Шкільний булінг можна розділити на такі основні форми: Фізичний булінг умисні штовхання, удари, стусани, побої, нанесення інших тілесних ушкоджень, дії сексуального характеру та інше. Економічний булінг насильство, що завдає психологічну травму шляхом словесних образ або погроз, переслідування, залякування, обзивання, поширення образливих чуток, якими навмисно заподіюється емоційна невпевненістьцькування за допомогою образ у соціальних мережах, надіслання образ на електронну адресу або SMS, зйомка і викладання непривабливого відео у загальний доступкрадіжки, пошкодження, знищення чи ховання одягу та інших особистих речей жертви, вимагання грошей, їжі тощо. Кібер-булінг. Психологічний булінг
Ознаки, за якими можна розпізнати, що діється булінг:весь клас сміється над одним і тим же учнемдуже образливі прізвиська, обзивання коли дорослий підходить до групи дітей вони замовкають, розбігаються, різко змінюють діяльність (можуть обійняти «жертву», начебто все в порядку)когось затискають в кутку приміщення
Ознаки, за якими можна розпізнати, що діється булінг:по обличчю одного з учнів: блідий, червоний (у плямах), в сльозах, наляканий, ознаки насильства на тілімолодші школярі бояться зайти в туалетшколярі після уроків не розходяться, а когось чекають біля школиодин з учнів не обирається іншими (знаходиться в ізоляції)
Кого булять?Найчастіше жертвами шкільного булінгу стають діти, які мають: Фізичні недоліки: носять окуляри, діти зі зниженим слухом, порушенням опорно-рухового апарату, тобто ті, які не можуть захистити себе, фізично слабші за своїх однолітків. Особливості поведінки: замкнуті, сором’язливі, тривожні, імпульсивні, невпевнені у собі, нещасливі і ті, які мають занижену самооцінку. Особливості зовнішності: руде волосся, ластовиння, криві ноги, особлива форма голови, маса тіла (повні чи худі)Відсутність досвіду життя в колективі домашні діти
Кого булять?Найчастіше жертвами шкільного булінгу стають діти, які мають: Недостатньо розвинені соціальні навички: часто не мають жодного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками. Страх перед школою: неуспішність у навчанні часто формує у дітей негативне ставлення до школи, страх відвідування певних предметів, що сприймається оточуючими як підвищена тривожність, невпевненість, провокуючи агресію. Хвороби: епілепсія, заікання, енурез, дислалія (порушення мови), дисграфія (порушення письма), дислексія (порушення читання)
Типова поведінка жертви: На уроках веде себе боязливо, замкнений, коли відповідає, по класу розповсюджується сміх, коментаріШкільні речі часто бувають розкидані по класу чи схованіПід час перерви, в їдальні, тримається осторонь інших, намагається бути недалеко від вчителів. Дитину ображають, дражнять, дають образливі прізвиська. Добре контактує з вчителями і погано з ровесниками. Запізнюється на уроки або пізно йде зі школи. Під час групових занять дитину ігнорують або обирають останньою
Типові риси учнів, схильних до проявів насильства (агресор, булер): Не співчуває іншим. Має нестабільні стосунки із друзями. Часто свариться. Занадто категоричний, зухвалий. Легко зривається на негативні судження. Маніпулює іншими дітьми в іграх. Любить самостверджуватися і керуватиІмпульсивний, легко шаленіє
Булять, тому що: Вважають, що це смішно і в цьому немає великої проблеми чи трагедії. Діти, які булять, не надто переймаються почуттями тих, кого вони ображають. Вважають, що дорослі не будуть звертати на це уваги. Вважають, що хтось заслуговує на таке ставлення, або так себе заспокоюють. Вважають, що така поведінка є нормою. Самі зазнали булінгу. Хочуть відчути силу та вплив. Прагнуть уваги та лідерства у групіІнколи — через почуття самотності і невпевненості
Ті, хто піддаються булінгу: Відчувають безпорадність і страх від постійної загрози. Булінг провокує тривожні та депресивні розлади, пригнічує імунітет, що підвищує вразливість до різних захворювань. Втрачають повагу до себе. Страхи та невпевненість руйнують здатність до формування та підтримки стосунків з однолітками, що призводить до відчуття самотностіВтрачають інтерес до різних форм активності та не можуть нормально навчатися. У деяких випадках можна простежити зв’язок між потерпанням від булінгу та розладами харчування (анорексії та булімії), емоційної сфери (депресіями та суїцидальною поведінкою).
Роль освітнього cередовища. Яка роль школи та вчителів у протидії булінгу? Освітнє середовище повинно бути місцем, де повага, толерантність та співчуття є основними цінностями. Вчителі мають важливу роль у виявленні та попередженні булінгу. Вони повинні створювати відкрите середовище для діалогу та підтримувати дітей, які потрапили в ситуацію булінгу.
Профілактика булінгу Боротьба з булінгом вимагає спільних зусиль учнів, вчителів, батьків та громадськості. Важливо підтримувати жертв булінгу та створювати безпечне середовище для всіх дітей. Важливо негайно реагувати на випадки булінгу, проводити тренінги та створювати механізми звітування.
Заключні рекомендаціїЯкі кроки можна зробити для протидії булінгу? Створення програм з профілактики, створення механізмів виявлення та посилення співпраці між школою, батьками та громадою - це лише деякі з рекомендацій. Булінг - це серйозна проблема, яка потребує уваги та дії від усіх учасників освітнього процесу. Тільки спільними зусиллями ми можемо створити безпечне та толерантне середовище для усіх дітей.