Продовжте речення1. Взаємодія між людьми чи групами людей, за допомогою якої учасники краще пізнають один одного, обмінюються інформацією,думками,почуттями, досягають взаєморозуміння – це …2. Те, заради чого ви почали спілкуватися–це …3. Спілкування, що відбувається через засоби масової комунікації(телефон, смартфон, планшет, комп’ютер і мережу Інтернет) – це …4. Реальні умови й безпосередній контакт зі співрозмовником – це ознаки …5. Той, хто говорить, – це …6. Той, хто мене слухає, – це …ЦІЛЬ СПІЛКУВАННЯАДРЕСАТСПІЛКУВАННЯВІРТУАЛЬНЕ СПІЛКУВАННЯАДРЕСАНТРЕАЛЬНОГО СПІЛКУВАННЯ
Які складники формують ситуацію спілкування?СИТУАЦІЯ СПІЛКУВАННЯ – це сукупність складників, від яких залежить поведінка учасників та результат їхньої взаємодії. Такими складниками є адресат і адресант, або УЧАСНИКИ СПІЛКУВАННЯ (хто і з ким говорить?), ТЕМА РОЗМОВИ (про що?), МЕТА (навіщо? з якою метою?), МІСЦЕ І ЧАС (де? коли?).2. Чому кожен із них важливий?Для учасників спілкування важливо враховувати, де, коли, про що, з якою метою і з ким ми розмовляємо. Саме ці складники ситуації визначають поведінку мовців. Коли мовці їх ураховують, спілкування стає ЕФЕКТИВНИМ, ЦІЛЕСПРЯМОВАНИМ І РЕЗУЛЬТАТИВНИМ. Поміркуймо
Аналізуємо і розмірковуємо. Прочитайте текст. Ярина сама здивувалася, що так відверто розмовляє з жінкою, яку знає лише кілька хвилин.– А яка в тебе є мрія?Дівчина помовчала,перебираючи в думках,наче дитячі скарби, свої найпотаємніші мрії.– Мрію навчитися танцювати… на візку... Вимовила – і аж очі замружила, ошелешена своєю відвагою. Ніколи-ніколи, навіть самій собі, нізащо не промовила б уголос цих слів.– Он як?– пані Ядвіга звела брови.– Прекрасна мрія!– І Ви можете мене навчити?– осміліла Ярина.– Ти знаєш,– пані Ядвіга замислилася…– Я не маю такого досвіду.– Я зрозуміла,– тихо сказала дівчина.– Вибачте.– Ти мене не скривдила,не вибачайся. Мені треба поговорити з друзями, колегами. Вони допоможуть. Мені цікаво буде попрацювати зтобою, але трішки зажди, я пораджуся. (О. Радушинська)
Поміркуймо1. Як правильно адресувати висловлення?2. Яку інформацію про співрозмовника /співрозмовницю необхідно враховувати?3. Які є наміри співрозмовників?Учасники спілкування – це адресат і адресант, мовці, що взаємодіють. Для кожного адресата важливо бути почутим і сприйнятим. Тому він має створити своє повідомлення такими словами і реченнями, щобадресант не лише почув, але й зрозумів правильно.
Прочитайте прислів’я. Які характеристики мають на увазі, коли так говорять про мовців?Зразок: Лепече, як сорока. Так кажуть про людину, яка постійно щосьговорить і робить це вкрай швидко. Крик і лемент, який здіймає сорока, часто привертає увагу. Звуки цієї птахи дуже швидкі й різкі. Язик заплітається. Наговорити сім мішків гречаної вовни, і всі неповні. Не зв’язати двох слів. Як овечка: не мовить ні словечка. Та у нього на осиці кислиці, а на вербі груші ростуть. На його слові можна мур мурувати. Говорить, а немає про що й слухати. Говорить, що слина до губи принесе. (Нар. творчість)
У ситуації спілкування слово «НАМІР» близьке за значенням до слова «ЦІЛЬ». Отже, намір означає конкретну ціль висловлення мовця, що виражає такі прагнення: ДІЗНАТИСЯ, ПОІНФОРМУВАТИ, ПОСПІВЧУВАТИ, ПОДІЛИТИСЯ ЕМОЦІЯМИ, ВРАЖЕННЯМИ; ПОПІКЛУВАТИСЯ, ЗАПИТАТИ, ЗАПРОПОНУВАТИ, СХВАЛИТИ, ОСУДИТИ, ЗАКЛИКАТИ, ПОБАЖАТИ, ПОЯСНИТИ, ПІДТРИМАТИ тощо. Завжди зважай на те, з ким, про що і з якою метою ти спілкуєшся!Важливо
Прочитайте текст в ролях. Визначте наміри мовців. Розвиваємо вміння та навички– Дай Боже щастя, дідусю!– Дякую, внучку! Дай Боже і тобі!– Зашпиліть куртку, бо застудитеся. Сьогодні холодно. І не нудно вам отут так замітати? Щодня одне й те саме.– Ні, хлопчику, я люблю свою роботу. Подивися, яка чудова осінь. Яке гарне барвисте листя, як твій портфель. Уяви собі,що в світі нема двох однакових листочків, як і людей. Господь кожного створив неповторним. (І. Захаревич).
Прочитайте текст в ролях. Визначте наміри мовців. Розвиваємо вміння та навички– Ви хоч раз були в зимовому гаю? – спитав Павлусь однокласників.– Ні! – сказали в один голос. Павлусь посміхнувся:– Тоді ви ще не бачили справжньої казки…Там тонкі берези, наче чорногузи, мерзнуть на одній нозі. Там старий самотній дуб, мов сердитий дід, схопив за поли волохату сиву хмару й витрушує останній з неї сніг… – Ти справжній поет! – вигукнула Оленка, – А в тім гаю стоїть така тиша, що навіть чути подих вже недалекої весни. Ну, як? – Я в захопленні, – сказав Павлусь . – Тоді лаштуймо лижі, – скомандував Тимко. – Ми теж хочемо побачити зимову казку … (За В. Сенцовським).
Домашнє завдання. Запам’ятати теоретичний матеріал стор.261, 264-265 Виконайте завдання відповідно до кожної ситуації:1. Хлопчик грубо розмовляв із вашою сестрою. Порадьте йому попросити вибачення.2. Друг/подружка на день народження дарує вам те, про що ви давно мріяли. Подякуйте.3. У вашої сусідки сталося горе – померла кішка. Поспівчувайте їй.4. На полиці книгарні ви побачили саме ту книжку, яку давно шукали. Висловіть свою радість.