Театральна (сценічна) риторика. Художнє слово звучить на театральній сцені, на концертній естраді, на арені цирку. За допомогою техніки звукозапису чуємо його з екранів кіно, у художніх програмах радіомовлення й телебачення. Сценічне мовлення органічно поєднує виражальні засоби писемної форми мови й усної словесної дії. Відчути й відтворити у словесній дії беззвучний на папері внутрішній голос літературних творів має актор. Писемне слово тільки тоді стає на сцені живим і дієвим, коли сприймається слухачами в залі не як цитування наперед зафіксованого тексту, а як схвильована словесна дія, притаманна усному мовленню.
Педагогічна риторика. Учитель в античні часи стояв поруч із оратором, філософом,поетом, віщуном, царем, був провісником правди, служив істині, добру, красі; умів сам і вчив учнів тлумачити «мертвий» текст,блискуче володів мистецтвом риторики, еристики; міг захиститиістину, майстерно врахувати заперечення опонента, ясно й чіткопояснити свою точку зору, володів сократівським методом запитань (мозкової атаки), коли учень стає співрозмовником, а розмова з ним відкриває істину; учитель навчав добра та пов’язаного з ним задоволення (як побудувати ідеальне місто, державу тощо). Учень був послідовником учителя в культурі думання, ораторському мистецтві, культурі спілкування, охоче наслідував його спосіб життя, часто спартанський, аскетичний, як у славнозвісній філософській школі Діогена,Сократа, Піфагора та інших видатних керівників філософсько-ораторських шкіл давнього світу.
Види ораторського мистецтва за метою висловлення{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Види повідомлень. Мета. Види промовІнформувальніподати відомості в такий спосіб, щоб зацікавити слухачівінформація, інструкція, пояснення, оголошення, анотація, лекція, доповідь,повідомлення, автобіографія, реклама. Переконувальнізмусити аудиторію повіритив сказане, тобто логічно довести чи спростувати якесь твердженняагітаційні, власне переконувальні, такі, що надихають. Розважальнірозважити слухачів, дати їм змогу приємно провести часкумедний випадок із власного життя або життя інших людей, анекдот, тост
Промова, її видиІнформація — стисле усне повідомлення про події. Має бути короткою, містити факти, елементи новизни, бути цікавою для слухачів. Пояснення та інструкція — зібрання настанов про виконання чогось або користування чим-небудь. Оголошення — повідомлення про подію, яка має відбутися. Містить інформацію про час і місце. Анотація — короткий виклад змісту книги або фільму. Лекція — навчальний, науково-популярний, науковий виступ фахівця, що розкриває певну тему.
Промова, її види. Доповідь — розгорнуте повідомлення, що розкриває якусь важливу наукову або суспільно-політичну проблему або її певний аспект. Після виголошення доповіді доповідач відповідає на запитання слухачів, проблему обговорюють. Повідомлення — стисла доповідь з окремого питання, що може доповнювати чиюсь основну доповідь. Метою реклами є привернення уваги слухачів (глядачів) до об’єкта реклами, спонукання до придбання його чи бажання ним користуватися, агітація до участі у якомусь заході тощо.
Правила підготовки реклами назвіть те, що рекламуєтеякщо є можливість, то продемонструйте цей предмет скажіть про його призначення визначте його перевагипринагідно зауважте про вигоди від його придбання чи користування нимозвучте відгуки тих, хто придбав цю річзавершіть свій виступ закликом чи рекомендацією