Для мене , особисто, основною метою навчання дітей рідної мови є формування національно свідомої, духовно багатої мовної особистості, яка володіє вміннями й навичками вільно, комунікативно доцільно користуватися засобами рідної мови, здатність до мовленнєвої творчості; уміння правильно будувати висловлювання, реалізовувати задум у процесі продуктивної мовленнєвої діяльності тощо.
Роботу розпочинаємо з того, що Заводимо «Мовні скарбнички», куди виписуємо цікаві слова й вирази. ( Учень може звертатись до цього зошита під час уроку, на перерві, вдома — тоді, коли виникне необхідність.)2. Працюємо над складанням вдалих і влучних речень.3. Навчаємося складати тексти на різну тематику.4. Усвідомлюємо , що тексту притаманні такі ознаки ,як :цілісність змісту, зв'язність викладу, структурна організація, завершеність .
Суть інтерактивної вправи «Три чарівних слова» полягає в наступному: Діти отримують 3 слова (об’єднаних однією темою або ж ні)Наприклад: Літо, дощ, радість. Дощ, подарунки, значення. Дощ, біда, наслідок. З кожним із слів вони складають одне красиве речення. (Можна користуватися тлумачними словниками). Потім речення об’єднують у один текст.
Цю роботу можна побудувати і в малих групах. Діти розподіляють поміж собою слова,самостійно складають речення, а потім об’єднують їх у один текст. Правила роботи в групах:інструктування;об’єднання в групи, розподіл роботи;безпосереднє виконання завдання;презентація результатів виконання роботи.
Інтерактивна вправа «Мовний клубочок»Робота в малих групах. Складання тексту на тему: «Краса природи після літнього дощу»Етапи роботи:оголошення теми; бесіда;розподіл завдань ;обговорення;створення творчого настрою та ситуації успіху;творча робота в групах;презентація групами своїх робіт;об’єднання речень у текст;оформлення кінцевої творчої роботи та розміщення її в добірці творчих робіт « Мовні перлинки».
Інтерактивна вправа «Мова наша веселкова» Складання тексту з теми: «Краса природи після літнього дощу»Установка1. Працює 7 груп.2. Кожна група отримуює по одному кольору з семи «веселкових».3. Скласти красиве речення, яке починається на літеру з котрої починається назва кольору . Ч-П-Ж-З-Г-С-Ф-
Складання тексту на тему: «Краса природи після літнього дощу»Чарівним пензлем пише надзвичайно красиві картини природи художник. Помітити казкову красу природи після літнього дощу може лише та людина, яка надзвичайно любить свій край, свою землю, свою Батьківщину. Жадана мить настає для всього живого на планеті Земля, коли, нарешті, пішов теплий, лагідний літній дощ. Звичайно, його очікували зів’ялі під пекучим сонцем рослини, замучені спекою тварини, заморена від сухості земля, знесилені від спеки люди. Грайлива, барвиста, різнокольорова, чарівна, незвичайної краси веселка з’являється в небі після або під час дощу. Сміється все навкруги: привітне небо, щаслива земля, свіжі рослини, здивовані тварини, зачаровані люди. Фантастика та й годі: лише мить - і дощ надає природі яскравості, виразності, неперевершеної краси, бажання жити , творити, радіти.
Умовистворення позитивного настрою для навчання;відчуття рівного серед рівних;забезпечення позитивної атмосфери в колективі для досягнення спільних цілей;можливість вільно висловити свою думку і вислухати свого товариша;учитель не є засобом «похвали і покарання»;. вчитель- порадник, старший товариш.
Результативність. Мої вихованці з бажанням беруть участь у творчих конкурсах різних рівнів і перемагають. ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ ТВОРЧИЙ КОНКУРС «Малюнок, вірш, лист до мами» (присвячений Міжнародному Дню матері)Кулікова А.-3 місцетравень 2018р. М. Київ ДОНЕЦЬКА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИДонецький обласний еколого-натуралістичний центр. Конкурс «Тварини наші друзі»Дорофій К.-2 місце10.12.2017р.. ДОНЕЦЬКА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИДонецький обласний еколого-натуралістичний центр. Конкурс «Тварини наші друзі»Лагутіна К. – 1 місце2020 р. Методично-науковий журнал «Початкова школа»Конкурс «45 чарівних слів. Генатулін Д.-переможець2016р.
Висновок. Працюючи з учнями початкових класів, я постійно в пошуках педагогічних ідей. Мета - зробити мовлення дітей змістовним, правильним, чітким, виразним, багатим. Для розвитку мовленнєвої компетентності учнів розробляю різні вправи. На мій погляд, їх впровадження в практичну діяльність дають можливість формувати в дітей національну свідомість, духовно багату мовну особистість, розвивати творчість, уміння правильно будувати висловлювання, реалізувати задум у процесі продуктивної мовленнєвої діяльності.