Для предмету “Зарубіжна література” найбільш специфічним є метод творчого читання. Читання художнього твору якісно відрізняється від читання наукового, публіцистичного тексту. Це читання вимагає особливої уваги до слова, фрази, ритму. Застосовуючи цей метод, вчимо дітей слухати і чути художнє слово, насолоджуватись ним, вчитись самим говорити і читати виразно.
Особливості читання поетичних творів:1) “ не відрубувати” рядків;2) невелика логічна пауза (для підтримування рими і ритму);3) уникати “ковтання” кінцевих слів і складів;4) при переліченні інтонація може бути різною. Такі слова треба вимовляти або з підвищенням, або з пониженням голосу.
Пам’ятка виразного читання віршованого твору. Вдумливо прочитайте вірш. З’ясуйте лексичне значення незрозумілих слів. З урахуванням змісту та ідеї твору визначте настрій, з яким будете читати твір. У кожному рядку визначте основне за смислом слово, на яке падає логічний наголос(його необхідно інтонаційно виділяти).
Позначте олівцем паузи (короткі, середні, довгі); позначте стрілками тон читання. Прочитайте кілька разів вірш із дотриманням усіх позначок. Читаючи вірш, уявляйте картини, які виникають у вашій уяві, намагайтеся запам’ятати їхню послідовність. Вивчіть вірш напам’ять, прочитайте його комусь із знайомих, врахуйте їхні побажання та зауваження.
Інтонування тексту залежить від пауз і логічного наголосу. Якщо діти добре навчаться читати, то вони мають уміти:дотримуватися інтонаційного кінця речення;робити зупинки після фрази;логічно наголошувати слова;робити логічні паузи. Тільки таке читання може бути виразним і емоційним ( коли передаємо свої почуття і враження від прочитаного).
Для методу творчого читання характерні такі прийоми:виразне (в ідеалі) читання художнього тексту вчителем;2) читання матеріалів художнього слова ( окремих творів, сцен з п'єс);3) коментоване читання;4) постановка проблеми, що випливає з прочитаного;5) творчі завдання, що базуються на життєвому досвіді учнів.
Крім логічних наголосів, величезну роль в живій мові та читанні відіграють паузи. Мовленнєва пауза - це зупинка, яка ділить звуковий потік на окремі частини,. Паузи можуть бути художніми та психологічними. Художні паузи - це паузи перед словами і фразами, яким мовець хоче надати особливе значення, особливу силу. Психологічна пауза найчастіше збігається в тексті з трьома крапками, які сигналізують про якесь велике душевне хвилювання.
ЇСеред умінь, пов'язаних з аналізом тексту, виділяють наступні: вміння розбиратися в емоційному настрої твору, а також його героїв, автора; вміння представляти в своїй уяві картини, події, обличчя на основі так званих «словесних картин»; вміння осягати сенс описаних подій і фактів, створювати про них свої судження і виражати до них своє ставлення.
Хорове читання (позбавляє сором’язливості, невпевненості тощо). Читання в особах (пошук варіантів виконання, прояв здібностей). Аналіз досягнень і недоліків у техніці мовлення, емоційно-образній виразності (конкретні, доброзичливі зауваження). Уважне слухання (зіставлення свого виконання з інтонаційною редакцією артиста).
Читання окремих частин тексту. Включає коментар до тексту, вправи у вимові важких слів, словосполучень, зворотів, обговорення інтонації, техніки мовлення (дихання, голос, дикція, орфоепія), логіки читання та емоційно-образної виразності. Прийоми навчання виразного читання Урахування інтонаційного забарвлення, кожного розділового знаку. Прийом показу (як наочна ілюстрація для виклику в уяві образних картин, бажання прочитати твір).
Необхідними вміннями, пов'язаними з підготовкою до виразного читання, є вміння творчого відтворення уяви дітей. Ці вміння формуються за допомогою такого прийому, як словесне малювання картин на основі прочитаного тексту («бачення тексту»), і розвитку в учнів певного ставлення до прочитаного.