Презентація. Розвиток жанру антиутопії у ХХ ст.: ознаки та представники.Джордж Оруелл (Ерік Артур Блер, 1903 - 1950). Повість“Колгосп тварин”. Викриття сутності тоталітарної сис

Про матеріал
Познайомитися з поняттям “антиутопія”, ознаками антиутопії як самостійного жанру. Прослідити розвиток антиутопій у ХХ-ХХІ ст. Визначити зв’язок творчості Джорджа Орвелла із соціально-історичною ситуацією доби. Сформувати свою позицію щодо тоталітаризму, його впливу на людей і людство.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Розвиток жанру антиутопії у ХХ ст.: ознаки та представники. Джордж Оруелл (Ерік Артур Блер, 1903 - 1950). Повість“Колгосп тварин”. Викриття сутності тоталітарної системи та її ієрархії в антиутопіях митця ( підручник - О.Ніколенко, Л.Ковальова, Л.Юлдашева «Зарубіжна література» 11 клас) Урок зарубіжної літератури в 11 класі. Підготувала Волошина Ірина Олександрівна, вчитель зарубіжної літератури Нижнєнського НВК № 36 Луганської області

Номер слайду 2

МЕТА УРОКУ Познайомитися з поняттям “антиутопія”, ознаками антиутопії як самостійного жанру. Прослідити розвиток антиутопій у ХХ-ХХІ ст. Визначити зв’язок творчості Джорджа Орвелла із соціально-історичною ситуацією доби. Сформувати свою позицію щодо тоталітаризму, його впливу на людей і людство.

Номер слайду 3

Словникова робота Антиутопія – літературний жанр, критичне зображення в художній літературі небезпечних тенденцій та наслідків соціальних експериментів, антигуманної сутності державної системи. Утопія (з грецьк.: місце, якого не існує, або блаженна країна)- це абстрактна модель ідеальної системи, що відповідає уявленням письменника про гармонію людини й суспільства.

Номер слайду 4

ВИТОКИ УТОПІЇ Фольклор (казки про блаженну землю, щасливі острови). Міфи різних народів (пошуки щасливого краю або чарівних предметів, які здатні перенести в країну мрій). Біблія (Царство Христове).

Номер слайду 5

Літературні утопії Платон (428/7 р. до н. е. — 347 р. до н. е.) Давньогрецький філософ. Теорія ідеальної держави найповніше викладена в трактаті «Держава»​. Томас Мор – англійський письменник. «Золота книжечка, така ж корисна, як і забавна, про найкращий устрій держави і про новий острів Утопія» (скорочена назва «Утопія») – 1516р. Сучасному європейському суспільству протиставляється ідеальне суспільство, без приватної власності. Томазо Кампанелла - представник італійської натурфілософії. “Місто Сонця” (1602р.). Френсіс Бекон. “Нова Атлантида” (1624р.) Шляхи поліпшення суспільного ладу.

Номер слайду 6

Виникнення антиутопії Антиутопія виникає й утверджується на основі утопічної традиції. Елементи антиутопії виявилися в: - Біблії (об`явлення Івана Богослова), - фольклорі, - міфах народів світу (про підземне царство, небезпечні країни).

Номер слайду 7

Перші літературні антиутопії Томас Гоббс “Левіафан”(1651) Бернард де Мандевіл “Байка про бджіл”(1714). Джонатан Свіфт “Мандри Лемюеля Гуллівера” (1726-1727). Семюел Джонсон “Расселас”(1759).

Номер слайду 8

? Пригадайте роман “Мандри Лемюеля Гуллівера” Дж.Свіфта. Які негативні моделі суспільства представлені в ньому?

Номер слайду 9

Чотири частини роману Дж. Свіфта – це подорож до чотирьох різних країн:в Ліліпутію, в країну велетнів, у Лапуту, до гуінгмів. Змальовуючи життя політиків і монархів у цих країнах, Свіфт висміює політичну систему Англії – в Ліліпутії такі ж самі світські інтриги, партійні сутички. Король велетнів жахається жорстокості людей і визнає, що більшість з них – це “маленькі і бридкі гади”. Сміючись над недоліками суспільства, Свіфт закликав до їх викорінення. Він був захисником прав простих ірландців, сприяв установленню миру між Англією і Францією, “ревно боровся за справу мужньої свободи”.

Номер слайду 10

? Чи помітили ви щось спільне між антиутопією та утопією?

Номер слайду 11

Антиутопія є жанром-супутником (антитезою) щодо утопії. Однак це різні жанри. Але вони мають спільні ознаки. Зображення у творі певної моделі суспільної системи, яка є об`єктом аналізу автора. Дослідження й прогнозування соціальних явищ і тенденцій, їхня проекція на майбутнє. Використання фантастики (соціальної або наукової). Відображення уявлень про державний устрій (гуманний або антигуманний). Спрямованість на дійсність, яка має бути змінена, удосконалена. Актуальні соціально-філософські проблеми, пов`язані з певною історичною добою, розвитком суспільства.

Номер слайду 12

РОЗВИТОК АНТИУТОПІЇ У ХХ - ХХІ ст. Період Історичні події, соціальні процеси Літературні твори І половина ХХ ст. -Революції та соціальні зміни в Росії та інших країнах Східної Європи. -Перша і Друга світові війни. -Поширення фашизму в Західній Європі. Є.Замятін «Ми». М.Булгаков «Собаче серце», «Майстер і Маргарита». Дж.Орвелл «Колгосп тварин», «1984». Р.Бредбері «451 градус за Фаренгейтом». Остання третина ХХ ст., межа ХХ - ХХІ ст. -Розпад СРСР. -Глобальні катаклізми та трансформація держав. В.Аксьонов «Острів Крим» (1981). В.Войнович «Москва 2042» (1986). Л.Петрушевська «Нові Робінзони» (2000). Сучасний період -Глобалізація. -Екологічні й техногенні проблеми. -Негативні явища в молодіжному середовищі. -Процеси знедуховлення й відчуження в суспільстві. С.Коллінз «Голодні ігри» (2008). Д.Дешнер «Той, хто біжить у лабіринті» (2009). В.Рот «Дивергент» (2011).

Номер слайду 13

Ознаки антиутопії як самостійного жанру Тісний зв’язок з реальністю. Критика насильницької держави на різних рівнях. Конфлікт особистості з державою, яка придушує її волю. Головна проблема – духовна деградація людини в умовах насильства, пошуки духовного спротиву насильству. Широке використання засобів комічного (іронії, сатири, сарказму, гротеску). Створення негативної моделі суспільної системи, що суперечить принципам гуманізму. Викриття хибних міфів, міфологічної свідомості, на якій нерідко тримається система насильства. Зображення суспільства “зсередини” – очима людини, яка переживає складний конфлікт з державою та собою.

Номер слайду 14

ВИДИ АНТИУТОПІЙ Сатирична Алегорична Психологічна Політична

Номер слайду 15

«Голодні ігри»  -  роман Сюзанни Коллінз . Фільм режисера Ґері Росса, США, 2012р. “Голодні ігри” - це новий роман, котрий розкриває реальні проблеми нашого покоління. У першій частині “Голодних ігор” розповідається про майбутнє, як залишилось лише одне місто — Капітолій, котре тримає владу над 12 Округами. Кожного року, заради розваги та щоб показати свою могутність над Округами, столиця організовує теле-шоу “Голодні ігри”. Хлопець та дівчина з кожного округу змушені битись на смерть. Переможець може бути лише один, після гри він отримує страшні спогади, багато їжі та грошей. Одного року п`ятнадцятирічна Катніс Евердін, з округу 12, змінила шоу назавжди, разом з Пітом Мелларком, сином пекаря. Коли вони опинились на арені останні живі, то не захотіли вбивати одне одного. Тому вирішили з`їсти отруйні ягоди, але їх вчасно зупинили. І за стільки століть було таке вперше: двоє переможців. Жителі округів та Капітолію думали, що підлітки зробили це заради свого кохання. Але влада зрозуміла цей вчинок по-своєму: як протест та заклик до революції.

Номер слайду 16

??? Як зображено державу майбутнього в кінофільмі? Які сучасні проблеми відображені у творі? Хто з юних героїв і героїнь протистоїть тиранії?

Номер слайду 17

ВИСНОВКИ Автори творів-антиутопій попереджають людство про негативні явища сучасності та їхні жахливі наслідки в майбутньому. З`являються універсальні жанри: роман-антиутопія, повість-антиутопія, казка-антиутопія, поема-антиутопія, драма-антиутопія.

Номер слайду 18

Джо́рдж О́рвелл  (25 червня 1903, Мотіхарі — 21 січня 1950, Лондон) — англійський письменник. Справжнє ім'я — Ерік Артур Блер. Писав журналістські нариси й політичні та літературні есе. Всесвітньо відомим став завдяки двом творам, написаним в останні роки життя: - політичній алегорії «Колгосп тварин», - роману-антиутопії  «1984», у яких він зобразив тоталітарне  суспільство.

Номер слайду 19

Самостійна робота Завдання: прочитати статтю підручника (с. 113-114) і оформити другу частину таблиці Пояснити дату, подію Коментар 25 червня 1903р. м.Мотіхарі (Індія) Дж.Свіфт, Дж.Лондон Велика Британія Ітонський коледж м.Бірма (Індія) 1927р. Лондон, Париж «У злиднях Парижа і Лондона»(1933) 1934р. 1935р. 1936р. 1938р. Друга світова війна Позиція письменника 1949р.

Номер слайду 20

ПЕРЕВІРКА РОБОТИ Пояснити дату, подію Коментар 25 червня 1903р. Народився Дж. Орвелл м.Мотіхарі (Індія) Місце народження Дж.Свіфт, Дж.Лондон Захоплювався творами цих авторів Велика Британія Навчався Ітонський коледж Найпрестижніша приватна школа м.Бірма (Індія) Служба в імперській поліції впродовж 5 років. 1927р. Відпустка до Англії. Лондон, Париж Деякий час жив і працював. «У злиднях Парижа і Лондона»(1933) Збірка нарисів. 1934р. Книжка «Дні в Бірмі» 1935р. Роман «Донька священика» 1936р. Одруження з Елін О`Шонеси. Громадянська війна в Іспанії. 1938р. «Уклін Каталонії» Друга світова війна Ведучий антифашистських радіопередач. Позиція письменника Новому часові потрібне нове мистецтво, нове відчуття правди. Не можна залишатися осторонь громадського життя. 1949р. Роман «1984».

Номер слайду 21

Повість-антиутопія “Колгосп тварин” (1945) Мета – викрити жахливу сутність сталінського тоталітарного режиму. Форма казки. Алегорія набуває широкого соціального масштабу, поєднується з сатирою та притчею. Дія твору відбувається на фермі “Садиба”. Власник ферми – заможний англійський фермер містер Джонс. Тварини, яких багато на фермі, розмовляють людською мовою й живуть власним життям, але людям про це нічого не відомо. Майор (мудрий кнур) – найбільш авторитетний на фермі. Закликає повстати проти людини й побудувати “нове суспільство”. Він проголошує: “Усі тварини – товариші!”. “Садибу” перейменували на “Колгосп тварин”. Активна “просвітницька робота”. Використання лексики: товариш, мітинг, резолюція, підривна діяльність, таємний агент, стихійна демонстрація. Конфлікт двох свиней: Сніжка і Наполеона. Вигнання Сніжка. Встановлення диктатури Наполеона (“батько всіх тварин”, “гроза людства”, “друг каченят”…). “Уже годі було розібратися, де людина, а де свиня”. Фінал відкритий. Автор ставить перед читачем запитання: Що таке свобода? Що таке рівність? Як будувати успішне демократичне суспільство? Якими повинні бути його лідери? Як стати свідомим громадянином?

Номер слайду 22

МИ - ГРОМАДЯНИ Як ви розумієте поняття “свобода”, “демократія”, “деспотизм”, “тиранія”, “фашизм”, “тоталітаризм”? Чим небезпечний для людини й людства тоталітаризм?

Номер слайду 23

ТОТАЛІТАРИЗМ Тоталітари́зм (італ. totalitа і прикметник італ. totalitario, від лат. totalitos цілісний — той, що охоплює усе загалом) — система державно-політичної влади, яка регламентує усі суспільні та приватні сфери життя людини-громадянина і не визнає автономії від держави таких недержавних сфер людської діяльності як економіка і господарство, культура, виховання, релігія. Тоталітаризмом вважається політичне панування, яке вимагає необмеженого керування підлеглими і їхнє повне підкорення поставленим згори політичним цілям. Тоталітаризм зазвичай передбачає наявність фігури вождя (фюрера), диктатуру і терор, регулярну мобілізацію населення в масові організації, ізоляцію або вбивство фактично або потенційно незгодних. Тоталітарний політичний режим є протилежністю демократичної правової держави.

Номер слайду 24

Обери позицію В якій державі я б хотів (хотіла) жити в майбутньому?

Номер слайду 25

Домашнє завдання За підручником с. 116 – 118 прочитати. Запитання 5,6,7 (усно), 13 (письмово). Завдання 11.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.8
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Федоренко Віра
    Дякую за гарну роботу!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бондар Ліна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Земелько Катерина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Подгайная Марина
    Дякую, Ірино Олександрівно! Дуже грунтовна робота! Дякую!
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Шепілко Анна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Шевченко Лариса Вадимівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
ppt
Додано
3 лютого 2020
Переглядів
36279
Оцінка розробки
5.0 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку