Презентація "Українська симфонія М. Калачевського"

Про матеріал
Детальний опис та аналіз сифонії загалом та окремих її частин, що супроводжується ілюстраціями та музичними фрагментами.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

«Українська симфонія» Михайла Калачевського. Підготувала вчитель-методист ТЗОШ І-ІІІ ст.№ 25 Атаманчук Лілія

Номер слайду 2

Михайло Миколайович Калачевський – засновник українського симфонізму ХІХ ст. Частина творчої спадщини М. Калачевського, що дійшла до нас, невелика – це струнний квартет, фортепіанне тріо та п'єси, романси на тексти російських поетів, реквієм для хору, струнного оркестру й органа, хори, "Реквієм" тощо. Збереглося також 19 романсів, 4 п'єси для фортепіано і партитура "Української симфонії". Його творчість посідає в українській культурі місце нарівні з музикою найбільших українських композиторів XIX століття Семена Гулака-Артемовського та Миколи Лисенка.

Номер слайду 3

Найголовнішим твором Калачевського є його симфонія. Написана як дипломна робота композитора, вона прозвучала на випускному екзамені та в публічному концерті, програма якого складалася з творів випускників консерваторії. В основі усіх тем «Української симфонії» лежать мелодії народних пісень. Характерно, що композитор зберігає жанрові особливості пісні, прагне повніше розкрити засобами оркестру, через велику музичну форму її образний зміст.

Номер слайду 4

«Українська симфонія» — це чотиричастинний цикл: Сонатне алегро, Інтермеццо-скерцандо, Романс, Фінал. Склад оркестру подвійний: флейти, гобої, кларнети, фаготи, чотири валторни, труби, литаври і струнний квінтет.

Номер слайду 5

Перша частина симфонії лірична за змістом. Тут використано дві народні пісні — «Віють вітри» і «Йшли корови із діброви». У вступі мелодія народної пісні стає ще спокійнішою, оскільки композитор викладає її в розмірі 4/4 замість 3/4. В інтродукції і заключенні, що звучать у помірному темпі й будуються на мелодії першої пісні, змальовано картину лагідного літнього вечора. На цій мелодії побудовано тему головної партії сонатного алегро.

Номер слайду 6

Друга народна мелодія («Йшли корови із діброви»), що лягла в основу побічної партії, також зазнала певних змін, передусім метроритмічних. У експозиції характерне тональне співвідношення ля мінор — до мажор, їх пісенно-фольклорна основа, а також широке використання альтерованих гармоній. Тема побічної партії має спокійний характер. Вона є своєрідним лірико-споглядальним центром експозиції й усієї першої частини.

Номер слайду 7

Розробка має три епізоди, три «хвилі» розвитку музичного матеріалу. До репризи приводить невеликий передикт своїм активізуючим пульсом. Його можна було б вважати інтонаційною конкретизацією з метою відновлення попереднього тематизму. В репризі відбувається ще більше тональне зближення тем: ля мінор — головна, ля мажор — побічна. В цілому тут збережено характер музики експозиції.

Номер слайду 8

Музика її виросла з першої фрази народної пісні «Дівка в сінях стояла». Форма інтермеццо — тричастинна репризна. Крайні частини написано у фа мажорі, середня, що будується на цьому ж матеріалі— у ре мінорі. Друга частина симфонії — Інтермеццо-скерцандо — жартівлива народна сцена

Номер слайду 9

Форма Романсу — тричастинна репризна. Тема проводиться в мажорних тональностях (до мажор, фа мажор, сі-бемоль мажор та ін.). Романс виконує в симфонії функцію ліричного центру твору, традиційного для класиків і романтиків. Третя частина — Романс — в основі теми мелодія історичної пісні «Побратався сокіл з сизокрилим орлом»Сама тема звучить могутньо, велично. Тут виникає багато аналогій з історичними, героїчними народними піснями

Номер слайду 10

Він побудований на зіставленні двох тем, в основі яких — народні танцювальні пісні «Ой гай, гай» і «Ой джиґуне, джиґуне». Фінал симфонії пронизаний стихією танцю. Обидві теми зберегли пісенно-жанрові риси: восьмитактову квадратну структуру, підкреслено танцювальну музичну фактуру. Головна партія відтворює масовий народний танок, побічна — жартівливий хореографічний дует

Номер слайду 11

"Українська симфонія" Михайла Калачевського – яскраво національний і глибоконародний твір. Використавши народні мелодії, композитор зумів зберегти їх жанрові особливості і створити своєрідні народні образи. Оригінальний рукопис симфонії був знайдений Грінченком у 1930-х рр. З цього часу твір постійно виконується симфонічними оркестрами. Дякую за увагу!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Петрик Тетяна Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Sternyuk Halyna
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
26 жовтня 2021
Переглядів
6546
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку