Презентація "Ситуація спілкування. Учасники/учасниці спілкування. Наміри спілкування" для 5 класу НУШ

Про матеріал
Презентація до уроку української мови у 5 класі НУШ за Модельною навчальною програмою «Українська мова. 5–6 клас», автори Голуб Н. Б., Горошкіна О. М., рекомендованою Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 12 липня 2021 року №795) "Ситуація спілкування. Учасники/учасниці спілкування. Наміри спілкування" містить теоретичні аспекти теми та різноманітні завдання для формування мовленнєвих навичок здобувачів освіти за підручником: Українська мова. Голуб Н., Горошкіна О. Підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти. − Київ, Видавничий дім «Освіта», 2022, рекомендованим Міністерством освіти і науки України. (наказ Міністерства освіти і науки України від 08 лютого 2022 р. № 140)
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Ситуація спілкування. Учасники спілкування. Наміри співрозмовників/співрозмовниць.

Номер слайду 2

Продовжте речення1. Взаємодія між людьми чи групами людей, за допомогою якої учасники краще пізнають один одного, обмінюються інформацією,думками,почуттями, досягають взаєморозуміння – це …2. Те, заради чого ви почали спілкуватися–це …3. Спілкування, що відбувається через засоби масової комунікації(телефон, смартфон, планшет, комп’ютер і мережу Інтернет) – це …4. Реальні умови й безпосередній контакт зі співрозмовником – це ознаки …5. Той, хто говорить, – це …6. Той, хто мене слухає, – це …ЦІЛЬ СПІЛКУВАННЯАДРЕСАТСПІЛКУВАННЯВІРТУАЛЬНЕ СПІЛКУВАННЯАДРЕСАНТРЕАЛЬНОГО СПІЛКУВАННЯ

Номер слайду 3

Які складники формують ситуацію спілкування?СИТУАЦІЯ СПІЛКУВАННЯ – це сукупність складників, від яких залежить поведінка учасників та результат їхньої взаємодії. Такими складниками є адресат і адресант, або УЧАСНИКИ СПІЛКУВАННЯ (хто і з ким говорить?), ТЕМА РОЗМОВИ (про що?), МЕТА (навіщо? з якою метою?), МІСЦЕ І ЧАС (де? коли?).2. Чому кожен із них важливий?Для учасників спілкування важливо враховувати, де, коли, про що, з якою метою і з ким ми розмовляємо. Саме ці складники ситуації визначають поведінку мовців. Коли мовці їх ураховують, спілкування стає ЕФЕКТИВНИМ, ЦІЛЕСПРЯМОВАНИМ І РЕЗУЛЬТАТИВНИМ. Поміркуймо

Номер слайду 4

Аналізуємо і розмірковуємо. Прочитайте текст. Ярина сама здивувалася, що так відверто розмовляє з жінкою, яку знає лише кілька хвилин.– А яка в тебе є мрія?Дівчина помовчала,перебираючи в думках,наче дитячі скарби, свої найпотаємніші мрії.– Мрію навчитися танцювати… на візку... Вимовила – і аж очі замружила, ошелешена своєю відвагою. Ніколи-ніколи, навіть самій собі, нізащо не промовила б уголос цих слів.– Он як?– пані Ядвіга звела брови.– Прекрасна мрія!– І Ви можете мене навчити?– осміліла Ярина.– Ти знаєш,– пані Ядвіга замислилася…– Я не маю такого досвіду.– Я зрозуміла,– тихо сказала дівчина.– Вибачте.– Ти мене не скривдила,не вибачайся. Мені треба поговорити з друзями, колегами. Вони допоможуть. Мені цікаво буде попрацювати зтобою, але трішки зажди, я пораджуся. (О. Радушинська)

Номер слайду 5

Аналізуємо і розмірковуємо. Проаналізуйте його за такою схемою: Хто з ким спілкується? Про що говорять? Які наміри (цілі) в учасників спілкування?Яку проблему намагаються розв’язати? Що вплинуло на мовленнєву поведінку Ярини? Що визначає особливості цієї ситуації?

Номер слайду 6

Поміркуймо1. Як правильно адресувати висловлення?2. Яку інформацію про співрозмовника /співрозмовницю необхідно враховувати?3. Які є наміри співрозмовників?Учасники спілкування – це адресат і адресант, мовці, що взаємодіють. Для кожного адресата важливо бути почутим і сприйнятим. Тому він має створити своє повідомлення такими словами і реченнями, щобадресант не лише почув, але й зрозумів правильно.

Номер слайду 7

Прочитайте прислів’я. Які характеристики мають на увазі, коли так говорять про мовців?Зразок: Лепече, як сорока. Так кажуть про людину, яка постійно щосьговорить і робить це вкрай швидко. Крик і лемент, який здіймає сорока, часто привертає увагу. Звуки цієї птахи дуже швидкі й різкі. Язик заплітається. Наговорити сім мішків гречаної вовни, і всі неповні. Не зв’язати двох слів. Як овечка: не мовить ні словечка. Та у нього на осиці кислиці, а на вербі груші ростуть. На його слові можна мур мурувати. Говорить, а немає про що й слухати. Говорить, що слина до губи принесе. (Нар. творчість)

Номер слайду 8

У ситуації спілкування слово «НАМІР» близьке за значенням до слова «ЦІЛЬ». Отже, намір означає конкретну ціль висловлення мовця, що виражає такі прагнення: ДІЗНАТИСЯ, ПОІНФОРМУВАТИ, ПОСПІВЧУВАТИ, ПОДІЛИТИСЯ ЕМОЦІЯМИ, ВРАЖЕННЯМИ; ПОПІКЛУВАТИСЯ, ЗАПИТАТИ, ЗАПРОПОНУВАТИ, СХВАЛИТИ, ОСУДИТИ, ЗАКЛИКАТИ, ПОБАЖАТИ, ПОЯСНИТИ, ПІДТРИМАТИ тощо. Завжди зважай на те, з ким, про що і з якою метою ти спілкуєшся!Важливо

Номер слайду 9

Прочитайте текст в ролях. Визначте наміри мовців. Розвиваємо вміння та навички– Дай Боже щастя, дідусю!– Дякую, внучку! Дай Боже і тобі!– Зашпиліть куртку, бо застудитеся. Сьогодні холодно. І не нудно вам отут так замітати? Щодня одне й те саме.– Ні, хлопчику, я люблю свою роботу. Подивися, яка чудова осінь. Яке гарне барвисте листя, як твій портфель. Уяви собі,що в світі нема двох однакових листочків, як і людей. Господь кожного створив неповторним. (І. Захаревич).

Номер слайду 10

Прочитайте текст в ролях. Визначте наміри мовців. Розвиваємо вміння та навички– Ви хоч раз були в зимовому гаю? – спитав Павлусь однокласників.– Ні! – сказали в один голос. Павлусь посміхнувся:– Тоді ви ще не бачили справжньої казки…Там тонкі берези, наче чорногузи, мерзнуть на одній нозі. Там старий самотній дуб, мов сердитий дід, схопив за поли волохату сиву хмару й витрушує останній з неї сніг… – Ти справжній поет! – вигукнула Оленка, – А в тім гаю стоїть така тиша, що навіть чути подих вже недалекої весни. Ну, як? – Я в захопленні, – сказав Павлусь . – Тоді лаштуймо лижі, – скомандував Тимко. – Ми теж хочемо побачити зимову казку … (За В. Сенцовським).

Номер слайду 11

Рефлексія

Номер слайду 12

Домашнє завдання. Запам’ятати теоретичний матеріал стор.261, 264-265 Виконайте завдання відповідно до кожної ситуації:1. Хлопчик грубо розмовляв із вашою сестрою. Порадьте йому попросити вибачення.2. Друг/подружка на день народження дарує вам те, про що ви давно мріяли. Подякуйте.3. У вашої сусідки сталося горе – померла кішка. Поспівчувайте їй.4. На полиці книгарні ви побачили саме ту книжку, яку давно шукали. Висловіть свою радість.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Кілєва Оксана Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
24 квітня 2023
Переглядів
5006
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку