к л а с ПАЛІТРА МУЗИЧНИХ ОБРАЗІВ Розділ. Образний зміст музики Тема уроку. ОБРАЗИ ФОРТЕПІАННОЇ МУЗИКИ

Про матеріал
МЕТА. Сприяти розвитку наступних компетенцій: Навчально-пізнавальної – поглибити знання про засоби музичної виразності, синтез мистецтв; розкрити сутність художнього напрямку кольоромузики. Ціннісно-смислової – виховання ціннісних орієнтирів у сфері музики, музичних інтересів, смаків і потреб; реалізовувати творчій потенціал особистості; Компетенції особистісного самовдосконалення – формувати навички самостійного оцінювання музичних творів різної художньої вартості, розвивати уяву, критичне, проблемно-пошукове мислення; виявляти у дітей вродженої здатності (синестезії) «бачити» музику в кольорах. Соціально-комунікативної - розвивати почуття партнерства, вміння спілкуватися у групі однокласників. Загальнокультурної - формувати інтегративне мислення – розуміння учнями зв’язків музики з іншими видами мистецтва та життям.
Перегляд файлу

7  к л а с

ПАЛІТРА МУЗИЧНИХ ОБРАЗІВ

Розділ. Образний  зміст  музики

Тема  уроку.   ОБРАЗИ  ФОРТЕПІАННОЇ   МУЗИКИ

МЕТА.   Сприяти  розвитку  наступних  компетенцій:

Навчально-пізнавальної  – поглибити  знання про  засоби  музичної  виразності, синтез  мистецтв;  розкрити  сутність  художнього  напрямку  кольоромузики.

Ціннісно-смислової  – виховання  ціннісних  орієнтирів  у  сфері  музики,  музичних  інтересів,  смаків  і  потреб; реалізовувати  творчій  потенціал  особистості;  

Компетенції  особистісного  самовдосконалення – формувати  навички  самостійного  оцінювання  музичних  творів  різної  художньої  вартості,  розвивати  уяву,  критичне,  проблемно-пошукове  мислення;    виявляти   у  дітей  вродженої  здатності  (синестезії)  «бачити»    музику  в  кольорах.

Соціально-комунікативної   -  розвивати  почуття  партнерства,  вміння  спілкуватися  у  групі  однокласників.

Загальнокультурної  -  формувати  інтегративне  мислення – розуміння  учнями  зв’язків  музики  з  іншими  видами  мистецтва  та  життям.

Музичний  ряд. О.Скрябін. Прелюдії  № 5 (ре  мажор),  №10 (до  дієз  мінор),симфонічна  поема  «Прометей». Джон  Леннон  і   Пол  Маккартні   «Хай  буде  так».     

Наочні  посібники: портрет О.Скрябіна; тести.

Обладнання  уроку: комп’ютер;   музичний  інструмент;  відеомагнітофон; фонохрестоматія.

Тип уроку: К о м б і н о в а н и й

 

СТРУКТУРА   УРОКУ

 

І.   Організаційний  момент.

ІІ.  Мотивація  навчальної  діяльності.

ІІІ. Повідомлення  теми  і  мети  уроку.

ІV. Актуалізація  опорних  знань.

V.  Основна  частина.

    А) Теоретична  та  практична  частина   уроку  ( сприймання музики та  вокально-хорова робота)

    Б)  Висновки.

УІ. Підсумок  уроку.

      Оцінювання  роботи  учнів.  Домашнє  завдання.

 

ХІД   УРОКУ

 

 Учні  заходять  до  класу  під  музичний  супровід  пісні    « Let  it  be»   групи   « The    Beatles».  

І.   Організаційний  момент.

1.  Музичне вітання.

2. «Музична  зарядка»

   а) вправа  на  одному звуці (1-7);

   б) спів  звукоряду  по  тетрахордам (групами);

    в)ритмічні  вправи на  координацію  рухів.

ІІ.  Мотивація  навчальної  діяльності.

Учитель. – В  кабінеті , в  якому  ми  зараз  з  вами  присутні,  є  музичний  інструмент.

Як  називається  цей  музичний  інструмент? (фортепіано)

Від  яких слів  походить  його  назва? (форте – голосно, піано – тихо).

Що  вони  позначають? (динаміку  звуку)

               За  часів  Моцарта  та  Бетховена  фортепіано  суттєво  відрізнялося. Цей  інструмент  у  сучасному  вигляді  сформувався  за  часів  молодого  Бетховена.

                Більшість  композиторів, що  писали  фортепіанну  музику,  були  й  піаністами-віртуозами.

Назвіть цих  композиторів? (Бетховен, Ліст, Шопен, Рахманінов, тощо.)

ІІІ. Повідомлення  теми  та  мети  уроку.

Сьогодні  ви  відкриєте  для  себе  ще  одну  унікальну   особистість -  піаніста  і  композитора   Олександра  Скрябіна  та палітру  образів  його  фортепіанної  музики.

Послухайте,  що  зараз  прозвучить? (звукоряд)

Проведемо  невеликий  експеримент. Уявіть  червоний  і  синій  кольори. Який  із  них  викликає  відчуття  тепла, а  який холоду?  А  тепер  уявіть  звучання  флейти  і  скрипки.

У  яких  кольорах  ви  відчуваєте  ці  тембри?

А  тепер  уявіть  якими  кольорами  ви  чуєте  звукоряд? ( позначають  у  картках).

      Деякі  люди  мають  вроджену  здатність «бачити»  музику  в  кольорах  Наприклад,  такий  кольоровий  слух  мали  відомі  композитори   М.Римський – Корсаков  та  Олександр Скрябін,  який  створив  оригінальний  кольоровий   музичний  твір  «Прометей».

 ( Показ  слайд-шоу  до  біографії  О.Скрябіна)

 - Олександр  Миколайович  Скрябін – один  із  найвидатніших  російських  композиторів  кінця ХІХ –початку  ХХ  століття,( 130-річчя з дня  народження  святкували  на початку  цього  року), народився  у  Москві  6 січня  1872 року.

Батько (Микола  Олександрович Скрябін) по  професії  дипломат. Мати (Любов Петрівна) була обдарована  піаністка.

    З  раннього  дитинства  Сашко  Скрябін  відрізнявся  від  однолітків  незвичайною  любов’ю  до  музики. Почуті  твори, що  сподобалися  хлопчикові,  він  прагнув  зіграти  на  фортепіано,  навіть  коли  ще  не  знав  нот.

     Майбутній  композитор  рано  залишився без  матері.  Його  виховувала  рідна  сестра  батька  Любов  Олександрівна  Скрябіна.  Загальну  освіту  Скрябін  отримав  у  Кадетському  корпусі, де  навчався  з  1882 по  1889 рік.

      Музикою  почав  займатися  під  керівництвом  теоретика  і  композитора Г.Е.Конюса.  Пізніше  хлопчик  брав  уроки  фортепіано  у  відомого  московського

педагога  Миколая Сергійовича  Звєрєва,  теорії -  у  С.І. Танєєва.

В  14  років  юний  піаніст  вже  виступав  у  концертах. У 1888 році  Скрябін  поступив  до  Московської  консерваторії  на дві  спеціальності -  композиції  та  фортепіано.

     Після  випуску (одержав  золоту  медаль) він  здійснив  концертну  поїздку  по  містах  Німеччини, Франції, Бельгії  та  Голландії.  Це стало  початком  інтенсивної  концертної  діяльності  Скрябіна,  початком  його  слави.  Він  не  був  феноменальним  віртуозом-піаністом, однак  мав  унікальний  дар  захоплювати  слухачів.

Звісно,  у  виконанні  його  власних  творів  ніхто  не  міг  перевершити  автора.

     На  початку  творчого  шляху  Скрябіна  переважали  малі  форми  фортепіанної  музики     етюди,  прелюдії,  мазурки -  як  у  Шопена. Потім  він  захопився  більш  складними   формами -  сонатами  та  симфоніями.

     Найпопулярніший серед  89   прелюдів   є  цикл  24  прелюдії  твір 11. , який  відображає  різноманітні  життєві  враження  Скрябіна  тих  років.

 

 Що  таке  прелюдія? (Прелюдія – невелика  інструментальна  п’єса.)

Прелюдії  не  мають  назв,  тобто  програми. Головне  в  цих  п’єсах – тонкий  психологічний  зміст,  виражений  в  лаконічних  формах,  де  настрій  і  думка  злилися  з  привабливою  природністю  в  єдине  художнє  ціле.

V. Основна  частина.

1.  СПРИЙМАННЯ  музичних  творів: прелюдій   №№5, 10.

  Слухаючи  музику  Скрябіна  потрібно  вжитися  в  кожен  акорд, адже  його  музика  мерехтить  і  переливається  найніжнішими  музичними  фарбами. (Слухання  п’єс)

З  «Музичної  скриньки»  доберіть  слова,  які  характеризують  музичний  образ  кожної  прелюдії.

Прелюдія №5 -  одна  з  найкращих  ліричних  мініатюр,  у  ній  панує  спокійний,     умиротворений  настрій.  Наприкінці  прелюдії  музика  стає  схвильованою,  але  все  ж  таки  повертається  до  спокійного  стану.

   У  музиці  відчутний  поліфонічний  діалог. Зверніть  увагу  на  те,  як  спокійна,  плавна    мелодія  верхнього  голосу  «розмовляла»  з  ритмічно  живішаю,  наспівною  мелодією  нижнього  голосу.(Повторне  слухання)

Прелюдія №10 -  втілення  драматичного  образу,  який  має  свій  розвиток:  сурово-зосереджений  спочатку  і  трагедійний  наприкінці.(Повторне  слухання)

Таким  був  ранній  Олександр  Скрябін.

   У  наступному  етапі   творчої   діяльності  Скрябін  ставив  перед  собою  не  лише  музичні  завдання. Він  прагнув  бути  не  тільки  композитором,  а  й  поетом  і  філософом;  хотів  охопити  думкою  увесь  світ: природу,  людське  суспільство,  світ  людської  душі. Композитор  гостро  відчував  протиріччя  свого  часу  і  чекав  змін, вірив  у  їхню  неминучість.  Усі  надії  Скрябін  покладав  на  мистецтво. Не  випадково  його  Перша  симфонія  закінчується  урочистим  хоровим  гімном:

                           …Прийдіть,  усі  народи  світу,

                              Мистецтву  славу  оспіваємо…

Робота  над  піснею.

Філософська  спрямованість  і  звернення  до  вічних  істин  притаманні  творчості  легендарної   рок-групи «The  Beates». Одна  з  головних  особливостей  музичного  стилю  цього  колективу – поєднання  фольку,  рок-н-ролу  з  європейською  класичною. Це  яскраво  відтворено  в  пісні  « Let  it be» ( «Хай  буде  так»),  що  стала  своєрідною  музичною  емблемою  ліверпульської  четвірки. Інтонаційною  основою  мелодії  є  шотландські  й  кельтські  балади,  творчо  переосмислені  музикантами  Джоном   Ленноном   і  Полом  Маккартні .

     Духовна  підтримка  в  бурхливому  морі  життя  необхідна  кожній  людині.  Сповнені  щирих  почуттів,  слова  пісні «Хай  буде  так»  викликають  у  нас  думки,  що  ніколи  не  треба  втрачати  віри  й  надії  на  щастя.  Ясна,  прониклива  мелодія  пісні  якнайкраще  допомагає  виразити  суть  й  глибокий    зміст  цього  чудового  твору.

 

Повторення І  куплету.  Робота  над  інтонацією.  Опрацювання  літературного  та  музичного  матеріалу.

 

Що  споріднює  пісню  групи   the  Beatles  «Let  it  be»  з  піснями-гімнами,  хоровим  гімном   з  Першої  симфонії  Олександра  Скрябіна.

Інформація  про  світломузику      часів  розквіту  рок-групи  (середина – друга  половина  ХХ  століття)  та  часів  творчої  діяльності  Скрябіна.

Мультимедійний   блок.

 СПРИЙМАННЯ (продовження)   -   Маючи  рідкісну  здатність  -  бачити  в  кольорі  музичні  образи,   Скрябін  починає  шукати  нові  засоби  поєднання  музики  та  кольору  в  синтетичному  творі  мистецтва.  Так  виник  задум  поеми  «Прометей»  для  симфонічного  оркестру,  соло  фортепіано,  хору  і  .. світла.

     У  партитурі  цього  твору  вперше  було  внесено  рядок  «світло». Під  час  звучання  музики  концертний  зал  наповнюється  різнокольоровим  світлом. Цей  новий  художній  напрямок  дістав    назву    кольоромузика. В  наші  часи  він  активно  розвивається  завдяки  сучасній  техніці. (перегляд  фрагменту)

 

VІ. Підсумок  уроку.

Відповіді  на  тестові  питання.  Оцінювання  учнів. Домашнє завдання.

Вихід  учнів  з  уроку  під  музику.

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
27 жовтня 2021
Переглядів
573
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку