Чому ми бідні, якщо такі освічені ? В. Г. Кремень Світ вступив в інноваційний тип прогресу. Затребуваною в будь-якій галузі суспільства є лише інноваційна людина, тобто людина з інноваційним типом мислення, інноваційною культурою і здатністю до інноваційного типу діяльності. Така людина має бути здатною сприймати зміни, творити зміни, жити у постійно змінюваному середовищі — нові знання, нові ідеї, нові технології, нове життя.
Світ виходить у зовсім інший вимір — глобальний. Нові явища, нові проблеми, нові виклики і загрози, — а ми й не задумались. І якби навіть хто вдарив у найпотужніший дзвін, все одно не почуємо. Надто багато світових алярмів. Людям не те що позакладало вуха — людям позакладало душі. Настала якась собача старість ідей. Ніхто нічого не хоче. Ніхто ні за що не бореться.@Записки українського сумашедшого #Ліна. Костенко
TIME MANAGEMENTАКТУАЛЬНО? НЕОБХІДНО?УСПІШНІСТЬ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ людини, суспільства. Необхідність трансформуватися в умовах змінзростаючі темпи глобалізації та інформатизаціїВиклики сьогодення,як умови, в яких протікає життєдіяльність людинишвидкий темп технологічного розвиткузростання потребособистості
У своєму житті треба залишати місце і для свого життя. Ніби така проста істина, а можна вік прожити і не знати. А секунди летять. Отак можна вмерти й нічого не встигнути. Встигаєш тільки втомитися.Інколи мені здається, що я не живу, а одбуваю життя. У нас всі так живуть. Сьогодні абияк, в надії, що завтра буде краще. А воно завтра та й завтра, і все уже позавчора. А життя як не було, так і нема. @Записки українського самашедшого #Ліна. Костенко
Тайм-менеджментсукупність методик оптимальної організації праці керівника / працівника для ефективного виконання поточних завдань, проектів та календарних подій. (Замогильний А. Г. Тайм-менеджмент // Освіта дорослих : енциклопедичний словник 2014 року).набір принципів, навичок, інструментів і систем, які працюють разом, щоб допомогти отримати більше користі від часу з метою покращення якості життя (Сьюзен Уорд)сукупність практик, навичок, інструментів, спільне використання яких дозволить більш ефективно використовувати робочий час, а в перспективі підвищити якість життя (Г. Архангельський)напрям самоменеджменту, сукупність технологій самостійної організації співробітником своєї роботи для вирішення значущих для нього цілей, першочергову увагу в якій він приділяє питанням планування часу (О. Штепа) сукупність технологій планування роботи, які людина застосовує самостійно для підвищення ефективності використання свого робочого часу і підвищення контролю зростаючої кількості завдань; стиль життя і філософія цінності часу у швидкому потоці інформації і постійно мінливому світі (Колесов О. С., Вацьківська А. В.) мистецтво управління не тільки своїм часом, а й життям у цілому (Брайан Трейсі). тайм-менеджмент
Тайм-менеджмент – одна із найвигідніших інвестицій. Час, що вкладається у вивчення цієї дивовижної науки, заощадить витрачені даремно роки. Ніка Вернікова. Брайан Трейсі порівнює тайм-менеджмент з сонцем, а всі складові життя людини - сім'я, стосунки з іншими людьми, доходи, заробіток, здоров'я, саморозвиток - це планети, які рухаються навколо нього..
Три типи тайм-менеджменту:персональний (індивідуальне управління часом тісно поєднане з особистісним саморозвитком і здійснюється особисто людиною, які бажають підвищити ефективність своєї діяльності );рольовий (професійний) допомагає людині бути ефективним в рамках виконання ним будь-якої конкретної соціальної ролі, зазвичай – професійної ;соціальний тайм-менеджмент присвячений міжособистісним відносинам і (або) спільному управлінню часом кількох людей.
Основні принципи тайм-менеджменту:узгодженість (єдність між баченням і місією, ролями і цілями, пріоритетами і планами,бажаннями і дисципліною);збалансованість (гармонійний розподіл часу між особистим і професійним життям);зосередженість (зосередження на вирішенні важливих справ);людяність у відносинах;гнучкість (плани мають стати зручними та гнучкими для виконання у професійній діяльності); компактність (всі обрані інструменти тайм-менеджменту мають бути максимально портативними, що в цілому допоможе не втратити жодної важливої ідеї чи незавершеної справи.
ЧАСОВЕ ПЛАНУВАННЯ ОЗНАЧАЄОпанувати власний час та працю, замість того, щоб вони опановували тебе. Витягнути з мінімуму часу максимум результату. Сконцентруватися на дійсно важливих речах та відмежувати неважливе Немає нічого легшого, як мати багато роботи та Немає нічого важчого, як ефективно працювати (Р. Алек Маккензі, Автор “The Time Trap”)
Складіть план робочого дня. Він допоможе вам розумно розподілити час і виділити першочергові завдання. Визначте годину, коли вам найлегше концентруватися, і заплануйте найважчу роботу саме на цей час. Відкладіть всі справи, які можуть вас відволікати. Виділіть спеціальний час для проглядання електронної пошти. Всі наради прагніть починати точно в призначений термін і не чекайте на тих, що спізнилися. Основні принципи «тайм-менеджменту»
МОЖЛИВОСТІ, ЯКІ ДАЄ ТАЙМ-МЕНЕДЖМЕНТДобиватися результатів в житті Уміти виділяти пріоритети Бачити загальну картину Уникати стресів, забезпечити високий рівень енергії Виконувати власні обіцянки Створити основу для делегування Підвищити свій потенціал Створити рівновагу в своєму житті
Принципи ефективної організації робочого часу. Письмове планування (щоденник)Визначення пріоритетів. Своєчасне блокування «пожирачів» часу. Розподілення завданнь. Обмеження часу виконання кожного завдання. Використання часу, який йде на чекання. Враховування ритму працездатностіКонтроль результативності використання часу
ВИЗНАЧЕННЯ І РОЗСТАНОВКА ПРІОРИТЕТІВ+Т +B+Т –B–Т –B–Т +BВсі завдання діляться на категорії за критеріями ТЕРМІНОВО і ВАЖЛИВОВАЖЛИВЕ – це те, що розвиває нас, створює наше майбутнє ТЕРМІНОВЕ – це рутина, телефони, їжа - те, що робиться зараз Помічено, що керівники витрачають 20% свого часу на ТЕРМІНОВЕ і ВАЖЛИВЕ, а 80% на ТЕРМІНОВЕ і НЕВАЖЛИВЕ А що ж відбувається з НЕТЕРМІНОВИМ і ВАЖЛИВИМ? РОЗПОДІЛ ЧАСУ ПРИ СКЛАДАННІ РОЗКЛАДУ:20% - нетермінові і важливі задачі60% - термінові і важливі задачі20% - непередбачені задачі (форс-мажор)
Метод «Швейцарського сиру» Для того щоб виконати неприємну чи складну задачу, спочатку розбийте її на кілька дрібних підзадач і виконуйте їх у довільному порядку (ніби «вигризаючи» з різних місць шматочки великої задачі). Метод «Поглинання жаб»Є такі справи, які робити не хочеться, але треба. Вирішення цієї проблеми можна описати побажанням: «Щоранку з’їдай жабу».
Метод «Поглинання слона» «Слони» - це дуже великі завдання. Їх за методом «швейцарського сиру» слід розбивати на дрібніші, тобто розбити «слона» на невеликі шматочки — «біфштекси» —і щодня «з’їдати» по одному з них. Метод «Помідора» Людина здатна максимально концентруватися протягом півгодини, потім активність мозку плавно знижується. Якщо планувати час з урахуванням цих біоритмів, можна виконати великий обсяг робіт у стислі терміни.
Позбувшись зайвих завдань, ви прямо пропорційно вивільните час на вагоміші завдання. Важливі завдання. Неважливі завданнятерміново. Необхідно негайно виконати особистоне можуть бути делегованіНеобхідно виконати невідкладно. Можна делегуватинетерміново. Мають віддалені дедлайнине можна передоручитирутинні виконання яких не становить жодної користі ні вам, ні навчальному закладу. Матриця Ейзенхауера
Розподіливши завдання за чотирма квадратами, ви виокремите завдання: Двох найвагоміших типів. Характер завдань. До прикладуважливі й термінові– нетривіальні завдання з «гарячими» дедлайнами. Виконання наказів МОН України, органів управління освітою. Затвердження навчальних програм і планів, розклад уроків, штатного розпису тощоважливі, але нетермінові– завдання, що здебільшого стосуються планування роботи навчального закладу та звітності, тому їх можна виконувати поступово. Підготовка наказів по навчальному закладу. Планування підвищення кваліфікації вчителів (вихователів)
Мінімізуйте витрати часу на робочі завдання. Робота займає рівно стільки часу, скільки ви відводите на її виконання — це золоте правило закону Паркінсона. А ви працюєте цілодобово лише тому, що заздалегідь «програмуєте» себе на тривале виконання завдань. Тож спробуйте відводити на виконання пріоритетних завдань не більше 3-4 год/день.
Візьміть на озброєння такі поради:уявіть, що у добі не 24 год., а, приміром, 8 год.Ідіть найпростішою, «протоптаною», стежкою (не варто проектувати той самий велосипед)не ускладнюйтене відкладайте на завтраспробуйте впродовж робочого дня записувати всі свої дії та час, витрачений на них.
Позбудьтеся «поглиначів» часу. Спробуйте впродовж робочого дня записувати всі свої дії та час, витрачений на них. Так ви збагнете масштаби витрат часу на «поглиначів». Можливо, виявиться, що звична кількаразова перевірка електронної пошти забирає щонайменше годину за день. Якщо повністю відмовитися від окремих (особливих) «поглиначів» не вдається, то зведіть їх до мінімуму.
Притча “Кожен чи ніхто”Є четверо людей, яких звали Кожен, Хтось, Будь-хто та Ніхто. Мали вони важливу роботу, яку необхідно було виконати, і Кожного попросили її виконати. Кожен був переконаний, що Хтось її може виконати. Будь-хто міг би її виконати, але не виконав Ніхто. Хтось розсердився, бо це була робота Кожного. Ніхто не усвідомив, що кожен не зміг би цього зробити. Закінчилося все тим, що Кожен звинуватив Когось, коли Ніхто не зробив того, що міг би зробити Будь-хто.
ЧАС – це найбільш дефіцитний ресурс, і якщо ним не керувати, то все інше також залишиться некерованим. Більш того, аналіз свого часу є єдиним легко здійсненним і в той же час систематичним засобом аналізу власної діяльності з метою виявлення найбільш значущих ділянок зростання своїх сил. Пітер Ф. Друкер. ЦИТАТА ДНЯ
Притча На березі стрімкої ріки учень спитав вчителя: “Вчителю, як тобі вдається так багато робити справ і при цьому ще мати багато вільного часу на відпочинок і розваги?”. Вчитель наказав учневі наповнити велику бочку. Учень швидко заповнив бочку всім підряд: піском, камінням різного розміру. Вчитель наказав учневі висипати все, що помістилося у бочку, а потім став сам наповнювати її. Спочатку кинув у бочку великі каменюки, потім кинув значно менші, які помістилися між великими брилами, потім учитель висипав гальку, а після неї пісок. В самому кінці, коли бочка була вщент заповнена, вчитель влив у неї ще декілька відер води. І сказав учневі: “Роби і ти так, тоді твоє життя наповниться високими досягненнями і буде час для відпочинку і розваг”
Що таке Час? Куди йде наш час? (За даними французьких соціологів з матеріалів журналу «Наука і життя») за 70 років сучасний середній європеєць: Стоїть 30 років. Спить 23 роки. Сидить 17 років. Ходить 17 років. Працює 8-9 років. Їсть 6-7 років. Їде в транспорті 3 роки. Розмовляє і слухає розмови 2 роки. Дивиться телевізор 6 років. Сміється 623 дня. Готує їжу 560 днів. Хворіє нежиттю 500 днів. Займається шопінгом 440 днів. Хворіє 440 днів. Відзначає свята 340 днів. Заповнює різні документи 305 днів. Читає 250 днів. Говоритьо по телефону 180 днів. Одягається чоловіки 177, жінки 531 день.
Напишіть справи, які вам потрібно зробити;Визначте більш і менш пріоритетні. Вправа Матриця Ейзенхауере. Екзамен завтра. Відкритий урок!!!Презентація уроку!Підготувати довідку. Борщ :)Купити квитки. Екзамен через місяць. Відкритий урок. Презентація уроку. Перегляд соцмереж. Рутина. Порожні розмови
Вправа «Аналіз помилок щодо планування часу» 1. Ситуація: «Мені складно дається планування часу, тому що я від народження неорганізована людина».2. Ситуація: «Щоб зробити більше, мені треба працювати ще старанніше».3. Ситуація: «Усі мої цілі й плани у мене в голові. Я вважаю, що немає необхідності записувати їх на папері».4. Ситуація: «Як я можу скласти список своїх цілей, якщо хочу від життя так багато?»У чому помилка: Якщо Ви не навчилися самоорганізації в юності, то можете все життя вважати себе дезорганізованою людиною. Однак істина полягає в тому, що будь-яка людина в будь-якому віці може навчитися організовувати свій час. Усе, що для цього потрібно — готовність піти на зміни у своєму житті, а також знання того, де, коли й як здійснювати ці зміни. У чому помилка: Занадто багато працюючи і перенапружуючись, Ви не тільки не підвищуєте власну продуктивність праці, але, швидше за все, ще й знижуєте якість роботи, на яку витрачаєте стільки часу й сил. Навчіться виключати з життя якнайбільше «завантаженості» й заміняти її роботою з найефективнішим використанням часу. У чому помилка: Плани й цілі, не викладені в письмовому вигляді, вірніше вважати Вашими намірами. Ваші прагнення необхідно „одягти" в чітко окреслені плани дій, перш ніж їх можна буде реалізувати. Те ж саме відноситься й до постановки цілей. Залишаючись замкненими у Вас у голові, вони навряд чи будуть керувати Вашими діями з дня у день. У чому помилка: Дійсно, якщо Ви захочете досягти всіх можливих або навіть просто всіх бажаних цілей, то Вашого життя може просто не вистачити. Якщо Ви спробуєте «охопити неосяжне», швидше за все, досягнете набагато меншого, ніж могли б, маючи меншу кількість чітко окреслених цілей. Постарайтеся відокремити головні цілі від другорядних. Деякі люди просто не спроможні зробити вибір. Вчіться розставляти пріоритети!
Поглиначі часу. Перегляньте список, що містить 29 найпоширеніших «поглиначів» часу, і позначте п’ять, які найбільше стосуються вас: Нечітка постановка мети роботи. Відсутність пріоритетів у справах. Спроба занадто багато зробити за один раз. Відсутність всеохопного уявлення про майбутні завдання і шляхи їх розв’язання. Невдале планування робочого дня. Особиста неорганізованість, «завалений» письмовий стіл. Надмірна тривалість читання. Нестача мотивації (індиферентне ставлення до роботи). Тривалі пошуки власних записів, адрес, телефонних номерів, сайтів. Недоліки в розподіленні часу на виконання завдань. Численні й тривалі телефонні розмови. Незаплановані відвідувачі. Нездатність сказати «ні». Неповне, запізніле отримання інформації. Відсутність самодисципліни. Невміння довести справу до кінця. Відволікання (шум). Затяжні наради. Недостатня підготовка до бесід і обговорень. Відсутність зв’язку (комунікації) або неточний зворотний зв’язок. Обговорення на роботі приватних тем. Надмірна комунікабельність. Надмірна кількість ділових записів. Синдром «відкладання справ на потім». Бажання знати всі факти. Тривалі очікування (наприклад, призначеної зустрічі). Поспіх, нетерплячість. Рідкісне делегування справ. Недостатній контроль за делегованими справами.
Вправа. «Педагог, який все встигає: основні характеристики, особливості взаємодії з колегами, адміністрацією, учнями»Обговорення: З якими труднощами ви зустрілися під час виконання даної вправи?Який у вас зараз настрій?Завдання першої групи: створити портрет педагога, який все встигаєЗавдання другої групи : показати особливості взаємодії педагога якому не вистачає часу з колегами. Завдання третьої групи: показати особливості взаємодії педагога якому не вистачає часу з адміністрацією школи. Завдання четвертої групи: показати особливості взаємодії педагога якому не вистачає часу з учнями.
Вправа «Підсумки робочого дня за методом Л. Зайверта. Метод Л. Зайверта. Bвеликий. Ссередній. Ммізинець. Ппідмізинний. Ввказівний. Чи покращилися мої взаємовідносини з колегами (чи навпаки)? З ким відбувся конфлікт?Чим я сьогодні допоміг іншим?Що я сьогодні зробив для мого здоров’я, підтримки моїх фізичних сил?Що нового я сьогодні відкрив для себе? Які знання отримав? У чому відбулося моє професійне зростання? Які нові та важливі ідеї у мене з’явилися?Яким сьогодні був мій настрій? Що було пов’язано з позитивними емоціями і високою мотивацією?Чого я сьогодні досяг?
Знаходьте час для РОБОТИ – це умова успіху. Знаходьте час для РОЗДУМІВ – це джерело сили. Знаходьте час для ГРИ – це секрет молодості. Знаходьте час для ЧИТАННЯ – це основа знань. Знаходьте час для ДРУЖБИ – це умова щастя. Знаходьте час для МРІЇ – це шлях до зірок. Знаходьте час для ЛЮБОВІ – це справжня радість життя.
1. Я виділяю час для планування робочого дня.2. Я передоручаю все, що може бути передоручене.3. Я письмово записую свої цілі і завдання, які я маю зробити протягом дня.4. Кожен офіційний документ я намагаюся обробляти за один раз і остаточно.5. Кожен день я складаю список майбутніх справ, упорядкований за пріоритетами. Найважливіші речі я роблю в першу чергу.6. У мій робочий день я огороджую себе від сторонніх телефонних розмов, незапланованих зустрічей, несподіваних нарад.7. Своє навантаження протягом дня я розподіляю відповідно до графіка моєї працездатності.8. У моєму плануванні є завжди час для відпочинку.9. Я направляю свою активність таким чином, щоб у першу чергу концентруватися на небагатьох, «життєво важливих» проблемах.10. Я можу сказати «ні», коли мене хочуть затягнути робити щось інше, а мені необхідно робити більш важливі справи.
Ключ0 – 15 балів: Ви не плануєте свій час і перебуваєте у полоні зовнішніх обставин, що негативно відображається на результатах роботи;16 - 20 балів: намагаєтесь опанувати свій час, але не завжди послідовні, щоб мати успіх;21 - 25 балів: Ви достатньо організовані, але обставини можуть швидко зруйнувати Ваші плани;26 - 30 балів: Ви приклад для наслідування у сфері раціонального використанні часу, такі люди в житті багато досягають.