У своїй практиці використовую ряд активних методів навчання, прийомів та різноманітних вправ, які спрямовані на формування компетентності «вміння вчитися» « Ключ» - завдання, виконуючи яке дитина може оцінити рівень своїх знань з певної теми, побачити прогалини, визначити зону найближчих дій. Наприклад. Виберіть із дужок потрібну букву відповідно до правил чергування у-в;і-й і запишіть у дві колонки слова:1) з буквами у,і; 2) –в,й. Схід(і,й)захід;степ(і,й)море;знання(і,й)уміння;села(і,й)міста;сон(у,в)руку;знищений(у,в)щент;він(і,й)шов;спитай(у,в)мами;трапилось(у,в)перше;сиджу(у,в)дома;стану(у,в)чителем;рано(у,в)став;досить(у,в)порядкований;ощадливість(і,й)бережливість;дощ(у,в)щух;з′єднані(у,в)спілку. З других букв записаних слів прочитаєте початок афоризму англійського богослова 17 ст. Томаса Фуллера «………………………………..,той нічого не навчиться»(хто ні про що не питає).
Іменники поставте в родовому відмінку однини й запишіть у дві колонки: 1) із закінченням – а;я 2) –у;ю. Скарб,Ніжин,ерудит, ліс, обсяг, Вашингтон(місто),Ізмаїл(місто), вітер, аґрус, Вашингтон(штат), дуб, Дністер, інститут, Дон, Дунай, інвестор, листопад(місяць), інстинкт, листопад(опадання листя), ящик, йорж, аміак. З перших букв записаних іменників прочитаєте вислів М. Коцюбинського «Не відділяй слова від діла».
Використовую мнемонічні підказки для деяких правил з української мови. Мнемоніка (грец. τα μνημονιχα — мистецтво запам'ятовування) (мнемотехніка) —сукупність прийомів і способів, що полегшують запам'ятовування і збільшують обсягпам'яті шляхом утворення штучних асоціацій. Дзвінкі приголосні звуки
Найбільше учням подобається сенкан (сенкен або синквейн). Це міні-стратегія, яка підсумовує інформацію, висловлює складні ідеї, відчуття й уявлення в декількох словах. Приклади сенканів. Мова. Складна, синтаксична. Утворює, з'єднує, конструює. Душа менталітету кожної нації. Рідна. Речення. Предикативне, модальне. Складається, надає, зв'язує. Синтаксична одиниця вираження думки. Соковите.
Найефективніше формування «вміння вчитися» відбувається міжпредметним шляхом, адже вміння формуються синхронно у межах усіх навчальних предметів, встановлення міжпредметних зв’язків розвиває уміння отримані знання застосовувати в різних ситуаціях. Тому ефективним є проведення бінарних уроків: українська література- історія, українська мова – математика, українська література- музичне мистецтво … На інтегрованих уроках особливу увагу приділяю елементам творчого пошуку. Пропоную вашій увазі деякі теми уроків з інтеграціями, які застосовую у практиці: Урок з української літератури в 7 класі . Тема. Людська доброта і жорстокість, милосердя та справжня турбота про природу в оповіданні Є. Гуцала “Сім’я дикої качки”. Інтеграція. Біологія, Екологія рідного краю. Учні виконували випереджальне домашнє завдання щодо свійських і домашніх пташок. Даний урок виховує любов до природи, бажання берегти й любити рідну землю, естетичні смаки й почуття.
Урок з української мови 6 клас Тема. Правопис числівників.Інтеграція : Математика. На уроці пропоную завдання, задачі з числівниками, які треба записати словами. Даний етап уроку розвиває інтелектуальні й творчі здібності учнів, мислення та мовлення школярів, їхню увагу, пам'ять, спостережливість, кмітливість. Урок з української літератури 8 клас. Тема. Українські історичні пісні. Пісні про звитяжну боротьбу козаків із турецько-татарськими нападниками. Інтеграція: Історія України. Мистецтво. Учні виконували випереджальне домашнє завдання щодо періоду в історії «Боротьба козаків із турецько –татарськими нападниками». Даний етап підвищує якість знань з мистецтва, розвиває творче мислення, узагальнює і й систематизує знання з історії України. Урок з української літератури 9 клас. Тема. Т. Шевченко «Іван Підкова». Учні робили повідомлення про боротьбу козаків із загарбниками. Розказували про історичну постать – Івана Сірка. Даний етап уроку узагальнює й систематизує знання з історії України.