Історичні передумови виникнення «шістдесятництва»Після смерті у 1953 році Й. Сталіна у Радянському Союзі починається процес лібералізації усього суспільного життя. Важливою подією у процесі десталінізації став ХХ з’їзд КПРС (1956), на якому Микита Хрущов у своїй доповіді викрив культ особи Сталіна. Саме в умовах хрущовської «відлиги» відбувалося пробудження громадської активності та національне відродження України.
Зміни, що почалися в Україні:уповільнюється процес русифікації; зростає роль українського чинника в різних сферах суспільного життя; відбувається часткова реабілітація жертв сталінських репресій (до 1957 року повернулися понад 65 тисяч депортованих членів сімей, пов’язаних із діяльністю українських націоналістів).
Активізація творчої молодіВ умовах хрущовської «відлиги» відбувалося пробудження громадської активності та національне відродження України. 1956 р. в Києві був заснований Клуб творчої молоді «Сучасник», який згуртував навколо себе найкращих митців. Активісти клубу (М. Вінграновський, І. Світличний, І. Драч, Є. Сверстюк, А. Горська та багато інших) організовували творчі вечори, самвидав. Це нове покоління української творчої інтелігенції отримало назву «шістдесятники» (за часом найбільшої творчої активності.
Микола Вінграновський про формування свого покоління«Наші юність і молодість, наше тодішнє молоде життя мало подвійну сутність: одну – офіційну, казенну, для вчителів та оцінок у школі, а другу – поза школою, там, де було життя справжнє, життя реальне. Коли ця подвійність була усвідомлена, стався бунт: піднялася наша справжня сутність і відкинула оту офіційну, фальшиву. З цього бунту і почалося “шістдесятництво”». Микола Вінграновський (1936-2004)
«Шістдесятництво»Шістдесятники — назва нового покоління радянської та української національної інтелігенції, що ввійшла в культуру та політику в СРСР в другій половині 1950-х — у період тимчасового послаблення комуністично-більшовицького тоталітаризму та хрущовської «відлиги» найповніше себе творчо виявила на початку та в середині 1960-х років. Поети-шістдесятники: Василь Симоненко, Ліна Костенко,Дмитро Павличко, Микола Вінграновський, Іван Драч, Василь Стус, Борис Олійник. Прозаїки-шістдесятники: Євген Гуцало, Григорій Тютюнник, Валерій Шевчук, Володимир Дрозд.
Світоглядні засади покоління шістдесятників. Визнання свободи в усіх її виявах: свобода совісті, свобода мислення, свобода нації. Заміна культу особи культом особистості: кожна пересічна людина-трудівник є неповторною, унікальною. Розробка ідей антропоцентризму, згідно з яким людина – центр Всесвіту. Моралізм та етичний максималізм. Патріотизм і національна самосвідомість.
Три гілки шістдесятників1) офіційне шістдесятництво (Іван Драч, Борис Олійник, Дмитро Павличко та ін.). Вони мали змогу активно друкуватися, але натомість змушені були йти на певний компроміс із владою. 2) Дисидентський рух (Василь Стус, Ігор Калинець, Іван Світличний, Євген Сверстюк). Не бажаючи пристосовуватися до влади, дисиденти зазнали масових арештів і ув’язнень. 3) «Внутрішні емігранти» - зайняли аполітичну позицію, яка коштувала їм довгих років мовчання, писання «у шухляду» (Ліна Костенко, Василь Шевчук).
Література1. Авраменко О. М. Українська література (рівень стандарту) : підруч. для 11 кл. закл. загальн. серед. освіти / О. М. Авраменко — К. : Грамота, 2019. — 256 с.2. Борзенко О. І. Українська література (рівень стандарту) : підруч. для 11 класу закл. заг. серед. освіти / О.І. Борзенко — Харків : Вид-во «Ранок», 2019. — 240 с. : іл.3. Слоньовська О. В.; Мафтин Н. В.; Вівчарик Н. М. Українська література (профільний рівень). підруч. для 11 класу закл. заг. серед. освіти / О. В. Слоньовська; Н. В. Мафтин; Н. М. Вівчарик — Київ: Літера ЛТД, 2019. – 304 с.4. “Шістдесятники” та їхній внесок у розвиток культури [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://sites.google.com/site/dryzhuk911/home/81-sistdesatniki-ta-iehnij-vnesok-u-rozvitok-kulturi.