\Юрій Яновський. Вершник. Майстер корабля.«Майстер Залізної Троянди» (М. Бажан)« Яновський у прозі був поетом» (Ю. Смолич)«Лицар культури нації» Г, Костюк)«Український Гомер» (Луї Арагон)«Йому властивий піднесений романтичний тон вічної молодості, любові, доцільної праці і мудрості людської. Ці мотиви є основними і визначальними в усій його творчості»(Г. Костюк) Він один із тих, чиї «романтичні крила» були підрізані тоталітарним режимом. Але справжні художні здобутки, які митець устиг створити. Стали окрасою української літератури.«Я входив у життя, міцно затиснувши олівець у руці, широко розплющивши очі на всі чуда світу» Ю. Яновський – один із найяскравіших представників неоромантичної течії в українській літературі, письменник – новатор в області як змісту, так і форми художніх творів, який сміливо відкидав усталені схеми, банальності, штампи . Один із засновників українського кіно. Роман «Чотири шаблі» розповідає про післяреволюційні події в Україні, коли країна перетворилася на один із найзапекліших плацдармів громадянської війни. Повсюди формувались бойові загони, щоб захистити революцію. Такі ж загони взялися створити й четверо друзів: Шахай, Остюк. Галат і Марченко. Твір починається весіллям Шахая. Під час вінчання друзі пройнялися духом національної історії і це надихнуло їх розпочати битву за свою землю і волю. Герої твору різні, але об`єднанні спільною метою-врятувати країну. Гнат веде своїх партизанів у бій «за бідних людей і за правду», Остюк домагається залізної дисципліни в армії, Марченка за самосуд і мародерство віддано під суд трибуналу, Шахай «бореться до краю,до перемоги,за гідність».«Вершники» - перлина творчості Ю. Яновського. П. Тичина сказав,що саме цим романом новітня українська література склала екзамен на атестат зрілості. Тема громадянської війни постає у творі по-справжньому героїчно й романтично. Автор правдиво показує трагедію цілої родини Половців, яких революція розкидала по різні ідеологічні фронти. Це роман у новелах, який містить також ознаки народної думи, героїчної поеми. Кожна новела –самостійний художній твір, своєрідна картина громадянської війни, і водночас усі новели становлять єдине ідейне та композиційне ціле, де наскрізною думкою проходить возвеличення нового типу людини- людини залізної волі, здатної на подвиг і жертовність. Народився Ю. Яновський 27 серпня 1902 р. на Кіровоградщині в селянській родині. Навчався в земській школі, Єлисаветградському реальному училищі. Працював статистом та інспектором в різних установах. У 1922 р. Вступив до Київського політехнічного інституту, де провчився 2 роки, брав активну участь у літературному житті. Того ж року надрукований перший вірш «Море» російською мовою за підписом Георгій Ней. Перша книжка оповідань «Мамутові бивні вийшла 1925 р. Починаючи з 1925 р. до 1927 р. працював на посаді головного редактора Одеської кіностудії, згодом переїхав до Харкова. Став членом ВАПЛІТЕ. 1939 р. переїхав до Києва. Під час війни був евакуйований до Уфи, де займався редагуванням журналу «Українська література». У 1945 р. був одним із кореспондентів радянської преси на Нюрнберзькому процесі. Помер 25 лютогот1954 р. від серцевого нападу. Ю. Яновський залишив спадщину: 70 новел, збірки оповідань «Мамутові бивні», «Кров землі», книжку поезій «Прекрасна УТ», романи: «Майстер корабля», «Чотири шаблі», «Вершники», повість «Байгород», »Жива вода», п`єси, кіносценарії, публіцистику. Його називають «добрим генієм українського кіно».«Поет людської чистоти» О. Гончар
Ю. Яновський «Майстер корабля»Жанр. Роман новаторський, у ньому є філософські роздуми, неоромантична любовна лінія, наявні риси пригодницького твору. Є також і футуристична спроба зазирнути в майбутнє, передбачити його. Напрям. Модернізм. Течія. Неоромантизм. Тема. Роздуми митця про сенс земного буття, загадковість і велич людської душі, її поривання до гармонії та краси шляхом осягнення і минулого, і майбутнього, становлення українського кіно. Ідея. Утвердження торжества молодості, енергії, краси, щастя і творчості, непереможного життєлюбства «Це романтичний роман, в якому навіть «вічні» питання людськості постають у дивних «учудненнях». Море під його пером набуває викінченої і гостро принадної краси. Читаючи, дивно стає, що нація, яка століття сиділа коло моря, як пускалась навіть у одчайдушні морські походи, так довго не помічала його в своїй літературі, заворожена чорною, нерухомою землею своїх степів». Валер`ян Підмогильний. То-Ма-Кі (Товариш Майстер Кіно) –сам Ю. Яновський - кінематографіст та письменник. Це людина похилого віку, що багато пережила у житті, пише спогади про сутність життя. Все життя присвячує українській культурі, яку називає своєю нареченою. Сев –режисер О. Довженко –постає як вольова.горда емоційна людина. Він замріяний у сюжети свого нового фільму і закоханий у Тайах. Праця для нього найдорожча над усе. Тайах –балерина Іто Пензо-чарівна. Загадкова, пристасна жінка.яка зачарувала двох романтиків. Професор – художник В. Кричевський – знавець мистецтва та історії міста Одеси, порадник для молодих кінопрацівників. Директор - П. Нечеса – відкрита натура, керівник, який мав неабияке чуття на таланти і вмів довіряти їм. Про твір. Це перший роман Ю. Яновського, авто- біографічний. Митець осмислив свій життєвий досвід, пов’язаний з роботою на Одеській кінофабриці. Це перший мариністичний роман в українській літературі. Очевидні неоромантичні ознаки у творі. Екзотика – це й далекі краї (острови Ява та Пао, озеро Комо, Генуя й Мілан). Поезія незвичайності оповиває не лише обставини, а й героїв. Сев і Редактор – «дивні люди», це світлі й талановиті романтики. Роман – невимушена й натхненна ода молодості, любові та творчості, йому притаманна «роман тика вітаїзму», хвала життю. «Життя є молодість, труд і любов»,- писав Ю. Яновський. Корабель у романі – символ держави . Майстер корабля – це «веселий народ», який творить свою Республіку, Україну. Це книга «легка та життєжадібна», невимушена й натхненна ода молодості, любові до творчості. Це духовні цінності, які повинна взяти з собою в дорогу українська нація. Проблематика роману:1. Людина,яка будуватиме майбутнєУкраїни, вільне від усіх темних прикмет попередніх часів; 2. Сенс життя, щастя ,творчого покликання, молодості і старості; 3. Творення нової української культури, культури нації. Події відбуваються в 1970р Головний герой 70-літній редактор То-Ма-Кі починає писати мемуари. Згадує молодість-20-і роки ХХ ст., коли він приїхав на кінофабрику на березі Чорного моря. Робить перші кроки в українській кінематографії. Поруч із ним працює його друг Сев, режисер, Директор кінофабрики, Професор, оператор. Одного разу в оперному театрі йому сподобалася балерина Тайах. Він закохався у зеленооку, золотокосу красуню. Незабаром з`ясовується, що в Тайах закоханий Сев. Прогулюючись берегом моря, вони рятують незнайомця. Ц матрос Богдан., «бурлака моря» . Він розповідає про своє життя, про пригоди. Сева вирішує зняти фільм. Для цього потрібен корабель. Для зйомок будується справжній вітрильник за стародавніми кресленнями. Оберігати його має майстер корабля – дерев`яна фігурка . То-Ма-КІ розповідає про своє кохання дітям. Чоловіча дружба через жінку зазнає випробувань. Тайах відмовляється від жартівливої пропозиції Сева вибрати когось одного за допомогою жереба. Зі спогадів дізнаємося, що дружина То-Ма-Кі померла, коли народжувала сина Генрі. Можливо, це була Тайах. То-Ма-Кі написав мемуари. Син Генрі їх читає, а Майк співає для батька пісню капітанів.«Майстер залізної троянди»Герої твору
1.«Не боятися ніколи помилок, бо той, хто боїться, швидко старіє, і в нього холоне голова.» ». (То-Ма-Кі) Ю. Яновський «Майстер корабля» Про кого з героїв йдеться?2. Прийшовши режисером до кіно, він поставив невеличку комедію й блискуче провалився. За це він дозволив собі відпустку на кілька місяців. Тепер він знову повернувся до Міста й буде ставити ще одну картину.» (Сев)3. В історії Великого Кіно — в нього почесне місце відданого й невтомного працівника, непомітного, скромного й упертого в роботі». (То-Ма-Кі) 4. «Я навчився відрізняти людей від тих речей, серед яких вони живуть.» (То-Ма-Кі)5. Він зробився потім моїм приятелем. Він працював на фабриці, доки не пішов командувати полком проти поляків. (Директор)6.«Ім’я…. ви можете знайти в історії архітектури Республіки, — його будинки, сміливі й прості, і досі прикрашають наші міста. (Професор)7.«Читаючи мого листа, ти подумаєш, що я песимістка. Та це не так. Ти не знаєш, скільки іноді прокидається в мені. Завше кожній жінці потрібний імпульс.(Тайах)8. Це неймовірний оптиміст. Він належить до тих людей, з якими всі одвічні питання спрощуються до розмірів однієї фрази.(Богдан)9.«Я люблю людські руки. Вони мені здаються живими додатками до людського розуму. Руки мені розповідають про труд і людське горе. Я бачу творчі пальці — тремтячі й нервові. (То-Ма-Кі)10. «Вона дуже стримана й холодна взагалі, а коли сміється — робиться близькою. Для всіх людей в неї холодний погляд і професійна усмішка балерини.»( Тайах)11.«Професія мого сина — писання книжок. Це визнало кілька авторитетів у цій справі.» (Генрі)12. «…блідий матрос, чорнявий і смаглявий, із затьмареними синіми очима, страшенно змучений попередньою мандрівкою на щоглі. Чорнява борідка пробивалася на щелепах, обличчя приємне, хоч і некрасиве. Вражав погляд, що завше був скерований в обличчя співбесідника.»(Богдан)Василь Кричевський - Професор. Павло Нечеса – директор кінофабрики. Ю. Яновський – То-Ма-КіІта Пензо – балерина Тайах. О. Довженко – режисер Сев
Найцікавіший епізод з життя Ю. Яновського__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Схарактеризуйте образ Прекрасної дами – танцівниці Тайах _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Море в моїй уяві…________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Скласти морально-етичне гроно роману «майстер корабля»_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Створити словесний портрет корабля-вітрильника__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Прототипи художніх образів_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Паспорт роману «майстер корабля»_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Символіка роману «Майстер корабля»_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________Ознаки неоромантизму:______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________