У навчальній роботі школяра значну роль відіграє увага. Під час занять, особливо, якщо вони проходять вдома де присутня велика кількість відволікаючих факторів, учневі важко зосередитись та сконцетруватись. На допомогу батькам дітям початкової школи можна рекомендувати проводити нескладні вправи, які допоможуть розвинути вміння зосереджуватись.
Що таке увага. Увага – це зосередженість, спрямованість свідомості людини у даний момент часу на якомусь реальному або ідеальному об’єкті, явищі, події, образі, душі, тощо. Завдяки увазі відбувається відбір необхідної інформації та відсікання зайвого. Особливу роль відіграє увага в навчальній роботі школярів. Зосередженість, спрямованість свідомість учня на певні предмети та явищах необхідні на всіх етапах його навчальної діяльності. Часто нерозуміння навчального матеріалу, поява помилок під час виконання самостійних завдань, пояснюються не відсутністю здібностей до цих видів занять, не слабою кмітливістю, або поганою пам’яттю, а недостатньою уважністю.
Особливості уваги молодших школярів. Коли дитина починає вчитися в школі, у нього переважає мимовільна увага. Це означає, що концентруватися на якомусь предметі, тобто управляти увагою малюк поки не вміє. Крім того, діти вразливі, легкозбудливі, і через це часто відволікаються. Також на увагу школяра впливає вид навчальної діяльності: найбільше дітей стомлює усне пояснення, заучування віршів, а відволікаються вони на об'єкти, наділені емоційною привабливістю. Саме ці особливості уваги школярів необхідно враховувати дорослим.
Психологи встановили, що чим вищий рівень розвитку уваги, тим вища ефективність навчання. Неуважність — одна із найпоширеніших причин поганої успішності дітей молодших класів. Чим викликане це явище? Виявляється, навчання ставить перед дитиною нові завдання, несхожі на ті, які вона звикла виконувати під час гри. Навчальні завдання, на відміну від ігрових, містять більше нової інформації, а процес їх виконання вимагає довшого зосередження. На жаль, і за своєю формою процес навчання не завжди є захоплюючим і невимушеним. І щоб оволодіти усіма новими знаннями та навиками, дитині потрібно навчитися керувати своєю увагою, підпорядковувати її своїй волі. А для цього необхідно тренувати здатність бути уважним з допомогою ігор і спеціальних вправ.
Здатність керувати увагою має дуже важливе значення для ігрової і навчальної діяльності дитини. Невміння швидко переводити увагу може викликати у дітей труднощі тоді, коли потрібно, наприклад, від гри перейти до навчального завдання або читання книжки, послідовно виконати певні вказівки дорослого, під час виконання завдання здійснити різні розумові дії у заданій послідовності. У цих випадках зазвичай кажуть, що такі діти розсіяні. Вони зосереджені чи сильно захоплені однією дією і не можуть швидко перевести увагу на іншу. Це явище часто спостерігають у дітей з інертним, флегматичним(повільним) типом темпераменту. На несподівано поставлене запитання така дитина відповідає не відразу, хоча й може знати відповідь на нього. Їй потрібна пауза, щоб перевести увагу на новий зміст. Проте можливо підвищити показники переведення уваги шляхом спеціального тренування.
Як розвинути увагу у школяра?Для тренування цього психологічного процесу у коханого чада батькам необхідно:використовувати при вправах хобі та інтереси дитини;демонструвати емоції (подив, радість, захоплення);робити заняття для корекції уваги у молодших школярів цікавими, несподіваними, оригінальними (у вигляді ігор);виконувати вправи регулярно і постійно (вдома, на прогулянці);запастися терпінням і ні в якому разі не сварити дитину в разі невдачі, але хвалити.
Формуванню уваги молодших школярів в першу чергу сприяють мовні інструкції до завдань. Їх слід вимовляти чітко і покроково. Коли дитина відволікається, дорослий повинен доброзичливо залучити займається до продовження виконання завдання, наприклад, «Давай, домалюємо прапорець», замість «Не відволікайся!».
ДОМАШНІ ІГРИ НА УВАГУ1. "Буква Е". У газеті або в журналі попросіть дитину за сигналом закреслити всі зустрічаються букви е. Дорослий теж може взяти участь у змаганні.2. "Знайди слова". Приготуйте на аркуші паперу ряд букв, серед яких необхідно виявити слова: ПРНІСИДПОРМСАПОСОК (НІС, СОК та ін.)3. "Предмети". Попросіть знайти навколо себе і назвати за 15 секунд предмети з певним кольором або формою.4. Гра «Топ-Хлоп». Дорослий каже фрази-поняття, якщо вони правильні («Влітку жарко») дитина плескає, якщо неправильні («Ножем їдять») - тупає.5. Гра «Лови - не лови». Дорослий кидає, а малюк ловить м'яч. Попередньо обговорюється умова, що ловити можна тільки тоді, коли буде сказано: «Лови!». Якщо м'яч кинутий без слів, його необхідно відбити. Крім того, розвинути увагу молодшого школяра допоможуть різні ігри, які можна запозичити у дитячих журналах, наприклад, «Знайти відмінності» в 2 картинках, лабіринти тощо.