Основа ТРКМ – трьохфазна структура уроку. Актуалізація. Усвідомлення. Міркування. Встановлення рівня власних знань. Виявлення неточності, неправильності у знаннях. Активізація мислення учнів. Створення зацікавленості, спрямування на дослідження проблеми. Отримання нової інформації. Перевірка власного розуміння прочитаного, дослідженого. Роздуми, зародження нових знань. Постановка учнем нових цілей (завдань на перспективу).
Асоціативний кущ. Гронування. Цей метод універсальний на всіх етапах уроку, зокрема під час активізації, в основній частині, як засіб перевірки знань. Учитель визначає тему одним словом, а учні згадують все, що виникає в пам’яті стосовно цього слова. Діти у групах фіксують на листочках свої думки. Потім відповіді виносяться у загальне коло, а вчитель записує відповіді у вигляді своєрідного «куща», який поступово «розростається».