Правила вживання апострофа. Правила вимови та написання слів з апострофом.

Про матеріал

Конспект уроку з української мови (5 клас)

Тема: Правила вживання апострофа. Правила вимови та написання слів з апострофом.

Лексична тема:

Мета:

навчальна – поглибити й систематизувати знання п'ятикласників про правила вживання апострофа;

розвивальна – формувати загальнопізнавальні вміння правильно вимовляти та писати слова з апострофом, пояснювати свій вибір за допомогою правил, знаходити помилки, виправляти їх в усному та писемному мовленні;

виховна - за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розширити знання п'ятикласників про національні символи України, сприяти формуванню національної свідомості школярів, виховувати почуття патріотизму.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок з елементами повторення.

Методи і прийоми:

методи: пояснювально-ілюстративний, метод вправ, репродуктивний, метод бесіди.

прийоми: слово вчителя, робота з таблицею, робота з підручником.

Обладнання: підручник, ілюстрації, таблиця.
Міжпредметні зв'язки. Епітети, порівняння, синоніми,характерні для усної народної творчості, фразеологізми (література).

Внутрішньопредметні зв'язки.
Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів, прислів'їв, приказок.
Текст (риторичний аспект): удосконалення вмінь висловлювати власні думки і почуття, виражати особисту позицію щодо національної символіки.
Культура мовлення і стилістика: засвоєння складних випадків слововживання.

Використана література:

1. Єрмоленко С., Сичова В. Рідна мова: підруч. для 5 кл.- К.: Грамота, 2005.

2. Козачук Г. Підвищення грамотності учнів. – Київ, 1995.

3. Кучерук О. Технології розвитку правописної грамотності школярів//Дивослово. – 2009. -№1.

4. Тематичні контрольні тести з української мови // Бібліотечка Дивослова. – 2010. - №2.

5. Тестові завдання з української мови і літератури // Бібліотечка Дивослова. – 2009. - №1.

6. Хоменко Н. Розвиток правописної грамотності школярів // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2010. - №35-36.

Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови (5 клас)

Тема: Правила вживання апострофа. Правила вимови та написання слів з апострофом.

Лексична тема:

Мета:

навчальна – поглибити й систематизувати знання п'ятикласників про правила вживання апострофа;

розвивальна – формувати загальнопізнавальні вміння правильно вимовляти та писати слова з апострофом, пояснювати свій вибір за допомогою правил, знаходити помилки, виправляти їх в усному та писемному мовленні;

виховна - за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розширити знання п'ятикласників про національні символи України, сприяти формуванню національної свідомості школярів, виховувати почуття патріотизму.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок з елементами повторення.

Методи і прийоми:

методи: пояснювально-ілюстративний, метод вправ, репродуктивний, метод бесіди.

прийоми: слово вчителя, робота з таблицею, робота з підручником.

Обладнання: підручник, ілюстрації, таблиця.
Міжпредметні зв’язки. Епітети, порівняння, синоніми,характерні для усної народної творчості, фразеологізми (література).

Внутрішньопредметні зв'язки.
Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів, прислів'їв, приказок.
Текст (риторичний аспект): удосконалення вмінь висловлювати власні думки і почуття, виражати особисту позицію щодо національної символіки.
Культура мовлення і стилістика: засвоєння складних випадків слововживання.                                                    

Використана література:

1. Єрмоленко С., Сичова В. Рідна мова: підруч. для 5 кл.- К.: Грамота, 2005.

2.  Козачук Г. Підвищення грамотності учнів. – Київ, 1995.

3.  Кучерук О. Технології розвитку правописної грамотності школярів//Дивослово. – 2009. -№1.

4. Тематичні контрольні тести з української мови // Бібліотечка  Дивослова. – 2010. - №2.

5. Тестові завдання з української мови і літератури // Бібліотечка Дивослова. – 2009. - №1.

6. Хоменко Н. Розвиток правописної грамотності школярів // Вивчаємо українську мову та літературу. – 2010. - №35-36.

План уроку

I. Організаційний момент – 2 хв.

II. Актуалізація опорних знань – 10 хв.

III. Повідомлення теми, мети та завдань уроку –  5 хв.

IV. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок – 20хв.
V. Підсумок уроку – 3 хв.
VII. Домашнє завдання – 5 хв.
                                            Хід уроку

I. Організаційний момент.

Доброго дня діти!
II. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
1.Перевірка виконання домашнього завдання.

Учитель. А зараз перевіримо як ви засвоїли тему попереднього уроку.

2. Словниковий диктант.

Сталь, галузь, участь, міць, кінь,слизько, боротьба, сьогодні, сльози, пальці, граються, український, сільський, французький, козацький, рибальство, рідненький, дорогенький, білісінький, шість, ось, батько, чотирьох, день, квітоньці, лялька, рученька, шість.

3. Відгадайте загадки. Зіставте вимову букв я, ю в різних словах. З'ясувати, чим вона різниться і чому?
1) Без крові, без серця у воді під берегом пасеться (п'явка). 2) Чорна гадюка, а не кусається (в'юн). 3) Стоїть, колихається, гарною головою величається (будяк). 4) Червоний пан у яму впав (буряк).

Відповідь. Слово п’явка записуємо з апострофом тому, що після літер б, п, в, м, ф апостроф ставиться. Наступне слово теж стосується цього ж правила. У слові будяк апостроф не пишемо,бо буква д м’яка. У слові буряк  апостроф не пишемо, бо буква р м’яка.
III. Повідомлення теми, мети та завдань уроку

Учитель. Сьогоднішній урок буде  присвячено темі «Правила вживання апострофа. Правила вимови та написання слів з апострофом». Ви матимете змогу поглибити свої знання з української мови, а також навчитесь використовувати їх.
IV. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

1.Ситуативне завдання.

Завдання: прослухати  казку, яку прочитає вчитель.

Апостроф ніколи не дружив з м’яким знаком. Його дратувало те, що той був надзвичайно м’яким у стосунках зі своїми жителями.

Апостроф рідко усміхався, не дозволяв нікому з’юрмитися на головній площі міста, лише на великі свята роздавав кожному жителю по пів’яблука.

Об’їхавши це місто, можна було побачити на полях одні бур’яни, а в садах на деревах – черв’яків.

Тільки своєму будиночку апостроф приділяв значну увагу.

В цьому будинку він проживав своєю дружною сім’єю. Його близькими родичами були:

  • букви б, п, в, м, ф, перед якими ніколи не було інших букв на позначення приголосних (крім р) і які належали до кореня;
  • буква р у кінці складу;
  • букви б, п, в, м, ф, р, к у власних назвах;
  • префікси та перша частина складних слів, які закінчуються буквами на позначення приголосних.

Але коли букви б,п,в,м,ф виходили на вулицю  і перед ними ставали інші букви на позначення приголосних (крім р), які належали до кореня, апостроф  дуже гнівався і лишав їх.

Одного разу, ідучи вулицею, він  побачив старенького дідуся Йо, який привітно посміхнувся до нього. Цей добрий вчинок дуже вразив злого апострофа і він став уникати зустрічей з усміхненим дідусем.

3.Робота з теоретичним матеріалом

Зіставити базові знання з теоретичним матеріалом Українського правопису, підручника чи узагальнювальної таблиці.

  • Уважно прочитати теоретичний матеріал.
  • Знайти нові правила на вживання апострофа.
  • Дібрати самостійно 2—3 приклади на кожне правило.

3.Уявіть себе у ролі вчителя. Виправте помилки у словах, які, на вашу думку, написані неправильно.

Цв’ях, без’ідейний, від’їжджати, суб’єктивний, фотоз’йомка, компютер, Лук’ян, необ’їжджений, з’єднання, Св’ятослав, Вячеслав.

Відповідь. Цвях, безідейний, фотозйомка, комп’ютер, Святослав.

4. Завдання з ключем.

Запишіть слова у дві колонки:

1) слова з апострофом;

2) слова без апострофа.

Ключ. З останніх букв обох колонок прочитайте назву вірша М. Рильського

Медв...яний, п...ятсот, арф...яр, посер...йознішав, дзв...якнути, розв...язано, помор...янин, св...ято, сузір...я, харків...янин, вар...яг, від...їзд, різьб...яр, мавп...яча, роз...ятрити, при...їзд.

Слова з апострофом

Слова без апострофа

 

 

 

Відповідь.

Слова з апострофом

Слова без апострофа

П’ятсот, арф’яр, розв’язано, сузір’я, харків’янин, від’їзд, роз’ятрити.

Медвяний, посерйознішав, дзвякнути, поморянин, свято, варяг, різьбяр, мавпяча, приїзд.

Ключ. "Троянди й виноград".

5.Запишіть графічно.

[соловйіний], [дзв’акнути], [п’уре], [вйокнути], [вйанут’], [пупйанок], [надвеч’ірйа], [пов’ітр’а].

Відповідь.

Солов’їний, дзвякнути, пюре, вйокнути, в’януть, пуп’янок, надвечірній, повітря, 

6.Робота з підручником.

Виконайте вправу 321 на сторінці 138 вашого підручника.

Відповідь. М’яти (після губних б, п, в,м,ф пишемо апостроф), здоров’я (після губних б, п, в,м,ф пишемо апостроф), кип’яченій (після губних б, п, в,м,ф пишемо апостроф),м’ята (після губних б, п, в,м,ф пишемо апостроф).

VI. Підсумок уроку

Учитель. На сьогоднішньому уроці ми засвоїли правила написання апострофа та закріпили повторений матеріал за допомогою вправ. Хочу подякувати всім за активну участь на уроці.

V. Домашнє завдання
Учитель. Щоб у вас не виникало сумнівів, коли писати слова з апострофом, а коли без нього виконайте домашнє завдання, що ще краще зрозуміти тему.

1. Повторити правила вживання апострофа й умови, за яких апостроф не вживається.

2. Виконайте вправу 323.
 

 

docx
Додано
6 серпня 2018
Переглядів
2213
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку