Проблеми шкільної дезадаптації дітей з вадами зору
Шкільна дезадаптація - негативне явище, що заважає своєчасній повноцінній соціалізації дитини, гармонійному розвитку особливості, перешкоджає подальшій успішності у навчанні, загальній соціально – психологічній адаптації.
Форма дезадаптації |
Причини |
Корекційні заходи |
Непристосованість до предметної сторони навчальної діяльності |
Недостатній інтелектуальний та психомоторний розвиток дитини, відсутність допомоги та уваги з боку батьків та учителів |
Спеціальні бесіди з дитиною, які дають можливості встановити причини порушень навчальних навичок і надати рекомендації батькам |
Невміння довільно керувати своєю поведінкою |
Неправильне виховання в сім' ї ( відсутність зовнішніх норм, обмежень) |
Робота із сім'єю; аналіз власної поведінки учителем із метою запобігти можливій неправильній поведінці |
Невміння увійти у темп життя ( частіше зустрічається у соматично ослаблених дітей, дітей із затриманням розвитку, слабким типом нервової системи) |
Неправильне виховання в сім 'ї або ігнорування дорослими індивідуальних особливостей дітей |
Робота із сім 'єю , визначення оптимального режиму навантаження учня |
Шкільний невроз або « фобія школи» - невміння розв’язати протиріччя між сімейними і шкільними « ми» |
Дитина не може вийти за межі сім'ї |
Необхідно залучати шкільного психолога – сімейна терапія або групові занятті для дітей у співвідношенні з груповими заняттями для їхніх батьків |
Тому знаходження шляхів подоланння шкільної дезадаптації є важливою і актуальною проблемою для теорії і практики педагогічної науки. Як показують багаторічні дослідження даної проблеми, подолання шкільної дезадаптації можливо лише за умовами комплексного підходу.
Прояви довільної дезадаптації у молодших школярів і корекційні заходи для її подалання може бути подано такою схемою :
Значними адаптаційними можливостями для слабозорих учнів володіють заняття фізичними вправами та іграми. Тому з ціллю подолання дезадаптації слабозорих учнів початкових класів у якості корекційного засобу розроблено цикл занять психогімнастикою та виявлено їхня ефективність