Презентація та конспект уроку "Префікси роз-, без-. Подорож у країну РозБез".

Про матеріал

Пропонується розробка та презентація нестандартного уроку при вивченні теми "Префікси роз-, без-. Подорож у країну РозБез". Матеріали містять цікаві вправи та завдання.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Автор: ОМЕЛЬЧУК Н. М., вчитель-методист Білоцерківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 4

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Особливі прикмети – бездоганний. Характер – безстрашний. Посада – безробітні (бо вчимося у БЗОШ № 4). Вік – безліч років. Проїзд – безкоштовний. бездоганний безстрашний безробітні безліч безкоштовний

Номер слайду 13

Контроль – безмитний. Час проведення в країні - безстроковий. Багаж – безпечний. Курс – країна РозБез. Клімат – безвітряний. безмитний безстроковий безпечний РозБез безвітряний

Номер слайду 14

безжалісних, бездумних, безсердечних, безсовісних!

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Номер слайду 21

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Номер слайду 24

Номер слайду 25

Номер слайду 26

Номер слайду 27

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Номер слайду 30

Номер слайду 31

Номер слайду 32

Номер слайду 33

Номер слайду 34

Номер слайду 35

Номер слайду 36

Номер слайду 37

Номер слайду 38

Бе...межна голуба далечінь ро...гортає дивну красу з...мових барв. з з и

Номер слайду 39

Номер слайду 40

Номер слайду 41

Номер слайду 42

Номер слайду 43

Номер слайду 44

Номер слайду 45

Номер слайду 46

Номер слайду 47

Номер слайду 48

Номер слайду 49

Номер слайду 50

Номер слайду 51

Номер слайду 52

Номер слайду 53

Номер слайду 54

Номер слайду 55

Перегляд файлу

Управління освіти і науки України

Білоцерківської міської ради Київської області

Білоцерківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 4

 

 

 

 

 

 

            Методична розробка уроку з української мови

 

Префікси роз-, без-.

Подорож у країну РозБез

2 клас

 

 

                                                           Автор: Омельчук Наталія Михайлівна,

                                                                                                                                  вчитель-методист

                                                                                                      Білоцерківської загальноосвітньої

                                                                                                                     школи  І-ІІІ ступенів № 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Біла Церква

2018

Тема: ПРЕФІКСИ  РОЗ- , БЕЗ-. ПОДОРОЖ У КРАЇНУ РОЗБЕЗ

Мета: – вчити писати слова з префіксами роз-, без-;

– спостерігати за мовними явищами;

– розвивати  вміння  виконувати  граматичні завдання (синтаксичний роз-бір речення, розбір слів за будовою, добір антонімів, синонімів);

           – повторити написання словникових слів;

– виховувати самостійність, розвивати увагу.

Обладнання: ребуси  (годує, мити), малюнки із зображенням  валіз  (роз-, без-), табличка з зашифрованим  словом (риба), кросворд (хліб), карта  країни  РозБез, індивідуальні  картки, таблиця  (речення з  пропущеними  буквами), обладнання для гри «Хрестики-нулики», комп’ютерна презентація.

Хід уроку:

I. Вступне слово вчителя. Оголошення теми та мети уроку (слайд 2)

          – У нас сьогодні незвичайний  урок. У турагенстві  нам  запропонували ці-

          каву мандрівку у незнайому країну РозБез. Подорожуючи до неї, ми дізна-

          ємося про правило написання префіксів роз-, без-, будемо вчитися  писати

          слова з цією  орфограмою, виконувати  різноманітні граматичні  завдання.

          Сподіваюсь, що у подорожі ви проявите свою самостійність, будете уваж-

          ними, спостережливими.

II. Ознайомлення з правилом написання префіксів роз-, без-

          1) Вступне слово вчителя

                   – Кожний мандрівник перед поїздкою повинен познайомитися з пра-       

                    вилами та законами  нової країни, тому у турагенції нам  запропону-              

                    вали прочитати слова, які живуть у країні РозБез.

 2) Робота з підручником (слайд 3)

                   Опрацювання вправи 255 (усно)

         – Прочитайте слова. Доберіть до них споріднені, визначте префік-

         си та корені. Зробіть самостійно висновок про те, яка буква пише- 

         ться в кінці префіксів.

3) Знайомство з правилом

     – Давайте прочитаємо правило про написання префіксів роз-, без- .

     – Це закон життя у країні.

III. Первинне сприйняття нового матеріалу (слайд 4)

 1) Каліграфічні вправи

          – Ми потрапили на кордон. (слайд 5)

                        – Треба каліграфічно заповнити документи для в’їзду в країну. (сл. 6)

                        Вчитель  на дошці показує зразки  каліграфічного написання складів.

                               ка пис роз (слайд 7)

                        – Яке слово можна утворити?

                        – Дамо розписку, що будемо виконувати закони країни РозБез.

                        Запис у зошитах: Розписка. (слайди 8, 9)

          2) Вибірковий усний диктант (слайди 10,11)

          – А тепер потрапили в зону митного контролю. Працівник митниці

                        перевіряє паспорт. Розгортаємо його сторінки.

  – Назвіть слова з префіксом роз-, без-, які використовуємо при за-

                         повненні документів.

                         Паспортні дані

       Особливі прикмети – бездоганний вигляд.                       (слайд 12)

       Характер – безстрашний.

       Посада – безробітні (бо вчимося у БЗШ № 4).

       Вік – безліч років.

       Проїзд – безкоштовний.

       Контроль – безмитний.                                                        (слайд 13)

       Час проведення в країні – безстроковий.

       Багаж – безпечний.

       Курс – країна РозБез.

       Клімат – безвітряний.

– Поки працівник митниці оформлює нам проїзні документи, прочи-таємо  плакат. (слайд 14)

 

        Не пропускати:

        безжалісних, бездумних,

        безсердечних, безсовісних.

     – Розхвилювалися. Невже нас можуть безпідставно затримати? А як               почули про розцінки, розчервонілися і стали вимагати безперешкод-

     ного та безпересадочного проїзду.

3) Розяснювальний диктант (слайд 15)

 – Перед  посадкою на поїзд  митники  запропонували  нам  виконати

          завдання та записати слова у «декларації» (зошити).

      а) Гра «Лабіринт» (слайд 16)

                        Читання та запис слова безмовний. (слайд 17)

                              Б      В      Н      

                              Е      О      И                                                

                              З      М      Й

                        – Поясніть написання слова. (слайд 18)

               б) Гра «Хід конем» (слайд 19)

                        Читання, запис слова розмова. (слайд 20)

р

м

а    

 в

 

о

 з

х

о

                                                                    

 

 

 

                       – Поясніть написання. (слайд 21)

              в) Гра «Кубик Рубика» (слайд 22)

                        – Розберіть записані слова за будовою. Доведіть, що записа-

                                  ні слова являються спорідненими. (слайд 23)

                         г) Складання «кущика» споріднених слів (слайд 24)

                                  – Складіть «кущик» спільнокореневих слів. (слайд 25)

                            безмовний                 розмовляти

                         розмова           МОВ            мовлення

                               мовонька               мовленнєві

          4) Розподільний диктант. Гра «Упакуй валізи» (слайд 26)

                    – На митниці йде перевірка багажу. (слайд 27)

                    Викликані 2 учні  записують у «валізи» слова з префіксами роз-, без-

 

                                  без -                                                      роз-

                            безкоштовна спідниця                       розкрій сукні

                            безрукавка                                           взуття 34–го розміру

                            безкозирка                                           сорочка з розшивкою

                            безформний піджак                            розлітайка

          – Скільки букв у слові піджак? Скільки звуків? Чому? (слайд 28)

Фізкультхвилинка (слайд 29)

          – Оголосили посадку на поїзд. Встаньте один за одним.

– Поїзд набирає швидкість – розгін.

Під  звук  коліс  діти  імітують  рухами  рук роботу мотору, «ланцюжком» повільно  йдуть  до  дошки, повертаються  назад  «вагончиками»  (навпри-сядки). Сідають за парти.

IV. Закріплення нового матеріалу (слайд 30)

 1) Гра «Словотворення» (слайд 31)

                    а) Самостійна практична робота

                             – Перебудуйте  словосполучення, щоб утворилися  слова з пре-

                             фіксом без-.

                             – Стоїмо у тамбурі. За вікнами пропливають ... (слайд 32)

             ліси без краю – ...               небо без меж – ...

             озеро без дна – ...               море без берегів – ..           

                    б) Перевірка виконання завдання (слайд 33)

                                      безкрайні ліси                    безмежне небо (слайд 34)

                                      бездонне озеро                   безбрежне море

                            – А ось побачили  ще  розвилки  доріг, розтоку  русла  ріки, роз-

                            маїття барв.

 

                    в) Гра «Словниковий конструктор» (слайд 35)

                            – В дорозі пограємось у «Словниковий конструктор».

                            – Візьміть (слайд 36)

      * префікс від слова безвітря,

      * корінь – від слова розмежовувати,   

      * суфікс – від слова народна,

      * закінчення – від слова школярі.

                            – Яке слово утворили? (безмежні)

                                        безвітря

           розмежовувати      безмежні

           народна                      (поля)

           холодні

                     г) Складання речення з даним словосполученням (усно)

                            Можливі варіанти:

                                 1. За селом простяглись безмежні поля.

                                 2. Безмежні  поля  радують  погляд  простором  та   свіжістю.

                                 3. На малюнку безмежні поля кликали у подорож.            

                    д) Синтаксичний розбір речення

                            Викликаний  учень  розбирає  речення  (за вибором)  за схемою:

                                 – визначення основи речення,

                                 – встановлення  зв’язку  слів у реченні за допомогою питань,

                                 – визначення типу речення

                                          * за метою  висловлювання  (розповідне, питальне, спо-

                                             нукальне),

                                          * за інтонацією (окличне, неокличне),

                                          * за будовою (просте, складне; поширене, непоширене).

          2) Списування речення з таблиці (з пропущеними орфограмами) (сл. 37)

                           Бе...межна  голуба  далечінь  ро...гортає  дивну  красу  з...мо-

                      вих  барв. (слайд 38)

                   – Спишіть речення, вставте пропущені букви. Поясніть їх написання.

    – Визначте основу речення.

          3) Диктант «Меню» (слайд 39)

     – Провідник вагону розносить обіди, гарячий чай з цукром. Запропо- 

         нував нам таке меню.

                   Вчитель читає по 2 словосполучення, діти записують їх по варіантах.

   Диктант

                                  1 варіант                                            ІІ варіант

            1) розмазня (каша)                               розбите (яйце)

              2) безсмачний (суп)                             розсіл (огірковий),

              3) розбавлений (чай)                            розварена (риба)

          Взаємоперевірка виконання завдання

          Діти міняються з сусідами по парті зошитами, перевіряють правиль-

          ність виконання завдання.

4) Робота за кросвордом (хліб) (слайд 40)

           – Роздивіться малюнки, заповніть кросворд назвами овочів та фрук- 

           тів.

г

о

р

о

Х

 

 

с

Л

и

в

а

г

р

у

ш

І

 

 

я

Б

л

у

к

о

                     – Яке слово отримали у виділеній графі? (хліб) (слайд 41)

                     – Пасажири без бажання розрізають чорний хліб, розгризають суха-          

                    рі, розбовтують цукор у склянці чаю, розжовують бутерброд, розпи-   

                    вають лимонад.

          – Провідник  приніс  розрахунок.  Жах!  І за це  ще  треба  платити ?

   5) Організація досугу, розваг. Виконання завдань

           а) Вступне слово вчителя (слайд 42)

                        – В дорозі ми розклали багаж, розвісили рушники, розчісалися.

                    – Щоб  швидше  промайнув час під час турне, ми вирішили ор-                   

                        ганізувати свій досуг. Чим же зайнятися?

           б) Технологія «Мікрофон» (слайд 43)

                        На партах  дітей картки зі словами: розгортаємо, розшифровує-    

                        мо,  розпитуємо... Учні  повинні  утворити  словосполучення за

                        власним задумом.

              – Розгортаємо газети.

              – Роздивляємося схеми у 5 розділі.

              – Розмальовуємо ілюстрації.

              – Розговорилися про політику.

              – Розказуємо про своє життя.

              – Розповідаємо про прочитану книгу.

              – Розпитуємо про минуле друзів.

              – Розфарбовуємо малюнки.

              – Розшифровуємо слова у сканвордах.

V. Повторення матеріалу (слайд 44)

          1) Виконання завдання (добір синонімів) (слайд 45)

           – Замініть одним словом.

                          1. Уроки в школі в певній послідовності – …                  (розклад).

                          2. Людина, яка добуває секретні відомості – …           (розвідник).

                          3. Молоді рослини, що вирощують в особливих

                              умовах і пересаджують на грядки – …                          (розсада).

                          4. Відсутність хмар – …                                                 (безхмарно).

                          5. Довге перебування без сну – …                                   (безсоння).

                          6. Відсутність державної влади – …                                   (безлад).

          2) Робота над ребусами (слайд 46)

                    – Ми у роздумі. Треба розшифрувати ребуси.

                              ТИ           Г              Є

                                 мити                           годує        (слайди 47, 48)

     – Утворіть нові слова з префіксом роз- (розмити, розгодує).

     – Як написати префікс роз- ?

           3) Гра «Хрестики-нулики». Добір антонімів (слайд 49)

             1      2     3   х         о    х 

             4     5     6                      о    о    х      

             7     8      9   о         х    о     

           – Під кожною карткою «заховане» слово, Щоб поставити «крестик»   

                     чи «нулик», треба до написаного слова дібрати антонім з роз-, без- .

                           * заплести – ... (розплести)                          

                           * звучний – ... (беззвучний)                  

                  * вянути – ... (розквітати)                    

                  * радісний – ... (безрадісний)               

                  * загадувати – ... (розгадувати)            

                  * водний – ... (безводний)                          

                  * скласти – ... (розкласти)

                 * шумний – ... (безшумний)

                          * завязати – ... (розвязати)                                  – Хто переможе ?

                      Викликані учні (хлопчик та  дівчинка), змагаючись, по черзі обира-

                      ють  картку, виконують  завдання, ставлять «хрестик» або «нулик».         

  4) Доповнення речення за початком (усно)

             – Щоб не було  сумно, в дорозі можна  почитати книги, які розпові-

                      дають тобі про ... (далекі мандри, веселі пригоди, казкові подорожі,

                      рідну природу, любимий край ...).

VI. Узагальнення матеріалу. Рефлексія. Домашнє завдання

1) Узагальнення матеріалу. Повторення правила (слайд 50)

            – Ось і закінчується наше турне по країні РозБез.

            – Який  закон  цієї держави вивчили? (Діти розказують правило на-

            писання слів з префіксами роз-, без-).

            – Наведіть зразки слів, що «мешкають» у країні.         

2) Рефлексія (слайд 51)

            – Що запам’яталось найбільше?

            – Які завдання сподобались? Які вправи були важкими?

            Звучить музика (фон – стук коліс).

            – Покажіть сигнальною карткою (семафором), з яким настроєм

            сприйняли урок.

                   1) Червоний – Чудово! Цікаво!

                   2) Синій – Дізнався багато нового, урок дуже сподобався, але 

                        деякі завдання викликали труднощі при їх виконанні.

                   3) Зелений – На уроці було цікаво, але дуже складно. Майже

                       нічого не зрозумів (не зрозуміла).

                   4) Чорний – Урок сумний. Нічого не запам’ятав(-ла). 

3) Домашнє завдання (диференційовано) (слайд 52)

            – Доберіть та запишіть у декларації (зошити): (слайд 53)

                   * група В

                           – по 5 слів на кожний випадок правила,

                   * група Б

                           – складіть та запишіть 2-3 речення із словами на вивчене

                           правило,

    * група А

                                      – складіть та запишіть міні-текст, використовуючи слова з

                            префіксами роз-, без-.

– Дякую за гарну роботу! (слайд 54) Щасливої дороги у країну знань! (слайд 55)

zip
Додано
9 липня 2018
Переглядів
771
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку