Презентація "Розвиток зв’язного мовлення. Складання тексту за планом. «Краса осіннього лісу (парку, саду)»

Про матеріал
Матеріали до уроку розвитку зв’язного мовлення у 4 класі "Складання тексту за планом. «Краса осіннього лісу (парку, саду)» .
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема: Розвиток зв’язного мовлення. Складання тексту за планом. «Краса осіннього лісу (парку, саду)»

Номер слайду 2

Твір на основі вражень від екскурсії (прогулянки). Краса осіннього лісу (парку, саду)Загадка. У садах, гаях блукає,Жовті шати одягає,Золотисту стелить постіль –Жде сестрицю білу в гості.

Номер слайду 3

Чому осінь в народі називають золотою? Осінь одягає в золото сади, ліси, фарбує все у жовтий або багряний колір; сонячного дня дерева восени здаються позолоченими. Малює Осінь золотом по листі. В багрянець одягнула гай і сад. Калина, у червоному намисті, Шепоче Клену: Скоро Листопад! Соломія Українецьhttps://www.youtube.com/watch?v=W7 LX0 Zj1 Qmg

Номер слайду 4

- Не злічити всіх віршів, якими поети оспівують осінь. Багато оповідань знайомлять нас із осінніми змінами у природі. Наприклад, це - М. Слабошпицького: Осінній ліс Кожне дерево стоїть у золотому листі й на золотому листі. Віттям ледь-ледь похитує. Верхівкою погойдує. Начебто хоче зрушити з місця й ступити нам назустріч. Я притуляюся вухом до стовбурів дерев і слухаю. Як вони гудуть. Може, це во-ни передають свої лісові вісті? А на гілках птахи сидять і роз-мову дерев підслуховують. Ого, скільки їх у вирій не ле-тить! Зимують вдома. У своєму лісі.

Номер слайду 5

Діти, ви зараз прослухали, як поети та письменники змальовують осінь, а тепер прийшла і наша черга. Сьогодні і ми спробуємо створити картину осені, але не фарбами, а мовними засобами. Ми станемо художниками слова. Будемо вчитися писати твори на основі власних спостережень, добирати потрібні слова для вираження думки. Поміркуйте, чи подобається вам осінь? Чим саме вона вас приваблює?

Номер слайду 6

- Що змінилось у лісі чи парку з приходом осені? Опадає жовте листячко, вся земля встелена золотим килимом, плутаються в гіллі павутинки бабиного літа, туляться один до одного тонконогі опеньки, дерева вгрузають в червоне золото, промінчики сонця падають на жовті листочки і підсвічують їх зсередини, наче світильники. Чим пахне в лісі восени? Повітря прохолодне, пахне грибами, падолистом, корою дерев, сухою травою.

Номер слайду 7

Як виглядають берізки на фоні небесної сині? Берізка завжди ніжна і красива. Осінь розфарбувала її листочки в жовтий колір, ніби вплела в її гілля золоті стрічки.

Номер слайду 8

Якого кольору листки у клена? У нього великі гарні листки, наче вирізьблені. Золотаво-червоні, багряно-вишневі, яскраво-жовті, багряні.

Номер слайду 9

Словникова робота- Доберіть антоніми до прикметників, які характеризують осінь. Сумна – …Тривожна – …Буденна – …Холодна – …- Добираємо до поданих слів близькі за значенням: Осінь - чарівниця, щедра тітонька, художниця, господиня, красуня;прийшла – прилинула, завітала, настала, наступила;одягла – вбрала, причепурила, прикрасила;красивий – гарний, чарівний, чудовий;шелестіла – шурхотіла, шепотіла.

Номер слайду 10

Добираємо до поданих слів епітети:осінь – золота, щедра, красуня, чарівниця, художниця, чаклунка, різнобарвна, барвиста;дерева – різнокольорові, барвисті, святково вбрані; вбрання у клена – червоне, жовтогаряче;листя у берізки – жовте, золотисте, ніжне;земля – барвистий килим, розкішна ковдра. Добираємо порівняння: Осінь, як … (золотокоса дівчинка);листочки клена, як … (зірочки, метелики);листочки верби, як … (рибки, човники);туман, неначе … (молоко, серпанок);хмарки, ніби … (пух, кучугури снігу, вовна).

Номер слайду 11

А тепер створимо словникову скарбничку. Пожовкле шелестить тривожночервоне тремтить урочистозелене стоять непокірнокремезні танцюють веселожовте опадають замріянозолоті торкнулася непомітнобагряні красуються по-особливомуметалевий дзвенить безшумнопишні пливуть казковосуха шумить хороше- Оберіть слова, які використаєте при написанні свого твору.

Номер слайду 12

Якими словами можемо описати ранок?Ранок похмурий, туманний, прохолодний, сонячний. Як ще можна назвати осінь, щоб передати її ознаки?Осінь щедра, золота, багата, барвиста, багряна, тепла.- Які вислови можна використати, описуючи дерева?Дерева пожовтіли, позолотилися, одягли жовте вбрання, вбралися у золоті шати. Дерева стояли задумані, замріяні, сумні. - Що зробила осінь із землею?Накрила барвистою скатертиною, жовтим килимом.- Що скажемо про птахів?Не чутно співу пташок. Скрекотала сорока, стукав дятел, пищали синиці.

Номер слайду 13

- Чим пахло в лісі (в парку)?Пахло сирим листям, мохом, грибами.- Що можна сказати про сонечко?Сонячні промені пробивалися крізь крону дерев. На жовтому листі вигравали сонячні зайчики. Сонечко усміхалося із-за хмар.- В якій частині тексту можна використати наступні вислови? - Хотілося милуватися, затамувати подих. Найбільше приваблювало око, зачаровувало... Гріло, тішило душу... вразило, здивувало…- А зараз на мить закриємо очі і уявимо ліс чи парк, котрий нас так привітно зустрічав. Пригадаємо ту красу, яка вразила нас, запала нам у душу.

Номер слайду 14

https://www.youtube.com/watch?v=W7 LX0 Zj1 Qmg

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Як ви гадаєте, добре чи погано, що опадає листя з дерев? Добре: дерева готуються до зими, листя - добриво для ґрунту, земля менше промерзає, корені дерев не замерзнуть. Погано: краса зникає, дерева не такі гарні без листя.- Яке небо восени? (Похмуре, сіре, затьмарене).- Яке сонечко? (Привітне, тепле, сумне).- Які птахи відлітають у теплі краї? (Лелеки, дикі гуси, качки, журавлі, зозулі, ластівки).- Яка причина їхнього відльоту? (Птахам важко знайти собі їжу). - Які думки навіває на вас осінь?

Номер слайду 17

Складання плану. Пригадайте, з яких частин складається текст?Про що буде мова спочатку? (Спочатку буде мова про те, куди, коли та з ким ходили на екскурсію чи на прогулянку). Що розкриємо в основній частині? (В основній частині буде розкрито, за чим спостерігали, що цікавого для себе помітили). Про що напишемо в кінцівці? (В кінцівці висловимо свої враження від побаченого).

Номер слайду 18

Варіанти планів План 1 Осінь – золота пора року.2. Зміни в природі:а) сонце, небо;б) дерева, кущі, трави;в) птахи, звірі, комахи.3. Настрій від побаченого. План 2 Настала золота осінь.2. Зміни в природі восени: погода, тварини, птахи.3. Моє враження від осінньої природи.

Номер слайду 19

План 3 Яка пора року настала?2. Які зміни відбулися в природі? - Які стали дні? - Як світить сонце? - Як змінилися дерева, кущі? - Як поводяться птахи, звірі, комахи? 3. Чи подобається тобі ця пора року?

Номер слайду 20

Завдання: Обери план, який тобі більше сподобався, добери заголовок до свого твору. Запиши спочатку на чернетці текст, позначивши абзацами його структурні частини. Не забувай користуватись матеріалами словникової роботи, які ми з вами опрацювали. Уникай повторій, замінюй слова синонімами, епітетами.

pptx
Додано
16 серпня 2023
Переглядів
2240
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку