Мета: Ознайомитися з ідейно-художнім змістом твору, з’ясувати історичні передумови його виникнення, розкрити зміст моральних настанов у творі, суть роздумів поета про причини тяжкого життя поневоленого народу; розвивати вміння висловлювати власні судження з приводу прочитаного, проведення паралелей з реальним сучасним життям; виховувати активну громадянську позицію, патріотизм, почуття поваги до людської гідності, велику повагу до Шевченка та його геніальної творчості.
Ідея:заклик до об'єднання нації через рівні права для кріпаків і панів (“Обніміте ж, брати мої, найменшого брата…”); різкий осуд сліпого захоплення тогочасної еліти “іноземщиною” ( “а ви претеся на чужину шукати доброго добра”; заклик до вивчення як чужих, так і власних здобутків науки, культури (“і чужому навчайтесь, і свого не цурайтесь”);передбачення скасування кріпацтва (“Розкуються незабаром Заковані люде”).
ПРОВІДНА ДУМКА:«Учитесь, читайте, / І чужому научайтесь, / Й свого не цурайтесь…»Правду треба шукати на власній землі, силу слід черпати, спираючись на свій народ, справжню волю можна здобути в єднанні з ним; інтелігенція України повинна бути разом із народом, покликана зберегти українську культуру.
Значення епіграфу до твору. Епіграфом до твору стали слова з Біблії: «Коли хто говорить: люблю Бога, а брата свого ненавидить — лжа оце». Шевченко таким епіграфом натякає на панів, які експлуатують кріпаків і водночас говорять, що люблять народ. Цим самим поет порушує проблему лицемірства, фальшивого патріотизму, що ведуть згодом до зради, утрати своєї національної свідомості.
Образ автора у посланні неоднозначний: «автор» обертається до читача обличчям то юродивого-печальника за людей («Тілько я, мов окаянний,і день і ніч плачу…На розпуттях велелюдних»), то пророка («Схаменіться! Будьте люди, Бо лихо вам буде»), то апостола-проповідника («І чужому научайтесь»), загалом - поета-громадянина, патріота, чиє серце розтяла розколина, яка зруйнувала націю. Кожна з іпостасей автора творить емоційний ореол скорботи, прокляття, апокаліптичної погрози, іронії та сарказму, любові й надії.
Працюємо з термінами. Завдання учням. Запишіть у зошит визначення інвективи. Знайдіть власні приклади у творі.Інвектива – прийом, який полягає в гострому викритті певних осіб чи соціальних явищ. Напр.: “Ох, якби те сталось, щоб ви не вертались, Щоб там і здихали, де ви поросли!”( про еліту)
Послання як джерело афоризмів. Завдання учням. Пригадайте, що таке афоризм. Поясніть значення наступних крилатих висловів:“В своїй хаті своя й правда, І сила, і воля”;“Нема на світі України, Немає другого Дніпра”;“Якби ви вчились так, як треба, То й мудрість би була своя”;“І чужому навчайтесь, Й свого не цурайтесь”;“Доборолась Україна до самого краю, гірше ляха рідні діти її розпинають”.
Саме таке розумiння морального обов'язку українцiв перед своєю державою – любити Батькiвщину, бути небайдужим до долi народу, боротися за краще майбутнє, шанувати пам'ять предкiв, але робити це розумно, учитися iнколи й на чужому досвiдi, та не обожнювати його - є справедливим на всi часи.