Презентація. Т. Г. Шевченко . Балади "Причинна, Лілея"

Про матеріал
У ранній період творчості Т. Шевченко розвинув улюблений для поетів-романтиків жанр балади, напи-савши «Причинну», «Тополю» та «Утоплену», хоча й пізніше він повертається до цього жанру («Лілея», «Русалка», «У тієї Катерини...», «Коло гаю в чистім полі...», «Чого ти ходиш на могилу?..», «Хустина»), Він надав баладі нових рис, спростив елементи фантастики, урізноманітнив засоби художньої виразності.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Рання творчість Тараса Шевченка. БАЛАДИ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА«ПРИЧИННА», «ЛІЛЕЯ»

Номер слайду 2

Рання творчість Тараса Шевченка «Причинна» У ранній період творчості Т. Шевченко розвинув улюблений для поетів-романтиків жанр балади, напи-савши «Причинну», «Тополю» та «Утоплену», хоча й пізніше він повертається до цього жанру («Лілея», «Русалка», «У тієї Катерини...», «Коло гаю в чистім полі...», «Чого ти ходиш на могилу?..», «Хустина»), Він надав баладі нових рис, спростив елементифантастики, урізноманітнив засоби художньої виразності.

Номер слайду 3

Рання творчість Тараса Шевченка«Причинну» Є. Гребінка надрукував у своєму альманасі «Ластівка». Це оригінальна романтична балада, яка несе відбиток як літературної традиції (балади Ґете, Жуковського, Пушкіна, Лєрмонтова, романтичні по-вісті Гоголя, твори українських поетів- романтиків Боровиковського та Маркевича), так і фольклорної,особливо української демонології.

Номер слайду 4

Рання творчість Тараса Шевченка У «Причинній» виявився суто шевченківський, інди-відуальний жанровий різновид балади — ліризований. Особливо це простежується в ліричному відступі — монолозі-молитві «Така її доля... О Боже мій милий!», який став народною піснею-романсом завдяки чудовій музиці композитора В. Заремби. Головний мотивтвору — торжество кохання над ворожими силами в природі: навіть смерть не спроможна розлучити зако-ханих, які возз’єдналися після неї.

Номер слайду 5

Рання творчість Тараса Шевченка «Причинна» — типова романтична балада з яскра-вими особливостями:• на перший план висуваються незвичайні події (дів-чина, чекаючи коханого з походу, стає причинною, і її залоскочують русалки; побачивши мертву кохану, ко-зак накладає на себе руки);• уповільнений розвиток сюжету завдяки багатьом позасюжетним елементам (роздуми, описи, відступи);

Номер слайду 6

Рання творчість Тараса Шевченка* гіперболізовані пейзажі («Реве та стогне Дніпр широ-кий»);• часті персоніфікації, метафоричність, пісенні епіте-ти (« Сердитий вітер завива, / / Додолу верби гне висо-кі, / / Горами хвилю підійма»)»,• глибоке проникнення у внутрішній світ людини;• незважаючи на смерть героїв, звучить оптимістична нота про глибоке, незрадливе кохання, красу вірності слову, дружбі.

Номер слайду 7

Рання творчість Тараса Шевченка Фрагменти балади «Причинна» поклали на музику Д. Крижанівський, В. Косенко, М. Лисенко, Г. Хоткевич, К. Мясков та ін. Шедевром української народної пісні, візитівкою України у світі став знаменитийпочаток балади — «Реве та стогне Дніпр широкий» — саме з музикою Данила Крижанівського.

Номер слайду 8

Рання творчість Тараса Шевченка «Лілея» За основу балади «Лілея» узято фольклорний мотив метаморфози — перетворення дівчини на квітку лі-лею, символ чистоти й ніжності. Твір — це схвильо-ваний монолог Лілеї Королевому Цвіту про своє жит-тя людиною, про трагічну долю матері-покритки,про знущання пана над сиротою після смерті матері й про те, як дівчина від тяжких поневірянь «умерла зимою під тином», а весною «процвіла... цвітом при долині».

Номер слайду 9

Рання творчість Тараса Шевченка У баладі народне вірування про перетворення дівчини на квітку використано для викриття нелюдськихучинків панів, тяжких умов кріпосницької дійсності. На мотив балади композитори К. Данькевич написав балет «Лілея», а Г. Майборода — однойменну симфо-нічну поему. Як бачимо, романтичні твори раннього періоду спри-яли утвердженню поезії Тараса Шевченка на засадах народності, національної самобутності, зверненню по-ета до уснопоетичних джерел, піднесенню мрії поета про кращу долю українського народу.

Номер слайду 10

Рання творчість Тараса Шевченка Бала́да (фр. ballade, від прованс. ballar — танцювати) — жанр ліро-епічної поезії фантастичного, історико-героїчного або соціально-побутового характеру з драма-тичним сюжетом. Первісно — танцювально-хорова пісня середньовічної поезії Західної Європи з чіткою строфічною організа-цією.

pptx
Додано
24 січня 2019
Переглядів
3612
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку