Урок-казка з української мови в 5 класі
«Подорож до країни Словарії»
Тема. Закріплення знань про будову слова
Мета: спряти всебічному закріпленню учнями набутих знань про будову слова; розвивати мислення, зв'язне мовлення учнів; виховувати почуття поваги та любов до рідної української мови.
Обладнання: карта країни «Словарія», картки; частини слова подарунки.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Вітання:
Доброго ранку, сонечко ясне
Доброго ранку, земле прекрасна,
Доброго ранку, дерева багряні,
Доброго ранку, квіти духмяні.
Доброго ранку, птахи галасливі,
Доброго ранку, люди щасливі!
ІІ. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙМАННЯ МАТЕРІАЛУ.
У країні Словарії жили-були маленькі частинки слова: префікси, корені, суфікси, закінчення. Жили вони весело і дружно, любили подорожувати у сусіднє царство – Лексикологію. Але один із законів цієї країни говорив: «Ворота в наше царство відкриті тільки для слів!» Тому для подорожей жителі Словарії об’єднувались у слова.
Ось одного разу Префікс - по-, Корінь - дар-, Суфікси -ун-, -к- та Закінчення -и вирішили погостювати у жителів Лексикології. Для цього вони об’єднались і утворили слово подарунки. Але перед самим від’їздом зненацька завередувало Закінчення -и: «Не хочу я стояти у кінці слова. Я таке гарне, вродливе. І ставити в кінець - нізащо!» І Закінчення рішуче зайняло місце префікса, ставши перед коренем. Префікс розлютився: «Якщо моє місце зайняте, то буду я тепер стояти замість Суфіксів, там навіть краще!» Тут засперечались суфікси -ун, і -к: «Що це за несправедливість! Корінь – головний, всі до нього приєднуються. Тепер ми будемо замість Кореня -дар- стояти». А що ж Корінь? Нічого не залишалося йому, як стати в кінці слова замість закінчення. Ось так і вирушили вони в дорогу, а коли підійшли до воріт країни Лексикології, то сторожа дуже здивувалася новоспеченому слову і не пропустила друзів.
- Чому нас не пропускають? - здивувались приятелі.
Ви подивіться на себе. Хіба існує слово инкунподар? - відповіла сторожа. Довго мінялись частини слова місцями, стукали у ворота, але їх не пускали.
ІІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Шифр – « Б у р а т і н о »
1 2 3 4 5 6 7 8
1345 (брат), 1434147 ( барабан), 14747 ( банан), 14347 (баран)
58315(торба), 5458 (тато), 3474 (рана)
― А тепер відгадаємо з вами «Мовні загадки»
Префікс дай від “оклику” мені,
Суфікс – від “лінійки” чи від “зірки”,
Разом – результати перевірки.
(Оцінка)
префікс – з “обшивки”,
суфікс – із “косинки”,
а все разом – для книжки.
(Обкладинка)
► Гра «Склади схему слова»
Кожен учень отримує картку, на якій схематично позначені значущі частини слова. Учитель називає слова, а учні, стаючи в правильному порядку, складають схему слів.
Дніпро, дніпровський; Кий, Київ; поріг, Запоріжжя, запорізький.
► Гра «Допиши прислів'я»
3 указаних слів (описувати, бандура, батько, державний, весна, хлібороб, Надійка, калина, ароматний) випишіть лише слова з суфіксами. Якщо правильно буде виконане завдання, то з початкових літер виписаних слів вийде слово, яке є закінченням пропонованого вислову про Вітчизну:
«Вітчизни є різні на світі, а в мене найкраща — ...» (одна).
►Фізкультхвилинка
Забавлялись зайченята, (встають, руки піднімають вгору)
Виглядаючи маму і тата. (руки на поясі, повертаються праворуч-ліворуч)
Ось так лапку до лапки. (плескають в долоні)
Ось так шапку до шапки. (руки піднімають до голови)
Ось так — вусом потрусили.(хитають головою)
Так — так — так! (стрибають на місці).
►Самостійна робота за картками
Картка 1
Дібрати до поданих слів форму або спільнокореневе слово, щоб відбулося чергування. Пояснити орфограму.
Захід, рів, рішучість, радісно, робітник, лебідь, вечір, джміль, вісім, шістнадцять, гість.
Картка 2
Вставити пропущені літери. Обґрунтувати свій вибір. Будь-які три слова розібрати за будовою і скласти з ними речення.
Ш..бка, ч..сло, ..мити, к..нчик, х..жак, ..кидати, щ..тка, г..рло, ..фабрикувати, ж..р, ..тиха, пр..ліпити.
Картка 3
Дібрати до поданих слів форму або спільнокореневе слово, щоб відбулося чергування. Пояснити орфограму.
Гонити, могти, ломити, пекти, вінець, кінець, гірко, кільце, кістка, вечоріти, пісні, гущі, матері.
Картка 4
Вставити пропущені літери. Обґрунтувати свій вибір. Будь-які три слова розібрати за будовою і скласти з ними речення.
Боч..чка, с..р..дина, ..рубаний, з..мля, б..р..зневий, з..брати, роз..слати, ..хитрити, пос..віти, т..хенько.
Картка 5
Дібрати до поданих слів форму або спільнокореневе слово, щоб відбулося чергування. Пояснити орфограму.
Паперовий, шепотіти, дитина, каменя, зимівля, лікарі, звечоріло, бджола, щока, пташечка.
Картка 6
Вставити пропущені літери. Обґрунтувати свій вибір. Будь-які три слова розібрати за будовою і скласти з ними речення.
Пр..блудний, пр..бігти, пр..великий, пр..звисько, ш..колад, ч..рствий, ро..цвісти, ..формувати, ..писати.
ПІДСУМОК КАЗКИ
ІV. ПІДСУМОК УРОКУ.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.