Презентація містить опис основних напрямків роботи з розвитку мовлення учнів і принципи мовленнєвої підготовки, перелік та опис основних видів робіт за кожним видом мовленнєвої діяльності, приклади аналізу текстів, послідовність роботи на кожному етапі підготовки учнів до усних чи письмових висловлювань.
Фази психолінгвістичного розуміння мовлення як діяльностіОрієнтування (визначення завдань і умов спілкування; усвідомлення й відбір змісту висловлювання)Планування (складання програми дій: систематизація матеріалу, визначення послідовності його викладу)Реалізація (побудова висловлювання з дотриманням стилю, типу мовлення, літературних норм)Контроль (перевірка й удосконалення тексту)
НАПРЯМИ РОБОТИ З РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯЗбагачення словникового запасу учнів і розвиток їх граматичної будови їх мовлення. Засвоєння норм української літературної мови. Формування в учнів умінь і навичок сприймати й відтворювати чужі та будувати власні усні й писемні висловлювання
Збагачення словникового запасу та граматичної будови мовлення школярів в процесі навчання мови й мовлення передбачає реалізацію таких основних завдань:поступового кількісного поповнення індивідуального словника; уточнення лексичного значення та сфери використання відомих слів; ознайомлення з новими лексичними значеннями наявних у словнику учнів багатозначних слів; використання паралельних лексичних і граматичних форм як засобу збагачення, увиразнення та урізноманітнення мовлення; вилучення з активного словникового запасу позалітературних елементів, суржику; засвоєння власне української лексики; розвитку мовного чуття, естетики слова; виховання потреби активного використання національних етикетних формул.
ЕТАПИ ЗАСВОЄННЯ НОРМ ЛІТЕРАТУРНОЇ МОВИСупроводжувальний (основна школа):засвоєння норм, супроводжує зміст навчальної мовленнєвої діяльності та навчального мовного матеріалу. Систематизуючо-узагальнюючий (старша школа):удосконалення нормативності мовлення та систематизація й узагальнення вмінь з культури мовлення та риторики
"Правильність мовлення" передбачає засвоєння норм української літературної мови, а саме:□ орфоепічних: дотримуватися орфоепічних норм в усному мовленні та під час читання; вільно користуватися орфоепічним словником; помічати і виправляти орфоепічні помилки;□ морфологічних, правильно вживати частини мови в усному й писемному мовленні, зокрема й для зв'язку речень у тексті (правильне вживання відмінкових закінчень, використовувати форми вищого й найвищого ступенів порівняння прикметників, правильне вживання відмінкових форм іменників з кількісними числівниками, правильне використання числівників для позначення дат, часу, правильне наголошування дієслів минулого часу, правильна побудова речень з дієприкметниковими та дієприслівниковими зворотами тощо);□ синтаксичних: практичне засвоєння словосполучень, у яких трапляються помилки у формі залежного слова, правильне вживання форм присудка при підметі;□ правописних: писати відповідно до вивчених орфографічних і пунктуаційних правил.
Перелік основних видів робіт за кожним видом мовленнєвої діяльності:сприймання чужого мовлення: аудіювання, читання мовчки; відтворення готового тексту: виразне читання вголос, усні (говоріння) і письмові (письмо) перекази; створення власних висловлювань: діалог, монолог (твір, відгук, виступ під час дискусії, доповідь, реферат, виступ, анотація), ділові папери та ін. Змісту навчальної мовленнєвої діяльності відповідають державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів, як-от: розрізняти мовленнєвознавчі поняття; визначати тему, основну думку висловлювання, стиль, тип, жанр мовлення, змістові частини тексту, засоби і способі: зв'язку речень у тексті, ділити текст на абзаци тощо; сприймання чужого мовлення: а) слухати й розуміти тексти різних стилів, типів жанрів мовлення, прогнозувати загальний характер змісту на основі формулювання теми, основної думки, визначати адресат і мету спілкування тощо: б) читати тексти мовчки з визначеною швидкістю відтворення, виділяти й запам'ятовувати в прочитаному головне й деталі, ставити й відповідати на запитання, оцінювати прочитаний текст з погляду змісту, виразності мовного оформлення тощо; відтворення готового тексту: а) виразно читати вголос знайомі тексти відповідно до орфоепічних та інтонаційних норм; б) переказувати усно й письмово почуті й прочитані тексти, помічати й виправляти недоліки у своєму мовленні тощо; створення власних висловлювань: а) складати діалоги, досягаючи комунікативної мети, дотримуючись правил мовленнєвого етикету; б) складати усні та письмові твори, добираючи мовні засоби відповідно до умов спілкування: в) складати ділові папери тощо.
Реалізація мовленнєвої змістової лінії програми вимагає врахування двох ступенів мовленнєвої діяльності: Підготовчий ступінь передбачає уміння відтворювати готові мовні одиниці, добирати існуючі в мові варіанти мовних одиниць, мотивуючи свій вибір (наприклад, вибір слів з синонімічного ряду, фонетичних варіантів у-в, і-й та ін.). Основний ступінь мовленнєвої діяльності (розвиток різних видів зв'язного мовлення, формування комунікативних умінь і навичок) співвідноситься з уміннями творчо використовувати мовні засоби (фонетичні, лексичні, граматичні) та способи вираження думки залежно від стилю, типу, жанру мовлення.
Методичні принципи мовленнєвої підготовки учнівЄдність розвитку мовлення й мислення. Взаємозв'язок розвитку усних і писемних видів мовленнєвої діяльності. Випереджаючий розвиток усного мовлення. Зв'язок розвитку мовлення з формуванням мовної компетенції Зв'язок розвитку мовлення з формуванням стратегічної компетенціїЗв'язок розвитку мовлення з формуванням соціокультурної компетенції. Взаємозв'язок роботи з розвитку мовлення на уроках мови і літератури
ДІАЛОГзакріплюється під час виконання таких завдань:розіграти готовий діалог з опорою на текст; скласти діалог за зразком, у зв'язку з прочитаним, за початком, за картиною, за запропонованою ситуацією спілкування тощо;відновити пропущені репліки діалогу; відновити деформований діалог зі зміщеними репліками; самостійно розширити репліки діалогу.відтворити озвучений діалог; розширити репліки діалогу за рахунок уведення слів певної граматичної категорії, пояснення причин відмови, за рахунок ініціативного мовлення; конструювати діалог з набору запропонованих реплік; складасти діалог на одну тему, але для різних ситуацій спілкування; монологізувати діалогічне висловлювання; розіграти готовий діалог без опори на текст, розгорнути тезу в зв'язне висловлювання тощо.
МОНОЛОГПередбачає практичне засвоєння особливостей цієї форми мовлення, зокрема:монолог - це процес цілеспрямованого свідомого впливу на людей за допомогою мови з певною метою, за певних умов; монолог відповідно до мети висловлювання може бути інформаційним, переконуючим, спонукальним; монолог може бути усним і писемним; структура усного монологу тричленна: вступ (установлення зв'язку між темою, слухачами й тим, хто виступає, з метою привернути увагу до предмета мовлення); основна частина (розкриття суті теми за допомогою якісних аргументів); висновки (підведення підсумків, визначення не вирішених проблем тощо);оволодіння усним монологічним мовленням передбачає систематичне тренування дихання, голосу, жестів, міміки та інших засобів впливу на слухача; писемний монолог допомагає реалізувати дистантне спілкування, тому передбачає використання тільки мовних засобів, що відбираються з урахуванням неможливості корекції під час сприйняття тексту адресатом.
ВІДОМОСТІ ПРО ТЕКСТМовленнєвознавче поняття тексту засвоюється учнями п'ятого класу й у наступних класах здійснюється поступове накопичення, нарощення інформації про текст, його найважливіші характеристики:5 клас: ознаки тексту (зв'язність, завершеність), тема й основна думка тексту (висловлювання), абзац, план тексту, мовні засоби зв'язку речень у тексті (сполучники, займенники, прислівники, синоніми, спільнокореневі слова, повтори), помилки у змісті;6 клас: складний план готового тексту, структура тексту - зачин, основна частина, кінцівка, "відоме" й "нове" в реченнях тексту, основні прийоми поширення тексту, (практично), трансформація особового, часового й модального планів тексту(практично);7 клас; види й засоби міжфразового зв'язку, складний план власного висловлювання; 8 клас: смислові зв'язки в тексті, основна й уточнююча інформація, синтаксичні засоби міжфразового зв'язку.
Свідомому засвоєнню, а найголовніше застосуванню в мовленнєвій практиці понять, пов'язаних з текстом, сприяє аналіз тексту, що містить такі завдання:характеристика заголовка; визначення теми, мікротем, основної думки;характеристика ситуації спілкування; визначення ознак тексту (мовних засобів, що створюють ці ознаки): зв'язність, інформативність (незалежна від авторської думки, авторська, суб'єктивна, підтекстова); стиль (функції, загальні ознаки, мовні ознаки); тип мовлення; жанр; структура (зачин, основна частина, кінцівка); мовні засоби зв'язку;способи зв'язку речень у тексті; відоме і нове у реченнях тексту; особливості використання мовних одиниць.
СТИЛІ МОВЛЕННЯучні повинні навчитися:розрізняти вивчені стилі мовлення; характеризувати кожен з них щодо сфери використання й основних функцій; знаходити в тексті мовні засоби, характерні для певного стилю; розпізнавати стилістичну помилку серед інших видів помилок;виправляти стилістичні помилки у своїх і чужих текстах; використовувати знання про стилі мовлення під час побудови й удосконалення власних висловлювань.
СУЧАСНІ ЗРАЗКИ ПИСЕМНОГО Й УСНОГО МОВЛЕННЯ ВІДЗНАЧАЮТЬСЯ ВЗАЄМОПРОНИКНЕННЯМ СТИЛІВ. Вирішальними у визначенні стилю аналізованого тексту мають стати засвоєні учнями такі ознаки стилю: мовленнєва ситуація (місце використання текст); офіційні чи неофіційні обставини): адресат мовлення (один співрозмовник чи багато), функція (спілкування; бесіда; розмова; повідомлення - пояснення, повідомлення — інструктаж, документація; вплив - діяння, переконання; вплив - діяння, зображення).
ТИПИ МОВЛЕННЯрозповідь на основі власного досвіду, опис предметів, елементарний роздум (5 клас); опис приміщення і природи, поєднання в одному тексті розповіді й опису, розповіді з елементами роздуму (6 клас); опис зовнішності людини, процесів праці, роздуму дискусійного характеру (7 клас); опис місцевості, пам'яток історії і культури, роздум дискусійного характеру, оповідання на основі почутого (8 клас).
Види, жанри висловлювань (творчих робіт)допис у газету, телеграма, тези, реферат, тематичні виписки, конспект, анотація, відгук, бібліографія, нарис, доповідь, ділові папери (розписка, доручення, план роботи, заява, автобіографія, анкета, доручення, офіційний лист, вітальний адрес, звіт про виконану роботу, протокол (складний), витяг із протоколу, автобіографія, заява (вмотивована), характеристика, особова справа, резюме).
Норми читання мовчки й уголосдля читання мовчки: швидко переглядати текст і знаходити в ньому вказані елементи (цифри, слова у лапках, слова зі зносками тощо); обирати вид читання (вивчальне, ознайомлювальне, вибіркове, пошукове) залежно від комунікативної мети; для читання вголос: виразно читати тексти різних стилів, плавно, відповідно до орфоепічних та інтонаційних норм, виражати за допомогою темпу, тембру, гучності голосу особливості змісту, стилю, авторський задум, пристосовувати читання до особливостей слухацької аудиторії (ступеня підготовки, зацікавленості темою, тощо), доречно користуватися різними видами (стратегіями) читання.
НОРМАТИВНІ МОВЛЕННЄВІ УМІННЯ: підпорядкування висловлювання комунікативній меті, темі й основній думці; доречно використовувати мовні засоби і способи зв'язку; дотримуватися правил спілкування, мовленнєвого етикету; розрізняти нормативну й ненормативну лексику, не використовувати позанормативну лексику (мовленнєві табу); контролювати й виправляти змістові й мовленнєві помилки.
Види мовленнєвої діяльності{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Види мовленнєвої діяльностіВимоги до навчальних досягнень учнів. Аудіювання ( слухання і розуміння мовних одиниць)Уміти слухати і розуміти текст, визначати основну думку. Говоріння ( діалогічне і монологічне усне мовлення)Будувати діалоги, переказувати тексти, створювати власні висловлювання. Читання ( вголос і мовчки)Читати тексти правильно і усвідомлено. Письмо (письмові зв’язні висловлювання)Будувати письмові перекази і твори
АУДІЮВАННЯаудіювання має здійснюватися в двох напрямках: формування мовленнєвих навичок мовленнєвих механізмів аудіювання. Розвиткові механізмів антиципації сприяють вправи такого типу;■ Послухайте загадки й відгадайте їх:1. Сильніше сонця, слабіше вітру. 2. Стоїть дуб, на дубі гай, під гаєм моргай, під моргаєм кліпун, під кліпуном дивун. під дивуном сопун, під сопуном хапун, під хапуном трясун.■ Послухайте заголовки текстів і скажіть, про що, на вашу думку, йдеться в текстах: "Людина і комп'ютер", "Мала річко, живи!", "Дай сили, природо!", "Аби не стати манкуртами".■ Послухайте фразеологізми і скажіть, у яких ситуаціях вони можуть уживатися: Прийшов Спас- готуй рукавички про запас; не в коня овес травити; одного засолу огірочки; душа накрохмалена.
АУДІЮВАННЯВправи, що формують мовленнєві навички аудіювання для формування фонетичних навичок; для формування лексичних навичок;для формування граматичних навичок; для формування стилістичних навичок. Вправи на розвиток мовленнєвих механізмів аудіювання на розвиток механізму пам'яті; на розвиток механізму антиципації.
Вправи на аудіювання. Порівняйте вимову слів у російській та українській мовах. Поясніть їхнє значення і вкажіть, якими звуками вони відрізняються. Сома - сьома, знак - зник, вал - віл, рак - рік, сила - сила, Рим - Рим, яблоня - яблуня, вишня -вишня, гуси - гуси, фабрика - фабрика, молодой - молодий. Перекладіть подані слова українською мовою. Порівняйте вимову кінцевих звуків. Дробь, насыпь, кровь, любовь, восемь, семь, ночь, сыпь, Сибирь. Послухати пари слів, порівняти їхню вимову і зробити висновок про те, як саме вимовляються в словах дзвінкі звуки перед глухими: Дід - дед, зуб — зуб, книжка — книжка, сніг - снег, ряд - ряд, вниз - униз, рибка - рыбка, ягідка - ягодка, лебідь - лебедь, кров - кров. Запам'ятати нормативний наголос (різновид, джерело, ознака, вірші та ін), особливо в тих випадках, коли він в українській і російській мовах не збігається, наприклад: верба верба, кропива крапива, брала-брала, олень -- олень, одинадцять - одиннадцать і под.
Вправи ситуативного характеру Уявіть, що Ви - скульптор, проте не звичайний, а казковий. Створіть пам'ятник слову. Подумайте: якому слову вам хотілось би створити пам'ятник і чому? Яким ви уявляєте собі цей пам'ятник і чому саме таким? Складіть усно текст на тему: "Пам'ятник рідному Слову". Спробуйте скласти монолог Правди, у якому б вона зверталася до Кривди, або Доброзичливість до Жорстокості і навпаки. У монолозі намагайтеся розкрити їхні характерні ознаки. А також спробуйте висловити власне ставлення до цих понять. Прослухайте музичний твір "Пори року" П. Чайковського. Напишіть роздум про весну за враженнями від прослуханого. Спробуйте скласти словесний портрет людини, до якої добре ставитесь, так, щоб ваше ставлення виявилося у доборі мовних засобів. Уявіть, що ви в зоопарку. Розказуючи, кого ви там бачили, спробуйте описати рідкісних тварин.
Письмо як вид мовленнєвої діяльностіДо умінь і навичок монологічного мовлення (усний або письмовий переказ, усний або письмовий твір) належать: будувати висловлювання певного обсягу, добираючи та впорядковуючи необхідний для реалізації задуму матеріалу; враховувати тему висловлювання;виразно відображати основну думку, розрізняючи головний і другорядний матеріал; використовувати мовні засоби відповідно до комунікативного завдання; дотримуватися норм літературної вимови: зберігати єдність стилю.
СТРУКТУРА ПИСЬМА1. Етап попереднього орієнтування. На цьому етапі той, хто пише, визначає, з якою метою, кому і що він буде писати.2. Планування діяльності. На цьому етапі планується не тільки зміст, а й форма мовлення.3. Реалізація процесу письма. В умовах писемної форми спілкування відсутній безпосередній реципієнт і проміжний зворотний зв'язок. Той, хто пише, не бачить безпосередньої реакції того, хто читає, на кожну фразу. У писемному мовленні не задіяні невербальні засоби спілкування (жести, міміка). Це посилює вимоги до змісту писемного мовлення.4. Контроль мовленнєвої діяльності. Перевіряється форма і зміст написаного.
ЕТАПИ ПІДГОТОВКИ УЧНІВ ДО ПИСЬМОВИХ РОБІТ1. Моделювання мовленнєвої ситуації, що викликає в дітей потребу у створенні писемного тексту.2. Організація спостережень за дійсністю (відбір фактів, предметів дійсності, вибір найточнішого слова, що називає факт, подію тощо).3. Організація роботи із систематизації матеріалу до висловлювання.4. Організація попередньої підготовки текстів (чернеток).5. Написання тексту.6. Організація редагування.7. Аналіз тексту
Послідовність роботи над різними видами переказів5 клас. Докладний усний і письмовий переказ невеликих художніх текстів розповідного характеру з елементами опису (предметів, тварин) і роздуму. Докладний вибірковий переказ текстів наукового стилю.6 клас. Докладний і вибірковий (усний і письмовий) переказ художніх текстів розповідного характеру з елементами опису приміщення і природи та роздуму, щоб викликати інтерес до їх змісту.7 клас. Докладний і стислий перекази (усний і письмовий) розповідних текстів з елементами опису (зовнішності людини, процесів праці) і роздуму. Детальний усний переказ текстів публіцистичного складу.8 клас. Докладний, стислий і вибірковий перекази (усний і письмовий) розповідних текстів з елементами опису місцевості, пам'яток історії і культури. Стислий переказ (усний і письмовий) текстів наукового і публіцистичного стилів (у тому числі на основі прослуханих радіо - і телепередач).9 клас. Стислий і вибірковий перекази (усний і письмовий) текстів наукового, публіцистичного і художнього стилів.
Програмні висловлювання1) розповідь про себе або про випадок з свого життя, про рідних, друзів, цікаві зустрічі, про побачене й почуте, подорожі;2) відгуки про твори мистецтва (зокрема й художньої літератури);3) відгук про науково-популярну статтю чи книгу;4) відповідь на уроці чи на екзамені;5) повідомлення на занятті лінгвістичного (чи іншого) гуртка;6) звіт про виконану роботу;7) виступ на зборах;8) щоденник життя і спостережень;9) привітання;10) тези, конспект статті чи висловлювання, сприйнятого на слух;11) протокол, автобіографія, заява, доручення, розписка, план роботи, оголошення;12) переклад тощо.
Морфологічні помилки – це вид граматичних помилок, що виявляються у порушенні творення граматичних форм, викривленні морфемної будови слова, неправильному творенні відмінкових форм, форми числа, дієвідмінювання тощо. Наприклад: «сніга» замість снігу, «перед смертельні, болі» замість болю, «кричуть» замість кричать та ін. Синтаксичні помилки є порушенням узгодження, прийменникового і безприйменникового керування (ООН прийняв резолюцію, треба прийняла (бо стрижневе слово організація); дякувати вас, треба вам; дійшов до висновку, треба дійшов висновку; згідно наказу, треба згідно з наказом) Синтаксичними помилками вважаються порушення зв’язку між займенником і тим словом, на яке він указує, дублювання займенником підмета, неправильний порядок слів та ін. Наприклад: Сестра попросила принести свою книжку, треба її книжку. Стилістичними помилками можуть бути порушення мовлення, які пов’язані за недоречним за функцонально-стилістичним чи експресивно-емоційним забарвленням будь-якого мовного засобу, чи такі, що призводять до зниження сили вираження, експресивності та емоційності мовлення.
ПЕРШИЙ РІВЕНЬ СКЛАДНОСТІВправа 1. Знайдіть і усуньте змістові помилки - допишіть пропущені речення, які необхідні для розкриття теми кожного тексту.1. В Україні є величезні поклади найрізноманітніших сортів глини. Біла глина йде на виготовлення фарфорового та фаянсового посуду, реактивних двигунів, різноманітних технічних деталей. Є глини жовтого, рожевого, червоного, сірого, зеленого кольорів з них виготовляють цеглу, черепицю, декоративні статуетки, навіть ліки. Гаряча страва в такому посуді довго зберігає тепло, а холодна – холод.2. Над створенням газет і журналів працює багато журналістів. Репортери відвідують засідання парламенту, спортивні матчі, спектаклі, мітинги, беруть інтерв’ю у їх учасників. Він виправляє, іноді скорочує текст. Знімки робить фотокореспондент. Кращі з них відбирає художній редактор. Довідка: Вони пишуть статті, які потрапляють до редактора. Здавна з глини гончарі робили посуд. Вправа 2. Знайдіть і виправте змістові помилки – зайві речення, які не відповідають темі висловлення. Запишіть висловлення правильно.1. На верхів’ях каштанів лежав осінній ранковий туман. Він був густий. Гілки каштанів були оповиті туманом. Тому не пропускав жодного звуку.2. Діти трусять каштани і набирають їх повні шапки. Вони зігнали з дерева горобців. Бо каштан – чудова річ. З нього можна робити і солдатів, і танки, і пароплави.
Вправа 3. Виправте змістові помилки – порушення порядку речень. Запишіть текст правильно. Та ось кущ зацвітає і всі помічають його. Спочатку бузок не чіпають: надто ніжні, недоторкані його квіти. Цілий рік стоїть під вікном непоказний, забутий усіма кущ. Минає кілька днів, і замість чудового пахучого куща залишається щось дивне, понівечене, безформне. Але саме через це бузок знову й знову кожного року оновлюється, гарнішає, квітує. Цей кущ безжально обламали. Вправа 4. Знайдіть у реченнях лексичні помилки – зайві слова. Запишіть відредаговані речення.1. Радіокоментатор розповість по радіо про хід спортивного матчу.2. Український режисер Олександр Довженко першим створив перший звуковий фільм. 3. Передплату преси, газет і журналів продовжено ще на місяць. 4. За допомогою комп’ютерної мережі Інтернет послання дійде швидко, за лічені секунди на інший кінець світу. Вправа 5. Знайдіть і виправте у реченнях тавтологію (вживання спільнокореневих слів в одному словосполученні чи реченні).1. Сьогодні ми святкуємо свято всієї родини. 2. Тарас Шевченко запам’ятався у пам’яті багатьох поколінь. 3. Спорт зміцнює тіло і робить його міцним і здоровим. 4. Він відчув почуття задоволенн6я від виконаної роботи. Вправа 6. Знайдіть у реченнях граматичні помилки – слова, утворені неправильно. Запишіть відредаговані речення. В одному селі росли й розцвітали вродою чорноокі працюючі красуні. 2. Нарешті, рибалки отогнали акулу. 3. Він обнімів від здивування. 4. Колись давно жила собі в лісі бабуся, собирала зілля та лікувала ним людей. Довідка: збирала, відігнали, занімів, працьовиті. Вправа 7. Знайдіть і виправте граматичні помилки – помилкові форми слів.1. На стадіоні не було вільних місців. 2. Поїздки по древнім містам і селам України були цікавими. 3. Олександр – самий високий учень у класі. 4. Батько сидів у кріслі і читав газету, а біля його примостився задоволений Мурчик.
ДРУГИЙ РІВЕНЬ СКЛАДНОСТІУ пропонованих завданнях необхідно виправити допущені у реченнях помилки, вказати їх вид та причину появи. Вправа 1. Перечитайте речення, знайдіть допущені помилки. Перебудуйте речення, замінивши неправильно вжиті слова.1. Моряки з пароплава побачили у воді морську акулу. 2. Учитель звернувся до класу із запитанням, але тільки один учень підняв руку. 3. Біля третини учнів не могли розв’язати задачу. 4. Учитель попередив, що в слідуючий раз буде контрольна робота. Вправа 2. Знайдіть і виправіть помилки. Визначте тип помилки, замініть слова які порушують будову речення.1. Ми збирали малину, ожину, ягоди, чорницю. 2. Курсанти скоро будуть майбутніми офіцерами. 3. Дніпро – сама більша ріка України. 4. Я захоплено дивився на величні, високі сосни у сосновому лісі. 5. Фізичні вправи зміцнюють організм і роблять його міцним та здоровим. Вправа 3. Перечитайте уважно текст, спробуйте закінчити думку автора. Перевірте, чи правильно розставлені розділові знаки та слова у реченнях. Відредагований і доповнений варіант запишіть у зошит. Треба завжди турбуватися і любити тварин. 2. З ранку до вечора білка запасає (що?) і усі щілини в гнізді затуляє. 3. Усе життя Д.І. Яворницький збирав пісні, легенди та предмети побуту з великою любов’ю свого народу. 4. Бровко підплив до пораненого і жалібно заскувчав, але хто міг йому (кому?) допомогти вночі?Вправа 4. Прочитайте. Знайдіть помилки та виправте їх. Де потрібно замініть слова. Відредагований варіант запишіть у зошит. Мій брат старше мене на шість років. 2. Він у класі самий високий. 3. Я сяду біля його. 4. Мандрівники вирушили у далекий путь. 5. У кінотеатрі не було вільних місців. 6. Дикі гуси летять у вирій осінню. Вправа 5. Визначте тип помилки та причини її виникнення. Відредагований варіант запишіть у зошит.1. І ось Аскольд і Дир побачили перед собою красиве місто. Місто сподобалось Аскольду і Диру. Кияни довірили княжити у своєму місці Аскольду і Діру. За це Аскольд і Дир пообіцяли боронити місто від ворогів.
ТРЕТІЙ РІВЕНЬ СКЛАДНОСТІВправа 1. Перечитайте текст ще раз. Виправте помічені вами мовленнєві помилки: лексичні, граматичні та стилістичні. Осінь. Він був густий, не пропускаючи жодного звуку. На верхівках каштанів лежав осінній ранковий туман. Навколо лунала тиша. Гілки каштанів були оповиті туманом. Раптом щось стукнуло об асфальт, ніби стрельнув легкий постріл. До моїх ніг покотився блискучий полірований каштан. На туфлі приліпився жовтий березовий листок. Він вистрибнув зі своєї зеленої шкарлупи, розірвавшись на кілька рівних частинок. Діти трипають каштани і набирають їх повні шапки. Вони отогнали з дерева горобців. Бо каштан – чудова річ. З нього можна робити і чоловічкив, і тваринок, пароплави. Весь день стріляють об асфальт каштани. Значить, прийшла до нас осінь. Вправа 2. Прочитайте текст. Визначте стиль тексту, знайдіть і виправте допущені помилки. На виставціМи побували на виставці акварелей Тараса Шевченка. Кожна робота художника – це справжня перлина. Чудовий пейзажист, Шевченко малює – тодішню Україну – її хутори, містечка, пам’ятки архітектури, воскрешає сторінки славної історії України. В акварелях, виконаних на Аральському морі, у горах Каратау, постають суворі краєвиди гірської місцевості. Художник достає девовожних ефектів у передачі простору, світла, повітря і кольору. Кожен із нас пересвідчився, що Шевченко не лише геніальний поет, а й геніальний художник. Вправа 3. Знайдіть і виправте змістові, лексичні та граматичні помилки. Розставте пропущені розділові знаки. Весна. Ясним зеленим пухом укрилося вербове гілля і гілочки полагіднішали й подобрішали немов тихонь радіють немов по-своєму всміхаються. Кожна верба – мов зелена хмара пуху що її тримає вкупі якась дивовижна сила. Ось –ось він разлититься почав падати по пушинці другій. І не хочеться вірити що мине кілька днів – і цей вербовий пух перетвориться на листя. Воно потемнішає здаватиметься не таким легким. І вже верби не ввижатимуться хмарами що посідали на землю а просто – висняними деревами, та й годі. Ліс ще недавно стояв прозорий і начебто незатишний – далекі просвіти виднілися поміж деревами і коли навить шумів під вітром то якось голо і просто шумів, зовсім не так, що восени чи влітку…А це на вільсі і на березі зграйками посідали розіблені соковиті листочки спершу не листочки навіть а якісь заїдливі знаки натяки на них тіки обіцянка