Розробка уроку з української мови для 2 класу за системою розвивального навчання Д. Б. Ельконіна – В. В. Давидова до «Робочого зошиту № 2». Матеріалами можуть користуватися вчителі початкових класів, що працюють за даною системою, а також вчителі, які працюють за традиційною системою навчання.
Тема уроку. Орфографічний словник як джерело для перевірки орфограм. Будова словника та прийоми роботи з ним.
Мета уроку: постановка задачі знаходження способу позначення орфограми голосних на письмі за допомогою словника;
з’ясувати принцип побудови орфографічного словника та принцип роботи з ним;
формувати контрольно-оцінювальні дії під час роботи зі словниковими словами;
виховувати культуру спілкування (в ході парної роботи).
Обладнання: робочий зошит №2 з української мови для 2 класу за системою розвивального навчання Д. Б. Ельконіна – В. В. Давидова,
орфографічний словник, картки із зображенням тварин і птахів.
Хід уроку
І. Організація класу. Продзвенів дзвінок, Скликав на урок. Щоб урок пройшов не марно, Попрацюємо старанно! Мову рідну ми вивчаємо І знання ми добрі маємо. ІІ. Створення навчальної ситуації. 1.Аналіз підсумкової роботи.
2. Хвилинка каліграфії Тт то ти тнтв от ст тигр кріт беркут тхір
ІІІ. Постановка навчальної задачі. 1.Створення ситуації успіху.
2. Здійснення контрольно-оцінювальних дій.
Собака, слон, кіт, тигр, в_дмідь, ол_нь, щигл_к.
3. Організація загально-класної дискусії. - Плямс подивився і розгубився: як же ж так, науковці на Плямсиді не зможуть занести тварин планети Земля до космічного довідника, адже в довіднику не можуть бути слова з пропусками. Що робити? Що б ви запропонували Плямсу?
(Учні висловлюють різні пропозиції. Хтось з учнів, можливо, запропонує знайти ці слова в книжці про тварин. Та потрібних слів діти там не знаходять).
IV. Ознайомлення з принципом побудови словника. 1.Відкриття « таємниці словника». Виконання завдання 2, с 4.
2. Ознайомлення з послідовністю роботи зі словниковими словами. Вправа 1. Послідовність роботи визначає вчитель (за зразком в підручнику) Після виконання учні оцінюють свою роботу за критерієм «легко – важко». V. Фізкультхвилинка. VI.Застосування нового способу дій.
2.Перевірка впр.2. Три пари, що першими виконали вправу, називають, букву, яку вони написали на місці ОСП та слово, яке в словнику записане раніше .
VI. Домашнє завдання. Вправа 3. Вдома вам необхідно продовжити список Плямса. А чи знаєте ви тварин? Відгадайте загадки: В мене довгий хоботок, З квіт збираю я пилок. Ще яскраві крильця маю, Безтурботно я літаю. (Метелик.)
У хаті зачинилася, Тихенько причаїлася, Та сидить німа від страху. Ви впізнали … (черепаху)?
Величезний цей хижак На людей наводить жах. Проживає в річці Ніл Небезпечний…(крокодил).
Я вночі дзижчу на вухо, Та не джміль я, і не муха. Непомітно вас я - кусь! Й крові вашої нап’юсь. (Комар.)
VII. Підсумок уроку.
|
Підсумкова робота, вправа 86. Робочий зошит з української мови № 1, 2 кл.
На дошку вивішуються картки із зображенням тварин і птахів та їх назв, записаних звуками.
Самостійна робота учнів Самоперевірка.
Для обговорення проблемного питання можна використати розмову Яринки та Петрика (§1, завд. 1)
Парна робота. Один учень перевіряє перше слово з кожної пари, а другий – друге слово.
На дошку вивішуються картки, з зображенням тварин. |
Тема уроку. Алгоритм роботи зі словниковими словами
Мета уроку: формувати уміння працювати зі словниковими словами за алгоритмом;
формування контрольно-оцінювальних дій відносно до даного алгоритму;
формування уміння працювати в групі за типом «Естафета»;
виховувати комунікативні навички, культуру спілкування в ході групової роботи;
прищеплювати бажання допомагати батькам, виконувати домашні обов’язки.
Обладнання: орфографічний словник, таблиця «Алгоритм роботи зі словниковими словами».
Хід уроку
І. Організація класу. Зараз сядемо за парти рівно, За роботу візьмемось сумлінно! ІІ. Перевірка домашнього завдання та створення навчальної ситуації.
«Я люблю школу. У цьому році в нашому класі новий учитель.»
«Я люблю школу. У цьому році в нашому класі новий учитиль.» (Учні знаходять помилку.)
ІІІ. Ознайомлення з алгоритмом роботи зі словниковими словами.
- Давайте порівняємо наш алгоритм з пам’яткою, яку для себе склали Петрик, Яринка та Плямс, щоб, перевіряючи слова за словником,не забути виконати всі потрібні дії. («Роб зош.№2, с. 5.) ІV. Фізкультхвилинка. V.Відпрацювання роботи зі словниковими словами. 1. Виконання вправи 5.
2. Виконання вправи 6.
Не вогонь, а обпікає. Не борець, а силу має. Як його зачепиш ти, Може добре допекти. (Перець.)
Є сусідонька в морквиці, Худорлява, білолиця. Добре знають борщ і юшка, Що сусідку звуть…( петрушка)
Має шкір сім, Витинає сльози всім. (Цибуля.)
1-й учень відповідає за 1, 5 пункти 2-й учень – за 2, 6 пункти 3й учень – за 3, 7 пункти 4-й учень за 4, 8 пункти Якщо під час перевірки виявляються помилки, слід з’ясувати на якому етапі алгоритму вони з’явилися.
VІ. Домашнє завдання.
VІІ. Підсумок уроку.
|
Учні перевіряють це слово за послідовністю, вказаній у вправі 1. Контрольно-оцінювальні дії.
Учні повторюють алгоритм, спираючись на таблицю.
Виконується фронтально.
Групова робота за типом «Естафета».
|
Тема уроку. Алгоритм роботи зі словниковими словами
Мета уроку: відпрацювання алгоритму роботи зі словниковими словами;
формування контрольно-оцінювальних дій відносно наявного способу;
розширювати знання учнів про лелеку як символ України;
формування комунікативних умінь в ході парної роботи;
Обладнання: орфографічний словник, таблиця «Алгоритм роботи зі словниковими словами», картинка із зображенням лелеки.
Хід уроку
І. Організація класу. Уже дзвінок нам дав сигнал, Працювати час настав. І ми часу не гаємо, Роботу починаємо. ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Створення навчальної ситуації. Конкретизація наявного способу дій.
Лл Лели ля елол лялляллял лебідь ластівка дятел
а) відгадування загадки; б) бесіда; - Що ви знаєте про лелеку? Де живе цей птах? Чим живиться? - Згадайте з уроків позакласного читання, чому лелеки мають такий окрас (оповідання «Лелечник», С. Прудник ) - Лелека – символ України. За народним повір’ям, якщо лелека зів’є кубло на хаті, то в ній буде щастя. А якщо розсердити лелеку, то він і хату може спалити. в) робота зі словником; - Давайте запишемо відгадку - Чи є слово-відгадка серед слів на ли-? - А серед слів на ле-? - Чому відразу не можна сказати, де шукати це слово? (Тому, що ОСП голосного може позначатися, як буквою е так і буквою и) - Давайте перевіримо це слово.
ІV. Відпрацювання алгоритму роботи зі словниковими словами. 1 Виконання вправи 9.
1-й учень «відповідає» за 1-4 пункти алгоритму; 2-й учень «відповідає» за 5-8 пункти алгоритму.
V. Фізкультхвилинка. VI. Контрольно-оцінювальні дії.
2 Перевірка вправи.
VII.Домашнє завдання. Вправа 12. VIII.Підсумок уроку.
|
Фронтальна робота
Учні працюють за алгоритмом.
Фронтальна робота
Учні коментують кожен пункт алгоритму.
Парна робота. Пара, яка першою впорається з роботою, презентує її.
Групова робота за типом «Мікродискусія». Здійснюється фронтально.
|
Тема уроку.Перевірка орфограм слабких позицій за допомогою словника. Відпрацювання алгоритму роботи зі словниковими словами.
Мета уроку: застосування наявного способу дій в нових умовах (перевірка слів за словником, що називають багато предметів);
відпрацювання алгоритму роботи зі словниковими словами;
формування контрольно-оцінювальних дій відносно способу перевірки ОСП звуків за словником;
формування почуття відповідальності за виконання колективно-розподільної роботи в ході групової роботи за типом «Вулик».
Обладнання: орфографічні словники, таблиця «Алгоритм роботи зі словниковими словами».
Хід уроку
І. Організація класу. Всі сідайте, діти, тихо. Домовляймось не шуміти, На уроці не дрімати І активно працювати. ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація знань учнів.
Чч чи че чл. ич ач читання читанка чобіт четвер
Петрик: Яринка: вулиця вулиця читання читання читвер четвер
ІІІ. Створення навчальної ситуації.
ІV. Постановка навчальної задачі.
V. Розв’язання навчальної задачі. - Відкрийте словник і прочитайте перші п’ять слів на букву М.
VІ. Фізкультхвилинка VІІ. Відпрацювання алгоритму перевірки словникових слів.
– Прочитайте слова. Які зміни слів ви будете шукати в словнику?
VІІІ. Домашнє завдання. Вправа 14.
ІХ. Підсумок уроку.
|
Учні читають запис, що на дошці.
Питання фіксується на дошці за допомогою моделі.
Учні працюють в зошиті, по черзі коментуючи хід своєї роботи.
Групова робота за типом «Вулик». Кожен учень в групі «відповідає» за одне слово. Групи по 4 чоловіки. Здійснюється фронтально. |
Тема уроку. Перевірка орфограм слабких позицій звуків за словником. Відпрацювання алгоритму роботи зі словниковими словами.
Мета уроку: застосування наявного способу дій в нових умовах (перевірка слів, що називають ознаки предметів);
відпрацювання алгоритму роботи зі словниковими словами;
формування контрольно-оцінювальних дій відносно наявного способу дій та алгоритму списування;
формування в учнів в ході взаємоперевірки об’єктивності та взаємоповаги.
Обладнання: орфографічні словники.
Хід уроку
І. Організація класу. ІІ. Перевірка домашнього завдання. Повторення вивченого.
ІІІ. Актуалізація знань учнів.
Дуб - …(дубовий); школа – ... (шкільний). -А від яких слів утворилися ці слова? Липовий - … ; М(е,и)талевий - … .
ІV. Застосування наявного способу дій в нових умовах.
– Давайте допоможемо Плямсові перевірити слово в(е,и)р(е,и)снева.
V. Фізкультхвилинка. VІ. Формування контрольно-оцінювальних дій.
– Яких помилок припустився Петрик? Як ви гадаєте, чому?
VІІ. Домашнє завдання. Вправа 18.
VІІІ. Підсумок уроку.
|
Взаємоперевірка.
Якщо в когось оцінка не співпала, обговорити, чому виникли розбіжності.
Учні здійснюють перевірку за словником відповідно до алгоритму.
Учні, які ще не запам’ятали алгоритм, користуються таблицею. Повторити алгоритм списування тексту.
Учні виконують самостійно.
Здійснюється фронтально. Учні заповнюють таблицю в робочому зошиті. |
Література