Презентація "Шістдесятництво як явище культурологічне і соціальне"

Про матеріал
Презентація допоможе ознайомитись з умовами виникнення, естетичними та світоглядними засадами творчості поетів-шістдесятників.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Шістдесятництво як явище культурологічне і соціальне. Підготувалавикладач Університетського коледжу Київського університету імені Бориса Грінченка. Перевертун Ольга Петрівна

Номер слайду 2

ПланІсторичні передумови виникнення «шістдесятництва». Витоки та світоглядні засади «шістдесятництва». Основні представники.

Номер слайду 3

Історичні передумови виникнення «шістдесятництва»Після смерті у 1953 році Й. Сталіна у Радянському Союзі починається процес лібералізації усього суспільного життя. Важливою подією у процесі десталінізації став ХХ з’їзд КПРС (1956), на якому Микита Хрущов у своїй доповіді викрив культ особи Сталіна. Саме в умовах хрущовської «відлиги» відбувалося пробудження громадської активності та національне відродження України.

Номер слайду 4

Зміни, що почалися в Україні:уповільнюється процес русифікації; зростає роль українського чинника в різних сферах суспільного життя; відбувається часткова реабілітація жертв сталінських репресій (до 1957 року повернулися понад 65 тисяч депортованих членів сімей, пов’язаних із діяльністю українських націоналістів).

Номер слайду 5

Активізація творчої молодіВ умовах хрущовської «відлиги» відбувалося пробудження громадської активності та національне відродження України. 1956 р. в Києві був заснований Клуб творчої молоді «Сучасник», який згуртував навколо себе найкращих митців. Активісти клубу (М. Вінграновський, І. Світличний, І. Драч, Є. Сверстюк, А. Горська та багато інших) організовували творчі вечори, самвидав. Це нове покоління української творчої інтелігенції отримало назву «шістдесятники» (за часом найбільшої творчої активності.

Номер слайду 6

Микола Вінграновський про формування свого покоління«Наші юність і молодість, наше тодішнє молоде життя мало подвійну сутність: одну – офіційну, казенну, для вчителів та оцінок у школі, а другу – поза школою, там, де було життя справжнє, життя реальне. Коли ця подвійність була усвідомлена, стався бунт: піднялася наша справжня сутність і відкинула оту офіційну, фальшиву. З цього бунту і почалося “шістдесятництво”». Микола Вінграновський (1936-2004)

Номер слайду 7

«Шістдесятництво»Шістдесятники — назва нового покоління радянської та української національної інтелігенції, що ввійшла в культуру та політику в СРСР в другій половині 1950-х — у період тимчасового послаблення комуністично-більшовицького тоталітаризму та хрущовської «відлиги» найповніше себе творчо виявила на початку та в середині 1960-х років. Поети-шістдесятники: Василь Симоненко, Ліна Костенко,Дмитро Павличко, Микола Вінграновський, Іван Драч, Василь Стус, Борис Олійник. Прозаїки-шістдесятники: Євген Гуцало, Григорій Тютюнник, Валерій Шевчук, Володимир Дрозд.

Номер слайду 8

Світоглядні засади покоління шістдесятників. Визнання свободи в усіх її виявах: свобода совісті, свобода мислення, свобода нації. Заміна культу особи культом особистості: кожна пересічна людина-трудівник є неповторною, унікальною. Розробка ідей антропоцентризму, згідно з яким людина – центр Всесвіту. Моралізм та етичний максималізм. Патріотизм і національна самосвідомість.

Номер слайду 9

Естетичні засади «шістдесятників»заперечення соцреалізму власною творчістю;єдність традицій та новаторства;відстоювання свободи митця, естетична незалежність;інтелектуалізм, естетизм, елітарність;Індивідуалізація.

Номер слайду 10

Джерела шістдесятництва. Український фольклор (запозичення й переосмислення фольклорних мотивів і образів, використання народнопісенних засобів і прийомів образотворення). Творчість митців Розстріляного Відродження (естетичний взірець). твори зарубіжних письменників.

Номер слайду 11

Нові теми у літературі «шістдесятників»підкорення космосуетична правомірність науково-технічної революціїтема голодомору.

Номер слайду 12

Три гілки шістдесятників1) офіційне шістдесятництво (Іван Драч, Борис Олійник, Дмитро Павличко та ін.). Вони мали змогу активно друкуватися, але натомість змушені були йти на певний компроміс із владою. 2) Дисидентський рух (Василь Стус, Ігор Калинець, Іван Світличний, Євген Сверстюк). Не бажаючи пристосовуватися до влади, дисиденти зазнали масових арештів і ув’язнень. 3) «Внутрішні емігранти» - зайняли аполітичну позицію, яка коштувала їм довгих років мовчання, писання «у шухляду» (Ліна Костенко, Василь Шевчук).

Номер слайду 13

Дисидентство. Дисидент – політичний інакодумець; людина, чиї політичні погляди суттєво відрізняються від офіційної політики.

Номер слайду 14

Василь Симоненко«Задивляюсь у твої зіниці…», «Я…»

Номер слайду 15

Дмитро Павличко«Два кольори», «Я стужився, мила, за тобою»

Номер слайду 16

Іван Драч «Балада про соняшник»

Номер слайду 17

Микола Вінграновський«У синьому небі я висіяв ліс»

Номер слайду 18

Ліна Костенко«Страшні слова, коли вони мовчать…», «Хай буде легко. Дотиком пера…», «Недумано, негадано…», «По сей день Посейдон посідає свій трон…», «Маруся Чурай»

Номер слайду 19

Василь Стус «Крізь сотні сумнівів я йду до тебе…», «Господи, гніву пречистого…»

Номер слайду 20

Література1. Авраменко О. М. Українська література (рівень стандарту) : підруч. для 11 кл. закл. загальн. серед. освіти / О. М. Авраменко — К. : Грамота, 2019. — 256 с.2. Борзенко О. І. Українська література (рівень стандарту) : підруч. для 11 класу закл. заг. серед. освіти / О.І. Борзенко — Харків : Вид-во «Ранок», 2019. — 240 с. : іл.3. Слоньовська О. В.; Мафтин Н. В.; Вівчарик Н. М. Українська література (профільний рівень). підруч. для 11 класу закл. заг. серед. освіти / О. В. Слоньовська; Н. В. Мафтин; Н. М. Вівчарик — Київ: Літера ЛТД, 2019. – 304 с.4. “Шістдесятники” та їхній внесок у розвиток культури [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: https://sites.google.com/site/dryzhuk911/home/81-sistdesatniki-ta-iehnij-vnesok-u-rozvitok-kulturi.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.9
Оригінальність викладу
4.9
Відповідність темі
4.9
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 18
Оцінки та відгуки
  1. Сосновська Сніжана Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Малига Надія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Троцко Наталія
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  4. Марун Світлана Михайлівна
    Дякую, Ольго, дуже приємно, на просторах платформ для учителів, знаходити роботу одногрупниці )))
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Гушувата Віра
    Щиро дякую за змістовний урок!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Лебідь Тетяна Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Бурніцька Наталія Йосифівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Жайворонок Наталія Валеріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Семеновських Оксана Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Касіян Марія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. Береза Любов Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  12. Тюркіна Олена Юріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  13. Андрієнко Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  14. Кирильченко Любов Михайлівна
    Дякую, пані Ольго, за чудову роботу!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  15. Соломаха Ніна Іванівна
    Дякую за змістовну, логічну презентацію. Ви допомогли зекономити час. Дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  16. Підлужна Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  17. Підгірна Наталія Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  18. Килиба Олена Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 15 відгуків
pptx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
26 січня 2020
Переглядів
67970
Оцінка розробки
4.9 (18 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку