Вправа «Асоціативний кущ»Правила складання асоціативного куща:- Записати на дошці в центрі ключове слово чи фразу;- Записати будь-які слова чи фрази, які спадають на думку;- Ставити знаки питання біля частин куща, в яких є невпевненість;- Записувати всі ідеї, які з’являються чи скільки дозволяє час. На позаурочних виховних заходах – асоціативний кущ – чудова вправа для активізації знань учнів та роботи в групах.
Вправа «Асоціативний кущ»(на уроці Я досліджую світ)У 2 класі з дітками складали асоціативний кущ до слова «зима». У дітей зима викликає тільки позитивні емоції, тому кожен з легкістю пропонував свої варіанти.-Давайте пригадаємо, які бувають явища природи взимку?-А з чим у вас асоціюється зима?
Складання сенкану учням 2/3 класу дуже подобається. Вправа розвиває мислення учнів; зацікавлює; залучає дітей до поетичної творчості. Простота форми цього прийому, що здається на перший погляд, насправді приховує сильний, багатогранний інструмент для рефлексії. Приклад «сенкану» на уроці української мови
А зараз давайте складемо сенкан за такими словами в парах : Рушник, мама, сім’я, вода, музика, Україна, хліб. Я думаю, що ви переконалися, що такий вид роботи краще використовувати на етапі закріплення матеріалу. Ефективний цей прийом на уроках укр.мови, я досліджую світ, літ. читання. «Сенкан»
Вказівки на гранях куба, який можна використовувати на уроці читання: Опиши емоції, які в тебе викликав твір. Що ти змінив би у творі?Придумай свою назву твору. Як звали головних героїв твору?Чого нас навчає твір?Який епізод тексту тобі найбільше сподобався? Дана технологія дозволяє учням вчитись правильно висловлювати свої думки; пояснювати різні явища; знаходити рішення проблеми; приходити до висновку.
Технологія «Кубування» на ранковій зустрічі На ранковій зустрічі можна застосовувати дану технологію, адже різноманітність кубиків дуже велика, на будь – яку тему тижня. Наприклад, з вказівками на гранях: Я вірю;Я знаю;Я прагну;Я люблю;Я турбуюсь;Я мрію. Діти висловили свої думки про майбутнє; чого вони прагнуть досягнути в житті; про захоплення та мрії.
Дискусія. Охорона рослинного і тваринного світу. Під час вивчення теми «Червона книга України» на уроці ЯДС у 3 класі та опрацювання теми «Рослини і тварини взимку» у 2 класі учні провели дискусію: чому ж потрібно охороняти живу природу? Чому потрібно берегти зникаючі види рослин та тварин? Кожен висловлював свою думку. Діти пропонували свої ідеї, що потрібно робити, щоб зберегти природу. Потім діти ознайомлювалися з різними зникаючими видами рослин і тварин
На ранковій зустрічі під час виконання цієї методики учні спочатку розділились на пари. Кожен учень вибрав собі кольорову смужку, де було написане речення, яке потрібно було продовжити. Тема дня : «Що таке справедливість?»З метою навчити розв’язувати проблему шляхом переговорів і дискусії. Учитель кладе на килимок іграшку (ляльку, машинку тощо) і говорить:– Уявіть, що два учні хочуть взяти іграшку одночасно. Як би ви розв’язали цю проблему? Діти обговорюють проблему в групах, пропонують різні варіанти її розв’язання, дають поради, інсценують поведінку дітей в такій ситуації (правильну, неправильну, знову правильну). Питання для обговорення:– Що таке справедливість?– Що відбувається, коли в суперечці перемагає сильніший?Пропоную дітям смужки:1 смужка: Якби я хотів взяти іграшку і в цей же час мій однокласник теж….2 смужка: На мою думку двом учням потрібно…3 смужка: Справедлива людина – це та, яка…4 смужка: Я порадив би (порадила б) учням…Після продовження речення діти аргументують свою думку, наводять приклади. Вкінці всі разом робимо висновки.
Ромашка Блума прості питанняуточнюючі питанняпояснюючі питання творчі питанняоцінюючі питанняпрактичні питання«Після грози»1. Які природні явища описані в поезії В. Скомаровського «Після грози»? 2. Якщо правильно вас я зрозуміла, то гроза ущухла? 3. Чому ви так вважаєте? Поясніть. 6. Що змінилося б у природі, якби зникло таке природнє явище як гроза? 5. А це добре чи погано, що стихла гроза? 4. А чому це добре, що стихла гроза? Назвіть плюси.
Методика «Передбачення»за прислів҆ямиза загадкамиза назвою творуза твердженням, догмоюза малюнками і ілюстраціямиза ключовими словами. Передбачення теми уроку за текстом В. Сухомлинського «Посиротив»Краще мати сліпі очі, ніж сліпе серце. Безрозсудливість – крок до біди. Прийшов із рогаткою. Весело цвірінькав. Юрко не спав. Назва твору «Посиротив». Без сокири і без рук, а дім будує.
Алгоритм— Після ознайомлення з назвою тексту та його автором перед читанням ставлю дітям питання, які дозволяють зробити припущення, про що саме буде текст (робота в парах чи групах).— Текст розподіляється на частини, і далі читати його учні будуть частинами. Зупинки треба роботи на найбільш цікавих місцях, створити інтригуючу ситуацію очікування.— Після читання кожної частини учням ставляться запитання. Пропонується зробити передбачення стосовно того, що буде далі. А після читання наступної частини це передбачення аналізується. Стратегія «Кероване читання з передбаченням»
Читання з системою позначок «ПОМІЧ» (INSERT) Система позначок дає можливість учням активізувати розумові операції, співставити своє розуміння прочитаного порівняно з тим, що вже знає. Так виникає зв'язок між відомим та невідомим, створюються умови для формування інформаційних компетентностей учнів.
Складання «кластера»Це графічна організація матеріалу, що показує смислові поля певного поняття. Слово «Кластер»у перекладі означає «пучок» , «сузір’я». У центрі аркуша записують ключове поняття від нього накреслено стрілки – «промені» в різні боки. Вони сполучають це слово з іншими, від яких у свою чергу «промені» розходяться далі.
Монофон Монофон (моно – один, фон – звук). Невеликі зв’язні тексти, кожне слово яких починається на одну й ту ж літеру. Зразок. Прогулянка Приємно пізньою порою пройтися парком. Погодувати принесеним пшоном птахів. Посидіти, погомоніти про природу. Порадіти прекрасним передчуттям. Помріяти про пригоди. Потім повільно прогулятися, помилуватися парком, пронизаним погасаючими променями. Пошепки попрощатися… Повернутися… Піти… Практичне завдання: створіть монофон.
Мозаїка «Джигсоу» Методична стратегія «джигсоу» - це групова форма роботи, яка будується на розумінні послідовності викладення матеріалу. При цьому всі етапи підпорядковані меті: розуміння, засвоєння, послідовний виклад тексту, що вивчається. Використання цієї стратегії в роботі допомагає: вивчити складний для сприйняття матеріал за максимально короткий час, розвиває комунікативні навички учнів, їх критичне мислення; вчить співпрацювати та знаходити спільну мову з того чи іншого питання; дає можливість кожній дитині відчути радість досягнення, усвідомити свої можливості та здібності.
Мозаїка «Джигсоу»Пояснення завдання. Поділ завдання на частини. Створення “експертних” груп. Робота в “експертних” групах. Повернення до “домашніх” груп. Повне вивчення тексту. Взаємонавчання. Відповіді на запитання вчителя. Поділ учнів на “домашні” групи. Нумерація учасників. 1 крок2 крок3 крок4 крок5 крок6 крок
При застосуванні елементів розвитку критичного мислення кожен учень відчуває, що він цікавий як особистість, пробуджується у дітей прагнення до спільної організації шкільного життя, формується здатність довільно регулювати свої дії, обґрунтовувати свою позицію і приймати думку іншого, якщо вона більш обґрунтована.