Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про звукове значення букв я, ю, є, ї, щ; навчити визначати звукове значення букв я, ю, є, ї залежно від їхньої позиції у слові, формувати загально-пізнавальні вміння аналізувати звуки, удосконалювати вміння запису слів фонетичною транскрипцією, розвивати пам'ять, увагу, виховувати бажання вчитися, здобувати нові знання.
Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї, щ
Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про звукове значення букв я, ю, є, ї, щ; навчити визначати звукове значення букв я, ю, є, ї залежно від їхньої позиції у слові, формувати загально-пізнавальні вміння аналізувати звуки, удосконалювати вміння запису слів фонетичною транскрипцією, розвивати пам’ять, увагу, виховувати бажання вчитися, здобувати нові знання.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Бліц-опитування.
II. Засвоєння нового матеріалу.
1. Лінгвістичний експеримент.
Уявіть собі, що в українській мові немає букв я, ю, є, ї, щ. Як би ви записали такі слова? Запишіть подані слова у фонетичній транскрипції. Полічіть, скільки букв і скільки звуків у словах. З одним із слів складіть речення. Розберіть за членами речення. Зробіть висновок, чи є повна відповідність між буквами і звуками.
Яблуко, їхати, юний, яма, п’ємо, щука, маяк.
2.Користуючись матеріалом, що на с.94, розкажіть:
- Які букви завжди позначають 2 звуки? Ї, щ.
- Яка буква не позначає звука? ь
- Коли букви я, ю, є, позначають 2 звука?
-на початку слова,
-після букви на позначення голосного,(моє)
-букви й
-апострофа(м’яч)
-знака м’якшення (мільярд)
- Коли букви я, ю, є, позначають 1 звук?
-якщо стоять після букв на позначення приголосного (маля)
-Коли букви дж, дз позначають один звук?(злиті звуки)
-Коли букви дж, дз позначають окремі звуки?
(коли д належить до префікса, а ж, з-до кореня)
ІІІ. Виконання тренувальних вправ на розрізнення
1.Від поданих слів утворіть нові, змінюючи першу літеру. Увести їх у речення, ускладнені однорідними членами, звертаннями.
Нора, білка, пічка.
Довідка: кора, гора, , гілка, річка.
2. Закінчити подані прислів'я. Повністю затранскрибувати їх. У кінці скісна риска-крапка.(На дошці записані)
Кінець діло...
Мальованим конем далеко...
Кожний край має...
У чуже просо...
Добрий пастух не покине...
До готового борошна мельник...
Люби діло й...
Довідка: хвалить; не заїдеш; звичай; не суй носа; свого стада; найдеться; воно тебе полюбить.
3. Завдання-жарт.
Допоможіть дістатись кішці до мишки, для цього змініть у кожному наступному слові один звук так, щоб утворилосьнове слово. Слова записувати знизу вверх.
4.Морфологічна хвилинка. Запишіть речення, розставте розділові знаки. Підкресліть слова, у яких кількість звуків більша, ніж букв. Назвіть слово, у якому кількість звуків менша, ніж кількість букв.
Ялинкана Новий рік — це не просто символічна прикраса. Вона має здатністьочищувати повітря та енергетику.
5.Вибірково-пошукова робота. Послухайте вірш. Випишіть із нього слова з літерами
я, ю, є.Поясніть,скільки звуків вони позначають.
Моябабуся гарно вишиває,
Цвітуть на полотні троянди, виноград,
Всюди розмай калиновий грає,
І дивні птахи щебетять.
6. Прослухайте загадки, у яких указується на лексичне значення слів відгадок і є літери, за допомогою яких можна знайти відгадки. Записати фонетичною транскрипцією виділені слова.
Не цвірінькає — співає,
Жовто-чорне пір'я має,
З лісових густих кущів
До родини горобців.
Пташка в гостіприлітає,
Як харчів не вистачає.
Після с як замість и
Букву у напишем ми —
Будем матизапашну,
Гарну ягоду смачну.
(Синиця — суниця)
Тече собі, хвилюється,
Навколишнім милується, г
А р на п змінити —
Почне пекти й варити.
(Річка — пічка)
З димаря він вилітає,
Як в печі вогонь палає,
Варто нам д нар змінити —
Стане містом він умить.
(Дим — Рим)
7. Слова-перевертні.
Перегрупувавши голосні і приголосні, утворити нові слова:
Рис, літо, пілот, рамка, ікра, ручка, городи.
Наприклад: рис-сир; літо-тіло і т. д.
ІV. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
Дати відповіді на запитання:
- Чи буває розбіжність між вимовою та написанням слова?
Яке значення мають букви я, ю, є?
Чим відрізняється буква ї, щ від я, ю, є?
V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 25, впр.198. Виписати 3 прислів’я про здоров'я. Назвати слова, у яких звуків менше, ніж букв.