Михайло Миколайович Калачевський – засновник українського симфонізму ХІХ ст. Частина творчої спадщини М. Калачевського, що дійшла до нас, невелика – це струнний квартет, фортепіанне тріо та п'єси, романси на тексти російських поетів, реквієм для хору, струнного оркестру й органа, хори, "Реквієм" тощо. Збереглося також 19 романсів, 4 п'єси для фортепіано і партитура "Української симфонії". Його творчість посідає в українській культурі місце нарівні з музикою найбільших українських композиторів XIX століття Семена Гулака-Артемовського та Миколи Лисенка.
Найголовнішим твором Калачевського є його симфонія. Написана як дипломна робота композитора, вона прозвучала на випускному екзамені та в публічному концерті, програма якого складалася з творів випускників консерваторії. В основі усіх тем «Української симфонії» лежать мелодії народних пісень. Характерно, що композитор зберігає жанрові особливості пісні, прагне повніше розкрити засобами оркестру, через велику музичну форму її образний зміст.
Перша частина симфонії лірична за змістом. Тут використано дві народні пісні — «Віють вітри» і «Йшли корови із діброви». У вступі мелодія народної пісні стає ще спокійнішою, оскільки композитор викладає її в розмірі 4/4 замість 3/4. В інтродукції і заключенні, що звучать у помірному темпі й будуються на мелодії першої пісні, змальовано картину лагідного літнього вечора. На цій мелодії побудовано тему головної партії сонатного алегро.
Друга народна мелодія («Йшли корови із діброви»), що лягла в основу побічної партії, також зазнала певних змін, передусім метроритмічних. У експозиції характерне тональне співвідношення ля мінор — до мажор, їх пісенно-фольклорна основа, а також широке використання альтерованих гармоній. Тема побічної партії має спокійний характер. Вона є своєрідним лірико-споглядальним центром експозиції й усієї першої частини.
Розробка має три епізоди, три «хвилі» розвитку музичного матеріалу. До репризи приводить невеликий передикт своїм активізуючим пульсом. Його можна було б вважати інтонаційною конкретизацією з метою відновлення попереднього тематизму. В репризі відбувається ще більше тональне зближення тем: ля мінор — головна, ля мажор — побічна. В цілому тут збережено характер музики експозиції.
Форма Романсу — тричастинна репризна. Тема проводиться в мажорних тональностях (до мажор, фа мажор, сі-бемоль мажор та ін.). Романс виконує в симфонії функцію ліричного центру твору, традиційного для класиків і романтиків. Третя частина — Романс — в основі теми мелодія історичної пісні «Побратався сокіл з сизокрилим орлом»Сама тема звучить могутньо, велично. Тут виникає багато аналогій з історичними, героїчними народними піснями
Він побудований на зіставленні двох тем, в основі яких — народні танцювальні пісні «Ой гай, гай» і «Ой джиґуне, джиґуне». Фінал симфонії пронизаний стихією танцю. Обидві теми зберегли пісенно-жанрові риси: восьмитактову квадратну структуру, підкреслено танцювальну музичну фактуру. Головна партія відтворює масовий народний танок, побічна — жартівливий хореографічний дует
"Українська симфонія" Михайла Калачевського – яскраво національний і глибоконародний твір. Використавши народні мелодії, композитор зумів зберегти їх жанрові особливості і створити своєрідні народні образи. Оригінальний рукопис симфонії був знайдений Грінченком у 1930-х рр. З цього часу твір постійно виконується симфонічними оркестрами. Дякую за увагу!