. Із зазначених статей Конвенції ООН про права дитини назви ті, які тобі найбільше запам’ятались. Поясни чому.2. Намалюй малюнок-плакат до будь-якої статті Конвенції ООН про права дитини або Конституції України.3. Влаштуй з однокласниками виставку створених плакатів. Обговоріть їх.4. «Коло думок». Обговоріть з однокласниками, які обов’язки ви виконуєте як учні?5. Визначте, до якого стилю мовлення належить текст, тему та головну думку. Обгрунтуйте відповідь. Вкажіть тип мовлення.6. Запишіть дієслова послідовно у дві колонки:1) неозначена форма дієслова;2) особове дієслово.7. Визначте вид дієслів та перехідність.8. З’ясуйте за тематичним словником значення слів «конституція», «конвенція». Складіть із цими словами речення, використовуючи неозначену форму дієслова.9. Підготуйте повідомлення про синтаксичну роль неозначеної форми дієслова. 

Номер слайду 24

Українська мова5 клас Тема: Лексикологія. Групи слів за значенням. Антоніми Завдання: Прочитайте прислів’я, перепишіть їх: Тримай голову в холоді, а ноги в теплі. Хворому і мед смачний, а здоровий і камінь їсть. Хворий – лікуйся, а здоровий – бережися. Як хочеш здоров’я мати, мусиш рано вставати, а звечора рано лягати. Здоровий злидар щасливіший за хворого багача. Завдання: Як ви розумієте зміст прислів’їв?Знайдіть у прислів’ях антоніми, підкресліть їх. Визначте, якими частинами мови вони є. Наскрізна лінія «Здоров’я і безпека»

Номер слайду 25

Українська мова5 клас Тема: Складання і розігрування діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування, пов’язаної з життєвим досвідом учнів (РМ)Завдання: Скласти діалог відповідно до однієї із запропонованих ситуацій. Ситуація 1. На вулиці до вас підійшов незнайомий чоловік, каже вам піти з ним, бо про це нібито попросили ваші батьки. Ситуація 2. Незнайомий дорослий просить у вас телефон, аби терміново зателефонувати комусь. Ситуація 3. Ви самі вдома. У двері подзвонили, просять відчинити, аби перевірити показники лічильника. Наскрізна лінія «Здоров’я і безпека»

Номер слайду 26

Українська мова9 клас. Тема: Складнопідрядні речення. Виконання творчих завдань - Складіть пам’ятку «Правила безпечної поведінки в мережі Інтернет»- Напишіть замітку до шкільної газети на тему «Чи знаєте ви, що...?»(про шкідливі звички)Напишіть твір-роздум на тему «Чи можна мій спосіб життя назвати здоровим?» У текстах використайте складнопідрядні речення. Наскрізна лінія «Здоров’я і безпека»

Номер слайду 27

Українська мова 5 клас Тема: Контрольний диктант. БАГАТСТВО ПРИРОДИ – НА КОРИСТЬ ЗДОРОВ’Ю  Досить часто наше здоров’я залежить від стану довкілля, навколишнього середовища. Тому люди здавна вивчали природу, зналися на травах, уміли лікувати ними різні хвороби. Вони використовували величезні земні багатства собі на користь. З якою пошаною оспівана у піснях, опоетизована у прислів’ях чиста джерельна або кринична водиця! Адже без чистої водиці не буде здорової людини. Підземну вологу часто використовували для лікування різних хвороб. Вода - першовиток буття. Вона починає й завершує життєве коло людини. Це вічне оновлення, продовження життя. Турбота про чисту здорову воду на кожний день – одна з перших турбот громадянина. За Л. Павленком                                                          89 слів Наскрізна лінія «Здоров’я і безпека»

Номер слайду 28

Українська мова 6 клас Тема: Контрольний диктант. ЯКЩО СТАЛАСЯ АВТОМОБІЛЬНА АВАРІЯ  Найпоширеніший вид автомобільної аварії – це зіткнення машин. Звичайно, пригода відбувається неочікувано. Але іноді за декілька секунд вдається зрозуміти, що удар неминучий. І ось у ці секунди треба діяти. Найголовніше при будь-якій аварії – захистити голову і перешкодити переміщенню вашого тіла. Закрийте голову руками і ляжте на бік. Напружте всі м’язи і не розслаблюйтеся до повної зупинки машини. Після удару зорієнтуйтеся, де саме ви знаходитеся, у якій частині машини. Пересувайтеся до виходу через двері або вікно. Якщо двері відразу не відчинилися, то необхідно відчиняти або розбивати вікна і таким чином виходити. Машину треба залишити якомога швидше, тому що існує небезпека початку пожежі, особливо, коли автомобіль перекинувся. За О. Катюхою                                                             104 слова Наскрізна лінія «Здоров’я і безпека»

Номер слайду 29

Українська мова 8 клас Тема: Контрольний диктант. НАЙБІЛЬША СИЛА – ЛЮДСЬКА ДУМКА  Ще донедавна люди в Україні оминали по можливості сварки, хрестили рота, коли з язика злітало недобре слово. Великим гріхом вважалося когось проклинати. То не забобони, а глибинні закони космічного співжиття. Коли б ми знали, яке зло чинимо собі й планеті, посилаючи у простір злі думки, як захаращуємо власне життя злою енергією! Коли б відали, що ця духовна інфекція перетвориться невдовзі у фізичну! Наші предки були переконані, що образити думкою більший гріх, ніж вчинком. Думки – вічна енергія. Вони утворюють у Космосі світлі й темні хмари, бо мають властивість притягуватися до себе подібних. Провисають над землею, звідки пішли, і невдовзі повертаються до неї. Ми самі, а не хтось інший, провокуємо стихійні лиха. Згадаймо, що війни, кров, ненависть завжди доповнювали якісь катаклізми, голод, мори. Тож кожна думка – «матеріальна». І найбільше зло робимо собі, проклинаючи когось. З журналу                                 132 слова Наскрізна лінія «Здоров’я і безпека»

Номер слайду 30

Українська мова7 клас Тема: Наказовий спосіб дієслів. Гімнастика для очей Ти багато читаєш, пишеш, переглядаєш телепередачі, працюєш за комп’ютером. Очі втомлюються. Це може вплинути на гостроту зору. Щоб запобігти порушенню гостроти зору, слід систематично виконувати вправи для очей, особливо під час тривалої напруженої роботи. 1. Стань обличчям до вікна, знайди очима максимально віддалений об’єкт в межах видимості. Глибоко вдихни і переведи погляд на кінчик носа. Видихни, знову знайди поглядом дальній об’єкт у вікні, потім вдихни і подивись угору. Знову видих – і погляд у вікно. Повтори вправу 2-3 рази. 2. Часто покліпай. Закрий очі і спокійно порахуй до 5. Повтори вправу 4-5 разів. Міцно заплющ очі, порахуй до 3. 3. Закрий очі і розслаб повіки. У такому положенні роби обертальні рухи очима спочатку за годинниковою стрілкою, потім проти неї. Зроби по 5 таких рухів. 4. Відкритими очима повільно «намалюй» у повітрі вісімку: по діагоналі, по горизонталі, по вертикалі- 5-7 вісімок у кожному напрямку буде досить, щоб твої очі відпочили.

Номер слайду 31

Завдання до тексту:1. Обговоріть у парі/у групі, скільки часу у вашій родині переглядають телепередачі. На вашу думку, це багато чи мало? Це добре чи погано? Чому?2. Спрогнозуйте, як може змінитися здоров’я дитини, яка постійно сидить перед телевізором з бутербродами, колою і чипсами.3. Знайдіть у тексті дієслова наказового способу. Усно визначте особу та число.4. За власним вибором від трьох дієслів утворіть усі можливі форми наказового способу. Запишіть слова, виділіть закінчення.5. Життєва ситуація. Уявіть, що ви з друзями «відірвалися» від телевізора чи комп’ютера і пішли гратися на спортивний майданчик. Вимовте подані словосполучення, замінивши інфінітив формою наказового способу: Кидати м’яч, грати у вибивного, бігти до воріт, робити колесо, стрибати вище, іти швидше, відпочити дві хвилини. Наскрізна лінія «Здоров’я і безпека»

Номер слайду 32

Українська мова7 клас Тема: Способи дієслів Якщо виникла пожежа Прометей не передбачав, що його вистражданий дар може стати небезпечним. Люди навчилися використовувати вогонь для приготування їжі, виготовлення глиняного та скляного посуду, виплавляння металів та багато іншого. Проте досі не навчилися повністю приборкувати вогонь. Недарма кажуть, що вогонь — добрий слуга, але поганий хазяїн. Необережне чи недбале поводження з вогнем може призвести до страшного лиха — пожежі. Пожежа — це неконтрольоване горіння, що завдає значних матеріальних втрат, призводить до отруєння, травмування, навіть загибелі живих істот.

Номер слайду 33

Завдання до тексту:1. Пригадай легенду про Прометея. Що корисного отримали люди від дарунка, який він зробив?2. Прочитай текст. Назви умови виникнення пожежі.3. Які плакати з пожежної безпеки ти бачив на узліссях? Поясни їх зміст.4. Намалюй свій протипожежний плакат.5. Що можна використовувати як підручні засоби пожежогасіння?6. Перекажи текст, використовуючи дієслова умовного та наказового способів. Як змінився текст?7. «Коло думок». Чи мають дієслова умовного та наказового способів категорію часу та особи/роду? Відповідь обґрунтуй.8. Утвори усі можливі форми наказового та умовного способів дієслів: виникати, погасити, попереджати.9. Набувай життєвих навичок. Обстеж свою оселю. Визнач легкозаймисті предмети. Чи безпечно їх зберігають? Обговори результати дослідження з дорослими. Запиши результати до зошита. Дієслова яких способів вживаєш найчастіше? Чому?  Наскрізна лінія «Здоров’я і безпека»

Номер слайду 34

Українська мова7 клас Тема: Дієслова І та ІІ дієвідміни. Сімейний бюджет Сімейний бюджет – це сукупність доходів і витрат сім’ї за певний період часу (найчастіше за місяць, бо витрати й доходи орієнтовані саме на цей період). Складається він із двох частин: доходів і витрат. Перша з них – це джерела поповнення сімейного бюджету, а друга – витрати сім’ї. Основними особливостями значних фінансових подій є те що: ці події плануються заздалегідь і впродовж тривалого часу; вони суттєво впливають на витратну частину сімейного бюджету; для таких подій необхідні значні за обсягами кошти , які треба накопичити; іноді такі кошти сім’я не в змозі накопичувати, а тому треба вдаватися до кредитів та інших позик або продавати активи, якими володіє сім’я, чи їх частину. Для того, щоб здійснити витрати на значні фінансові події, слід обов’язково звернути увагу на доходи, які отримує сім’я впродовж певного часу. Треба оцінити , чи вистачить цих коштів, а в разі їх нестачі прийняти конкретні рішення, до яких джерел поповнення коштів треба вдаватися. Для того, щоб реалізувати значну фінансову подію, потрібно дотримуватися такої послідовності: чітко поставити цілі, щоби досягнути фінансового благополуччя в майбутньому; скласти так званий «план життя»; скласти план дій, спрямований на досягнення поставленої цілі (цілей). Підприємливість і фінансова грамотність

Номер слайду 35

Завдання до тексту: Чи берете ви участь у складанні сімейного бюджету? Як ви думаєте чому? Розрахуйте сімейний бюджет на день/тиждень. Чи задовольняє він ваших батьків? Відповідь аргументуйте. Поясніть лексичне значення слів «бюджет», «доходи сім’ї», «значна фінансова подія». При потребі зверніться до тлумачного словника. Випишіть із тексту дієслова, визначте вид, спосіб, час, дієвідміну. Продієвідмінюйте слова: іти, бачити, чути, клеїти. Підкресліть закінчення. Зробіть висновок про написання е(є) та и(ї) в особових формах дієслів. Порівняйте свої висновки з правилами підручника. Уявіть себе письменником – фантастом. Розкажіть, на що сім’я буде витрачати кошти через 100 років. Використовуйте дієслова майбутнього часу, визначте в них дієвідміну. Наскрізна лінія «Підприємливість і фінансова грамотність»

Номер слайду 36

Українська мова6 клас Тема: Лексикологія. Лексичне значення слова. Однозначні і багатозначні слова. Завдання. Продовжіть речення, визначивши вид доходу. Скористайтеся словами із довідки. Письменник, адвокат, актор одержують …Робітник, учитель, лікар одержують …За заповітом люди одержують …На день народження від друзів школяр отримав …До доходів, заборонених законом, належать …Довідка: азартні ігри, хабар, подарунок, спадщина, гонорар, заробітна плата.  Наскрізна лінія «Підприємливість і фінансова грамотність»

Номер слайду 37

Українська мова 7 клас Тема: Види дієслова Ярославові на 16-річчя батьки подарували 1 тисячу гривень. У Ярослава була мрія – новий велосипед. Проте однокласники порадили: «Ти б краще купив собі скутер, як Толик з 11-го В. Усі заздритимуть тобі!» Правда, за ці гроші Ярослав міг купити тільки старий скутер. Та з’ясувалося, що той же Толик із радістю згоден продати свій. Угода відбулася у дворі наступного дня. Ярослав був у захваті. Однак радість тривала не довго. Бензин «з’їдав» майже всі кишенькові гроші. Але це було тільки початком неприємностей. Вік скутера почав нагадувати про себе. На ремонт гроші довелося брати в батьків. Інтерес оточення до скутера швидко згас. Ярослав пошкодував, що піддався спокусі і даремно витратив гроші. Він сказав Толику: «Я так тобі заздрив, поки не купив у тебе скутер! А тепер сам готовий швидше від нього позбутися». «Усе правильно, - відповів Толик: - Адже ти бачив тільки як я катаюся, але жодного разу не запитав, скільки часу і грошей я витрачаю на нього». Щоб не повторювати чужі помилки, перед покупкою постав собі три запитання: -Чи потрібна мені ця річ? Скільки вона коштує? Наскільки легко можна потім цю річ продати.

Номер слайду 38

Запитання і завдання до тексту:- Чому, на твій погляд, люди часто скаржаться на брак грошей? Що, по-твоєму, можна вважати фінансовим добробутом?- Чи виникала у твоєму житті ситуація, подібна до Ярославової? Як ти вирішив проблему?- Що допоможе уникнути зайвих покупок? Чи доводилося тобі здійснювати покупки під впливом реклами? Чи шкодував про це?- Визначте тему та головну думку тексту. Вкажіть тип мовлення.- Випишіть дієслова, визначте вид, доберіть видову пару. Виділіть суфікси та префікси, якими розрізняються дієслова кожної пари.- Доберіть фразеологічні звороти зі словом «гроші», підкресліть дієслова, визначте вид. Усно поясніть значення фразеологізмів.- Напишіть твір-роздум про те, що ви розумієте під «обачливою фінансовою поведінкою», використовуючи дієслова доконаного і недоконаного видів. Наскрізна лінія «Підприємливість і фінансова грамотність»

Номер слайду 39

Українська мова 7 клас Тема: Особові форми дієслова Гривня. Термін «гривня» був пов’язаний із нашим обручем – жіночою прикрасою (гривна) із дорогоцінного металу. Пізніше він набуває нового значення – еквіваленту певної кількості (ваги) срібла, тобто з’являється срібна гривня. Найпоширеніші гривні – як платіжно-грошові одиниці – були трьох типів: київська, чернігівська, новгородська; іноді трапляються литовські і татарські гривні. У 1992 році перші зразки української гривні були виготовлені в Канаді компанією Canadian Bank Note Company( 105 контейнерів номіналами до 20 гривень) і британською компанією De. La. Ruepic, яка розміщувалася на Мальті (номіналами 50, 100 і 200 гривень) за ескізами В. Лопати за участі Б. Максимова. У 1994 році на Банкнотній фабриці Національного банку України була виведена в дію перша лінія з виготовлення монет масового обігу, пам’ятних і ювілейних монет, нагородної продукції. Перші українські монети в 1992 році були виготовлені на Луганському заводі з виготовлення набоїв і на монетному дворі Італії. Були сумніви також щодо назви української монети: пропонувалися назви «сотий» , «різана», «списівка», але 2 березня 1992 року Президія Верховної Ради затвердив назву «копійка».

Номер слайду 40

Завдання до тексту: Які банкноти перебувають нині в обігу?Монети якої номінальної вартості перебувають нині в обігу?Поясніть походження слова «гривня». Яке визначення подає тлумачний словник?Поясніть, чому змінюється купівельна спроможність грошей? Порівняйте, що ви могли купити за 100 гривень торік і тепер. Що стало дешевше і що стало дорожче? Чому? Укладіть тлумачний словник, пояснивши слова «банкноти», «інфляція», «квазігроші», «споживчий кошик». Складіть із цими словами речення, вкажіть особові дієслова, визначте у них особу/рід, число, закінчення. У тексті підкресліть особові дієслова як члени речення, визначте особу дієслів. Поясніть орфограму «Велика літера у власних назвах». Пригадайте й запишіть прислів’я, приказки, фразеологічні звороти про значення грошей. Складіть повідомлення про те, у яких творах української літератури розкрито тему влади грошей над людиною. Чому ця тема є актуальною сьогодні? Які дієслова використали у повідомлені? Визначте особу, число. Наскрізна лінія «Підприємливість і фінансова грамотність»

Номер слайду 41

Українська мова7 клас Тема Контрольний диктант. ЕКОЛОГІЧНА КУЛЬТУРА ЛЮДИНИЛюбов до природи, бережливе ставлення до неї тісно пов’язується з поняттям «батьківщина». Шанувати природу неможливо без глибоких знань про навколишній світ. Калина під вікном рідної оселі, тополя на околиці села, лелече гніздо на клуні, жебонлива криничка при перехресті доріг, боброва гатка в тихоплинній заплаві, терпкий запах лісової конвалії – усе це різновиди нашого дитинства, наш духовний світ, з яким ми вирушали чи маємо вирушати в життя. Знати, а тим паче берегти ці нетлінні дари – наш святий і непорушний обов’язок. Вирушаючи до лісу, не всі пам’ятають священне правило: корінець боровика ні за яких обставин не можна виривати, а лише підрізати. У пошуках лікарських рослин ми нерідко забуваємо, що висмикувати її із землі – навічно позбавляти родоводу. А між іншим, культура людини складається з багатьох чинників, серед яких осібне місце займає наше ставлення до природи. За В. Скуратівським                                                  126 слів. Наскрізна лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток»

Номер слайду 42

Українська мова5 клас Тема: Докладний письмовий переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису тварини, що містить синоніми і антоніми Співає жайворонок в небі Улітку на полях і лугах від ранку до вечора дзвінко виспівує жайворонок. Це невеличкий птах, схожий на горобця: сіренький та руденький. Він співучий та моторний, добре вміє сховатися від людського ока серед польових колосків. Він не любить холоду, не витримує його, а тому восени летить до теплих країв. Полюбляє комах, зерно злаків, насіння бур’янів. Із давніх-давен цей птах вважався символом єдності землі та неба. Маленький співак має великий талант, він своїм щебетанням возвеличує ниву аж попід хмари, а блакить опускає до поля. Пісня виконується в польоті на великій висоті, після чого співак каменем летить униз. Однак уже через кілька хвилин він знову зможе піднятися у височінь. Жайворонка називають «Божим провісником», бо першим із польових птахів повертається з вирію. Вважається, що з прильотом сіренького співака треба починати оранку та сівбу. А ще кажуть: «Коли жайворонок співає високо в небі, то молиться богу»Наскрізна лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток»

Номер слайду 43

Українська мова7 клас Тема: Способи творення дієслів Вода Вода – це найважливіша на нашій планеті рідина. У воді зароджується життя. Без неї неможливе існування рослин і тварин. Життя є лише там, де є вода і, навпаки, де знаходиться вода, там є життя. За словами академіка В.І. Вернадського: „Вода без життя в біосфері невідома”. Тому й не можна оминути тему значення води для здоров’я людини. Передусім відмітимо, що важливість якості питної води. За висновкам Весвітньої організації охорони здоров’я більше 80 % відомих сьогодні хвороб пов’язано з незадовільною якістю питної води. У той же час вода, яку ми п’ємо, може стати найкращими і найефективнішими ліками. У кожній країні є служба, яка на державному рівні контролює якість питної води, що надходить через водопровідну систему населенню. Але, незважаючи на це, якість води залишається незадовільною. Поки вода дійде у квартиру з місця постачання, вона протікає через сотні кілометрів труб. У ній розчиняється безліч домішок, оскільки вода є універсальним розчинником. Недоочищена вода призводить до виникнення безлічі хвороб. Тому перед уживанням воду необхідно очищати. Для цього існують різні види фільтрів. Саме від якості води, яку ми вживаємо, залежить стан нашого здоров’я, саме наше життя. Вода варта того, щоб ми цікавились, що ми п’ємо. І ми повинні зробити все можливе, щоб ця вода була чистою і фізіологічно повноцінною.

Номер слайду 44

Завдання до тексту:1. Розкажи, як твоя родина ставиться до питання економії води.2. Які водойми знаходяться поблизу твого населеного пункту. У якому екологічному стані вони перебувають? Проклади безпечний маршрут від свого будинку до водойми.3. Склади пам'ятку «Кроки до змін у ставленні до води. Що ти можеш робити вже сьогодні?». Обміняйся інформацією з однокласниками.4. Випиши із тексту дієслова, утворені префіксальним, суфіксальним, префіксально-суфіксальним способами. Виділи у них твірні основи. Свої відповіді прокоментуй теоретичним матеріалом підручника.5. Випиши не менше 5 дієслів, виконай письмово їх розбір як частини мови.6. Пригадай і запиши прислів'я, приказки про необхідність води для людини. Наскрізна лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток»

Номер слайду 45

Українська мова7 клас Тема: Розбір дієслова як частини мови Століття наше, сповнене тривоги,Шалених ритмів, стресу, відкриття . Вiд космосу до самого земного. На карту ставить долi i життя. У вiдчай впала молода тополя,Вмирав повiльно скручений листок,Болять забрудненi легенi поля : Бiль вiддає у кожен колосок. Зникають i тварини, i рослини…Так. Дуже сумно, що природа гине. Але ж не всi! І ми їх все одно,Хоч інколи, побачимо в кiно…Авжеж, в кiно…Чи в мультиках хіба…Нi, це не просто сором. Це – ганьба!Тварини потребують охорони !Навiщо ж тодi книга є Червона ?!Створила ж заповідники людина,Щоб жодна не загинула тварина?!Планета ця – для кожного оселя,Нема рослин, тварин: Земля – пустеля,Бо з космосом ми будем наодинцi…А хто наносить шкоду, ті – злочинцi!

Номер слайду 46

Завдання до тексту:1. За якими категоріями рослини і тварини включені до Червоної книги?2. Випишіть 5 дієслів і виконайте письмово їх розбір як частини мови. Скористайтесь схемою, розміщеною в підручнику. 3. Підкресліть усі дієслова як члени речення. 4. Вкажіть усі форми дієслова.5. Назвіть дієслова, вжиті в переносному значенні. Чи допомагають дієслова передати часову послідовність перебігу подій? Наскрізна лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток»

Номер слайду 47

Якщо сучасний вчитель у процесі навчання шкільного курсу акцентує увагу учнів на зв’язок навчального предмета з життям, то він викликає у дітей інтерес до навчання, досягає формування таких важливих рис характеру як послідовність у роботі, наполегливість, акуратність, увага, критичне ставлення до своєї роботи й роботи своїх товаришів, кмітливість, чесність, колективізм, любов до праці, культуру писемного й усного мовлення.

pptx
Додано
4 січня
Переглядів
63
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку