Гра, як відомо, є провідною формою діяльності дитини у молодшому тасередньому шкільному віці. Не секрет, що чимало видатних педагогівсправедливо звертали увагу на ефективність використання ігор у процесінавчання. Продумуючи план роботи майбутньої рольової гри, вчителі повинні відібратипитання, що збудять в учнів інтерес, бажання самостійно опрацюватидодатковий текст чи матеріал та підготуватися до активної участі у грі. Гра впливає на психічний розвиток дитини, сприяючи виникненню класифікуючого сприйняття, становленню невимушеної уваги і пам’яті, розвитку мови, вмінь спілкування інтелектуальному росту.
Більшість дослідників вважають, що дидактичні ігри, які проводяться на уроках іноземної мови, можна диференціювати за такими показниками: а) за змістом і цілями (мовні, мовленнєві); б) за типом завдань (оперативні, тактичні, стратегічні); в) за кількістю учасників (індивідуальні, парні, групові, фронтальні); г) за рівнем складності (прості, складні, моноситуативні, поліситуативні); д) за рівнем складності інтелектуальної діяльності (ігри на впізнавання, репродуктивні ігри, репродуктивно-варіативні, творчі ігри); ж) за способом, характером, формою проведення (письмові, усні, рухливі, предметні, функціональні, рольові, імітаційні, ігри-змагання). Класифікація ігор
Фонетичні ігри. Гра « Спіймай звук» Мета: формувати навички фонематичного слуху. Вчитель по черзі називає слова, в яких є або немає звука [ r ] чи іншого звука, артикуляція якого відпрацьовується. Якщо учні чують даний звук – плескають в долоні, якщо ні – сидять тихо. Ця гра на увагу. Гра «Зіпсований телефон» («Chinese whispers») Мета: формувати навички фонематичного слуху і правильну артикуляцію звуків. Вчитель чітко називає звук чи слово пошепки для кожного ряду. Діти намагаються якомога чіткіше вимовляти пошепки почуте слово, щоб воно дійшло до останнього гравця і зберегло свою первинну форму. Перемагає той ряд, останній гравець якого правильно назвав слово, яке дійшло до нього.
Лексичні ігри. Гра «Назви шосте слово» Мета: закріплення та активізація лексики з певної теми. Учні сідають в коло чи півколо. Учитель починає гру, називаючи п’ять відо-мих учням слів з певної теми, наприклад: п’ять видів спорту, професій, тварин тощо. Учень, на якого вказує вчитель, має швидко додати ще одне – шосте слово, не повторюючи вже названих слів. Якщо учень одразу ж називає «шосте» слово, то стає ведучим, якщо ж замешкається, то ведучий залишається той самий. Приклад гри: cat, dog, monkey, rabbit, cow, …(pig). Гра «Підбери антонім» Мета: розширення словникового запасу учнів. Перед початком гри вчитель пояснює учням, що антоніми – це протилежні за значенням слова. Гру можна проводити з м’ячем. Учитель кидає учневі м’яч, називаючи певне слово, а учень має повернути м’яч, підібравши до нього антонім. Таку ж гру можна проводити на підбір синонімів або рим.
Орфографічні ігри. Гра «Які літери пропущено?» Мета: розвиток орфографічних навичок, повторення алфавіту. Учитель показує двом – трьом командам учнів по черзі картки з написаними на них словами, в яких пропущено одну – дві літери ( c _ t, pe _ _il, _il, h_us_). Учні відповідної команди спочатку повинні назвати пропущені літери, а потім ціле слово. За кожну правильну відповідь команді зараховується очко. Гра «Підбери слова» Мета: розвиток орфографічних навичок. Клас ділиться на 2-3 команди. Учитель називає будь-яку літеру та її порядко-вий номер у слові. Наприклад: Letter “I” is the second in the word. Кожна команда отримує свою літеру. Учні по черзі згадують і пишуть на дошці слова, в яких ця літера стоїть другою. За кожне слово команда отримує один бал. Наприклад: Kite, site, mine, pine, line. Перемагає та команда, яка напише більше слів.
Граматичні ігри. Гра «Що він робить?» Мета: навчання вживати теперішній тривалий час (Present Continuous Tense). Учитель заздалегідь готує картки за кількістю учнів у класі. На кожній картці англійською мовою написана дія, яку учень повинен показати за допомогою пантоміми. Наприклад: You are watching a football match on TV. You are playing with a dog. You are dressing a child. На уроці кожен учень витягує картку і тримає її в секреті від інших. Далі клас ділиться на дві команди. Перший учень першої команди виходить до дошки і демонструє свою пантоміму. Перший учень другої команди повинен прокоментувати її (He/she is playing volleyball). За відгадану дію команді зараховується двоє очок. Учень, який не може відгадати пантоміму, просить повторити її і радиться зі своєю командою. Якщо після цього він коментує дію правильно, команді зараховується одне очко. Далі пантоміму демонструє перший учень другої команди, а перший учень першої команди має відгадати її. Всі учні по черзі показують свої пантоміми, а учні протилежної команди намагаються їх відгадати. Виграє та команда, яка відгадає найбільше пантомім з першої спроби.
Граматичні ігри. Гра «Додай своє слово» Мета: тренування учнів у побудові речень. Учні сідають колом. Перший учасник гри починає речення, назвавши одне повнозначне слово, другий учень повторює це слово і додає своє і т. д. Хто забуде слово або не зможе додати своє, вибуває з гри. Наприклад: 1. My brother 2. My brother decided 3. My brother decided to go 4. My brother decided to go to the park. Після того, як з гри вибуває п’ятий учасник, другий учень починає інше речен-ня. Якщо учні закінчують речення, наступне речення починає той, хто сидить поряд з гравцем, який сказав останнє слово. Гра «Коментатор» Мета: тренування вживання теперішнього тривалого часу (Present Continuous). Учні по черзі виконують роль коментатора. Вони виконують певні дії та коментують їх, наприклад: I am sitting. I am standing up. I am going to the window. За кожне правильне речення учень отримує очко. Перемагає той, хто скаже правильно більше речень і отримає більше очок.
Основні переваги використання ігрових моментів на уроках англійської мови : учні використовують мовний матеріал в ситуаціях, близьких до реального життя; ігри дозволяють оволодіти навчальним матеріалом та, закріплюючи його, усвідомлено засвоїти специфіку його використання у мовленні;ігри розвивають та удосконалюють мовленнєво-розумову діяльність та створюють умови психологічної готовності до спілкування; в учнів з'являється бажання спілкуватись іноземною мовою і після уроків, тобто ігри стимулюють внутрішні мотиви до вивчення мови; ігри максимально стимулюють активність учнів, що є необхідним для досягнення мети гри; у учнів є можливість використовувати мову самостійно, без прямого контролю з боку вчителя, та учні охоче концентруються на роботі, так як самі окреслюють свій внесок у роботу під час грипроведення ігор стимулює дисципліну учнів - жоден учень, якому цікаво те, що він робить, не буде порушувати поведінку.
Рольові ігри Рольова гра може зображувати елементарний комунікативний акт (покупка, поздоровлення, знайомство) і складний комунікативний акт, що складається із серії елементарних актів (вибір маршруту подорожі у бюро подорожей, у залізничній касі). Найбільш розповсюджені форми рольових ігор: презентація, інтерв'ю, заочна подорож, прес-конференція, круглий стіл, телеміст, екскурсія, казка, репортаж, клуб по інтересах. Наведемо приклад рольової гри ‘Lost Child’ Role 1. You are a mother. In the supermarket you've lost your daughter who is three years old. Turn to the policeman for help. Role 2. You are a policeman. The mother who has lost her child turns to you for help. Ask her questions about the appearance of the lost child. - I'm looking for my daughter. I have just lost her. Help me, please! - What does she look like? How old is she? - Julia is only three. She's short and thin, she has long dark hair. - What is she wearing? - She has an orange blouse, green and white skirt and a brown coat on. - Don't worry, please. We'll try to help you.