Презентація "Спрощення в групах приголосних"

Про матеріал
Презентація з української мови в 5 класі допомагає учням усвідомити явища спрощення в групах приголосних; сформувати вміння написання відповідних орфограм, виконання інтерактивних вправ; удосконалювати навички правильної вимови звуків української мови; розвивати усне і писемне мовлення, зорову та слухову пам'ять, аналітичне мислення; навички роботи в групі; виховувати інтерес учнів до мови, до народних промислів.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Хорош Ольга Віталіївна. Тема: «Спрощення в групах приголосних»

Номер слайду 2

Тема: «Спрощення в групах приголосних». Мета уроку: досягти усвідомлення учнями явища спрощення в групах приголосних; сформувати вміння написання відповідних орфограм, удосконалювати навички правильної вимови звуків української мови;розвивати усне і писемне мовлення, зорову та слухову пам'ять, аналітичне мислення;виховувати інтерес учнів до мови, до народних промислів; повагу до моральних принципів. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Обладнання: підручник, інтерактивний плакат, робочий лист, інтерактивні вправи, тлумачний словник.

Номер слайду 3

Знову дзвоник кличе в клас – Нові знання чекають нас. Нехай знання ідуть на користь – Ми починаємо урок. Учитель: Діти, вдивляючись у ваші допитливі очі, впевнена: на уроці ми встигнемо зробити багато, а для цього нам потрібно отримати сонячний заряд бадьорості. Потріть долоньки. Відчуйте, як вони зігрівають вас своїм теплом. Подаруйте його сусідові. Нехай тепло, доброта, щедрість вашої душі зігрівають тих, хто поруч. І разом ми поринемо у чарівний та цікавий світ рідної мови. Тож візьмімо із собою старанність, охайність, увагу, активність, гарний настрій. Мотиваційний етап

Номер слайду 4

Мовознавче дослідження. Прочитайте слова правої і лівої колонок, зробіть висновок про їхню вимову. Які слова вимовляти легше і чому?Крапка пунктрозбійник гангстерчесний студентський. Актуалізація опорних знань учнів

Номер слайду 5

1. Слово вчителя. Коли приголосні збігаються,Вони важко вимовляються. Через те у нашій мовіВипадають звуки в слові. Якщо звуки випадають. СПРОЩЕННЯМ це називають. Милозвучна рідна моваІ така її умова: На письмі і у вимовіВипадають звуки в слові.. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

Номер слайду 6

- Поясніть значення слова тесляр.- Які ще види народних промислів, крім теслярства, ви знаєте?- Яка інформація про теслярство була вам цікавою й пізнавальною?- Назвіть групи приголосних, у яких відбувається спрощення. Наведіть приклади.- Назвіть винятки із правила.- Чи відбувається спрощення в словах іншомовного походження? Доведіть своє твердження прикладами. Бесіда з учнями за матеріалом, опрацьованим ними вдома.

Номер слайду 7

На засіданні Великої Ради країни Орфографії обговорювалось одне питання: Як бути з тими словами, при зміні чи творенні яких виникає важкий для вимови збіг кількох приголосних?Представник фракції СТН запропонував випускати середній звук [т] у вимові і не позначати його буквою т на письмі. Хоч моє прізвище РАДІСНИЙ і пов’язане з радістю, - сказав він, - я не заперечую проти його спрощення. Його активно підтримав представник фракції СТЛ пан ЩАСЛИВИЙ: Я гадаю, що й без [т] наша фракція збереже своє щастя.Інсценізація лінгвістичної казки „Спрощення в групах приголосних”

Номер слайду 8

Керівники фракції ЖДН та ЗДН ВИЇЗНИЙ і ТИЖНЕВИЙ гаряче схвалили виступи попередніх ораторів і з радістю відмовились від набридливого їм звука [д] та необхідності передавати його на письмі буквою д. Спікер парламенту полегшено зітхнув: тепер можна зачитати заготовлену заздалегідь резолюцію про спрощення в групах приголосних. Раптом до мікрофона побіг керівник фракції Запозичених пан КОНТРАСТНИЙ: Дайте й мені слово, - закричав він з французьким акцентом. Прийняття такого рішення – грубе порушення прав людини. Ми, запозичені, не хочемо втрачати зв’язку зі своїми предками і вимагаємо такого написання, яке б свідчило про наше походження. Я КОНТРАСТНИЙ, бо контраст, пан БАЛАСТНИЙ, бо баласт, пан КОМПОСТНИЙ, бо компост, пан ФОРПОСТНИЙ, бо форпост, пан СТУДЕНТСЬКИЙ, бо студент, ПРЕЗИДЕНТСЬКИЙ – президент, пан ГІГАНТСЬКИЙ, бо гігант, ЛЕЙТЕНАНТСЬКИЙ – лейтенант.Інсценізація лінгвістичної казки „Спрощення в групах приголосних”

Номер слайду 9

Не встиг голова Великої Ради заперечити промовцеві, як з місця зірвався пан ПЕСТЛИВИЙ. Хоч я і не іноземець, - схвильовано вигукнув він, але теж не хочу спрощуватись. Люди подумають, що мої предки було псами, коли написати ПЕСЛИВИЙ, а насправді вони були дуже ласкавими, усіх пестили. А я, - продовжував пан КІСТЛЯВИЙ, - не зможу пишатися своєю худорлявістю та вишуканістю, коли люди забудуть про благородні кості моїх предків. Та й пани ШІСТНАДЦЯТЬ, ХВОРОСТНЯК, ЗАП’ЯСТНИЙ, ХВАСТНУТИ, ХВАСТЛИВИЙ не бажають спрощуватись, бо, на відміну від більшості членів фракції, не соромляться своїх простих, але чесних предків. Рішення Великої Ради було однозначним: усім спрощуватися, тільки представникам двох останніх фракцій дозволити жити неспрощеними.Інсценізація лінгвістичної казки „Спрощення в групах приголосних”

Номер слайду 10

Лівою рукою обхопіть зап’ястя правої руки – « зап’ястний » проведіть від зап’ястя до згинів пальців правої руки – “пестливий ”, потім проведіть по фалангах пальців – „кістлявий ”, загніть і розігніть кілька разів пальці правої руки – „ шістнадцять, шістдесят, шістсот ”, зробіть рух, ніби щось збираєте – це символ „ хворостняк ”, і нарешті робимо жест, що показує на себе, він асоціюється зі словами „ хвастливий, хвастнути ”. Ключ-символ „ Рука ”.

Номер слайду 11

Гра „Третє зайве” Назвіть „зайві” слова. Кіс…лявий, доблес…ний, радіс…ний. Захис…ний, зап’яс…ний, заздріс…ний. Ціліс…ний, хвас…ливий, тиж…невий. Проїз…ний, корис…ний, хворос…няк. Закріплення матеріалу.

Номер слайду 12

І група. Завдання: перекладіть слова українською мовою, підкресліть слова, у яких спрощення не відбулося, поясніть чому. Счастливый, буревестник, областной, устный, шестнадцать, поздний, честный, ласковый, участник, скоростной, злостный, солнце, сердце, безвыездно, перекрестный. Робота в групах

Номер слайду 13

ІІ група. Завдання: „ Коректор ”Знайти слова, у яких допущено помилки. Виправити їх. Пояснити свій вибір. Совістний, доблесний, областний, радісний, шістнадцять, хрустнути, шістсот, баластний, проїздний. Робота в групах

Номер слайду 14

Завдання: математичний тест. У поданих реченнях знайти слова, у яких відбулося спрощення приголосних. Використовуючи умовні арифметичні знаки ( + у слові приголосний не випадає, - у слові приголосний випадає), записати відповіді. Минув мені рік шістнадцятий, сімнадцятий починає. Ранні пташки зеренце клюють, а пізні – сльози ллють. Де велика рада, там пісний борщ. Он на стрункій та високій осині листя пестливо тремтить. Чесне діло роби сміло. Хвастливий хлопець ніколи не стане гарним парубком. Вередлива коза дуже вовкові корисна. Робота в групах

Номер слайду 15

ІV група. Завдання:1) Словникова робота. Пояснити значення іменників, при потребі звернувшись до словника. Форпост – передня варта, сторожа; передня позиція на ділянці фронту. Аванпост – передовий військовий пост. Контраст – різко окреслена протилежність у чомусь. Релаксація - поступовий перехід фізичної системи з нерівноважного стану, спричиненого зовнішніми впливами, в рівноважний.2) Розподільний диктант. Розподіліть слова у дві колонки.І колонка – у яких відбулося спрощення приголосних;ІІ колонка - у яких не відбулося спрощення приголосних. Злісний, форпостний, улесливий, власний, релаксантний, щасливий, агентство, невістка, чесний, пізній, кістлявий, корисний, офіціантський. Ключ. Підкресліть перші букви у ІІ колонці і ви прочитаєте прізвище автора поеми «Мойсей». Робота в групах

Номер слайду 16

Робота в парах. Виконання учнями інтерактивних вправ за комп’ютером

Номер слайду 17

2. Відгадайте кросворд за посиланням https://learningapps.org/display?v=ph04geq6217 Щоб дізнатися, чи справилися ви із завданням, по закінченню розгадування кросворду наведіть курсор на галочку в правому нижньому кутку й натисніть лівою кнопкою миші. Назвіть слова, у яких спрощення відбулося, а в яких – ні. Робота в парах. Виконання учнями інтерактивних вправ за комп’ютером.

Номер слайду 18

По вертикалі: Прислівник у прислів’ї: «Не хитруй, не мудруй, а … працюй. (чесно)Іменник середнього роду ІІ відміни, підмет у приказці: «Блисне … і в наше віконце. (сонце)Прикметник чоловічого роду, утворений від іменника іншомовного походження, що означає: той, що навчається у вищому навчальному закладі. (студентський)6. Прикметник чоловічого роду, утворений від іменника щастя. (щасливий)По горизонталі: Числівник, що за правописом є винятком із правила про спрощення в групах приголосних. (шістнадцять)Прикметник чоловічого роду, утворений від іменника область. (обласний)Кросворд

Номер слайду 19

Номер слайду 20

VІ. Підсумок уроку. VІІ. Рефлексія. Метод «Мікрофон»- Ми з’ясували …- Засвоїли…- Навчилися…- Розвивали…- Важким було…- Отримані знання мені потрібні для…- Чи справдилися мої сподівання?

Номер слайду 21

Домашнє завдання

pptx
Додано
1 жовтня 2023
Переглядів
439
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку