Презентація "Учні-візуали, аудіали, кінестетики, дискрети: тонкощі успішної взаємодії"

Про матеріал
Враховувати в освітньому процесі тип сприйняття дитини означає зробити ще один крок на шляху до застосування індивідуального підходу в роботі з нею. Що має знати вчитель, який працює у строкатому класному колективі аудіалів, візуалів, кінестетиків і дискретів? Як визначити тип сприйняття, що домінує в дитини?
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Учні — візуали, аудіали, кінестетики і дискрети: тонкощі успішної взаємодіїВ. О. Варжеленко,заступник директора з навчально-виховної роботи. Нововодолазького ліцею №2

Номер слайду 2

Хто вони — візуали, аудіали, кінестетики і дискрети2. Які їхні сильні й слабкі сторони3. Як навчати учнів, що мають різні типи сприйняття4. Як налагодити взаємини з ними

Номер слайду 3

Залежно від способу сприйняття інформації людей поділяють на візуалів, аудіалів, кінестетиків, дискретів. Чотири типи людей — чотири способи мислення. Кожен з них кардинально відрізняється один від одного. Вони по-різному сприймають інформацію: візуали - картинками, аудіали - звуками, кінестетики - тактильними відчуттями, дискрети - крізь призму логіки (їх у суспільстві найменше).

Номер слайду 4

Немає стовідсоткових аудіалів, кінестетиків, візуалів чи дискретів. У психічно здорових людей розвинені всі канали сприйняття, але один з них домінує. Теорію про типи сприйняття інформації висунув Ніл Флемінг (Neil Fleming), шкільний інспектор з Нової Зеландії. Він спостерігав за різними класами й помітив, що лише деякі вчителі можуть донести інформацію до всіх учнів. Він зробив припущення, що люди по-різному сприймають інформацію за допомогою п’яти чуттів.

Номер слайду 5

Учителю, який знає, до якого типу за сприйняттям належать учні, легше спланувати урок і вибудувати свою лінію поведінки з ними. Аби визначити домінантний тип сприйняття кожного учня, скористайтесь експрес-тестом. Ця інформація дасть змогу вчителю знайти підхід до кожного і зробити освітній процес індивідуалізованішим, дібрати оптимальну модель поведінки, з’ясувати, чому виникають проблеми з дисципліною тощо.

Номер слайду 6

Візуали Візуали сприймають інформацію здебільшого за допомогою зору, через зорові образи. Аналізатор, що домінує у них, — очі. Інші аналізатори, за допомогою яких візуали оцінюють світ, у них розвинуті не менше. Але їм простіше й зручніше обробляти інформацію, що надходить саме через зір. Візуали мислять образами. Вони багато мріють, фантазують і часто мають художній талант, добре малюють, ліплять, конструюють. Зазвичай обирають професії художника, модельєра або дизайнера.

Номер слайду 7

Сильні сторони• Жива уява• Образне мислення• Спостережливість• Охайність• Естетичний смак• Розвинена зорова пам’ять. Слабкі сторони• Складно сприймають інформацію без наочного супроводу• Надміру переймаються своїм виглядом• Надмірну увагу приділяють зовнішності інших

Номер слайду 8

Порада Якщо потрібно щось обговорити з учнем-візуалом віч-на-віч, налагодити контакт, владнати конфлікт, то стежте за своїми мімікою та жестами під час розмови, намагайтеся бути доброзичливим, дивіться йому в очі. Розмову починайте зі слів «Я бачу, що ...». Як працювати. Для учнів, що сприймають інформацію візуально, використовуйте наочні посібники, карти, схеми, таблиці, графіки, діаграми, малюнки, слайди, картки. Давайте їм завдання, де потрібно щось показати, накреслити, зобразити, обвести тощо. Залучайте дітей-візуалів до виготовлення стінгазет, фотографій, оформлення кабінетів. Час від часу робіть їм компліменти про зовнішній вигляд, охайність, привабливість.

Номер слайду 9

Що рекомендувати учням Пропонуйте учням брати до уваги їхню особливість сприймати інформацію візуально. Зокрема порадьте переглядати зошити із записами класних робіт, повісити вдома над письмовим столом пам’ятки з правилами або формулами, які вивчали на уроці. Залучайте учнів-візуалів до малювання схем, креслення графіків і таблиць. Дозвольте їм у зошитах користуватися різними кольорами ручки, щоб виділяти головне. Пропонуйте їм уявляти картинку або схему, що ілюструватиме основні тези вивченого матеріалу. Порадьте учням, коли їм потрібно відповісти на запитання, викликати уявний образ перед очима та відтворювати в пам’яті сторінку із зошита або підручника.

Номер слайду 10

Аудіали Аудіали — люди, які інформацію із зовнішнього світу сприймають переважно через слуховий канал. Їм подобається слухати. Такі діти ловлять інтонацію вчителя, оцінюють тембр його голосу, їм неважливо, що саме він говорить, важливо — як. Їм не подобається, коли їх перебивають під час відповіді на запитання на уроці або під час дружньої розмови на перерві. Часто учням-аудіалам достатньо один раз прочитати вголос розділ підручника, щоб засвоїти потрібну інформацію. Вони люблять вчити «на слух». Їм подобається слухати аудіокнижки, а не читати, вони знають напам’ять багато віршів і залюбк їх декламують. З-поміж аудіалів багато фанатів музики. Люди з таким сприйняттям інформації - хороші психологи, музиканти, лектори.

Номер слайду 11

Сильні сторони• Чіткість у висловлюваннях• Комунікативність• Розвинене вербальне мислення• Розвинена словесна пам’ять• Багатий словниковий запас. Слабкі сторони• Складно сприймають інформацію у знаковій, графічній і символьній формах• Погано запам’ятовують інформацію, якщо не проговорили її вголос• Відчувають постійну потребу спілкуватися• Сприймають відмову спілкуватися як холодність або погане ставлення до себе

Номер слайду 12

Порада Щоб поліпшити контакт, владнати конфлікт, надати підтримку, розмовляйте з аудіалом у кабінеті, де не буде стороннього шуму. Спілкуйтеся спокійно з упевненою інтонацією. Розмову почніть зі слів «Ти кажеш, що ...». Як працювати. Учням, які ліпше сприймають інформацію на слух, розповідайте, ставте запитання, пропонуйте повторити, переказати, назвати своїми словами. Залучайте їх до завдань на кшталт «опиши», «напиши», «розкажи». Частіше використовуйте дискусійні форми роботи та запрошуйте аудіалів до діалогу звертаннями «Поговоримо?», «Давай обговоримо». Під час розмови давайте зворотний зв’язок таким учням словами на кшталт «Я тебе почув(ла)», «Правильно говориш» тощо. Пропонуйте учням-аудіалам брати участь у конкурсах читців, залучайте їх до літературної творчості. Якщо є шкільна газета, попросіть їх написати для неї репортаж чи статтю.

Номер слайду 13

Що рекомендувати учням Пропонуйте учням під час навчання якомога частіше задіювати мовлення, зокрема читати вголос, переказувати, записувати ключові слова тексту, ставити самим собі запитання й відповідати на них, промовляти або записувати план відповіді на запитання, називати основні поняття, давати їм визначення. Залучайте учнів-аудіалів до таких видів роботи, де слід вимовляти інформацію для запам’ятовування по-різному за: гучністю — голосно, пошепки;швидкістю — дуже швидко, повільно;інтонацією — впевнено, нудьгуючи, радісно. Запропонуйте аудіалам під час роботи з матеріалом великого обсягу спочатку розповісти про його основні ідеї, потім детально переказати матеріал, а насамкінець назвати те, що вони вважають найважливішим або забули згадати. Порадьте аудіалу враховувати свій тип сприйняття у спілкуванні з рідними і друзями. Аудіали відчувають постійну потребу говорити з близькими людьми, ділитися секретами. Це може бути причиною розладу у взаєминах, якщо батьки чи друзі не підтримують цю потребу. До того ж аудіали сприймають відмову інших спілкуватися або їхнє невміння щось обговорювати як погане ставлення до себе, байдужість тощо.

Номер слайду 14

Кінестетики Кінестетики інформацію із зовнішнього світу найліпше сприймають через тактильні відчуття. У класі таких дітей легко виявити за їх активністю. Саме кінестетиків виокремлюють до категорії непосидющих і гіперактивних. Якщо таких дітей обмежити в рухові, вони вже через кілька хвилин починають соватися, шаркати ногами, постукувати пальцями, гризти ручку або олівець, смикати тощо. Кінестетики стають хорошими акторами, спортсменами й танцівни-ками.

Номер слайду 15

Сильні сторони• Розвиненість інтуїції• Чутливість• Миловидність, пластичність у рухах• Розивнена рухова пам’ять• Часто мають рухову й спортивну обдарованість. Слабкі сторони• Сприймають зорову й словесну інформацію в русі• Концентрація та увага активізується в русі• Мають надчутливе тіло — їм постійно щось коле, тисне, заважає• Часто нудьгують і почуваються «хворими», якщо немає рухової або тактильної стимуляції

Номер слайду 16

Як працювати Учням, які найліпше сприймають інформацію через тактильні відчуття, давайте якомога більше практичних завдань, як-от: «зроби», «проведи експеримент», «перевір», «склади». Задіюйте їхні відчуття й переживання, зокрема запитуйте про їхнє ставлення до літературного персонажа або про відчуття після певної події. Якщо під час уроку пояснюєте абстрактний матеріал, то після певних етапів цікавтеся в учнів-кінестетиків, зрозуміло їм чи ні, складно чи легко, подобається їм тема чи ні. Давайте кінестетикам можливість порухатися та обов’язково пропонуйте практичну «прив’язку» будь-якого правила або інформації до життєвих реалій. Надайте кінестетикам алгоритм дій: що робимо зараз, що потім. І обов’язково поясніть, для чого це потрібно. Якщо їх попросити вивчити теорему косинусів, вони її вивчать, здадуть і забудуть. Але якщо пояснити, що ця теорема знадобиться, щоб правильно наклеїти шпалери, то тривалий результат забезпечений.

Номер слайду 17

Порада. Під час діалогу наодинці, якщо є необхідність підтримати або оптимізувати взаємини, сядьте поруч і розверніться до учня. Прийміть відкриту позу, тобто не схрещуйте руки й ноги. Розмову почніть зі слів «Я відчуваю, що ...». Пропонуйте учням-кінестетикам брати участь у театральних постановках, спортивних змаганнях. Завжди зважайте на ті почуття, які вони висловлюють вам, — «утомився», «неприємно», «хочеться».

Номер слайду 18

Що рекомендувати учням Під час вивчення навчального матеріалу пропонуйте учням-кінестетикам рухатися або робити щось руками, а повторювати вивчене — під час ходьби, занять спортом або домашніх справ. Рекомендуйте дітям обирати зручну позу, коли вони сприймають нову інформацію. Порадьте їм «писати» пальцем у повітрі формули, нові слова іноземною мовою тощо. Рекомендуйте застосовувати на практиці вивчений матеріал, запам’ятовувати свої тактильні відчуття, пов’язані з досліджуваним матеріалом, уявляти якомога більше ситуацій, де він пригодиться.

Номер слайду 19

Дискрети, або дигітали Найрідкісніший тип — дискрети, або дигітали — сприймають зовнішній світ через логіку. Для цього вони використовують цифри і знаки. Такі люди люблять чіткі формулювання та охайні записи. Вони все систематизовують, шукають сильні й слабкі сторони, переваги й недоліки. Їм важлива суть інформації, її функціональність, а не емоції. Дискрети сприймають інформацію під кутом особистої вигоди. Тому часто діти з таким типом сприйняття запитують: «Що мені це дасть?», оскільки вважають, що від кожної речі має бути користь, від кожної дії — результат. Для дискретів сказане слово — не порожній звук. Вони зазвичай спочатку вирішують, як щось якнайліп-ше втілити в життя, а потім діють. З-поміж дітей з дискретним каналом сприйняття виростають талановиті шахісти, програмісти, учені й дослідники..

Номер слайду 20

Сильні сторони• Розвиненість логіки• Абстрактне мислення• Логічна пам’ять• Аналітичні здібності• Уміння відсторонитися• Неупередженість• Розсудливість. Слабкі сторони• Замкнутість• Надмірна прямота у висловлюваннях• Скупість на жести й похвалу• Надмірний самоконтроль• Показна байдужість• Слабке усвідомлення власних почуттів і переживань• Невпевненість у собі в міжособистісних взаєминах

Номер слайду 21

Порада. Якщо хочете поговорити сам на сам, владнати конфлікт або підтримати учня-дискрета, спілкуйтеся виважено, не виражайте емоцій, наводьте факти. Розмову починайте зі слів «Давай подумаємо ...». Як працювати Під час роботи з учнями-дискретами залучайте їх до логічних операцій, як-от: «порівняй», «узагальни», «оціни», «обміркуй», «аргументуй», «доведи» тощо. Запитуйте учнів, що вони думають про досліджуваний матеріал, як його оцінюють, у чому вбачають сенс заняття. Попросіть виділити дві протилежні точки зору з певної теми й порівняти їх. Пропонуйте учню-дискрету брати участь у шкільному самоврядуванні або проявити себе як староста класу.

Номер слайду 22

Що рекомендувати учням Пропонуйте учням-дискретам використовувати логіку під час вивчення матеріалу й «рухатися» від загального до конкретного. Це важливо, якщо їм потрібно вивчити великий обсяг матеріалу, не зубрити його, а намагатися зрозуміти. Рекомендуйте учням пояснювати вивчений матеріал уявному співрозмовнику, розробляти й використовувати алгоритми виконання завдань або відповіді на уроці: послідовність кроків, результат кожного з них.

Номер слайду 23

Аби ефективно вибудувати освітній процес, педагогам варто враховувати особливості учнів сприймати інформацію та варіювати методичні прийоми й диференціювати для них різні види завдань. Педагогам слід також використовувати на уроці універсальні прийоми, що допоможуть задіювати до роботи учнів з усіма типами сприйняття.

Номер слайду 24

Як визначити тип сприйняття методом спостереження. Зверніть увагу, як учні фіксують домашні завдання: візуал розгорне щоденник і перепише з дошки те, що потрібно виконати вдома;аудіал перепитає в сусіда по парті й запише на слух або не буде взагалі нічого писати. Ймовірно, вдома він зателефонує комусь із однокласників і дізнається, що задали; кінестетик шукатиме потрібний розділ у підручнику, а потім прямо в ньому зробить позначки про домашнє завдання.

Номер слайду 25

Спостерігайте, як учні поводяться на перерві: візуал найчастіше залишається у класі або виходить у коридор і роздивляється інформаційні стенди, спостерігає за іншими дітьми; аудіал використовує перерву, щоб наговоритися й погаласувати;кінестетику перерва потрібна, щоб розім’ятися й порухатися.

Номер слайду 26

Як подавати навчальний матеріал Під час спілкування:з візуалами вживайте слова, що описують колір, форму, місце розташування, виділяйте кольором пункти у книжці, використовуйте таблиці, схеми, наочні посібники; з аудіалами змінюйте варіації голосу — гучність, темп, інтонації, застосовуйте паузи;з кінестетиками використовуйте жести, дотики; мовлення має бути повільним, адже їм слід дати змогу «обігравати» інформацію.

Номер слайду 27

Як робити зауваження Залежно від типу сприйняття діти по-різному сприймають зауваження вчителя. Врахуйте це й диференціюйте зауваження. Зокрема, коли його слід зробити: візуалу — похитайте головою, «пригрозіть» пальцем;аудіалу — скажіть пошепки «ш-ш-ш», «тихіше»;кінестетику — покладіть руку на плече.

Номер слайду 28

Що порадити батькам Порадьте батькам, щоб вони брали до уваги особливості їхніх дітей сприймати інформацію. Так, під час виконання домашнього завдання: візуалу слід дозволити тримати під рукою аркуш паперу, на якому він у процесі роботи може креслити, штрихувати, малювати тощо; аудіалу не потрібно робити зауважень, коли він у процесі запам’ятовування видає звуки, ворушить губами; кінестетика не можна змушувати довго сидіти нерухомо; йому слід давати змогу зняти статичне напруження, моторно розрядитися — сходити в іншу кімнату, встати й пострибати тощо.

Номер слайду 29

Номер слайду 30

Завдання: Показати фрагмент уроку з урахуванням способів сприйняття інформації для:1 група – візуалів;2 група – аудіалів;3 група – кінестетиків;4 група – дискретів.

Номер слайду 31

Джерела:1. Електронний журнал “Заступник директора школи”- «Педагогічні «секрети» роботи з аудіалами, візуалами й кінестетиками»2. Електронний журнал “Заступник директора школи”- «Учні - візуали, аудіали, кінестетики і дискрети: тонкощі успішної взаємодії».- О. Мойзріст,науковий співробітник Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України 3. «Аспект» - «Середня освіта за кордоном» - Аудіал, візуал, кінестет або дігітал? Який стиль навчання підійде Вашій дитині?

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Стефаник Алла Миколаївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
24 березня 2020
Переглядів
4426
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку