Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї, щ

Про матеріал

Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про звукове значення букв я, ю, є, ї, щ; навчити визначати звукове значення букв я, ю, є, ї залежно від їхньої позиції у слові, формувати загально-пізнавальні вміння аналізувати звуки, удосконалювати вміння запису слів фонетичною транскрипцією, розвивати пам'ять, увагу, виховувати бажання вчитися, здобувати нові знання.

Перегляд файлу

Співвідношення звуків і букв. Звукове значення букв я, ю, є, ї, щ

 

Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про звукове значення букв я, ю, є, ї, щ; навчити визначати звукове значення букв я, ю, є, ї залежно від їхньої позиції у слові, формувати загально-пізнавальні вміння аналізувати звуки, удосконалювати вміння запису слів фонетичною транскрипцією, розвивати пам’ять, увагу, виховувати бажання вчитися, здобувати нові знання.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Бліц-опитування.

  •     Скільки букв в українському алфавіті?(33)
  •     А звуків?(38)
  •     Які букви позначають два звуки?
  •     Скільки голосних в українській мові?
  •     Скільки приголосних?32

II. Засвоєння нового матеріалу.

1. Лінгвістичний експеримент.

Уявіть собі, що в українській мові немає букв я, ю, є, ї, щ. Як би ви записали такі слова? Запишіть подані слова у фонетичній транскрипції. Полічіть, скільки букв і скільки звуків у словах. З одним із слів складіть речення. Розберіть за членами речення. Зробіть висновок, чи є повна відповідність між буквами і звуками.

Яблуко, їхати, юний, яма, п’ємо, щука, маяк.

2.Користуючись матеріалом, що на с.94, розкажіть:

- Які букви завжди позначають 2 звуки? Ї, щ.

- Яка буква не позначає звука? ь

- Коли букви я, ю, є, позначають 2 звука?

-на початку слова,

-після букви на позначення голосного,(моє)

-букви й

-апострофа(м’яч)

-знака м’якшення (мільярд)

 

- Коли букви я, ю, є, позначають 1 звук?

-якщо стоять після букв на позначення приголосного (маля)

-Коли букви дж, дз позначають один звук?(злиті звуки)

-Коли букви дж, дз позначають окремі звуки?

(коли д належить до префікса, а ж, з-до кореня)

ІІІ. Виконання тренувальних вправ на розрізнення

1.Від поданих слів утворіть нові, змінюючи першу літеру. Увести їх у речення, ускладнені однорідними членами, звертаннями.

Нора, білка, пічка.

Довідка: кора, гора, , гілка, річка.

2. Закінчити подані прислів'я. Повністю затранскрибувати їх. У кінці скісна риска-крапка.(На дошці записані)

Кінець діло...

Мальованим конем далеко...

Кожний край має...

У чуже просо...

Добрий пастух не покине...

До готового борошна мельник...

Люби діло й...

Довідка: хвалить; не заїдеш; звичай; не суй носа; свого стада; найдеться; воно тебе полюбить.

3. Завдання-жарт.

Допоможіть дістатись кішці до мишки, для цього змініть у кожному наступному слові один звук так, щоб утворилосьнове слово. Слова записувати знизу вверх.

4.Морфологічна хвилинка. Запишіть речення, розставте розділові знаки. Підкресліть слова, у яких кількість звуків більша, ніж букв. Назвіть слово, у якому кількість звуків менша, ніж кількість букв.

Ялинкана Новий рік — це не просто символічна прикраса. Вона має здатністьочищувати повітря та енергетику.

5.Вибірково-пошукова робота. Послухайте вірш. Випишіть із нього слова з літерами

я, ю, є.Поясніть,скільки звуків вони позначають.

Моябабуся гарно вишиває,

Цвітуть на полотні троянди, виноград,

Всюди розмай калиновий грає,

І дивні птахи щебетять.

6. Прослухайте загадки, у яких указується на лексичне значення слів відгадок і є літери, за допомогою яких можна знайти відгадки. Записати фонетичною транскрипцією виділені слова.

Не цвірінькає — співає,
Жовто-чорне пір'я має,
З лісових густих кущів
До родини горобців.
Пташка в гостіприлітає,
Як харчів не вистачає.
Після с як замість и
Букву у напишем ми —
Будем матизапашну,
Гарну ягоду смачну.
(Синиця — суниця)
Тече собі, хвилюється,
Навколишнім милується, г
А р на п змінити —
Почне пекти й варити.
(Річка — пічка)
З димаря він вилітає,
Як в печі вогонь палає,
Варто нам д нар змінити —
Стане містом він умить.
(Дим — Рим)
7. Слова-перевертні.

Перегрупувавши голосні і приголосні, утворити нові слова:

Рис, літо, пілот, рамка, ікра, ручка, городи.

Наприклад: рис-сир; літо-тіло і т. д.

 

ІV. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Дати відповіді на запитання:

- Чи буває розбіжність між вимовою та написанням слова?

Яке значення мають букви я, ю, є?

Чим відрізняється буква ї, щ        від я, ю, є?

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф 25, впр.198. Виписати 3 прислів’я про здоров'я. Назвати слова, у яких звуків менше, ніж букв.

 

docx
Додано
6 серпня 2018
Переглядів
5020
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку