Що таке балет ?БАЛЕТ (від фр. balleto і лат. ballo – танцюю) ̶ вид театрально-музичного мистецтва, де художній образ створюється за допомогою хореографії і танцювально-пластичної мови.
Номер слайду 3
Історична довідка. Балет виник у ПівнічнійІталії ще в епоху Відродження (XVI ст.). Першим балетним спектаклем-виставою став комедійний балет королеви Катерини Медичі «Цирцея», поставлений італійським балетмейстером Бальтазаріні ді Бельджойозо в 1581 р. у Франції.
Номер слайду 4
Історична довідка. У 1661 році Людовік XIV на прізвисько Король-Сонце створив Королівську академію музики й танцю, а через 10 років ̶ Королівську академію музики. Директор академії, королівський учитель танців П’єр Бошан, визначив п’ять основних позицій класичного танцю.
Номер слайду 5
умови класичного танцю. Великий танцювальний крок. Гнучкість. Легкий високий стрибок. Обертання. Стійкість. Витривалість і сила. Чітка координація рухів. Вільне і пластичне володіння руками. Пластичність ніг
Номер слайду 6
Спеціальний одяг для балету. Пачка - жорстка спідниця, використовувана в балеті для танцівниць. Перша пачка була зроблена в 1839 для Марії Тальоні по малюнку художника Ежен Ламі. Стиль і форма пачки з часом змінювалися. В кінці XIX століття пачка Анни Павлової сильно відрізнялася від сучасної, вона була довшою і тоншою. На початку 20 століття прийшла мода на пачки, прикрашені пір'ям і коштовним камінням. У радянський час пачка стала короткою і широкою.
Номер слайду 7
Спеціальне взуття балерини. Пуанти - спеціальне взуття балерини, яка дозволяє стати на полупальці, походить від французького «кінчик». Вони закріплювали ногу і дозволяли балерині зберігати рівновагу. Сучасні пуанти виготовляються з атласною матерії, найчастіше пуанти замовляються майстру для певної балерини. Це необхідно для того, щоб вони надійно закріпили стопу. У шкарпетці балетної туфельки укладається ущільнений матеріал, а стрічки перехоплюють ногу у щиколотці. Танець на пуантах відрізняється особливою граціозністю і віртуозністю виконання.
Номер слайду 8
Балет у Росії виник як придворне мистецтво за царя Олексія Михайловича. 8 лютого 1673 року була поставлена перша балетна вистава ̶ «Балет про Орфея і Евридику». Це була лише чергова царська «забава», але він першим із російських царів увів у штат свого двору нову посаду танцюриста.
Номер слайду 9
У 1738 році в Російській імперії, завдяки французькому танцмейстеру Жанові-Батисту Ланде, з'явилася перша школа балетної майстерності ̶ нині відома Санкт-Петербурзька Академія Російського балету ім. Агрипини Яківни Ваганової. Через три роки 12 хлопчиків і 12 дівчат із палацової челяді стали першими в Росії професійними танцівниками.
Номер слайду 10
1742 року Єлизавета II видала указ про заснування в Петербурзі російської балетної трупи.1756 року був виданий указ про створення дирекції імператорських театрів.1776 року у Москві було закладено Большой театр.1801 року В Петербург прибув балетмейстер Шарль Луї Дідло, який очолив трупу петербурзького балету1823 року французька балерина Феліцата Гюллень-Сор виклала свою методику В Московському театральному училищі.1830 році у російському балеті почалась епоха романтизму.1860 року у Петербурзі відкрито - Маріїнський театр.
Номер слайду 11
На початку XIX століття російське балетне мистецтво досягло творчої зрілості. Балет зайняв привілейоване положення серед інших видів театрального мистецтва.
Номер слайду 12
У балетах минулого існувала ціла система умовних позначок: Якщо артист, приміром, проводив по своєму чолу ребром долоні, припускаючи, що в нього на голові корона, це означало «король»;склав хрестоподібно руки на грудях, виходить, «помер»; указав на підмізинний палець руки, де зазвичай носять обручку ̶ «прагну одружитися» або «одружений»; став робити руками хвилеподібні рухи, виходить, «приплив на кораблі» і так далі. Звісно, усі ці жести були зрозумілі лише балетмейстерам, артистам і купці балетоманів ̶ постійних відвідувачів балетів.
Номер слайду 13
Новий етап в історії російського балету почався, коли великий російський композитор П. Чайковський уперше склав музику для балету. Це було «Лебедине озеро». До цього балетна музика вважалася усього лише акомпанементом до танців. Завдяки Чайковському балетна музика стала серйозним мистецтвом поряд із оперною й симфонічною музикою. Раніше музика повністю залежала від танцю, тепер танцю доводилося підкорятися музиці.
Номер слайду 14
Відомі особистості російського балету
Номер слайду 15
Докорінний злам у розвитку балетного мистецтва настає у зв'язку з діяльністю П.І. Чайковського балетна музика якого органічно пов'язана із змістом і розвитком сценічної дії. До цього часу музика в балеті відігравала лише другорядну роль. Він широко застосовував принцип симфонічного розвитку музичних думок, створював яскраві музичні характеристики. Петро Ілліч Чайковський1840-1893
Номер слайду 16
Маріус Петіпа1818-1910 Величезний внесок у розвиток російського балету зробив Маріус Петіпа, французький артист і хореограф, що працював у Росії. Найбільший хореограф другої половини XIX століття, він очолював Петербурзьку імператорську балетну трупу, де поставив понад 50 спектаклів, що стали зразками стилю «великого балету», який сформувався в цю епоху в Росії. Співпраця з Чайковським стала для Петіпа джерелом натхнення, з якого народилися геніальні твори, і насамперед «Спляча красуня», де він досяг вершин досконалості.
Номер слайду 17
Михайло Фокін1880-1940 Справжній реформатор балетного мистецтва ̶ Михайло Фокін, що повстав проти традиційної побудови балетної вистави. Він склав новий тип вистави ̶ одноактний балет із наскрізною дією, стильовою єдністю музики, хореографії та сценографії. На зміну монументальній виставі прийшов одноактний балет-мініатюра. Важливого значення Фокін надавав сценографії. Художники об’єднання «Мир искусства» (Л. С. Бакст, О. Н. Бенуа, М. К. Реріх, К. О. Коровін, А. Я. Головін) що оформлювали постановки Фокіна, стали їх повноправними співавторами.
Номер слайду 18
Сергій Павлович Дягілєв ̶ меценат, першовідкривач талантів, автор зухвалих проектів і в цьому розумінні ̶ борець, гравець. У 1898 р. починає видавати перший у Росії художній журнал «Мир искусства». Із 1909 року Дягілєв організовує щорічні гастролі російського балету «Російські сезони» до Парижа. Видатні композитори Стравінський, Дебюссі, Равель, Прокоф’єв, де Фалья, Саті, Набоков створювали нову й оригінальну музику для дягілєвських балетів. Чудові художники були авторами декорацій і костюмів, що стали хрестомaтійними: Олександр Бенуа, Леон Бакст, Микола Реріх, Мстислав Добужинський, Наталя Гончарова, Михайло Ларіонов, Пабло Пікассо, Анрі Матісс і Наум Габо! Їхній незвичайний талант, відчуття кольору, пропорцій дозволяли творити чудеса... Сергій Павлович Дягілєв1872-1929
Номер слайду 19
Вацлав Томович Ніжинський1889-1950 Він створив новий образ чоловічого танцю, і після нього вже не писали балетів тільки для жінок. Почалася нова ера. Новатор в усьому, що стосувалося балету, В. Ніжинський став також реформатором балетного костюма.
Номер слайду 20
Галина Сергіївна Уланова1909-1998Її життя ̶ це напружена праця, а талант завжди був для неї лише підмогою в роботі. У житті вона завжди скоряла людей своєю відкритістю, добротою, увагою й сердечністю. Уланова ̶ легенда балету, єдина балерина, якій ще за життя встановили пам’ятники ̶ у Стокгольмі і в Санкт-Петербурзі.
Номер слайду 21
Видатна балерина, хореограф, доктор Сорбонни. Почесний професор Московського державного університету. Народна артистка СРСР. Герой Соціалістичної праці. Власниця безлічі нагород і премій, серед яких три ордени Леніна, ордена «За заслуги перед Батьківщиною» III, II і I ступенів, а також орден Франції «За заслуги в літературі й мистецтві», орден Почесного легіону і орден Ізабелли Католицької. Майя Михайлівна Плісецька
Номер слайду 22
Номер слайду 23
10 правил життя великої балерини, які варто взяти на замітку: Не жерти! Найдієвішого способу бути у формі ще не придумали. Елегантність давалася кров'ю. Закохуйся в момент, не барися. Люди, які люблять, здіймаються над буденністю, дріб'язковістю життя. Закохані завжди живуть в іншому вимірі.І другий раз народитися не вийде, як не намагайся. Своє живи!Не впевнена, що вищий прояв розуму – це доброта. Добряки бувають й набитими дурнями. Час все по місцях розставить. Чекати тільки довго.
Номер слайду 24
10 правил життя великої балерини, які варто взяти на замітку: Я люблю цей вислів про руки своїх партнерів: розумні руки. З дурними руками не потанцюєш. Обов'язково завалять, перетримають, поквапляться. Життя буває несправедливим до таланту. Але поет, композитор, митець проб'ються через століття. Якщо у них термоядерний заряд, звісно. Що винесла я за своє життя, яку філософію? Найпростішу. Просту – як горнятко води, як ковток повітря. Люди не діляться на класи, раси, державні системи. Люди діляться на поганих і хороших. На дуже хороших і дуже поганих. Поганих завжди було більше, набагато більше. Хороші завжди виняток, подарунок Неба.
Номер слайду 25
Родіон Костянтинович Щедрін. У квітні 1967 року була вперше показана «Кармен-Сюїта» Бізе-Щедріна, яка була поставлена знаменитим кубинським балетмейстером Альберто Алонсо спеціально для Плісецької. Її Кармен стала однією з головних ролей балерини в репертуарі Большого театру й назавжди ввійшла в історію світової хореографії.
Номер слайду 26
Через терни до зірок. Балет красивий і складний вид мистецтва, який вимагає від артистів величезної титанічної і наполегливої праці. Займатися балетом починають з дитинства. Щоденні репетиції, вправи на розтяжку забирають багато часу. Ті, хто прирікає себе на таку працю присвячують цій справі все своє життя.