Презентація "Робота соціального педагога з дітьми «групи ризику»"

Про матеріал
Презентація "Робота соціального педагога з дітьми «групи ризику»" призначена для соціальних педагогів.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Робота соціального педагога з дітьми «групи ризику»Підготувала соціальний педагог Алла ВАСИЛЬКО

Номер слайду 2

Гіпертимний ( активний, балакучий, комунікативний)Циклоїдний (періодичне (із фазою від декількох тижнів до декількох місяців) коливання настрою і життєвого тонусу)Лабільний тип (коливання настрою від ейфорії до депресії)Астено-невротичний тип (особливістю прояву характеру такого типу є підвищена психічна та фізична втомлюваність, дратівливість)Сенситивний тип (це, насамперед, надзвичайно висока чутливість, до якої пізніше приєднується яскраво виражене почуття власної неповноцінності)Тривожно-педантичний тип (головні риси: нерішучість, схильність до роздумів, тривожна невпевненість, схильність до самоаналізу, легкість виникнення нав’язливих страхів, дій, думок, уявлень) Інтровертний тип (основні риси: замкнутість, заглибленість у світ своїх далеких від реального життя думок, найчастіше не зрозумілих іншим; відмежування від навколишнього світу, нездатність або небажання встановлювати контакти; знижена потреба у спілкуванні)Збудливий тип (головні риси цього типу — схильність до дисфорії (знижений настрій із дратівливістю, озлобленість, схильність до агресії) й тісно пов’язаною з нею афективною вибуховістю)Демонстративний тип (характеризується прагненням дитини виділитися, бути в центрі уваги, досягти визнання, навіть поклоніння. Діти цього типу схильні до перебільшування, брехні)Нестійкий тип (головна риса — патологічна слабкість волі). Основні типи акцентуацій у школярів-підлітків

Номер слайду 3

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}ІндивідуальніСеред однолітків. СімейніШкільніСуспільніНизька самооцінка. Тиск однолітків. Конфлікти в родиніПогана успішність. Ставлення суспільства до вживання тютюну, алкоголю та наркотиків. Агресивність / сором΄язливість. Друзі, що вживають алкоголь. Відсутність дисципліни. Низький моральний рівень учителів і учнів. Відсутність підтримки з боку суспільства. Позитивні настанови щодо вживання наркотиків. Небажання вчитися. Занедбаність. Норми, що сприяють вживанню тютюну,алкоголю, наркотиків. Економічна нестабільність. Погана успішність. Дружба з підлітками, що вживають алкоголь і наркотики. Фізичне й психологічне насильство в родиніНеповажне ставлення до освіти. Доступність наркотиків. Порушення поведінки. Батьки, що вживають алкоголь і наркотики. Фактори ризику

Номер слайду 4

Характеристика різних видів труднощів у навчанні дітей «групи ризику»:{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Вид труднощів. Характеристика проявів. Труднощі у навчанніПовільний темп розумових операцій. (Причиною, як правило, є своєрідність типу нервової діяльності (інертність нервових процесів). Погано встигають по всіх предметах. (Причиною може бути педагогічна занедбаність: недоліки виховання, а не низький інтелектуальний потенціал). Невисокий інтелектуальний потенціал (Причина може полягати в астенії, затримці психічного розвитку, органічних порушеннях центральної нервової системи). Труднощі тільки в письмі і читанні. (Причина - недорозвинення мовлення). Труднощі в навчанні і поведінці, пов'язані з емоційними порушеннями (Підвищена тривожність, замкненість, боязкість, нерішучість, сором'язливість, боязливість як риса характеру, особливості нервової системи). Проблеми в поведінціГіперактивність, підвищена схильність до відволікання, труднощі в концентрації уваги, імпульсивність. (Причиною можуть бути емоційні порушення як наслідок неправильного стилю виховання, а також органічні порушення центральної нервової системи). Труднощі в контактах (погані відносини з однолітками або відсутність друзів у класі). Агресивність, запальність, дратівливість. Емоційні розлади. Підвищена тривожність, плаксивість, загострена вразливість, схильність хвилюватися і переживати по незначним приводам (ризик розвитку невротичних розладів). Боязкість, нерішучість, замкнутість, «нелюдимість».

Номер слайду 5

Виявлення дітей та учнів, які мають труднощі в навчанні і вихованні. Вивчення «особистої справи» дитини з наступним аналізом та зі збором інформації. Визначення причин труднощів дітей та учнів різних категорій «групи ризику»Діагностичне дослідження дитини, яке завершується добором корекційних методик. Проведення індивідуальної роботи (циклу бесід) із дитиною. Проведення бесід з учасниками навчально-виховного процесу (учнями, учителями, батьками), з ровесниками дитини. Заповнення психолого-педагогічної характеристики дитини. Корекційно-відновлювальна і розвивальна робота. Алгоритм роботи з дитиною з «групи ризику»

Номер слайду 6

▪ Створення атмосфери доброзичливості, любові, розуміння, співчуття; ▪ об’єктивність — певний ступінь емоційної відстороненості; співпереживання із збереженням контролю над своїми почуттями: не цинічна холодність, але й не надмірна сентиментальність консультанта, що заважає у наданні допомоги; ▪ Прийняття підлітка таким, яким він є;▪ Побудова стосунків на основі глибокої поваги й високої вимогливості до них; ▪ Підтримка; не позбавляй дитину права відповідати за свої вчинки, не давай порад, розмовою, запитаннями спонукай її до рішення;▪ Гнучкість — відмова від стереотипів у спілкуванні з людьми;▪ Переконання батьків важких дітей та підлітків, та їх опікунів у потребі корекції та зміни своєї поведінки, свого життя. Основні правила роботи з підлітками групи ризику

Номер слайду 7

1. Налаштувати дитину на спілкування, нейтралізувати негативні настановлення.2. Активізувати зацікавленість дитини до аналізу своїх проблем.3. Сформувати бажання дитини самостійно вирішувати власну проблемну ситуацію.4. При виникненні в розмові пауз переходити до обговорення самої бесіди.5. Запропонувати: «Спробуймо вирішити твою проблему разом». Умови проведення бесіди:•  не говоріть надто багато і довго;•  своєчасно ставте запитання; витримуйте паузу;•  уникайте повчального тону;•  уникайте психологічного тиску;•  аргументовано відстоюйте власну точку зору;•  сприймайте докази дитини. СХЕМА ПРОВЕДЕННЯ БЕСІДИ З ДИТИНОЮ

Номер слайду 8

1. Бесіда з учнем «групи ризику»Ким ти хочеш стати після закінчення школи?Які навчальні предмети ти любиш більше за інші? Що читаєш?Твої товариші. Що ти про них думаєш?Чи задоволений ти своїм навчанням і поведінкою в класі, в школі?Твоя суспільна робота і її результати. Твоє улюблене заняття в школі і вдома. Що ти вважаєш найцікавішим і важливішим в житті?Як ти ставишся до своїх батьків і чому?Твоє ставлення до старших. Чи пам'ятаєш ти найприємнішу подію в житті?Чи пам'ятаєш ти найбільш неприємну подію свого життя?Чи кривдив тебе хто-небудь? А ти чи кривдив кого-небудь?2. Бесіда про учня «групи ризику» з вчителями: Ваша думка про успішність і поведінку учня на ваших уроках. Найбільш характерні випадки його недисциплінованості і ваші йому поради (заходи, вказівки). Його здібності в навчанні, в роботі. Його можливості.3. Бесіда про учня з його товаришами. Чи давно ви дружите?Ваші улюблені сумісні справи, предмети, заняття?Що тобі подобається у твоєму другові?Що тобі не подобається у твоєму другові? Чому? Як ти йому допомагаєш?Ваші плани на майбутнє.4. Бесіда зі старостою класу про учня «групи ризику»Ваша думка про конкретного учня. У чому виявляються недоліки його поведінки в колективі класу?Його ставлення до товаришів по класу. Як ви і колектив класу допомагаєте йому стати зразковим учнем?Його ставлення до суспільних доручень, участь у колективному житті класу.5. Бесіди з батьками Чи задоволені ви навчанням і поведінкою своєї дитини?Що вас турбує в її поведінці і навчанні? Як ви їй допомагаєте?Режим дня і його дотримання. Що він робить по дому, чи допомагає домашнім, у чому?Ваші поради своїй дитині щодо вибору майбутньої професії.6. Бесіди з класними керівниками У чому полягає трудність у вихованні школяра?Дисципліна школяра дома і в школі. Успішність. Які конкретні факти говорять про його «трудність»?Які заходи застосовувалися до цього школяра для його виправлення і які їх результати?Орієнтовний список бесід:

Номер слайду 9

1) Щоденник індивідуальної роботи з учнем. Зміст щоденника. I розділ "Загальні відомості про учня" (дані учня, характеристики на учня складені класним керівником і психологом школи; характеристика особливостей міжособистісного спілкування учня); II розділ "Загальні відомості про сім'ю учня" (інформація про сім'ю учня, характеристики на батьків учня складені класним керівником, АНКЕТА «Перше знайомство з сім'єю учня», карта обстеження сім'ї учня);III розділ "Учбова діяльність" (Спостереження за учбовою діяльністю, успішність та поведінка учня, творчі роботи, напрями активності);IV розділ "Індивідуальна робота з учнем" (план індивідуальної роботи, акти, діагностична робота (медико - психологічний моніторинг при зарахуванні дитини до школи; з'ясування ролі спадкових, соціально-економічних умов в процесі формування особистих якостей; створення індивідуальної програми розвитку дитини групи ризику; використання їх (програм) для виявлення чинників ризику; відстеження проміжних і кінцевих результатів); профілактична і корекційно-розвиваюча робота (формування потреби в отриманні знань сприяючих сприятливому розвитку і збереженню психічного здоров'я; активна дія на розвиток особистості і індивідуальності дитини, сприяння стабілізації емоційного рівня через: (тренінг особового росту, корекцію поведінки індивідуальні і групові психопрофілактичні бесіди; консультування; факультативні групи, уроки психології.); відвідування сімей; аналіз результатів дослідження з вказівкою конкретних заходів і контроль за їх виконанням)).2) Проведена робота з учнями «групи ризику» повинна відображатися у журналах щоденного обліку роботи, корекційно-відновлювальної та розвивальної роботи, протоколах індивідуальних та групових консультацій (для батьків, учнів, педагогів), індивідуальних картках психологічного/ соціально-педагогічного супроводу.3) Папка «Індивідуальні картки психологічного супроводу дитини/учня групи ризику»,  папка «Методичні матеріали для роботи з дітьми/учнями, які стоять на внутрішньому  обліку». До індивідуальних карток обов’язково додаються: Індивідуальний план роботи з кожною дитиною/учнем вищезазначених категорій. Протоколи діагностичного обстеження дитини (обов’язково вказати прізвище, ім’я, по-батькові учня/дитини, назву методики,  дату   проведення  діагностування,  результат, висновки та рекомендації), бланки з  відповідями дитини/учня. Облік проведеної роботи з  учнями/дітьми, які стоять на внутрішньому обліку в навчальному закладі.  4) План роботи соціального педагога з вищезазначеними категоріями дітей/учнів (витяг з річного плану). Документація практичного психолога і  соціального педагога по роботі з  дітьми /учнями «групи ризику» та учнями, які стоять на внутрішньому обліку в навчальному закладі

Номер слайду 10

1.       Індивідуальна робота з учнем: Надання психологічних консультацій. Здійснювання контролю за відвідуванням учнем школи. Ураховування інтересів учня та залучення його до суспільно-корисної діяльності колективу класу, діючих гуртків, творчих об’єднаннях, спортивних секціях, клубах за інтересами школи, позашкільних закладах.2.       Підготовка вчителя до роботи з дітьми «групи ризику»Надання психологічних консультацій. Озброєння класних керівників методикою роботи з важковиховуваними учнями, неблагонадійними сім’ями. Залучення вчителів до здійснення пропаганди здорового способу життя. Заслуховування і аналізування роботи класних керівників з учнями « групи ризику». 3.       Групова робота з учнями «групи ризику»Читання циклу лекцій і проведення бесід зі збереження здорового способу життя. Розробка і проведення тренінгових занять.4.       Спільна робота зі службою у справах неповнолітніх. Підтримка тісного зв'язку з інспекцією у справах неповнолітніх.5.       Робота з батьками: Надання індивідуальних консультацій та бесід. Проведення виступів на батьківських зборах з приводу попередження   фізичного, морального, психологічного насильства дітей у сім'ї, ведення здорового способу життя, пропаганду кращих зразків сімейного виховання. Корекційно-розвивальна робота з дітьми «групи ризику»

Номер слайду 11

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Категорія сім'їПричини й ознаки соціального неблагополуччя дитини. Зміст діяльності соціального педагога1. Сім’ї, в яких є діти, що знаходяться під опікою. Емоційно напружена атмосфера: взаємні непорозуміння, негативна реакція на вчинки, прояв нетерпимостівиявлення в дітей-сиріт, які залишилися без батьківського піклування;участь в обстеженні умов життя і виховання дітей;контроль за здоров’ям та оздоровленням дітей, навчальної успішності, зайнятості в позаурочний і канікулярний час;підтримка сім’ї опікунів;робота з вчителями щодо індивідуального підходу до дітей, що знаходяться під опікою;захист інтересів дітей під опікою;законодавча просвіта.2. Сім'ї з дітьми, що мають обмежені можливості (дітьми-інвалідами)Низька адаптація в середовищі однолітків. Сім'я має фінансові труднощі через непрацездатність одного або обох батьків, при цьому мають невелику грошову допомогу на дитину та великі матеріальні витрати на лікуваннявивчення медико-психолого-педагогічних умов, що впливають на розвиток дитини;організація співпраці дітей і дорослих, що мають обмежені фізичні можливості; захист інтересів дітей і їх батьків у взаємостосунках із різними структурами та інстанціями; залучення дітей і їх батьків в соціально значущу діяльність: (клуби, гуртки за інтересами тощо).3. Сім'ї з батьками-інвалідами. СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНА РОБОТА З РІЗНИМИ ТИПАМИ СІМЕЙ ГРУПИ РИЗИКУ

Номер слайду 12

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}4. Неповні сім'їСім'я має фінансові труднощі. У відсутність другого батька не завжди повноцінно реалізуються виховні і комунікативні функції сім'ї, у дитини можуть виникати утруднення із статевою ідентифікацієюнадання необхідної допомоги в отриманні грошової допомоги;психолого-педагогічне консультування;профілактика девіантної, асоціальної поведінки;організаційно-практична допомога батькам у виконанні їх виховних функцій;батьківський лекторій щодо вікових особливостей дитини, стилів сімейного виховання тощо;тренінги, що спрямовані на корекцію дитячо-батьківських взаємостосунків;- законодавча просвіта5. Багатодітні сім'їНизьке матеріальне становище сім‘ї. Недостатнє забезпечення харчуванням, одягом, житлом, інше. Обмежені можливості отримання дітьми повноцінної спеціальної або вищої освіти.сприяння батькам в підвищенні якості виконання виховних функцій;рекомендації щодо організації сімейного дозвілля;профорієнтаційна робота;- соціально-педагогічний патронаж, (контроль міжособистісних стосунків в сім'ї, емпатійного ставлення до дитини, контроль навчальної успішності дитини, її зайнятості в позаурочний і канікулярний час); - надання юридичної допомоги: інформація про права і пільги.

Номер слайду 13

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}6. Малозабезпечені сім'ї:• з низьким рівнем доходу;• з безробітними батьками. Дитина в такій сім'ї часто має погані матеріально-житлові умови. У сім'ї створюється напружена психоемоційна атмосфера- надання юридичної допомоги: інформація про права і пільги; - надання матеріальної допомоги; - організація дозвілля і літнього відпочинку дітей; - працевлаштування неповнолітніх; - соціально-педагогічний патронаж, (контроль міжособистісних стосунків в сім'ї, ставлення до дитини, контроль навчальної успішності дитини, її зайнятості в позаурочний і канікулярний час)7. Неблагополучні сім'ї:• педагогічно неспроможні; • етично неблагополучні; • є залежність членів сім'ї від психоактивних речовин; • сім'ї, що практикують жорстоке поводження з дітьми. Мають місце глибокі конфлікти між членами сім'ї, в які втягується дитина. Порушуються права і інтереси дітей. Використовуються деструктивні методи виховання. Емоційна атмосфера в сім'ї та методи виховання травмують психіку дитини, негативно впливають на її навчання та повноцінний розвиток.вивчення динаміки розвитку проблеми сім’ї;соціально-педагогічний патронаж, (контроль міжособистісних стосунків в сім'ї, ставлення до дитини, контроль навчальної успішності дитини, її зайнятості в позаурочний і канікулярний час);загальна психолого-педагогічна допомога; просвіта батьків (консультації, лекторій, законодавча просвіта).8. Сім'ї внутрішньо-переміщених осіб Відсутність знань про свої права і соціальні пільги. Емоційно напружена атмосфера в сім'ї. Культурні, релігійні розбіжності.соціально-правовий патронаж;вивчення динаміки розвитку проблем сім’ї;загальна психолого-педагогічна допомога.

Номер слайду 14

Традиційні форми роботи з батькамиІндивідуальні: Відвідування сім’ї;Запрошення до школи;Індивідуальна педагогічна бесіда;Індивідуальна педагогічна допомога;Дні відкритих дверей. Групові: Зібрання батьківського активу;Групові бесіди;Групові консультації;Батьківські консиліуми. Колективні: Лекції і бесіди;Науково-практичні конференції;Батьківські дні;Вечори питань і відповідей;Загальношкільні і класні батьківські збори;Збори-концерти;Конференції з обміну досвідом виховання;Диспути;Педагогічні колегіуми;Зустрічі «за круглим столом»;Педагогічний всеобуч;Усні журнали. Традиційні методи та прийми роботи з батьками. Спостереження;Бесіди;Анкетування;Учнівські твори-роздуми. Форми, методи і прийоми роботи з сім’єю

Номер слайду 15

Рекомендації педагогам Проявляйте витримку. Терпляче і наполегливо пояснюйте неправильність їхніх поглядів і поведінки. Намагайтеся переконувати й відкривати «важким» підліткам гідні та цікаві життєві перспективи Постійним повчанням не закріплюйте в підлітків, схильних до правопорушень, негативну оцінку своїх учинків. Залучайте «важких» підлітків у суспільно корисні трудові справи. Виховуйте в таких підлітків уміння не тільки підкорятися, а й командувати, не принижуючи та не зачіпаючи інтересів однолітків

Номер слайду 16

Дякую за увагу!

pptx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
29 листопада 2021
Переглядів
3843
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку