Тренувальна вправа. Вправа 1. Підкреслити їх граматичні основи. Визначити види зв’язку між частинами складних речень. Струмок дзюрчить, роса блищить, і вогнище палає, і ліс гілками верховіть у небесах витає. (М. Луків.) Смеркається; крила ночі розсипали пітьму глуху, неначе орел, що ронить перо на своїм шляху. (Г. Лонгфелло.) ІІ. Не докуто словечка, бо впала туча, не доміряно правди: вона колюча. (А. Малишко.) Думав я, що все на світі тонко з’єднане у світі: все на світі творить в зладі неперервний колобіг. (Б. Олійник.)
Номер слайду 3
Складне речення з різними видами зв'язку поєднує частини із сполучниковим (сурядним або підрядним) і безсполучниковим зв'язком. У складних реченнях із сурядним і підрядним зв'язком одні частини поєднуються сурядним зв'язком, а інші – підрядними сполучниками (сполучними словами). І Тепер чекай, коли насниться літо і спогади у серці оживуть. І [ ], ( коли) і [ ]У складних реченнях із сполучниковим і безсполучниковим зв'язком одні поєднуються за допомогою сполучника (сполучникового слова) та інтонації, а інші – лише за допомогою інтонації. Життя – це шлях, що переходить в шлях: кінця не має ні одна дорога. [ ] , що ( ) : [ ]
Номер слайду 4
Тренувальна вправа. Вправа 2. У кожному з речень підкреслити граматичні основи. Накреслити схеми. Мій хлібний лан винищувала спека, та я його беріг, мов немовля, хоч тріскалась у стогоні, як дека, полита кров’ю батьківська земля. (Д. Луценко.) Хоч ненастанно стяг мій з вітром бився, та не високо плив в руці слабій, і хоч я жив, то все ж я не нажився. (І. Франко.) І марно будуть вічні матері синів перепинять біля порога: коли вже народилася дорога, по ній іти, долати і горіть! (Б. Олійник.)
Номер слайду 5
Тренувальна вправа. Вправа 3. Утвори з кожної групи речень складне речення з різними видами зв'язку.1. Час ішов непомітно. Заграли сонячні промені за лісом. Небо стало вищим.2. Тихо в лісі. Не колихнеться найтонша гілочка. І раптом у цю тишу ввірвався далекий, ледве вловимий шум. Він наближався до дороги. Сонце сховалося.
Номер слайду 6
Тренувальна вправа. Вправа 4. Утворити речення, поєднавши ліву частину стовпчика з правою
Номер слайду 7
Вправа 5. Розставити розділові знаки. Преславне українське слово звучить у серці у моїм бо мова хліб а не полова я чув її із уст батьків. (Г. Позняк.) Все минає у житті, як дим-димок залишається єдине хліб росте. (Т. Севернюк.) Скільки в житті набачишся дивовиж що вже годилося б не чудуватись а воно зі свого міха схожого на казкову лампу Алладіна висипає ще заморочливіші хотів би не чудуватися а єство саме вражається. (Є. Гуцало.) Є в творчості одна-єдина норма що завжди вірна, попри всякий зиск чим більше змісту тим простіша форма чим змісту менше, то сильніший зміст. (А. Матвійчук.) Обернувсь козак переступаючи через поріг і серце його заграло Леся не спускала з нього очей а в тих очах сіяла й ласка й жаль і щось іще таке що не вимовиш ніякими словами. (П. Куліш.) УВАГА!!! Кому не треба ставити між частинами, з'єднаними одиничними сполучниками і, й, та (= і), або, чи, якщо вони мають спільну підрядну частину: Море так голубіє під стінами скель і сонце так світить ласкаво, що аж каміння сміється.[ ] і [ ] , ( що )Тренувальна вправа
Номер слайду 8
Тренувальна вправа. Вправа 6. Установіть відповідність між складними синтаксичними конструкціями та їх типами
Номер слайду 9
Домашня робота. Опрацювати теоретичний матеріал з підручника сторінка 112 Виконати вправи у робочому зошиті на 13.05: сторінка 113 вправа 2, ст.115 вправа з будинком