Урок-казка з української мови в 5 класі "Подорож до країни Словарії"

Про матеріал
Цікава розробка уроку у доступній формі.Можна використати під час відкритого уроку.
Перегляд файлу

Урок-казка з української мови  в 5 класі

«Подорож до країни Словарії»

Тема. Закріплення знань про будову слова

Мета: спряти всебічному закріпленню учнями набутих знань про будову слова; розвивати мислення, зв'язне мовлення учнів; виховувати почуття поваги та любов до рідної української мови.

Обладнання: карта країни «Словарія», картки; частини слова подарунки.

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Вітання:

      Доброго ранку, сонечко ясне

     Доброго ранку, земле прекрасна,

     Доброго ранку, дерева багряні,

     Доброго ранку, квіти духмяні.

     Доброго ранку, птахи галасливі,

     Доброго ранку, люди щасливі!

 

ІІ. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙМАННЯ МАТЕРІАЛУ.

  1. Слово вчителя

У країні Словарії жили-були маленькі частинки слова: префікси, корені, суфікси, закінчення. Жили вони весело і дружно, любили подорожувати у сусіднє царство – Лексикологію. Але один із законів цієї країни говорив: «Ворота в наше царство відкриті тільки для слів!» Тому для подорожей жителі Словарії об’єднувались у слова.

Ось одного разу Префікс - по-, Корінь - дар-, Суфікси -ун-, -к- та Закінчення -и вирішили погостювати у жителів Лексикології. Для цього вони об’єднались і утворили слово подарунки. Але перед самим від’їздом зненацька завередувало Закінчення -и: «Не хочу я стояти у кінці слова. Я таке гарне, вродливе. І ставити в кінець - нізащо!» І Закінчення рішуче зайняло місце префікса, ставши перед коренем. Префікс розлютився: «Якщо моє місце зайняте, то буду я тепер стояти замість Суфіксів, там навіть краще!» Тут засперечались суфікси -ун, і -к: «Що це за несправедливість! Корінь – головний, всі до нього приєднуються. Тепер ми будемо замість Кореня -дар- стояти». А що ж Корінь? Нічого не залишалося йому, як стати в кінці слова замість закінчення. Ось так і вирушили вони в дорогу, а коли підійшли до воріт країни Лексикології, то сторожа дуже здивувалася новоспеченому слову і не пропустила друзів.

- Чому нас не пропускають? - здивувались приятелі.

Ви подивіться на себе. Хіба існує слово инкунподар? - відповіла сторожа. Довго мінялись частини слова місцями, стукали у ворота, але їх не пускали.

  1. Оголошення теми уроку.
  • Діти, допоможемо нашим вередунам назад об’єднатися у слово? Вам це не складе ніяких труднощів, адже ви – справжні знавці будови слова, і цей урок-узагальнення знань з теми нам це ще раз доведе. Вирушаймо у подорож!

 

ІІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА

  • Для подорожі на потязі нам потрібні квитки. Спробуємо їх здобути. Для цього нам потрібно виграти «Аукціон», прочитавши зашифровані слова

Шифр – « Б  у  р  а  т  і  н  о »

                   1  2  3  4  5  6  7  8

 1345 (брат), 1434147 ( барабан), 14747 ( банан), 14347 (баран)               

 58315(торба), 5458 (тато), 3474 (рана)

  • Молодці! Отже маємо квитки.

― А тепер відгадаємо з вами «Мовні загадки»

  1. Корінь мій знаходиться в “ціні”,

Префікс дай від “оклику” мені,

Суфікс – від “лінійки” чи від “зірки”,

Разом – результати перевірки.

(Оцінка)

 

  1. Корінь з “підкладки”,

префікс – з “обшивки”,

суфікс – із “косинки”,

а все разом – для книжки.

(Обкладинка)

 

  1. Слово складається з двох частин: перша частина – корінь слова “учитися”, друга – суфікс слова “в’язень”. Ціле слово – синонім слова “школяр” (учень).
  • Ви чудово впорались!

 

Гра «Склади схему слова»

Кожен учень отримує картку, на якій схематично позначені значущі частини слова. Учитель називає слова, а учні, стаючи в правильному порядку, складають схему слів.

Дніпро, дніпровський; Кий, Київ; поріг, Запоріжжя, запорізький.

 

► Гра «Допиши прислів'я»

3 указаних слів (описувати, бандура, батько, державний, весна, хлібороб, Надійка, калина, ароматний) випишіть лише слова з суфіксами. Якщо правильно буде виконане завдання, то з початкових літер виписаних слів вийде слово, яке є закінченням пропонованого вислову про Вітчизну:

«Вітчизни є різні на світі, а в мене найкраща — ...» (одна).

 

http://zhuravlyha-dnz.edukit.kiev.ua/files2/images/original_mirror.jpg?size=10►Фізкультхвилинка

 

Забавлялись зайченята, (встають, руки піднімають вгору)

Виглядаючи маму і тата. (руки на поясі, повертаються праворуч-ліворуч)

Ось так лапку до лапки. (плескають в долоні)

Ось так шапку до шапки. (руки піднімають до голови)

Ось так — вусом потрусили.(хитають головою)

Так — так — так! (стрибають на місці).

 

►Самостійна робота за картками

Картка 1

Дібрати до поданих слів форму або спільнокореневе слово, щоб відбулося чергування. Пояснити орфограму.

Захід, рів, рішучість, радісно, робітник, лебідь, вечір, джміль, вісім, шістнадцять, гість.

 

Картка 2

Вставити пропущені літери. Обґрунтувати свій вибір. Будь-які три слова розібрати за будовою і скласти з ними речення.

Ш..бка, ч..сло, ..мити, к..нчик, х..жак, ..кидати, щ..тка, г..рло, ..фабрикувати, ж..р, ..тиха, пр..ліпити.

 

Картка 3

Дібрати до поданих слів форму або спільнокореневе слово, щоб відбулося чергування. Пояснити орфограму.

Гонити, могти, ломити, пекти, вінець, кінець, гірко, кільце, кістка, вечоріти, пісні, гущі, матері.

 

Картка 4

Вставити пропущені літери. Обґрунтувати свій вибір. Будь-які три слова розібрати за будовою і скласти з ними речення.

Боч..чка, с..р..дина, ..рубаний, з..мля, б..р..зневий, з..брати, роз..слати, ..хитрити, пос..віти, т..хенько.

 

Картка 5

Дібрати до поданих слів форму або спільнокореневе слово, щоб відбулося чергування. Пояснити орфограму.

Паперовий, шепотіти, дитина, каменя, зимівля, лікарі, звечоріло, бджола, щока, пташечка.

 

Картка 6

Вставити пропущені літери. Обґрунтувати свій вибір. Будь-які три слова розібрати за будовою і скласти з ними речення.

Пр..блудний, пр..бігти, пр..великий, пр..звисько, ш..колад, ч..рствий, ро..цвісти, ..формувати, ..писати.

 

ПІДСУМОК КАЗКИ

  • Пам’ятаєте про те, що нам потрібно допомогти нашим літерам-бешкетникам об’єднатися у слово? Зробімо це!

 

ІV. ПІДСУМОК УРОКУ.

  • Ви сьогодні чудово попрацювали  і повторили весь вивчений матеріал за темою «Будова слова». Робота кожного з вас буде оцінена.

V.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Симончук Тетяна Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 жовтня 2021
Переглядів
1517
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку